[Elektron] MachineDrum - Opmerkingen n.a.v. de manual.

JohnnyBusca

rocket scientist
Lid sinds
4 juli 2001
Berichten
10.414
Locatie
Eindhoven - Strijp!
Ola.... Ik heb net de hele manual doorgelezen van de machinedrum van elektron en ik ben erg onder de indruk.
Ik heb alleen de manual gelezen en hem nog niet gehoord, maar dit zijn de dingen die mij opvielen.

De dingen die Elektron in mijn ogen goed gedaan hebben:
  • De implementatie van het filter. De filter implementatie is geweldig. Je hebt drie parameters. FLTF, FLTW en de FLTQ. In principe is het een bandpass filter. Met de FLTF stel je de frequentie in van de eerste slope. Met de FLTW de width van je band en met de FLTQ de resonance (Aan beide kanten) Door de FLTF op nul te zetten heb je een lowpass filter, door de FLTW op oneindig te zetten heb je een highpass filter en door beide op een andere stand te zetten heb je een band filter. Heel makkelijk kun je dus met twee parameters van filter mode switchen. (Dit is bijna net zo geniaal als de sherman filter implementatie... Lees daar maar eens iets over als je een filter fetish hebt ;))
  • De LFO implementatie. Ik ken Elektron van mijn SIDStation en daar hebben ze een geweldig LFO implementatie. Op de machinedrum heb je beschikking over maar liefst 16 LFOs. (Per machine een LFO) Die LFO bestaat vervolgens weer uit twee vormen die je kun mixen. Daardoor krijg je hele wicked LFO vormen en dat is precies wat je nodig hebt bij drumsynths.
  • De trigger inputs. Elektron weet wat mensen willen. De machinedrum heeft twee trigger inputs en dat vind ik ronduit tof. Daardoor laten ze zien dat ze weten waar het over gaat! Waarschijnlijk gebruik je die inputs nooit, maar ik als drumsynthliefhebber vind het gewoon mooi... *snif*
  • Song mode. In de songmode kun je loops maken. Sterker nog, infinity loops. Vervolgens kun je als ie speelt op een toets drukken en dan springt ie uit zijn loop. Dit is live super gaaf. Zo kun je alle geplande sequences achter elkaar zetten met infinity loops en dan heel flexibel er door heen fietsen. Lijkt me handig, maar ik moet die eerst uitproberen.
  • Het accent. Het accent is hetzelfde geimplementeerd als bij de TR-x0x reeks. Oftewel of een accent of geen accent per step. Dus niet per machine, maar op alle machines tegelijk. Daardoor krijg je lekker hihatjes die je normaal allemaal moeilijk met bepaalde velocities moet regelen. Deze data stuurt ie ook MIDI uit! Dat is ideaal. Nu kan ik eindelijk een ritme op mijn 909 in kloppen en die vervolgens kopieren naar de machinedrum om dan vervolgens de MIDI data naar mijn MPC te dumpen om zo live makkelijk te kunnen muten, zonder die vervelende berekeningen van velocities te hoeven doen... Verder stuurt ie ook de swing uit. :) Dit zou voor mij al een reden zijn deze bak te kopen.
Verder heb ik ook nog vragen en nadelen...

Eerst de nadelen in mijn ogen:
  • Geen dedicated volume knoppen per machine. Dit is jammer. Het zou zestien pots gekost hebben, dat weet ik, maar het is live super eenvoudig. Snel een drum selecteren en dan aan die volume pot draaien is gemakkelijk in een studio, maar live heb je daar twee handelingen voor nodig. In die tijd had ik al 4 geluiden op een 909 gemute met zijn volume pots.
  • Dynamics sound (compressor) alleen op de FX en op de main out. Dat is gewoon erg zonde. Maar ik geloof dat daar al aan gewerkt wordt.
Hier mijn vragen. Misschien kunnen MachineDrum eigenaren mij hier bij helpen...
  • Is het waar dat de 8 draaiknoppen altijd voor 1 bepaalde machine zijn? Dat je dus niet 1 knop voor je base pitch gebruikt en 1 knop voor je decay van je hihat.
  • Als het antwoord op de vorige vraag 'Ja' is, kun je dat wel via MIDI controllers doen?
  • Bestaat een kit altijd uit elke 1 type syntese. Dus of allemaal TRX of een andere syntese?
  • Als je meerdere geluiden naar een bepaalde output stuurt, kakt het volume dan in? De novation drumstation heeft hier heel veel last van. Per geluid dat je erbij schakelt zwakt het geluid 3 dB (gokje) af.
  • Kun je de cutoff en resonance over verschillende machines koppelen? Dus de cutoff van de hihats en de snares koppelen en zo langzaam de kick naar boven laten drijven.... :)

Al met al heb ik zin in deze bak!
 
Laatst gewijzigd:
Heee Johnny, op de meeste vragen heb ik wel een antwoord.

Eerst de nadelen in mijn ogen:
  • Geen dedicated volume knoppen per machine. Dit is jammer. Het zou zestien pots gekost hebben, dat weet ik, maar het is live super eenvoudig. Snel een drum selecteren en dan aan die volume pot draaien is gemakkelijk in een studio, maar live heb je daar twee handelingen voor nodig. In die tijd had ik al 4 geluiden op een 909 gemute met zijn volume pots.

    Hij heeft een mute functie ! Waarmee je 8 sounds tegelijk kan mute.. teminste .. meer vinger had ik niet. dus waarschijnlijk 16 teglijk. En dat is behoorlijk handig voor live inderdaad !
  • Dynamics sound (compressor) alleen op de FX en op de main out. Dat is gewoon erg zonde. Maar ik geloof dat daar al aan gewerkt wordt.
Hier mijn vragen. Misschien kunnen MachineDrum eigenaren mij hier bij helpen...
  • Is het waar dat de 8 draaiknoppen altijd voor 1 bepaalde machine zijn? Dat je dus niet 1 knop voor je base pitch gebruikt en 1 knop voor je decay van je hihat.

    Klopt ! altijd voor 1 machine
  • Als het antwoord op de vorige vraag 'Ja' is, kun je dat wel via MIDI controllers doen?

    Mmm volgens mij niet ?? (nog niet geprobeerd) hij stuurt wel uit.... alleen sommige controllers zijn hetzelfde voor verschillende machines. Dus als je enkel 'die' machine op een appart midi kanaal zet zou je zeggen dat het zou moeten lukken.
  • Bestaat een kit altijd uit elke 1 type syntese. Dus of allemaal TRX of een andere syntese?

    nope ... je kan alles lekker hutselen
  • Als je meerdere geluiden naar een bepaalde output stuurt, kakt het volume dan in? De novation drumstation heeft hier heel veel last van. Per geluid dat je erbij schakelt zwakt het geluid 3 dB (gokje) af.

    goede vraag ... ben nog niet verder gekomen dan de main outs
  • Kun je de cutoff en resonance over verschillende machines koppelen? Dus de cutoff van de hihats en de snares koppelen en zo langzaam de kick naar boven laten drijven.... :)

volgens mij kan dit niet .... er is geen matrixje of iets.


groetjes plumber
 
Wat Glenn zegt klopt allemaal behalve de midi controllers. Je kan elke funktie met midi controllers besturen.
Je kan een "midi base channel" aanwijzen. Als dit kanaall 1 is, gebruikt de MD kanaal 1 t/m 4 voor het ontvangen van midi. Als dit kanaal 2 is gebruikt de MD kanaal 2 t/m 5 voor het ontvangen van midi. Kanaal 3 = 3 t/m 6 enz.
Er van uitgaande dat je kanaal 1 t/m 4 gebruikt, kun de eerste funktie van de bass drum met #12 op kanaal 1 besturen en de derde funktie van de open hat met #23 op kanaal 3 besturen.

Dit is maar een voorbeeld. Ik weet dus echt niet welke controllers waarvoor gebruikt worden. Het is alleen om aan te geven hoe het systeem werkt. Als je met controllers gaat werken is het het makkelijkste om ze op te nemen zodat je weet welke controller waarvoor gebruikt wordt.
 
PS En als je echt twijfelt (waarschijnlijk ga je um toch al wel halen!! :slotje: ) Kan je je altijd een keertje een middagje/avondje komen overtuigen !!
 
Hehe..

Hehe..

Hee Glenn.. die uitnodiging sla ik niet af ! Ik heb namelijk serieuze plannen om een MD te gaan kopen.. en het is altijd lachen om vooraf even met zo'n bakske gespeeld te hebben.
 
ik ben zowiezo alweer veel te lang niet langs geweest :)
die overtuiging wil ik wel eens meemaken
 
gezellig.. met z'n allen bij glenn op de md :)

misschien kan je voor elektron een soort 'tupperware' avond gaan organiseren en dan een provisie afspreken. :)
 
Ik zou haast zeggen.. Neem hem mee naar de eerstvolgende MUC avond.....:halleluja
 
Mensen uit noord-nederland die de (incredible, magnificense) Machinedrum een keer willen zien, horen en voorzichtig willen voelen (smack my bitch up maar blijf met je poten van my first MD) kunnen altijd bij mij terecht.

Bij voorkeur vrouwen.
 
Oh ja Glenn, ik heb er ook 1. En zoals iemand eerder al zei: de lfo's zij erg tof.
 
Back
Top