Documentaire Dick Raaijmakers

Tom 32

Ouwe rot
Lid sinds
16 januari 2003
Berichten
4.326
Locatie
hete kolen
Vanavond op Nederland 3 om 00.15

NPS Klassiek: Op zoek naar een vergeten toepassing- Dikck Raaijmakers

Van de NPS website:

In NPS Klassiek een portret van Dick Raaijmakers, pionier in de elektronische muziek en conceptueel kunstenaar met een radicaal oeuvre. Regisseur Jacqueline Oskamp volgde Raaijmakers tijdens een artistieke zoektocht door heden en verleden.

Dick Raaijmakers (73) is een relatief onbekend kunstenaar, die hoogstens met enkele Hollandia-producties zoals De val van Mussolini een groter publiek bereikte. Desondanks is hij de auteur van een zeer bijzonder oeuvre. Terwijl Raaijmakers in deze documentaire een intensieve speurtocht onderneemt naar de originele afbeeldingen van fotografiepionier Etienne-Jules Marey, verkent regisseur Jacqueline Oskamp de fascinerende wereld van de kunstenaar.

“Kunst maken is een vorm van veridiotiseren”, betoogt Raaijmakers. “Een professionele idioot concentreert zich op één ding. Kunstenaars zijn eigenlijk ook idioten.” In hoeverre deze uitspraak ook op Raaijmakers zelf van toepassing is, is aan de kijker om te beoordelen. Vast staat dat het sterk gestileerde, conceptuele werk van Raaijmakers een grote beeldende kracht heeft. De kunst van het weglaten leidt tot een kern vol samengebalde energie.

Dick Raaijmakers is een pionier op het gebied van de elektronische muziek. Hij stond aan de wieg van alle belangrijke studio’s in Nederland. Nog altijd staat hij te boek als elektronisch componist. Minder bekend is het feit dat hij in 1967 zijn laatste elektronische compositie schreef. Op zoek naar een vergeten toepassing schetst het beeld van een veelzijdig kunstenaar die zijn sporen naliet op het terrein van de (film)muziek, het (muziek)theater, de beeldende kunst en de kunstfilosofie. Als kind van de jaren zestig neemt ook de performance een belangrijke plaats in zijn oeuvre in.

Op zoek naar een vergeten toepassing is een wervelende mix van Raaijmakers’ zoektocht door Frankrijk, archiefbeelden van zijn oeuvre, zijn onnavolgbare ideeën, persoonlijke ontboezemingen, een piepjonge Raaijmakers in het laboratorium van Philips, enzovoorts. Bindende factor is de mateloze fascinatie van Raaijmakers - hij ontpopt zich als een kunstenaar pur sang. Beetje bij beetje krijgt de kijker een beeld van een man die niet voor één gat te vangen is: vrolijk, serieus, belerend, geestig, bitter, breekbaar - het zijn verschillende facetten van een intrigerende persoonlijkheid. In Op zoek naar een vergeten toepassing wordt het raadsel Raaijmakers niet opgelost, maar de kijker maakt kennis met een unieke persoonlijkheid en een radicaal oeuvre.



Groet

Tom
 
Nog even voor de mensen die gevraagd hebben of er video opnamen gemaakt zijn tijdens de synthdagen: de lezing is natuurlijk het eigendom van Kees Tazelaar. Hoewel hij volledig zonder betaling (zelfs geen reiskosten) de presentatie gehouden heeft, vind ik dat het verspreiden van de resultaten van zijn onderzoekingen, waarmee hij tien jaar bezig is geweest, niet zomaar gedaan kan worden. Veel van het materiaal is in de BastaBox aanwezig, en die is gewoon te koop. Let wel, de oplage is niet bijzonder groot en zelfs vanuit het buitenland komen veel aanvragen binnen. Zo blijkt 'Song of the Second Moon' al meer dan 25 jaar in Hongerije de openingstune van een zeer populair televisieprogramma te zijn.

Tijdens de presentatie werden een aantal filmbeelden vertoond, waarvan de belangrijkste, de uitleg van Raaymakers, ook in de documentaire was opgenomen, al was die een stukje ingekort...

Kees Tazelaar is altijd te bereiken via zijn web-site http://home.wanadoo.nl/tazelaar/

Wout
 
Ik zie nu in een boekje dat ze een Ondes gehad hebben! Is die nog ergens in het nederlandse / belgische!
 
Beste Johnny, jongen, hou je vast...
Zit je?
Echt heel erg stevig?
Heb je de telefoonnummers van de hulpdiensten bij de hand?
Is je familie ingelicht?
Wacht dan de volgende mail maar af...

Wout
 
ALLEEN VOOR DE STERKEN ONDER ONS!!!

Die Ondes Martenot is...































weggegooid...
groot vuil...
nog werkend en al...
de dader heeft er gelukkig nog slapeloze nachten van...!!!


Het MIM in Brussel heeft er nog wel eentje, zo ook een Trautonium.

Wout
 
AAAAAAAAARGGH. Zo, dat moest er even uit.

De dader, slapeloze nachten? Hoe kom jij aan die wallen onder je ogen, Wout? :o:
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
ALLEEN VOOR DE STERKEN ONDER ONS!!!

Die Ondes Martenot is...































weggegooid...
groot vuil...
nog werkend en al...
de dader heeft er gelukkig nog slapeloze nachten van...!!!


Het MIM in Brussel heeft er nog wel eentje, zo ook een Trautonium.

Wout
nee...
nee...
nee...

nee...


nee....
nee.........
neeeeeeeeeeee....
neee.
nee.....
neeeeee..
enee..
nee..
neeeeeeeee!

Wout, wil jij een ding beloven, wil je me nooit de identiteit van die man bloot geven of het moet zijn dat ie de nickname smackos gebruikt! ;)

neeeeeeeeeeeeeeeeeeee.....
 
Het leven is wreed.:frons:
 
Wat ik net vanmiddag hoorde... Er moet er nog eentje in Nederland geweest zijn. Ik heb een link, maar ga eerst zelf op onderzoek uit.

Wout
 
Is dat zo'n ding als hieronder ??
Pfff heb ik nog 2 van in de schuur staan.....:engel:
 

Attachments

  • ondes.jpg
    ondes.jpg
    98,9 KB · Bekeken: 100
Ik weet dat het een replica is ik heb de schuur namelijk uit hetzelfde hout opgetrokken en ben nogal handig met hout dus dacht van weet je wat,laat ik eens een Ondes maken.......en deze staat ergens naast een klein huisje in de prairie *D

Nee ff serieus ik heb nog nooit van dit ''instrument'' gehoord maar wat moet ik er me bij voorstellen ? (heb bij de weg wel vandeweek die CD Box gekocht met al die NatLab dingetjes (lekuurrrrrrrr)
 
Origineel geplaatst door Kevin
Nee ff serieus ik heb nog nooit van dit ''instrument'' gehoord maar wat moet ik er me bij voorstellen ? (heb bij de weg wel vandeweek die CD Box gekocht met al die NatLab dingetjes (lekuurrrrrrrr)

Het hoort thuis in de groep instrumenten die door de electronische studio en later de synthesizer zijn weggedrukt. Er was een flink hoeveelheid electrische en electronische instrumenten uigevonden, omdat natuurlijk iedereen wel wat wilde verdienen. De enige twee uitvindingen die het echt gemaakt hebben zijn de Theremin en natuurlijk het Hammond orgel. Na de oorlog ging dat vooral in Frankrijk nog even door, met als resultaat de Ondioline en de Ondes Martenot.

Die laatste was een Keyboard 'achtig'orgeltje, uitgerust met een touwtje voor glij effecten. De los verkrijgbare speaker met de sympatische snaren zag er leuk uit, maar deed niet bijzonder veel :) Veel Franse componisten, zoals Mesianen, componeerden voor dit instrument wat werken, meestal met symfonie orkerst.

Terugkomend op de CD box...
Het werk hierop verzameld is natuurlijk wat wisselend van karakter. Aan de ene kant de experimenten van Dissevelt en Raaymakers, werkend aan het Philips idee om electronische muziek via de grammofoonplaat te verspreiden, hetgeen nu door de DJ's dus eindelijk gebeurt, en aan de andere kant de werken van Badings, die eigenlijk alleen met de rest te maken hebben dat ze op ongeveer dezelfde plaats en dezelfde tijd tot stand zijn gekomen. Badings had een componeerverbod voor het concertpodium gekregen wegens zijn medewerking aan de bezetter in het kader van de muziekafdeling van de Kultuurkamer, een Duitse instelling. Kort gezegd: hij werd fout verklaard. Dat hij vanaf die plaats ook veel joodse muzikanten van deporatie heeft kunnen redden, maakt het geheel nog schrijnender voor de man en zijn muziek, want hij behoort wel degelijk tot de grote Nederlandse componisten van de 20e eeuw.
Het opgenomen zijn in deze collectie zet hem weer op een plaats waar hij eigenlijk behoort.

Wout
PS dit is geen politiek, hoor, maar (kunst c/q muziek)geschiedenis!

Trouwens iedereen die deze CD box in het bezit heeft zal kunnen beamen dat het een zeer leerzaam geheel is, met die extra CD vol met voorbeelden en hoe die loops werden opgebouwd.
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Wat ik net vanmiddag hoorde... Er moet er nog eentje in Nederland geweest zijn. Ik heb een link, maar ga eerst zelf op onderzoek uit.

Wout
Ik hoor het graag een keer als je hem gevonden hebt. Ik moet sowieso eens een keertje met je afspreken!
 
heel goeie thread!!!!!

kunstencentrum belgië uit hasselt heeft in der tijd samen met v2 uit rotterdam oude filmopnamen van philips en beckaert met muziek van raaijmakers op video laten zetten. oa over de lampenproductie en een geniaal stuk met een lopende band van beeldbuizen.
hier zou echt een dvd van mogen komen!

erg benieuwd naar deze documentaire ook!
heeft iemand die per toeval ge-uploaeded?
 
heb nog 2 singeltjes liggen,
1tje v badings en 1tje van dissevelt..
badings is echt cool (electronic ballet kaen abel)
 
Momenteel wordt het oude natlab waar dit allemaal ontstaan is afgebroken.
Ik heb begrepen dat kamer 306 blijft bestaan.. maar zeker weten doe ik het niet.
 
Back
Top