French/disco house vst

check de edirol soft synths eens

gr JD
 
Als ik 't zo hoor : Native Instruments Pro-53. Maar wat je nu laat horen zijn slechts 3 akkoordjes op een 2-osc synth met lichtelijk ontstemde zaagtandgolven - zeker dat je de goede sample hebt geupload?

French disco vereist samples en een hoop cratedigging, een 909 en een ranzige Sherman filterbank. Voor dat laatste in software is er nog niks (en komt er ook niks) maar misschien heb je iets aan http://www.ohmforce.com/ViewProduct.do?p=QuadFrohmage

Met het risico op flamen van iedereen die DP hoog houdt: dit was slechts een beetje geexperimenteer : http://synerjee.deadamerica.org/crap/daftstuff.mp3 . Ingrediënten : MPC1000 met de originele track (Freestylers - Push Up) in stukjes geknipt, onder elke pad een sample gegooid, en toen door de DJ-filter gejaagd van de Nord Micromodular. Bestanddelen in software : een phrase sampler (Native Instruments Intakt voldoet al) en een filter (die zit in Intakt ingebouwd, maar anderen mogen ook als die van Intakt niet ranzig genoeg is).
 
Bij French house denk ik niet aan een Sherman Filterbank, deze klinkt veels te goor en ruig voor die romige sound.
Denk eerder aan een Mutronics Mutator, maar die is nogal prijzig. Akai MFC42 wellicht ? Iig. iets braafs.
Filter plugins zijn er ook genoeg, ik gebruik zelf Autofilter in Logic en die is aardig geschikt.

Verder is (stevig pompende !) compressie meestal nadrukkelijk aanwezig.
Gebruik hiervoor liefst een compressor met sidechain input (soms ook key input genoemd).
Op deze manier kun je bv. ervoor zorgen dat je kick de rest van je track, of alleen je baslijn, laat "zuigen".
(Recent voorbeeld : Call On Me van Eric Prydz (SP?) )

Verder vind ik persoonlijk de Minimoog V een hele goeie VSTi om authentiek klinkende disco riedels mee te maken (als dat is wat je wilt tenminste).
Handig als je niet zoveel crates hebt om in te diggen :D
 
Welke sidechain compressor kan je aanraden in VST-formaat ?

Kan je zoiets ook gebruiken in FruityLoops want ik heb al naar de standaard compressor zitten kijken maar hier vind ik niets.

Cheers,

Cardi
 
maakt echt geen fluit uit denk ik.
ik ken genoeg gasten die goede franse shit maken.

en allemaal werken ze anders.
het heeft vaak meer met de juiste sample rippen dan met gear te maken.

pompende compressie is nogal essentieel lijkt wel.

ik weet van patrick alavi dat hij met FLstudio werkt.
toch niet de minste denk ik zo.
 
Origineel geplaatst door 6 trak
dat van die VST's gaan wel verdacht veel de richting op van de Roland E-serie met hun alles met 1 toets begeleiding :D

with all due respect,

het maakt toch wel degelijk uit welke VST je gebruikt voor een bepaalde stijl.
Natuurlijk zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, toch niet allemaal in VST-land..
Ik kan er wel een paar opnoemen waarmee je zo in lago maggiore belandt :)

ES-P in Logic is een leuk voorbeeld, klinkt kaarsrecht, erg leuk voor nu-skool breaks maar niet voor disco..

Over naar die vraag van cardi mbt. sidechain compressie VST's ;
Ik heb helaas alleen ervaring met de compressor die in Logic zit....en die doet het goed.
 
Back
Top