monitors vs. hifi boxen

Origineel geplaatst door Backdrop
Maar het scheuren met je synth (kunnen die rijden dan :confused:) kan je ook beter met je monitors doen omdat die meestal meer aankunnen dan hifi speakers.

In het kader van "speakers van de kringloopwinkel" kun je scheuren ook opvatten als "tja, d'er mag best een scheur in de conus" komen, want dan koop ik gewoon weer nieuwe voor 15 Euro
 
eeej heel erg bedankt allemaal! Ik denk dat ik wel tot een goede keuze zal komen. Overigens is het niet zo dat ik constant keihard zit te spelen hoor...;) Daar zou ik idd zelf ook gek van worden.. Maar af en toe wil je wel eens wat bass 'voelen' bijvoorbeeld of gewoon ff kicken op iets dat je zelf heb gemaakt door m ff iets harder te zetten.

Maar ik ga denk ik uiteindelijk toch maar voor monitors; als het waar is dat je ze heus niet zo makkelijk/snel om zeep helpt..

Eerst de mixer (zal 'helaas' wel eerst moeten wil ik meer apparatuur kunnen aansluiten).
Daarna vergeet ik mijn versterker+boxjes en ga ik ze gebruiken tot ze helemaal 'op' zijn.. In de tussentijd kan ik dan tenminste nog een synth kopen en dan komen die monitors wel als het echt niet anders meer kan...

Dank jullie wel,

Daan
 
Ik ben een koptelefoonman, maar ik kan een tip geven voor alle andere koptelefoonmensen hier.. Wat je met een koptelefoon mist is een realistisch stereobeeld, het is nogal overdone doordat je 100% scheiding hebt. Hierdoor heb je de neiging om te weinig te pannen. Als je een koptelefoon en goedkope hifi speakertjes hebt, mix dan gewoon af op de koptelefoon, maar ga met wat voor'n speakers dan ook je stereobeeld tjekken. Ook zullen op een koptelefoon geluiden die Links en Rechts staan harder klinken, leer hier rekening mee te houden. Ook dit kun je afmixen op wat voor'n speakers dan ook. Hoge en lage tonen afmixen op een kwaliteits-koptelefoon gaat perfect.

Dus op zich kan je prima monitoren met een goei koptelefoon, je moet alleen even de zwaktes van het stereobeeld kennen :)
 
Origineel geplaatst door Soundtrooper
Zo hoor je bijv. met je linkeroor niets van het rechterkanaal en vice versa (100% kanaalscheiding).
En je werkt in een absoluut dode ruimte, wat ook niet de bedoeling is.

Inderdaad...:geslaagd:
 
Origineel geplaatst door DKasemier
Ik ben een koptelefoonman, maar ik kan een tip geven voor alle andere koptelefoonmensen hier.. Wat je met een koptelefoon mist is een realistisch stereobeeld, het is nogal overdone doordat je 100% scheiding hebt. Hierdoor heb je de neiging om te weinig te pannen. Als je een koptelefoon en goedkope hifi speakertjes hebt, mix dan gewoon af op de koptelefoon, maar ga met wat voor'n speakers dan ook je stereobeeld tjekken. Ook zullen op een koptelefoon geluiden die Links en Rechts staan harder klinken, leer hier rekening mee te houden. Ook dit kun je afmixen op wat voor'n speakers dan ook. Hoge en lage tonen afmixen op een kwaliteits-koptelefoon gaat perfect.

Dus op zich kan je prima monitoren met een goei koptelefoon, je moet alleen even de zwaktes van het stereobeeld kennen :)
In Wavelab en Cubase SX zit een plugin genaamd EXternalizer.Die simuleert het effect van twee virtuele speakers in een ideale luisterpositie. Speciaal ontworpen voor headphone monitoring dus.
Maar ik persoonlijk heb liever monitors, m'n koptelefoon is voor het nachtwerk!
 
Laatst gewijzigd:
Eternalizer

Eternalizer

Origineel geplaatst door MIDIoot
In Wavelab en Cubase SX zit een plugin genaamd Eternalizer.Die simuleert het effect van twee virtuele speakers in een ideale luisterpositie. Speciaal ontworpen voor headphone monitoring dus.
Maar ik persoonlijk heb liever monitors, m'n koptelefoon is voor het nachtwerk!

even over die Eternalizer
Ik zou dat ding wel eens willen uitproberen maar ik werk met Cakewalk ipv Cubase.
Is het een gewone vst plugin die ook op Cakewalk kan draaien?
Ik kan hem met Google nergens vinden.
 
Heeft iemand ervaring met de ESI nEar 5 monitor boxen?
Zijn deze aan te bevelen?
Ik zoek nog steeds 'goedkope' nearfield monitor speakers voor bij m'n computer.

groeten,

Ramon
 
Re: Eternalizer

Re: Eternalizer

Origineel geplaatst door DJ_H@NK
even over die Eternalizer
Ik zou dat ding wel eens willen uitproberen maar ik werk met Cakewalk ipv Cubase.
Is het een gewone vst plugin die ook op Cakewalk kan draaien?
Ik kan hem met Google nergens vinden.

Ai typfout! :stupid ,geen wonder dat je niks vind!
Het moet zijn: eXternalizer!
excuses!

Maar zelfs dan zul je weinig vinden! Ik kan hem ook nergens vinden, behalve op site's die over Wavelab gaan.
 
Re: Re: Eternalizer

Re: Re: Eternalizer

Origineel geplaatst door MIDIoot
Ai typfout! :stupid ,geen wonder dat je niks vind!
Het moet zijn: eXternalizer!
excuses!

Maar zelfs dan zul je weinig vinden! Ik kan hem ook nergens vinden, behalve op site's die over Wavelab gaan.

Haha,ik was er al achter.
Maar er is inderdaad weinig over te vinden.
Weet jij eigelijk of het een VST plug-in is?
 
Ja het is een VST,
maar ik weet niet of die ook op andere MIDI-sequencers werkt dan op Wavelab en Cubase!(mischien wel beveiligd)
 
Origineel geplaatst door MIDIoot
Ja het is een VST,
maar ik weet niet of die ook op andere MIDI-sequencers werkt dan op Wavelab en Cubase!(mischien wel beveiligd)

Bij mij werken alle VST's die aanbevolen worden door en voor Cubase ook in Cakewalk Sonar 3 (producer edition). Gewoon laten opnemen met de VST-adapter en het loopt als een trein!

Van mijn kant nog een vraagje over monitoren:

De behringer truht's zijn de enige die ik nog niet gehoord heb maar wel aardig in mijn budget liggen (evenals de Spirit Absolute 2's en de tannoy reveal passives). Wie heeft hier ervaringen mee en hoe klinken ze?

Frank
 
Origineel geplaatst door ramonster
Heeft iemand ervaring met de ESI nEar 5 monitor boxen?
Zijn deze aan te bevelen?
Ik zoek nog steeds 'goedkope' nearfield monitor speakers voor bij m'n computer.

groeten,

Ramon

mijn low budget tip :) esi near 05. had hem slechter verwacht toen ik er naar luisterde bij feedback. Toch aardig wat geluid en best vol toch. Klinkt zeker niet slecht voor de prijs. Voor een beginner ook zeker geen miskoop of de kleinere project studio met weinig budget... Raad hem aan :) (al heb ik nu zelf wel krk)
 
Ik heb ze ook die nEar 5. Bevallen me goed. Ik ben natuurlijk geen notoire afmixer en compressor-fetisjist, maar ze doen het voor mij uitstekend. En idd. de prijs is zeer aantrekkelijk.

Ik heb er wel een subwoofer bij aangesloten voor de nodige lage tonen, want uit de monitoren zelf komt niet echt een heel laag geluid.
 
Je kunt je synths beter zover leren kennen dat ze ook scheurend klinken over Monitor speakers.

Als dat het geval is weet je namelijk zeker dat de synths er overal scheurend uitkomen!

Wanneer je met HIFI boxen muziek maakt, hou je eigenlijk jezelf een beetje voor de gek. Je bent namelijk met je gehoor aan het werken, en zorgt dus dat dat het geluid van je compositie op dat moment in balans klinkt.

Dit kun je alleen doen als je de klank eigenschappen van je boxen heel goed kent. Mocht je nou geen geld hebben voor monitors, helpt het al wanneer je de muziek af en toe beluisterd via hele goedkope snert speakers.

Als ze op beide speakers (snert en betere hifi speakers) lekker klinken is de kans wat groter dat je in de goede richting zit.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top