Strp Festival – 24 Tm 26 Maart 2006 - Strijp-s – Eindhoven

PlE

Stamgast
Lid sinds
19 juli 2005
Berichten
282
Locatie
Rotterdam
STRP FESTIVAL – 24 TM 26 MAART 2006 - STRIJP-S – EINDHOVEN
ROBOTICS / MUSIC / VISUALS / INTERACTIVE ART

Technologie en kunst onlosmakelijk met elkaar verbonden? Ja! Tenminste op STRP, een gloednieuw festival dat zich begeeft op het raakvlak van beide. STRP staat midden in de actualiteit en flirt opzichtig met popcultuur. In tegenstelling tot veel kunstfestivals benadert STRP kunst niet als academische museale activiteit. Een bewuste keuze. STRP is een multidisciplinair popfestival dat ondanks het laagdrempelige karakter geen concessies doet aan kwaliteit. Diepgang in een popjasje dus. Of, beter omschreven, hét festival dat de traditionele pop- en kunstfestivals met elkaar verbindt.

Het programma brengt, verdeeld over drie dagen en twee nachten ± 40 muziekoptredens; een grootse expositie van meer dan 25 kunstrobots en interactieve kunstinstallaties; veel videokunst en kunstzinnige videoclips; 3 multimediale theatervoorstellingen; diverse Live Cinema optredens; een eendaags filmfestival (i.s.m. Plaza Futura); ± 10 literaire voordrachten en lezingen van kunstenaars; workshops en een aantal andere projecten die moeilijk onder bovengenoemde categorieën te plaatsen zijn.

Het festival is in 4 thema’s gegoten;

We are the Robots; robotkunst van internationale kunstenaars variërend van lief, klein en breekbaar tot groots, spectaculair en industrieel.
Press ‘Start’; indrukwekkende installaties en kunstwerken waarbij je zelf een actieve rol speelt in de ervaring en realisatie ervan.
Nu-Live; live muziekperformances waarbij de interactie van beeld en geluid en de performance zélf een belangrijke plaats innemen.
RE-; is gebaseerd op de rijke technologische historie van Strijp-S. Het werk van één van ’s werelds belangrijkste pioniers op het gebied van elektronische muziek, Dick Raaijmakers, wordt door gerenommeerde producers geremixt.
STRP vindt plaats op Strijp-S. Het karakteristieke industriële erfgoed van Philips in Eindhoven, dé technologiestad van ons land. Deze industriële locatie staat wereldwijd bekend als de bakermat van vele grote technologische ontwikkelingen en belangrijke uitvindingen. Zo zagen het eerste elektronisch muziekalbum, de cassetterecorder, het superieure Video 2000 systeem en natuurlijk de Cd-speler hier het levenslicht. Sterker nog: deze locatie is de plek waar waarschijnlijk de meeste uitvindingen en technologische ontwikkelingen van Europa hebben plaats gevonden.

Naast deze technologische ontwikkelingen vond op Strijp-S ook een heuse creatieve revolutie plaats. Philips werkte nauw samen met een groot aantal kunstenaars en gaf ze de mogelijkheid hun dromen met behulp van de nieuwste technieken te verwezenlijken. Op deze manier ontstond op Strijp-S één van de meest aansprekende voorbeelden van samenwerking tussen kunst en technologie: ‘Poeme Electronique’. Architect Le Corbusier en componist Edgar Varese werkte hiervoor samen in het kader van de Wereldtentoonstelling van 1953 in Brussel. Ook voor de muziekwereld is Strijp-S een historisch belangrijke locatie: bijna 50 jaar geleden maakte componist Dick Raaijmakers hier al het eerste, volledig elektronisch muziekalbum ter wereld.

Waar kan het STRP Festival beter plaatsvinden dan op Strijp-S?


Voor meer informatie mail ons (info@strp.nl) of schrijf je in voor de STRP Nieuwsbrief.


ROBOTICS
Amorphic RobotWorks (USA) - Inflatable Bodies; Robotlab (GER) - Juke_bots; Bill Vorn (CAN) - Pre-Hysterical Machine; Pascal Glissmann, Martina Hšfflin (GER) - Electronic Life Forms (ELF); Garnet Hertz (USA) - Cockrauchbot; Gijs van Bon - Arabesk #23; TimeÕs up/HRL (AUT) - Bar Bot; Dr. Christoph Bartneck (GER) - eMuu; Robbert Smit, Graham Smith, HKU - Telemoby; Bjšrn SchŸlke (GER) - Nervous; Markus Lerner, Andre Stubbe (GER) - Outerspace; Michiel van Overbeek - Nazarenos; Lara Greene (UK) - You Move Me; Fred Abels & Mirjam Langemeijer - Dirk

INTERACTIVE ART
Marnix de Nijs - RMR (runmotherfuckerrun); C6 (UK) - Want & Need; //////////fur//// (GER) - PainStation; Marnix de Nijs & Edwin van der Heide - Spatial Sounds; Mateusz Herczka - 44\13; Rien Daamen - Debbie Does Eindhoven; Walter Langelaar - SUB-OBJECT_2.1; Raymond Deirkauf, Beyond Expression - RayÕs; Aldje van Meer en Radboud Mens - Realsound; Kim Boekhout van Solinge - Ruissimulatie; David Kousemaker - TouchMe; Prohaska, SŠgmŸller, Demblin (AUT) - Unplugger v1.1 - Plug In to Black Out; Prohaska (AUT) - KRFTWRK; Degenerator 2.0 - Crew

MUSIC

DJ's
Jeff Mills (USA) Nederlandse premire DJV-set; Derrick May (USA); Daniel Wang (USA); DJ Krust (UK); Addictive TV (DVJ Set, UK); Lady Aida; Steffie; Martyn (DJ Pan); Robob; Rick Angel; Ari Daily; Caz One

Live
Karl Bartos (Ex-Kraftwerk, GER); Mouse on Mars (GER); DMX Krew (UK); Atom Heart (GER / CHI); Octave One (USA); Joris Voorn; Secret Cinema; Zeena Parkins & Ikue Mori (USA); Beautyon (UK); Daniel Wang (USA); Kettel; Geigercounting; Dijf Sanders (BE); Dexter; Like a Tim; Vert (GER, UK); Drillem; Taeji Sawai (JPN); Ella Bandita; Jamie Hodge (USA) & Yutaka Makino (JPN); Vince Vice and the Raiders of the Lost Cause; David Grubbs (USA)

VISUALS

Live Cinema
Skoltz Kolgen (CAN); Telcosystems; Eye of the Pilot (UK); Rotor (BE); Optical Machines

Video-art/art videoclips
Addictive TV (UK) - Cinefeel; Addictive TV (UK) - Mixmasters; Addictive TV (UK) - Optronica; WORM - Live Cinema DVD 1; Live visuals & presentations by Holland-Interactive

Video-art/art videoclips
Fritz Lang (GER) - Metropolis; Fred M. Wilcox (USA) - Forbidden Planet; Mamoru Oshii (JPN) - Ghost in the Shell 2; Het uur van de wolf - Op zoek naar een vergeten toepassing (over Dick Raaijmakers); Lesic, Lindgreen & Pancras - When I sold my soul to the machine; Len Lye (NZL) - Birth of a Robot; Lillian Schwartz (USA) - Pixilliation; Robert Seidel (GER) - Grau; Phillipp Hirsch (GER) - In; Alexander Rutterford (UK) - Gantz Graf; Alexander Rutterford (UK) - 3Space; Johnny Hardstaff (UK) - Future of Gaming; George Melies (FRA) - Le Voyage dans la Lune

OTHER

Theatre
Pipslab - The washing powder conspiracy Crew (BE) - _U Eboman - SampleMadnesS Space InvasiON - Breakdancing

Workshop
Stabilebauten - Robotworkshop

Lectures
Karl Bartos (Ex Kraftwerk, GER); Bas Haring; Dirk van Weelde; Dr. Christoph Bartneck (GER); Jamie Hodge (USA); Kees Tazelaar; Koert van Mensvoort; Peter Verhelst (BE); Hans Beekmans

jeee!!

www.strp.nl
 
bedank de organisatie maar :halleluja dit word echt een geweldig festival! ben zeker alle dagen aanwezig.. hotel in eindhoven :okdan:
 
Is vandaag iemand hier geweest?

CD Presentatie remixes Dick Raaijmakers op High Tech Campus Eindhoven
In de aanloop naar het festival presenteren we op woensdag 1 maart vol trots de CD STRP 1. Op deze CD staan remixes van composities van één van de belangrijkste pioniers op het gebied van elektronische muziek; Dick Raaijmakers.
De presentatie vindt, heel toepasselijk, plaats op het in Conference Center The Strip op de High Tech Campus Eindhoven. Raaijmakers was in de jaren 50 en 60 werkzaam bij Philips Research (het toenmalige NatLab). Hij hield zich hier voornamelijk bezig met experimenten op het gebied van elektronische muziek. Wereldwijd hebben diverse gerenommeerde producers maandenlang gewerkt aan de composities van Raaijmakers om er een geheel eigen draai aan te geven. Het resultaat vind je terug op de CD STRP1.
Tijdens de presentatie geeft de Amerikaanse projectleider Jamie Hodge een inleiding over het project en vertelt meer over de betrokken artiesten. Daarnaast laat hij verschillende fragmenten horen en zal Yutaka Makino live zijn remix spelen. De CD wordt uit gebracht door Basta en is voor het eerst verkrijgbaar op het STRP Festival en daarna in de winkels.
Meer info
CD Presentatie remixproject Dick Raaijmakers, woensdag 1 maart 2006, aanvang 16.00, Conference Center The Strip, High Tech Campus Eindhoven, entree: gratis.
High Tech Campus Eindhoven
Professor Holstlaan 4 route

http://www.strp.nl/html/program/re.html
 
Re: Strp Festival – 24 Tm 26 Maart 2006 - Strijp-s – Eindhoven

Origineel geplaatst door PlE

Live
Karl Bartos (Ex-Kraftwerk, GER); Mouse on Mars (GER); DMX Krew (UK); Atom Heart (GER / CHI); Octave One (USA); Joris Voorn; Secret Cinema; Zeena Parkins & Ikue Mori (USA); Beautyon (UK); Daniel Wang (USA); Kettel; Geigercounting; Dijf Sanders (BE); Dexter; Like a Tim; Vert (GER, UK); Drillem; Taeji Sawai (JPN); Ella Bandita; Jamie Hodge (USA) & Yutaka Makino (JPN); Vince Vice and the Raiders of the Lost Cause; David Grubbs (USA)


en RA-X niet te vergeten.
 
die was toen nog niet bekend geloof ik.. maar voor mij is dat zeker de nummer één act.. zovaak treed hij niet op, ik heb hem althans nog nooit live gezien.. alleen op de Dark Shots dvd van Kommando 6 ;) .. maar nu las ik dan net over NoiZe Electro Hub party.. :) dat zal ook wel vet worden
 
strp.jpg


timetable :okdan:
 
Origineel geplaatst door sander
nee ik hoor wel eens verhalen over een RA-X liveset. :D

ja, zijn 2e release op bunker heeft wel wat hardcore trekjes..
 
Eindelijk weer een fatsoendelijk festival. Dit is precies waar techno voor stond: technologie, kunst en vrije uiting. De lokatie, Eindhoven, en dan ook nog in de historische philips toren, is tegek!
Dus initiatieven zoals dit en misschien ook wel robodock, brengen weer inhoud!

Ik kom zekers. Heb helaas de STRP preview op de HTC ehv gemist.... (overigens is er vaak iets qua muziek in de lunch pauze)

Top :okdan:
 
Origineel geplaatst door j0ris
Dit concept lijkt wel redelijk schaamteloos te zijn gejat van Robodock, of niet?

ik vind dat wel meevallen.. strp is meer op muziek gericht en video.. maar we zullen zien, ik vind het in ieder geval vet.. ben er heel het weekend!!
 
Ik ben er ook samen met matt
 
Origineel geplaatst door PlE
ik vind dat wel meevallen.. strp is meer op muziek gericht en video.. maar we zullen zien, ik vind het in ieder geval vet.. ben er heel het weekend!!
Ik neem aan dat je wel eens op Robodock bent geweest? Daar was ook behoorlijk wat muziek hoor.

Robots, muziek, theater en videokunst op een industriele locatie... dat is eigenlijk de definitie van Robodock. Ik heb er zelf twee keer gestaan met een paar vechtrobots.

Robodock was alleen meer een soort chaotische bende georganiseerd door krakers en vrijwilligers, en dit lijkt een wat geliktere versie te zijn met een duidelijkere visie. Meer nadruk op electronische muziek ook.

Er zat ook een dosis idealisme achter het Robodock idee, en ik vind het dus een beetje sneu om te zien dat dit hele concept dus nu toch redelijk schaamteloos gejat is.

Dit staat natuurlijk wel allemaal los van de lol die je er kan hebben als bezoeker, dus ik wens je verder veel plezier hoor!
 
Back
Top