waar kan ik leren componeren

Origineel geplaatst door Digimod
Denk je dat beroepscomponisten niet eens vast lopen op een stuk,
en daar komt dan weer creativiteit om de hoek kijken ..

Precies. Wat ik dan vaak doe is in sounds denken, die vloeiend over gaan naar een andere klank. Als je dat weet te vertalen in je hoofd naar tonaliteit kom je soms op hele verrassende ideeën!

Zeker kan je lessen volgen over componeren, arrangeren, solfege enz. maar alles wat je leert is slechts een handvat voor het daadwerkelijke compositieproces. Het geeft je vaak nieuwe inzichten en mogelijkheden waar je zelf niet zo snel had opgekomen. Ik had dat zelf met het fenomeen Tertsverwantschappen, dat veel in filmmuziek wordt gebruikt.

Je bent nooit uitgeleerd!
 
Tertsverwantschappen

Wow,

Hier zou ik serieus ook meer over willen weten.

Althans dat denk ik want ik weet dus niet wat het is maar heb wel een vermoeden natuurlijk.

Hans kun je iets online zetten hierover?

Bij voorbaat dank.

Bij de weg, wat zijn wij toch allemaal geluksvogels man, dat we zo intensief met zo'n fantastische passie bezig kunnen zijn!

Ik krijg er zelf bijna de tranen van =( :D
 
Origineel geplaatst door hansbakker
Precies. Wat ik dan vaak doe is in sounds denken, die vloeiend over gaan naar een andere klank. Als je dat weet te vertalen in je hoofd naar tonaliteit kom je soms op hele verrassende ideeën!

Zeker kan je lessen volgen over componeren, arrangeren, solfege enz. maar alles wat je leert is slechts een handvat voor het daadwerkelijke compositieproces. Het geeft je vaak nieuwe inzichten en mogelijkheden waar je zelf niet zo snel had opgekomen. Ik had dat zelf met het fenomeen Tertsverwantschappen, dat veel in filmmuziek wordt gebruikt.

Je bent nooit uitgeleerd!

Ik hoor altijd gewoon in mijn hoofd wat voor akkoord ik na wil hebben.

Ik heb over het algemeen de meeste problemen met goeie baslijnen.

Het probleem schets ik als volgt:
Stel je gebruikt een akkoordenprogessie die als volgt gaat:
Bes Maj9 cMaj7 Fmaj9 Emol5/9

Je gebruikt dan je akkoorden chromatisch omdat je buiten een standaard toonladder om gaat.
Het probleem dat ik dan heb met de bas is:
Als ik hem mee laat gaan met de akkoorden, en de grondnoot en kwint speel, dan springt ie weer te veel heen en weer. Als ik de gemeenschappelijke tonen eruithaal en een bassline heb die niet varieert, heeft de akkoordenprogressie weer te weinig emotie ofzo.
 
Origineel geplaatst door Ensemble
Wow,

Hier zou ik serieus ook meer over willen weten.

Althans dat denk ik want ik weet dus niet wat het is maar heb wel een vermoeden natuurlijk.

Hans kun je iets online zetten hierover?

Bij voorbaat dank.

Bij de weg, wat zijn wij toch allemaal geluksvogels man, dat we zo intensief met zo'n fantastische passie bezig kunnen zijn!

Ik krijg er zelf bijna de tranen van =( :D

no problem.....

twee korte stukjes aan elkaar geplakt...
check http://www2.hku.nl/~hans4/media/tertsverwantschappen.mp3

de eerste gaat van Bm naar G
de tweede van Cm naar Em
 
Hier staat ook een hoop. Mijn mening: Een mens die kan lezen kan alles leren. Het ligt er maar net aan hoeveel tijd je er in wilt steken.
 
Conclusie:

Gewoon ergens (jazz)piano of evt. keyboardlessen volgen
en je dan in eerste instantie toespitsen op accoordenleer & muziektheorie.

daar kan je uuuuuuuuuren mee vullen.. (en het is nog leuk ook)
 
Origineel geplaatst door hansbakker
Precies. Wat ik dan vaak doe is in sounds denken, die vloeiend over gaan naar een andere klank. Als je dat weet te vertalen in je hoofd naar tonaliteit kom je soms op hele verrassende ideeën!

Zeker kan je lessen volgen over componeren, arrangeren, solfege enz. maar alles wat je leert is slechts een handvat voor het daadwerkelijke compositieproces. Het geeft je vaak nieuwe inzichten en mogelijkheden waar je zelf niet zo snel had opgekomen. Ik had dat zelf met het fenomeen Tertsverwantschappen, dat veel in filmmuziek wordt gebruikt.

Je bent nooit uitgeleerd!

Wat ik als een nadeel zie is dat als je het teveel gaat ontleden naar de theorie de lol er af gaat van muziek maken en dat je dana lleen nog maar cliche dingen kan maken. Technisch perfect in orde maar geen ziel meer maar wiskunde.
Ik weet iets van muziek theorie doordat mijn oude buurman die in de jaren vijftig/zestig prof jazz pianist was geweest mij als tiener prive les gaf.
Maar ik moet zeggen als ik nummers maak gebruik ik het eigenlijk niet bewust ik denk er totaal niet bij na en ik ga puur af op mijn gehoor van wat ik lekker vind klinken.
 
Precies!
Hoeveel kennis je hebt/niet hebt doet weinig terzake als je maar kan horen. Er zijn toch maar 12 noten per octaaf? Kan toch niet zo moeilijk zijn een een 'gepaste' basnoot te vinden? Of die nou past in akkoord zus of akkoord zo speelt geen rol. Als het maar goed klinkt.
 
Origineel geplaatst door hermax
Precies!
Hoeveel kennis je hebt/niet hebt doet weinig terzake als je maar kan horen. Er zijn toch maar 12 noten per octaaf? Kan toch niet zo moeilijk zijn een een 'gepaste' basnoot te vinden? Of die nou past in akkoord zus of akkoord zo speelt geen rol. Als het maar goed klinkt.

Ja maar het gaat wel om welke bassnoot bij welk akoord en melodie noot en aangezien er haast oneindig akoorden zijn te verzinnen plus alle combinaties.
Ik denk dat je zonder theorie jezelf ook te kort doet en jezelf beperkt. Een gulden middenweg lijkt mij het beste.
En ook ervaring opdoen. Vanalles uitproberen. Wordt je ook creatief van.
 
Origineel geplaatst door hermax
Precies!
. Er zijn toch maar 12 noten per octaaf? Kan toch niet zo moeilijk zijn een een 'gepaste' basnoot te vinden? Of die nou past in akkoord zus of akkoord zo speelt geen rol. Als het maar goed klinkt.

Er zijn maar 10 getallen in ons wiskundig systeem (0 tm 9).. denk je nu dat je geen wiskunde nodig hebt om goed te kunnen rekenen???

Tonaliteit is geen wiskunde maar het is zeker net zo complex en onuitputtend.
 
Origineel geplaatst door KeesVerkerk

Bes Maj9 cMaj7 Fmaj9 Emol5/9
Gewoon wat opmerkingen over leren compneren en theorie, gericht of algemeen:
1 Ik ben benieuwd wat je allemaal "componeerd". Wat voor stijlen, instrumenten
2 Bovenstaande akkoorden schema is helmaal te vinden in de toonladder van f groot.
3 Als je op gehoor componeerd moet je steeds zoeken naar de noten van dat akkoord. Dit hoeft geen belemmering zijn voor sommigen.
Met theorie kan je verbindingen leren en dat zijn er een hoop. Op elke theorie zijn er uitzonderingen en de cliche komen inderdaad voorbij.
4 er wordt hier gedacht dat je overal op de conservatoria gepusht wordt in een bepaalde richting. Natuurlijk zijn er eisen van de school en onderdelen die je af moet sluiten. Maar het ligt nog altijd aan de persoon die studeert of hij cliche matig gaat musiceren. als je bij een eventuele toelating meldt dat je dit en dat verwacht van de opleiding, en dus een duidelijk beeld hebt van wat je wilt bereiken zal een toelatingscommisie je wel vertellen wat de regels van de school zijn en je adviseren lekker je eigen ding te doen.
5 zonder feedback of leraen duurt het alleen maar langer of sneeuwt je talent onder doordat je niet gestimuleerd bent om je talent te ontwikkelen
 
Heb zelf een aantal jaren wat "aangeklungeld" met synths en sampler zonder enig muziekaal onderwijs.
En ik moet zeggen daar kwamen soms best leuke dingen uit.
Nu heb ik sinds een dik half jaar "muziekles" (piano, akkoorden, vingerzetting, muziektheorie enz.) en het is er alleen maar
leuker op geworden. Ik kom nu al sneller tot resultaat dan eerst omdat ik nu beter weet waar ik me bezig ben en hoe bepaalde melodieen zijn opgebouwd en welke akkoorden er zijn gebruikt en toonladders.

Ook voor serieuze feedback en tips e.d vind ik het uurtje les in de week zeer makkelijk.
Je kan natuurlijk altijd een paar proeflessen nemen en kijken wat je er van vindt.
 
Re: waar kan ik leren componeren

Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Ik merk in mn eigen muziek dat ik toch steekjes laat vallen in de composities. Ik had laatst bijvoorbeel een hele mooie(vond ik dan) akkoorden progressie, maar ik was helaas niet in staat om er een echte goeie baspartij onder te zetten en een goeie melodie bij te doen.

Dat blijft altijd een kwestie van proberen en meten, zelfs al heb je conservatorium achter de rug


Weet iemand mischien waar ik dit kan leren?>?? Ik wiil dus eigenlijk meer leren werken van uit een melodie lijn,,, en dan dit harmoniseren, ipv eerst de harmonie(akkoorden) en dan de melodie.

Er zijn nogal wat boeken over harmonieleer. Vooral die over Jazz theorie zijn vaak heel goed en aan te raden, ook al zul je nooit jazz maken. Verder is het een kwestie van doen, doen, doen en nog eens doen. Het is een vaardigheid die je je moet aanleren.
 
Origineel geplaatst door bobaphat
Er zijn maar 10 getallen in ons wiskundig systeem (0 tm 9).. denk je nu dat je geen wiskunde nodig hebt om goed te kunnen rekenen???

Tonaliteit is geen wiskunde maar het is zeker net zo complex en onuitputtend.

Als ik sprak over 'slechts' 12 tonen in een octaaf, had ik het wel degelijk over die baslijn. Verbeter me als ik fout ben maar baslijnen bestaan toch niet uit akkoorden? Om een baslijntje te bedenken moet je toch geen compositielessen gaan volgen?
 
Origineel geplaatst door Baseman
Nu heb ik sinds een dik half jaar "muziekles" (piano, akkoorden, vingerzetting, muziektheorie enz.) en het is er alleen maar
leuker op geworden. .
Heb je mazzel dat je les in die combinatie krijgt.
Mijn moeder heeft me een beetje riedeltjes toen ik 8 op een orgel laten spelen.
Uiteindelijk kregen we een piano en ben volledig zelf alles gaan uitproberen uiteindelijk kon ik op mijn 14 wel aardig wat riedeltjes spelen maar totaal geen noten schrift.
Ik heb getracht pianoles te nemen.
Ik moest kinderliedjes leren terwijl ik al jazz achtige dingen aan het spelen was.
Uiteindelijk ben ik daar mee gestopt het ging totaal ten koste van mijn creativiteit.
Ik heb toen mazzel gehad dat mijn buurman jazz pianist was en daar heb ik een beetje akoorden leer en harmonie leer van gehad. Dat heeft me dus gigantisch vooruit geholpen.
Gevolg is wel data ik nog niet echt een noot kan lezen. En mijn techniek is neit die van het.
Ik weet hoe het in elkaar zit en met tellen kom ik er wel. Maar ik kan niet direct notenschrift van papier lezen.
 
Er zijn een heleboel zaken die bij componeren om de hoek komen.

Inspiratie en talent begint het mee natuurlijk. Maar dan... de uitwerking. Wat wil je met een idee, stukje enz. uitdrukken. Hoe haal je dooie momenten eruit, blijf je van begin tot eind boeien. Blijf altijd kritisch zou ik zeggen. Luister/analiseer ook hoe de stukken/songs van de 'groten' in elkaar zitten.

En daar komt het hoofdstuk 'muziekschool e.d.' om de hoek kijken. Damn iedereen die roept dat ze geen les nodig hebben omdat alles 'uit gevoel' komt en het wiel probeert uit te vinden. Theorie geeft houvast, visie en leidt tot alleen maar meer inspiratie. Een onuitputtelijke bron.

Notenschrift kan trouwens een handig hulpmiddel zijn om overzicht en duidelijk te krijgen, zoals waves onder mekaar dat met opnames dat ook doen.
 
Origineel geplaatst door hermax
Als ik sprak over 'slechts' 12 tonen in een octaaf, had ik het wel degelijk over die baslijn. Verbeter me als ik fout ben maar baslijnen bestaan toch niet uit akkoorden? Om een baslijntje te bedenken moet je toch geen compositielessen gaan volgen?

Volgens mij zie jij de complexiteit van muziek niet helemaal.

Ookal is een bas monofoon, je zal toch moeten zorgen dat die noot past bij de rest van de muziek. Stel dat je een akkoord hebt van 5 noten,,,, welk van die noten verdubbel je dan met de bas? Past die verdubbeling bij het akkoord die er na komt(verminderde kwint sprongen vermijden etc)
 
Generatieve overdracht

Generatieve overdracht

Leren componeren doe je het best op de al oude methode, die al meer dan 2000 jaar bestaat: je zoekt uit welke componist JIJ goed vindt, vervolgens ga je achter het adres aan en je schrijft een beleefd briefje, met de mededeling dat je les wilt hebben. Als de 'meester' wel wat wil verdienen (en dat willen ze vaak wel), dan mag je heus wel voor een gesprek komen. Je wordt getest en of goed bevonden of afgekeurd, het laatste vaak met een goed advies om het maar daar of daar te proberen met bepaalde lessen of de hoop maar op te geven. Word je aanvaard, dan zijn er altijd afspraken te maken over 'hoe vaak' en de prijs. Deze methode heet de generatieve opleiding, dus generatie op generatie overdracht: de meester met zijn leerling. Het is een volledig open systeem en de leerling kan ook wat inbrengen. Helaas is niet iedere componist een briljant didacticus, dus passieve leerlingen - zij die alleen huiswerk maken - vallen direct af, dus blijven meedenken. Het is even zoeken en hou er ook rekening mee dat de componist graag wil weten waarom je voor hem of haar gekozen hebt. Denk er ook aan dat deze lui ook wel wat aan de ijdele kant zijn, dus... ken hun werk goed!!!

Veel van mijn lessen zijn op deze wijze ontstaan. De leraar kan iets wat ik ook graag wil kunnen. Denk dus maar eens na wie je zou willen kiezen. Jarre zal niet gemakkelijk gaan, maar wie weet...? Als je hem vraagt?

Wout
 
Back
Top