Bionic FX

Op kvr kwam ik dit tegen:

Announcing a technical revolution in PC programming, part deux. BionicFX announces Audio Video EXchange (AVEX), a technology which transforms real-time audio into video and performs effect processing on the GPU of your 3D card.
BionicFX AVEX Overview

1. Individual audio samples are isolated from the audio stream
2. Samples are transformed into video data elements and structures
3. Appropriate pixel shader application loaded on the GPU
4. Secondary audio samples are converted to video textures and loaded on video card
5. AVEX data sent to the GPU for processing
6. Iterative processes perform functions and read and write results to textures
7. Final output of shaded pixels sent to off-screen video buffers
8. Video data is retrieved and decoded into audio

www.Bionicfx.com
 

Attachments

  • avex.gif
    avex.gif
    30 KB · Bekeken: 99
Bericht door een moderator:
dit is meer VJ/video nieuws dan audio/productie nieuws, dus verplaatst
 
Nou volgens mij gaat het er hier om dat ze de GPU als DSP gebruiken voor audiobewerking. Volgens de site komen ze binnenkort met een convolutiereverb die de GPU van je videokaart gebruikt als processor in plaats van je CPU.
 
Bericht door een moderator:
je hebt gelijk ik had t niet goed genoeg gelezen. Blijft wel vaag nieuws :)
 
Dus binnen een jaar of wat, een aantal videokaarten van 50 euro in je PCI-Express en laat maar audio processing berekenen?
 
Dat zou op zich prima nieuws zijn! (iets minder voor de dsp-kaarten bouwers als UAD etc misschien :))

Ben benieuwd of we deze techniek ook echt in de praktijk gaan tegenkomen...
 
is geen mindere nieuws voor uad vind ik want dan zouden eerst nog de native vst plugins dezelfde
niveau en kwaliteit als uad-plugins moeten hebben.... en dat hebben ze nie ;)
 
Origineel geplaatst door endonyx
is geen mindere nieuws voor uad vind ik want dan zouden eerst nog de native vst plugins dezelfde
niveau en kwaliteit als uad-plugins moeten hebben.... en dat hebben ze nie ;)

Op die reactie zat ik al te wachten - maar waarom denk je dat die plugins van veel betere kwaliteit zijn?
Omdat er gebruik kan worden gemaakt van dsp's.

Waarbij dus mijn stelling wellicht weer van kracht kan worden 8)
 
tis eigenlijk totaal geen nieuw idee, die gasten van audio ease doen dit al op de mac met de altivec processor. Aangezien een video kaart net als de altivec processor meer variabelen per klokcycle kan verwerken dan een normale cpu is het uitermate geschikt voor convolutie, wat een zeer simpele berekening is maar gewoon schijt veel variabelen in zijn berekening betrekt....

Ik hoop dat ze ook met iets anders komen dan convolutie... maar ik krijg niet echt het idee dat ze enorme audio programmeurs zijn en ik denk ook niet dat ze er mischien een soort van open standaard van maken....
 
Origineel geplaatst door endonyx
is geen mindere nieuws voor uad vind ik want dan zouden eerst nog de native vst plugins dezelfde
niveau en kwaliteit als uad-plugins moeten hebben.... en dat hebben ze nie ;)

Hoe kun je nu eigenlijk iets beoordelen dat er nog niet is. Die kerel is nog bezig aan zijn eerste effect-pluginnetje.

Als natuurlijk producenten als NI en Arturia op die wagen springen van NVIDIA-geaccellereerde DSP-verwerking, kan het natuurlijk flink wat interessanter worden. Iedereen heeft vandaag de dag toch wel een of andere 3D GPU in zijn PC steken, dus zou dat truukje best wel eens meer gebruikt kunnen worden dan je denkt.
Trouwens zo'n Geforce of Radeon GPU is al een soort van DSP-chip.
 
Dit onderwerp is hier al vaker besproken maar zover ik weet is dit het eerste conctrete voorbeeld van mensen die er daadwerkelijk mee bezig zijn.

En dit heeft zeker potentie. Maar omdat dit voor de audiowereld nog een totaal onontgonnen gebied is zal het veel tijd kosten om te ontwikkelen. Voor ons gebruikers hoop ik dat er snel een soort standaard hiervoor komt en wellicht dat Steinberg een VST achtige API hiervoor gaat opzetten. Of anders een andere partij die groot en sterk genoeg is om alle partijen bij de les te houden zodat we niet verzanden in tig variaties. Wat mogelijk de ontwikkeling sterk zou kunnen remmen.

En het hart van deze kaarten de GPU is een ook een processor maar heeft een hele eigen specifieke toepassing gespecialiseerd op grafische toepassing. Dat betekend dat de architektuur en besturing (instructieset) van zo'n processor veel verschilt van CPU's en DSP's. Dat betekend niet dat hij niet gebruikt kan worden voor iets anders dan grafische toepassingen. Maar omdat zo'n GPU veel verschilt van een DSP die bij uitstek het meeste geschikt is voor geluid blijft het voor de programmeurs een redelijke klus om de GPU zo optimaal mogelijk te gebruiken. En zo'n GPU is qua technologie minstens net zo geavanceerd als de CPU's en krijg je voor dat geld een hele krachtpatser.
Of dit in de praktijk ook daadwerkelijk bruikbaar is blijft voorlopig nog even raden. Want bijv een 20x lager geklokte DSP kan qua floating point (komma berekeningen) per seconde met gemak de nieuwste PIV/AMD's verslaan. En dat kun je bijv bij de UAD-1 kaart al zien. Die ziet er in vergelijking met een CPU of GPU maar armetierig uit maar is wel in staat om een flink aantal plugins te draaien.

En op audio gebied is het gebruik van GPU's erg interessant als je ze dedicated kan gebruiken en ze zonder gestoord te worden hun plugins kunnen draaien. Waar de CPU's dus wel last van hebben. En dat kan in de praktijk nog wel eens tot tikken of horten en stoten leiden.
En helemaal interessant wordt het als je met PCI-E vier van deze relatief goedkope kaarten in een systeem kan stoppen en je 4x zoveel plugins kan draaien. (wat bij CPU's dus niet lineair oploopt)

Aleen die technologie is er allemaal wel of komt volgend jaar wel. Maar het punt van de software of plugins zelf is verreweg het belangrijkst. Als het bij hobbyisten blijft die lekker prutsen dan heb ik er weinig vertrouwen in. Maar als er daadwerkelijk bedrijven die plugins ontwikkelen zich hiermee bezig gaan houden zal dit voor de audio software industrie een revolutie betekenen. Want dan is het laatste sterke punt van Protools nl de DSP farms ook geslecht. Voor een fractie van de prijs (inclusief de plugins) kun je nog veel meer plugins draaien.

En dan niet alleen convolutie maar ook dynamisch convolutie. Dus zulke goede emulaties van hardware compressors dat zelfs de fanaat het verschil niet meer hoort. Of softsynths die met gemak een polyfonie van 60 of meer halen. Of betere geemuleerde modellen van VCO's in softsynths waar zelfs monopoly van begint te kwijlen.
Want bijv Arturia en UAD zijn bedrijven die pioniers zijn op het gebied van ontwikkelen van plugins die gebaseerd zijn op hardware. En daar steken ze ook bijzonder veel research in wat een hobbyist die alleen werkt never nooit kan realiseren.

Maar het hangt er zwaar vanaf hoeveel mensen hier aan gaan ontwikkelen. En als je dan nog het meest optimischtische scenario pakt dan ben je volgens mij toch nog 2 jaar minstens kwijt eer er iets interessants te koop zal zijn. En dan is het nog maar net de vraag of door illegale kopieeren en gebruik van die software de groei zo sterk afremmen dat het geen kans van slagen heeft. Want potentie heeft het zeer zeker.
 
Misschien als iemand een vst wrapper maakt voor zo'n kaartjes kan dit handig zijn. Dan is nog de vraag hoeveel VST plugins die dingen kunnen draaien?

Als je kijkt naar de TC Powercore, wat ook een open platform is dan zie je dat maar weinig vst producenten hiervoor iets schrijven. Wanneer die software firma's dan kunnen kiezen tussen een dedicated plugin schrijven voor zo'n kaarten of bv. een Powercore zullen ze ook eerder geneigd zijn om voor een Powercore te kiezen. (video kaarten zijn dikker bezaaid en dus zullen de plugins ook snel gekraakt zijn)

Als elke verschillend merk van videokaart dan nog eens apart aangesproken moet worden enzo denk ik niet dat het iets kan worden.
 
Origineel geplaatst door Haarbol
Op die reactie zat ik al te wachten - maar waarom denk je dat die plugins van veel betere kwaliteit zijn?
Omdat er gebruik kan worden gemaakt van dsp's.

Waarbij dus mijn stelling wellicht weer van kracht kan worden 8)



onzin, ze klinken niet goed omdat er gebruik wordt gemaakt van DSP's..maar omdat de mensen van UAD supergrote expertise hebben met betrekking tot de apparatuur die ze modellen.....die maken ze nl ook in hardware........... je kan mij 10000 DSP chips geven en dan kom ik nog met een brakke compressor, als er al iets zinnigs uit komt...........
 
Origineel geplaatst door Toon
Misschien als iemand een vst wrapper maakt voor zo'n kaartjes kan dit handig zijn. Dan is nog de vraag hoeveel VST plugins die dingen kunnen draaien?

Helaas, dat doe je niet 1-2-3...
En de vraag is, of deze ontwikkelaar dat wel wil...
Als hij z'n eigen plugins ermee kan ontwikkelen, kan hij waarschijnlijk meer verdienen.
 
Toch is dit een prima concept en nog niet eerder bedacht.

Ik neem m'n petje af voor de bedenker..
 
Misschien een beetje achtelijk maar, waarom bestaat er niet zoiets als een volledig 'open' DSP-kaart voor alle plug-ins (audio + video) die DirectX zijn? Zeg maar een ala 'Plugzilla' maar dan in je pc... Toch een beetje naar dat mensen dan wegen moeten gaan verzinnen zoals deze om meer DSP-power te vergaren; via je videokaart n.b. :confused: (wel tamelijk briljant moe'k zeggen)

maar misschien heb ik het helemaal mis..of bestaat het al (zoveel sjoege heb ik niet van dit soort zaken)
 
Ik kom het net via een andere site tegen :D. Helaas geen nieuws meer :o:.

Maar ik kan niet wachten totdat ze de eerste VST-plug releasen op die site.



En ik moet de Sander02 die de reactie geeft over het 'open-platform' voor DSP-kracht gelijk geven.

Ja er bestaan wel van dit soort dingen (creamware, TC, etc. ) maar deze hebben weer allemaal hun eigen pluggies.

Je zou inderdaad verwachten dat je een pci-insteek DSP waar je naar hartelust GPU's op kan pleuren.. En is je kaartje vol, dan koop je een nieuwe die je aan je volle linkt :).


Wel mooi concept, ik ben heel benieuwd!
 
Origineel geplaatst door olafmol
onzin, ze klinken niet goed omdat er gebruik wordt gemaakt van DSP's..maar omdat de mensen van UAD supergrote expertise hebben met betrekking tot de apparatuur die ze modellen.....die maken ze nl ook in hardware........... je kan mij 10000 DSP chips geven en dan kom ik nog met een brakke compressor, als er al iets zinnigs uit komt...........

:) Dat is natuurlijk waar. En ik bedoelde dus ook niet dat ze automatisch beter klinken als je gebruik maakt van DSPs, maar wel dat je het wat minder nauw hoeft te nemen met beschikbare capaciteit.

De persoon waar ik op reageerde vond alleen dat het geen invloed heeft op kaarten als UAD omdat die betere plugins hadden - ik zeg dus alleen dat dat geen argument hoeft te blijven omdat er, indien de goede mensen er op gezet worden, op soortgelijke wijze plugins voor zo'n systeem geschreven kunnen worden.

En btw, er zijn al meerdere 'conventionele' (vst) plugins geschreven door mensen die ook betrokken zijn bij hardware, maar je moet toch een compromis maken tussen kwaliteit en processorverbruik. Dat speelt ook wel bij DSPs maar in wat mindere mate.
 
The name Graphics Processing Unit for this processor type was originally coined by NVIDIA Corporation by analogy with CPU to refer to its GeForce3 graphics card; in response, ATI Technologies coined their counter-term Visual Processing Unit. The term GPU can now stand for the processor(s) present in all recent graphics cards.
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Graphics_processing_unit
 
Back
Top