monitors vs. hifi boxen

ZERO1985

Stamgast
Lid sinds
22 februari 2003
Berichten
202
Locatie
Hazerswoude Rijndijk
Heb reeds gezocht, maar kon niet echt een bevredigend antwoord vinden.

Er is mij op dit forum ooit eens gezegd dat als ik mijn synth lekker wil laten scheuren/knallen/kraken etc. dat ik dan beter 'lompe hifi boxen' kan nemen dan dure monitors, omdat je tijdens het werken met monitors anders voortdurend bang naar het lampje zit te kijken of je ze niet opblaast...

Ik heb zelf geen monitors, maar een oude hifi versterker (Marantz 1030: http://www.classic-audio.com/marantz/1030.html) met daarop twee kleine Philips boxjes van twee keer 25 watt... Volgens mijn vader zijn het 'hogedrukboxen'.. Ik weet niet wat dit inhoudt, maar op zich kan ik er behoorlijk hard mee. Maar inmiddels beginnen die boxjes ook wel te kraken af en toe en valt af en toe een boxje uit/van de vensterbank (als ik net ff iets te veel bas gebruik).

Ik sta nu ook voor de keuze aktieve/passieve monitors of 'lompe hifi boxen'.

Die 'lompe hifi boxen' zou ik zonder na te denken op mn Marantz versterker aansluiten (kan eigenlijk weinig over de kwaliteit zeggen van deze versterker omdat wanneer het geluid zuigt, dit meestal aan de boxjes te wijten is.)

Maar voor passieve monitors, is het noodzakelijk om dan een goeie professionele versterker te kopen, omdat je anders niet genoeg rendement uit je monitors haalt?

Op zich heb ik niet zulke verwende oren en denk ik dat ik met twee grotere hifi boxen met een wat hoger wattage best tevreden zou zijn. Maar dan is nog de vraag: wat voor soort hifi boxen lenen zich hier goed voor? Ik mag af en toe graag hard spelen thuis en wil dan niet bij de eerste de beste filtersweep mn boxen mollen (of dat nou hifi boxen zijn of monitors).

Maar dan nu een concrete vraag:

Kan je je op monitors net zo uitleven als ik met mn twee 25 watt boxjes (waar ik vaak onbewust toch de grenzen mee opzoek)??
Ik ben bang bijvoorbeeld monitors te kopen van 300 euro samen en ze op te blazen omdat ik ergens te laag zit met de cut off, of een attack is te hard ofzo ik noem maar wat.

Iemand ervaringen met beide? Zitten jullie monitor bezitters vaak met klamme handen muziek te maken en naar het lampje te kijken? En waar kan ik me het beste door laten lijden bij het maken tussen de keuze tussen aktief/passief/hifi??

veel vragen.. ik weet het.

groet,

Daan
 
Nooit klamme handjes, ik heb dan ook niet van die dure (tannoy reveal) op mijn versterker (pioneer 80watt) werkt prima, betere versterker komt nog wel.

Wat ik wel heb gemerkt was dat doordat je ineens je muziek over speakers afspeeld die niet kleuren je een veel beter idee krijgt van wat voor een herrie je eigenlijk voor die tijd hebt zitten maken. Mijn lage subbassen, daar hield ik ze voor aan, waren lage wollige tonen met onwijs veel reverb.

Kortom nmi koop maar monitors daar gaat je muziek beter van klinken.
 
Je kan beter een versterker hebben van minder watt dan hetgeen je boxen aankan volgens mij.
En waarom zo hard? Hoe harder des te beter worden je nummers, tenzij je op een zachter volume afspeelt. Dan pas hoor je de verhoudingen goed. En zo hard als jij omschrijft lijkt me ook niet prettig voor de oren.

Heb nog een setje Studio reference monitors te koop voor 350 Euro. Van het merk AUDIX (Amerikaans). Daar kun je echt hard mee blazen en klinken nog goed ook.
 
Muziek maken op een volume dat je je monitors er mee op kunt blazen klinkt niet echt als een goed idee.

Dat hou je niet lang vol zonder het zat te worden, en als je het dan op een normaal volume afspeelt dan klinkt het ineens nergens meer naar.

Als je wilt weten hoe iets gaat klinken als het bijvoorbeeld in een discotheek gaat klinken, dan kun je beter een volle galm over je master gooien. Als dan blijkt dan een bepaald geluid helemaal wegvalt dan weet je dat je daar iets aan moet doen. Of het kan blijken dat de bas helemaal een zooitje wordt: dan zul je de bas moeten versimpelen, of kijken of hij niet in de weg zit met de bassdrum.

Maar gewoon je muziek keihard aan hebben staan tijdens het maken van de muziek.. mm. daar zie ik in ieder geval het nut niet zo van.

Misschien moet je je hifi speakers nog wel houden, en af en toe het nummer even hard over die speakers afspelen als je dat wilt. Of zet af en toe een koptelefoon op als je bepaalde details wilt horen.

-Wouter
 
Mijn ervaringen met gewone hifi boxen is dat ze het geluid nogal kleuren, of anders weergeven dan het eigenlijk is. Als je dan je track lekker op die boxen hebt afgemixed en je gaat em luisteren op een ander setje, dan klinkt het ineens heel anders (meestal slechter). Bij monitors is dat effect een stuk minder. Mijn muziek is er een hoop op vooruit gegaan sinds ik monitors gebruik. Ik zou zeggen koop monitors...

Gr, Deimos
 
Hifi kan wel, maar is vaak minder eerlijk. Toch is het ook heel belangrijk je luidsprekers te kennen, zodat je ze ook daadwerkelijk als referentie kunt gebruiken. Ik gebruik momenteel één set luidsprekers voor zowel monitoren als gewoon muziek luisteren. Dan weet je op een gegeven moment wel of dat iets klinkt zoals het zou moeten klinken of niet. Je kunt dan ook makkelijk vergelijken met bestaande opnames van anderen. Voorts kun je natuurlijk monitors kopen van 300euro per set. Zet daar een stel goede hifi-speakers tegenover van hetzelfde formaat maar een veelvoud in kostprijs en dan vraag ik me af of je met die monitors beter af bent.... Er zijn ook genoeg Hifi boxen die ook heel eerlijk zijn in hun weergave.


Origineel geplaatst door Catalunya
Je kan beter een versterker hebben van minder watt dan hetgeen je boxen aankan volgens mij.

Da's niet per se waar. Als je versterker meer vermogen heeft kan hij langer lineair (zonder vervorming, etc) werken en heb je minder kans je boxen te beschadigen bij grotere volumes of uitschieters in het geluid. Overigens hebben actieve monitors (met ingebouwde versterkers) vaak een protectie-circuit tegen het opblazen van je speakers.
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Je kan beter een versterker hebben van minder watt dan hetgeen je boxen aankan volgens mij.

Hier wil ik even op inpikken. Wat je hier zegt is de ideale manier om heel de handel "op te blazen"
Alvorens je iets "fout" gaat beweren is het beter om je eens te verdiepen in techniek.

Het is namelijk zo dat je versterker aanzienlijk meer vermogen MOET leveren dan wat opgegeven is bij je speakers.
Om dat met en voorbeeld te noemen : stel dat je speakers 200 watt aankunnen, dan is het aangewezen om daar een versterker bij te hebben die minstens 2x 300 watt aankan, ook nog rekening houdend met de opgegeven Ohm waarde ( 2 - 4 - 8 - 16 )

Je kan dit best vergelijken met een trekker + opligger vrachtwagen waarbij de opligger (=last) je speakers zijn en de trekker (= motor) je versterker is. Hoe meer vermogen je trekker levert, hoe makkelijker hij de last in beweging zal kunnen krijgen. Als je motor te zwak is moet je namelijk heel veel gas geven (stel dat je met een 2 pk'tje zou trekken)
om diezelfde last in beweging te krijgen. Het resultaat laat zich raden want de boel raakt oververhit en je blaast het motortje op. Bij versterkers is dat net zo. Zodra je te veel volume moet geven om te zware speakers luid te kunnen laten spelen, ga je en perfecte DC golf maken, waardoor de speakers en de versterker oververhit raken. Door een DC golf bewegen je speakers niet meer maar spelen wel luid. Gevolg is dat er te weinig koeling is voor de spoelen van je speakers waardoor die op gegeven moment doorsmelten, en meestal onmiddellijk daarna ook je eindtrappen van je versterker die ook al lekker heet staan...
Vraag een aan een technieker om dit principe te tonen op een oscilloscoop, en je zal perfect "zien" wat ik bedoel.
 
Hier wil ik even op inpikken. Wat je hier zegt is de ideale manier om heel de handel "op te blazen"
Alvorens je iets "fout" gaat beweren is het beter om je eens te verdiepen in techniek.

Het is namelijk zo dat je versterker aanzienlijk meer vermogen MOET leveren dan wat opgegeven is bij je speakers.
Om dat met en voorbeeld te noemen : stel dat je speakers 200 watt aankunnen, dan is het aangewezen om daar een versterker bij te hebben die minstens 2x 300 watt aankan, ook nog rekening houdend met de opgegeven Ohm waarde ( 2 - 4 - 8 - 16 )

Je kan dit best vergelijken met een trekker + opligger vrachtwagen waarbij de opligger (=last) je speakers zijn en de trekker (= motor) je versterker is. Hoe meer vermogen je trekker levert, hoe makkelijker hij de last in beweging zal kunnen krijgen. Als je motor te zwak is moet je namelijk heel veel gas geven (stel dat je met een 2 pk'tje zou trekken)
om diezelfde last in beweging te krijgen. Het resultaat laat zich raden want de boel raakt oververhit en je blaast het motortje op. Bij versterkers is dat net zo. Zodra je te veel volume moet geven om te zware speakers luid te kunnen laten spelen, ga je en perfecte DC golf maken, waardoor de speakers en de versterker oververhit raken. Door een DC golf bewegen je speakers niet meer maar spelen wel luid. Gevolg is dat er te weinig koeling is voor de spoelen van je speakers waardoor die op gegeven moment doorsmelten, en meestal onmiddellijk daarna ook je eindtrappen van je versterker die ook al lekker heet staan...
Vraag een aan een technieker om dit principe te tonen op een oscilloscoop, en je zal perfect "zien" wat ik bedoel.


:halleluja :halleluja weer wat geleerd.


Trouwens ik heb passieve monitoren op een sony eindversterker. En het klinkt goed. Ik ben voorlopig niet van plan om een 'professionele' versterker te gaan kopen.
 
Dynaudio BM6a.. voordat het lampje knippert.. staat de hele buurt je deur in te beuken.. :D
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Hier wil ik even op inpikken. Wat je hier zegt is de ideale manier om heel de handel "op te blazen"
Alvorens je iets "fout" gaat beweren is het beter om je eens te verdiepen in techniek.

Ik schreef er ook express bij "volgens mij"

Belastbaarheid wil zeggen: het vermogen dat de luidspreker kan verwerken. Deze dient van de luidspreker combinatie hoger te worden gekozen. Meestal zo'n 200% van het vermogen dat de versterker kan leveren. Een clippende versterker loopt tegen zijn voedingsspanning vast. Dit kan schade aan de luidspreker brengen. Belastbaarheid zegt niets over rendement en het vermogen hangt af van de impedantie van de versterker en luidspreker. Belastbaarheid is aangegeven in Watt. Weergevers hebben een laag rendement. De juiste behuizing kan voor een enorm rendements verbetering zorgen.

De verleiding is gewoon groot om te hard uit te sturen met een krachtige versterker.
 
Ik heb, mede met het oog op de buren, altijd een goede koptelefoon op gehad bij het maken van muziek.
Het viel me op dat je bij het maken van muziek je volume altijd harder hebt staan dan bij het terugluisteren.
Alsof je gehoor een tandje teruggaat als je met je hersens bezig bent tijdens met indrukken van toetsen en draaien aan knoppen.
Na gedane arbeid was het vervolgens goed rusten door je muziek over een gewone stereoset met, uiteraard, voor jouw gevoel lekker boxen af te luisteren.
Een zo min mogelijk kleurende koptelefoon is, voor zover ik het weet, een stuk betaalbaarder dan een setje monitoren.
Omgevingslawaai heb je ook al geen last van. Je omgeving trouwens ook niet van jou.
Zo ontdekte onze toenmalige 2de toetsenist (de sample-man) opeens allerlei digitale rotzooi ruim boven de 10000 hz in zijn samples toen hij met mijn koptelefoon zijn deuntjes aan het afluisteren was. Was hem op zijn 'gewone' setje nooit opgevallen.
Het vervolgens terugluisteren op een gewone set heeft ook als voordeel dat je je geluid kunt vergelijken met willekeurig welke cd die je al in je verzameling hebt.

Maar, ieder zijn meug. Ik doet het mijn weg.
 
Met een goede koptelefoon kun je inderdaad aardig werken.
Vertrouw er echter niet op voor het afmixen, er zijn nl. wat dingen die anders werken op een koptelefoon t.o.v. speakers.
Zo hoor je bijv. met je linkeroor niets van het rechterkanaal en vice versa (100% kanaalscheiding).
En je werkt in een absoluut dode ruimte, wat ook niet de bedoeling is.

Maar voor het checken van details is een goeie koptelefoon perfect, zoals je al aangaf in dat voorbeeld van "de sample-man".
Kraakjes, rare frequenties die mekaar in de weg zitten, je kunt het vaak net iets beter ontrafelen.
 
In mijn ervaring gaan monitor's juist harder en met minder moeite dan hifi speakers.
Beide monitorsets die ik ken (absolute2 en HR824) gaan makkelijk zo hard dat je iemand op twee meter afstand niet meer kunt verstaan. Sterker nog, het is me nooit gelukt om de volumeknop helemaal open te zetten omdat het geluidsniveau ondragelijk werd.
 
Ik "werk" nu nog met mijn 5.1 setje bij m'n pc.
Logisch dat m'n nummers bij anderen totaal niet goed klinken.

Ik wil monitor boxen kopen (niet al te duur),
heeft iemand ervaring met de Roland DM-10 or DM-20 monitor boxen?

mvg,

Ramon
 
DM-10 en DM-20. Zijn dat die digitale boxen van Roland ?
Volgens mij werden die niet zo goed ontvangen.
 
Monitor speakers zijn o.h.a. veel eerlijker in hun frequentieweergave dan hifi-meuk. Actieve monitors hebben vaak een beveiliging tegen overbelasting en het is overigens onzin dat monitors eerder geneigd zijn om gesloopt te worden dan hifi-speakers. Wat ik me wel voor kan stellen is dat bij monitors het volume wat eerder naar de max wordt geschoven. Mensen die gewend zijn aan een overdreven basweergave van hifi-sets schrikken vaak van de lineaire weergave. Waar is die bas gebleven? Schuiven dan maar! Zo worden bijvoorbeeld Yamaha NS-10's ook regelmatig naar de kl*te geholpen.
Als je lekker relaxed naar een stukje muziek wilt luisteren pak dan gewoon een hifi-combinatie; wil je echter serieus met muziekproducties aan de slag ga dan voor monitors!!
 
Re: monitors vs. hifi boxen

Origineel geplaatst door ZERO1985
Er is mij op dit forum ooit eens gezegd dat als ik mijn synth lekker wil laten scheuren/knallen/kraken etc. dat ik dan beter 'lompe hifi boxen' kan nemen dan dure monitors, omdat je tijdens het werken met monitors anders voortdurend bang naar het lampje zit te kijken of je ze niet opblaast...
Het is mij ook niet bekend dat je monitors sneller opblaast dan hifi speakers.
Maar het antwoord op je vraag is heel simpel:
-Wil je je synth lekker laten scheuren/knallen/kraken etc voor de hobby en verder niks, dan hou je toch gewoon je lompe hifi speakers
-Wil je dat je muziek op andere installatie's ook goed klinkt, of je ambieert een release, dan zijn monitors toch een betere oplossing.
 
Maar het scheuren met je synth (kunnen die rijden dan :confused:) kan je ook beter met je monitors doen omdat die meestal meer aankunnen dan hifi speakers.
 
Back
Top