[Akai] Akai MPC2000xl vs Akai MPC4000xl

JohnnyBusca

rocket scientist
Lid sinds
4 juli 2001
Berichten
10.414
Locatie
Eindhoven - Strijp!
Ik als Akai MPC2000xl gebruiker ken de bak redelijk uit mijn hoofd en uiteraard ben ik erg nieuwsgierig naar de MPC4000...

Dus wat doet een synthliefhebber dan als ie toch veel in de trein zit... De manual uitprinten en lezen.

Wat me opviel (en eigenlijk een beetje tegenviel) is het volgende:

Hij lijkt best veel op de MPC2000xl. Natuurlijk is alles uitgebreider en is de sampler veeeeeel beter, maar de basis functionaliteit is hetzelfde.

Meerdere midi uitgangen. Beter interne routings mogelijkheden (Midi in-1 direct naar sampler unit of direct naar Midi out-2 enzovoort.) Veel betere edit mogelijkheden door het grotere scherm en door de aanwezigheid van een Z4. Duidelijkere sequencer om te programmeren en meer pad banks. Verder veel dedicated knoppen en het hele Q-link gebeuren.. De koppelingen naar computers en monitors en keyboards en dergelijke is ook verbeterd. Verder zijn volgens mij ALLE features van de MPC2000xl aanwezig in de MPC4000.

Al met dus wel veel verbeteringen.. Momenteel gebruiken wij een MPC2000xl (als sequencer only) in combinatie met een S3000xl. Wij willen eigenlijk van die S3000xl af en naar een Z4 of Z8 gaan (of een S6000, twijfel, twijfel, twijfel..) Misschien is het verstandiger om de sampler en de MPC2000xl weg te doen en de MPC4000 te kopen.

Heeft er iemand hier al wat gespeeld met de MPC4000 en kan die mij adviseren / verbeteren / aanvullen? Liefst iemand met MPC2000xl ervaringen..
 
Hij staat bij I4 in de schappen hoor (ook een Tascam DM24 en een Virus C,K-station) en als je aardig bent tegen Harold mag je er vast wel mee spelen. ;)

R zijn ook vast wel andere muziekwinkels die hem ter aanraking (strelen mag niet, althans niet in het openbaar :P ) hebben staan.

Maar eh, toen op de Messe even mee lopen klooien en met m'n ietwat geringe MPC2000 (geen XL) kennis zag ik wel dat het makkelijker editen was en met een kompjoeter d'r bij het ook wel relaxed gaat.
Maar het is wel een volledige bak wat je zeker ook wel voor die prijs mag verwachten. En live zeker makkelijk daar ben ik wel overtuigd van. Voor vele beginnende peeples waarschijnlijk toch overkill. (daarom zou ik hem zelf voorlopig ook nog niet kopen)
 
Ik zou 'm voorlopig i.i.g. nog niet kopen. Net als met de S5/6k is hij zo kort na de release nog VEEL te duur en zit het OS vol bugs. Lees deze thread op het SoS forums maar even. Ik zou even wachten tot de prijs met 'n derde zakt. Jouw kennende is er nog genoeg andere gear te bedenken waaraan je je geld stuk kan smijten (voor wie geldt dat niet?).

Sowieso vind ik dat Akai de plank behoorlijk heeft misgeslagen met de MPC4K. Hij is veel te lomp, er zit 'n ventilator in, hij heeft USB geen FW, hij heeft geen nieuwe (offline) effecten om je samples/loops met FX te resamplen, die CD brander is nergens voor nodig (zip was beter geweest). Volgens mij kan ie ook niet eens z'n inputs samplen als 'n sequence loopt, dus even 'n loop resamplen door 'n compresor/fx is er niet bij. En ga jij techno maken met 24/96 samples? Ik niet.

Ik zeg dit als trouwe Akai-gebruiker en fan, maar ik wordt eerder opgewonden van geruchten over de nieuwe EMU SP1600. Met ingebouwde RFX kaart. MJUMMIE!
 
Laatst gewijzigd:
ik heb het aankomende weekend een mpc4000 tot mijn beschikking...ik zal uiteraard uitgebreid verslag doen...

8)
 
Beter! Heb jij ook MPC2000xl ervaringen? Ik ben benieuwd.
 
Origineel geplaatst door lo-fi
Ik zeg dit als trouwe Akai-gebruiker en fan, maar ik wordt eerder opgewonden van geruchten over de nieuwe EMU SP1600. Met ingebouwde RFX kaart. MJUMMIE!

[/B]

mmm volgens mij roepen ze dit al jaren !
en het enige wat er kwam was de limited versie in 1998 van de sp1200 (welke ik heb :P) en de ASR-X

maar wie weet !

En ik ben wel benieuwd naar de MPC4K
ik las ergens dat er 2 onafhankelijke sequencers in zaten.

wel handig voor live dacht ik zo

en 24/96 samples van een tr909 kick klinkt niet verkeerd btw !
 
Back
Top