R U I S in ACEC

Lid sinds
14 oktober 2008
Berichten
3.905
Locatie
-

Beleef het fenomeen ruis in verschillende dimensies met de audiokunst van Roland Kuit.
R U I S is van zaterdag 13 januari t/m zondag 18 februari 2024 te ervaren in de ACEC Salon.



Roland-Kuit-intallation-11.jpg


In de expositie R U I S beleef je het fenomeen ruis in verschillende dimensies. Aan de wanden stills van acht meter breed, waar ruis als verticale patronen te zien is, en een video-installatie met een langzaam veranderend horizontaal ruislandschap. Het belangrijkst is de installatie van acht op statieven geplaatste speakerboxen die ruis, in z’n vele facetten, laat horen. Botsingen, dialogen, samenspel, patronen, spreiding, samenvoegen… In de ACEC Salon creëert Roland Kuit met audiokunst een verbinding tussen beeld en geluid waardoor ruis helemaal tot leven komt.

Roland-Kuit-Vertical-Noise-Spectrum-VII-web-1800x920.jpg


Op de muren hangen stills van acht meter breed, waar ruis te zien is als verticale patronen, en als video-installatie een langzaam veranderend horizontaal ruislandschap. De belangrijkste zijn de acht luidsprekerboxen die op stands zijn geplaatst en geluid in al hun facetten uitstralen. Botsingen, dialogen, samenspel, patronen, verspreiding, samensmelting…
In de ACEC Salon gebruikt Roland Kuit audiokunst om een verbinding te creëren tussen beeld en geluid, waardoor ruis tot leven komt.

Roland-Kuit-Vertical-Noise-Spectrum-IV-web-1800x920.jpg


Roland Kuit

Het werk van Roland Kuit (Boskoop, 18 februari 1959) beweegt zich op het snijvlak van kunst, muziek en wetenschap. Na studie bij pioniers van de elektronische muziek, onder meer Gottfried Michael Koenig, Jaap Vink en Dick Raaijmakers, wordt hij gezien als een avant-garde kracht en pionier in de integratie van audiokunst in installaties.

Zijn publicaties en audiowerken worden uitgegeven door Donemus, het Nederlandse instituut dat zich bezighoudt met de documentatie van hedendaagse muziek, gecomponeerd in Nederland. De componist, sonoloog, geluidsontwerper en -kunstenaar exposeert en concerteert op internationaal niveau. Hiernaast geeft hij lezingen over zijn werk op universiteiten en hubs in elektronische muziek en geluidskunst.



Meer info…

Donemus
ACEC
 
Ik kreeg de vraag of ik gedurende deze expositie een lezing over ruis zou willen houden.
Ik zal een aardige presentatie maken vanuit het onderzoek wat ik gedaan heb gaan presenteren. Er valt zoveel te vertellen over iets wat schijnbaar betekenisloos lijkt als ruis. Grote Nederlandse componisten in de elektronische muziek zoals Jan Boerman, Jaap Vink en Dick Raaijmakers' "Die ruis is een soort ‘cultureel schuurgeluid’.

Van 1 snelle willekeurige sinusbeweging tot clusters van sinus golfvormen.




Sinusgolfvorm clusters:



Tikjes tot ruis:

 
't Is een mooi onderwerp. Leuk taalspelletje, ook. Ruis als betekenisloos, of ongewenste informatie, of een verstoring in communicatie. Dus als je verhaal ons weet te bereiken met deze expositie, doe je het niet goed.... :D

(of juist wel...)


wanneer vindt je presentatie plaats?
 
Back
Top