Een draadje om wat ervaringen te delen met de Yamaha DX7II. Deze synth wordt, lijkt het, een beetje ondergesneeuwd door de originele DX7 ("mk1") maar is wel interessant.
Mijn eigen beeld toen ik hem kocht, kort samengevat, was dat de user interface prettiger zou zijn (meer info in het display) en dat de MIDI spec beter zou zijn.
Om te beginnen met MIDI, ja en nee. Het is fijn dat je fatsoenlijk kanalen in kan stellen, local off, en in het bijzonder: je kunt 2 CC's uitkiezen ("CS1" en "CS2") en die toewijzen aan een lange lijst van sound parameters. Zo kun je leuke dingen doen met MIDI automation en nog dynamischere geluiden uit de DX7 halen. De tegenvaller voor mij was dat ik hoopte de DX7II in mijn studio als master keyboard op te stellen, en daar vind ik hem eigenlijk toch niet geschikt voor, met name vanwege de velocity curve.
De DX7 mk1 is voor zover ik begrijp berucht omdat (behalve met speciale firmware) zijn MIDI velocity output, wanneer gebruikt als MIDI controller, niet hoger dan 100 gaat. Dit zou in de DX7II "opgelost" zijn. Echter, mijn ervaring is dat ik heel hard moet meppen om boven velocity 110 te komen, dus in de praktijk is het denk ik niet heel anders dan bij de mk1. Ik vermoed dat Yamaha dat met opzet heeft gedaan zodat originele DX7 patches fijn speelbaar blijven op de DX7II. Als ik de DX7II via MIDI bespeel vanaf andere keyboards met "normalere" velocity curves merk ik dat velocity-gevoelige DX7 patches niet goed klinken, omdat ze met hoge velocity buiten hun sweet spot zitten. Anders gezegd, wanneer ik velocity-gevoelige DX7 patches wil besturen met mijn andere MIDI master keyboard, dan moet ik op dat keyboard de velocity curve bijstellen naar een zwaardere stand. Het lijkt dus alsof de DX7II nog steeds in een eigen wereldje leeft qua velocity curve en dat maakt hem als master keyboard minder handig.
Het verhaal van de velocity daargelaten is het nog steeds tof dat je automation via CC's kunt doen. Met dien verstande dat natuurlijk niet alle parameters een dedicated CC hebben; je kunt per patch 2 parameters uitzoeken en koppelen aan CS1 / CS2. Er kan nog veel meer leuks met MIDI op de DX7II, vergeleken met de mk1, maar dit steekt er voor mij nu bovenuit.
Ik ken de DX7 mk1 alleen uit filmpjes en artikelen maar als ik dat zie ben ik bij het programmeren toch wel blij met het grotere display in de DX7II. Envelopes bestaan uit 8 parameters en die passen alle 8 tegelijk op het scherm, in tegenstelling tot de mk1 waar je 8x moet klikken om elke parameter van de envelope op je scherm langs te zien komen.
Andere dingen zijn weer onhandig op de DX7II. Als je instructies leest / kijkt over het programmeren op de DX7 mk1 zie je mensen de "EG copy" functie gebruiken. Hiermee kopieer je de envelope en level scaling parameters van een operator naar een andere, wat je geklik kan schelen. Het onhandige is dat die functie anders werkt op de DX7II. Daar kopieer je de envelope, level scaling _en_ output levels. Dus als je een stappenplan volgt waar ze eerst output levels instellen voor alle operators, dan 1 envelope, en dan de envelope doorkopiëren naar de andere operators, dan worden je output levels overschreven.
Een andere instinker is hoe portamento standaard ingesteld is. Als je in je patch op de DX7II portamento gaat instellen gebeurt er niks. Waarom? Omdat portamento standaard gekoppeld is aan een van de foot switches, en je het alleen hoort als je die foot switch indrukt. Heb je geen footswitch aangesloten? Dan heb je pech en krijg je geen portamento. Of je moet dit weten, en de koppeling van foot switch en portamento uitzetten, een paar knoppen verderop. Echt heel suf, hoe moet je als gebruiker weten dat die foot switch instelling überhaupt bestaat, en waar je hem kan vinden, als je probeert je portamento settings te wijzigen?
Als je het eenmaal weet valt ermee te werken maar dit soort dingen zijn niet handig. Ik ben niettemin nog steeds blij met de DX7II.
Samenvattend:
- sound parameters toewijzen aan MIDI CC's, heel leuk
- DX7-specifieke velocity curve (die niet gewijzigd kan worden) maakt het ding m.i. ongeschikt als algemeen MIDI master keyboard
- meer info op het display tov mk1 is fijn
- EG copy functie is een instinker
- portamento standaard alleen met foot switch is een instinker
Een beetje off topic: ik heb veel plezier van deze DX7 tutorial filmpjes: https://www.youtube.com/user/madfameltd/videos . Hij maakt leuke sounds en hij houdt het simpel. Het feit dat hij sommige trucs blijft herhalen (bijv. bepaalde envelopes) helpt het kwartje vallen bij mij.
Mijn eigen beeld toen ik hem kocht, kort samengevat, was dat de user interface prettiger zou zijn (meer info in het display) en dat de MIDI spec beter zou zijn.
Om te beginnen met MIDI, ja en nee. Het is fijn dat je fatsoenlijk kanalen in kan stellen, local off, en in het bijzonder: je kunt 2 CC's uitkiezen ("CS1" en "CS2") en die toewijzen aan een lange lijst van sound parameters. Zo kun je leuke dingen doen met MIDI automation en nog dynamischere geluiden uit de DX7 halen. De tegenvaller voor mij was dat ik hoopte de DX7II in mijn studio als master keyboard op te stellen, en daar vind ik hem eigenlijk toch niet geschikt voor, met name vanwege de velocity curve.
De DX7 mk1 is voor zover ik begrijp berucht omdat (behalve met speciale firmware) zijn MIDI velocity output, wanneer gebruikt als MIDI controller, niet hoger dan 100 gaat. Dit zou in de DX7II "opgelost" zijn. Echter, mijn ervaring is dat ik heel hard moet meppen om boven velocity 110 te komen, dus in de praktijk is het denk ik niet heel anders dan bij de mk1. Ik vermoed dat Yamaha dat met opzet heeft gedaan zodat originele DX7 patches fijn speelbaar blijven op de DX7II. Als ik de DX7II via MIDI bespeel vanaf andere keyboards met "normalere" velocity curves merk ik dat velocity-gevoelige DX7 patches niet goed klinken, omdat ze met hoge velocity buiten hun sweet spot zitten. Anders gezegd, wanneer ik velocity-gevoelige DX7 patches wil besturen met mijn andere MIDI master keyboard, dan moet ik op dat keyboard de velocity curve bijstellen naar een zwaardere stand. Het lijkt dus alsof de DX7II nog steeds in een eigen wereldje leeft qua velocity curve en dat maakt hem als master keyboard minder handig.
Het verhaal van de velocity daargelaten is het nog steeds tof dat je automation via CC's kunt doen. Met dien verstande dat natuurlijk niet alle parameters een dedicated CC hebben; je kunt per patch 2 parameters uitzoeken en koppelen aan CS1 / CS2. Er kan nog veel meer leuks met MIDI op de DX7II, vergeleken met de mk1, maar dit steekt er voor mij nu bovenuit.
Ik ken de DX7 mk1 alleen uit filmpjes en artikelen maar als ik dat zie ben ik bij het programmeren toch wel blij met het grotere display in de DX7II. Envelopes bestaan uit 8 parameters en die passen alle 8 tegelijk op het scherm, in tegenstelling tot de mk1 waar je 8x moet klikken om elke parameter van de envelope op je scherm langs te zien komen.
Andere dingen zijn weer onhandig op de DX7II. Als je instructies leest / kijkt over het programmeren op de DX7 mk1 zie je mensen de "EG copy" functie gebruiken. Hiermee kopieer je de envelope en level scaling parameters van een operator naar een andere, wat je geklik kan schelen. Het onhandige is dat die functie anders werkt op de DX7II. Daar kopieer je de envelope, level scaling _en_ output levels. Dus als je een stappenplan volgt waar ze eerst output levels instellen voor alle operators, dan 1 envelope, en dan de envelope doorkopiëren naar de andere operators, dan worden je output levels overschreven.
Een andere instinker is hoe portamento standaard ingesteld is. Als je in je patch op de DX7II portamento gaat instellen gebeurt er niks. Waarom? Omdat portamento standaard gekoppeld is aan een van de foot switches, en je het alleen hoort als je die foot switch indrukt. Heb je geen footswitch aangesloten? Dan heb je pech en krijg je geen portamento. Of je moet dit weten, en de koppeling van foot switch en portamento uitzetten, een paar knoppen verderop. Echt heel suf, hoe moet je als gebruiker weten dat die foot switch instelling überhaupt bestaat, en waar je hem kan vinden, als je probeert je portamento settings te wijzigen?
Als je het eenmaal weet valt ermee te werken maar dit soort dingen zijn niet handig. Ik ben niettemin nog steeds blij met de DX7II.
Samenvattend:
- sound parameters toewijzen aan MIDI CC's, heel leuk
- DX7-specifieke velocity curve (die niet gewijzigd kan worden) maakt het ding m.i. ongeschikt als algemeen MIDI master keyboard
- meer info op het display tov mk1 is fijn
- EG copy functie is een instinker
- portamento standaard alleen met foot switch is een instinker
Een beetje off topic: ik heb veel plezier van deze DX7 tutorial filmpjes: https://www.youtube.com/user/madfameltd/videos . Hij maakt leuke sounds en hij houdt het simpel. Het feit dat hij sommige trucs blijft herhalen (bijv. bepaalde envelopes) helpt het kwartje vallen bij mij.