[Cubeest] automatisering

Slipperman

Rooibosje iemand?
Lid sinds
19 april 2002
Berichten
5.336
Locatie
thuis
Heb een vraag over cubase al heb ik die niet snel ;) Ik werk met SE en ben bezig een aardige rits aan nummers op te nemen die zeg maar aan elkaar vast zitten dus eigenlijk is het 1 groot geheel... Echter ik werk maar op een duron 1300. Niet dat dat een probleem is. Zal na der hand wel rond de 100 channels hebben maar er worden er maar een paar natuurlijk simultaan gebruikt.
Echter wat ook niet simultaan word gebruikt maar wel continue dus schijnbaar CPU vreet ookal is het spoor leeg zijn effecten in vst formaat... Ik vroeg me af of de bypass van deze effecten (ik gebruik ze als inserts op mijn kanalen aangezien ik per kanaal andere instellingen maak dus send return niet echt handig is...) ook te automatiseren is zodat ik op deze manier cpu kan besparen als het ware door als de track niet meer word gebruikt voor een tijd ik het effect gewoon bypass tijdens playback en recording...
ik gebruik cubase SE en manual heb ik er niet bij alleen een hoop japanse registratiekaarten en een mooie blauwe usb dongle met rode led...

Heb al zoveel mogenlijk processes en dingen als virusscanner etc. gedisabled maar goed blijf cpu te kort komen... (nieuwe processor zou geen overbodige luxe zijn eigenlijk...)
 
Delete alle kanalen die je niet gebruikt! Zowel audio als midi.

En delete stukken muziek, zodra dat het afgespeeld is. (wel natuurlijk ff een vette kopie maken, en het met je kopie eerst uitproberen...)
 
Origineel geplaatst door Hover
Met Cubase SE kan je toch maar tot 48 audiokanalen gaan?

audiokanalen ja maar vergeet niet dat je ook nog audiokanalen voor vst hebt waarmee je dus 15 vsts kan inladen en op die manier dus ook weer het aantal channels uitbreid... dus 100 is zeker wel haalbaar. alleen wil het nu toch wat handiger aanpakken... moet een compleet nummer helemaal opnieuw opnemen (eigenlijk al me materiaal vanwege de ruis van de sb live die ik destijds gebruikte) en zat met dat ding toen p[ 53 kanalen in de mixdown wat ik nu dus toch wat beter wil aanpakken maar goed afgezien vandat.

het heeft geen nut om kanalen die je niet gebruikt weg te halen. Een kanaal neemt alleen CPU op als het kanaal ook daadwerkelijk audioinformatie bevat op de plek waar de cursor speelt... Verder laat het hele kanaal verhaal achterwege. De vraagstelling is kort samengevat:

Kan ik in cubase SE de inserts die ik op een kanaal heb staan bypassen via automatisering... Send return gaat heb ik gezien maar insert ben ik nog niet overuit...

Als dit niet kan, welke cubase versie (SL of SX?) kan dit dan wel?
 
In SX kan het zeker, SEen SL ken ik niet.
In SX zet ik dan de overwrite-mode aan tijdens afspelen, read aanvinken in het betreffende kanaal, insert aan/uit paktie dan gewoon mee.
 
Origineel geplaatst door Slipperman
audiokanalen ja maar vergeet niet dat je ook nog audiokanalen voor vst hebt waarmee je dus 15 vsts kan inladen en op die manier dus ook weer het aantal channels uitbreid... dus 100 is zeker wel haalbaar. alleen wil het nu toch wat handiger aanpakken... moet een compleet nummer helemaal opnieuw opnemen (eigenlijk al me materiaal vanwege de ruis van de sb live die ik destijds gebruikte) en zat met dat ding toen p[ 53 kanalen in de mixdown wat ik nu dus toch wat beter wil aanpakken maar goed afgezien vandat

Ik dacht dat die beperking van het aantal audiokanalen in Cubase SE inclusief die vsts was. Damn, heb ik dan onnodig die SL gekocht:stupid Ah nee, wacht: ik heb een 01X en die is pas interessant als je minimaal met Cubase SL werkt, ben ik toch niet dom :D

Misschien is een PowerCore meer iets voor jou, kan je lekker dspverslindende plug-ins draaien en hoef je niet altijd zonodig een nieuwe computer.

Of dit:
Waarom maak je geen submixen (die je wel apart bewaard zodat je altijd nog kan editten) van bepaalde delen van je song(s), bv. drums samen, vocals samen,... ik noem maar wat. Je kan dan wel niet meer 'op elk ogenblik gelijk welk onderdeel van je track gaan editten' maar je wint hier vast wel wat verwerkingskracht terug.
 
Origineel geplaatst door Slipperman
De vraagstelling is kort samengevat:

Kan ik in cubase SE de inserts die ik op een kanaal heb staan bypassen via automatisering... Send return gaat heb ik gezien maar insert ben ik nog niet overuit...

Als dit niet kan, welke cubase versie (SL of SX?) kan dit dan wel?

In SX kan het in ieder geval.
Je kan dan bij de automation parameters voor een track de knop "more" selecteren en dan kiezen uit bv een bypass voor elke willekeurige insert
 
Origineel geplaatst door Hover
Ik dacht dat die beperking van het aantal audiokanalen in Cubase SE inclusief die vsts was. Damn, heb ik dan onnodig die SL gekocht:stupid Ah nee, wacht: ik heb een 01X en die is pas interessant als je minimaal met Cubase SL werkt, ben ik toch niet dom :D

Misschien is een PowerCore meer iets voor jou, kan je lekker dspverslindende plug-ins draaien en hoef je niet altijd zonodig een nieuwe computer.

Of dit:
Waarom maak je geen submixen (die je wel apart bewaard zodat je altijd nog kan editten) van bepaalde delen van je song(s), bv. drums samen, vocals samen,... ik noem maar wat. Je kan dan wel niet meer 'op elk ogenblik gelijk welk onderdeel van je track gaan editten' maar je wint hier vast wel wat verwerkingskracht terug.

als je dit gaat doen krijg je geen goede mix want je mixt dan eerst vocals en drums goed zodat die 2 samen klinken maatr straks is de drums net uit balans met de gitaar en de bass bijvoorbeeld... dus dat werkt niet en dan nummer voor nummer (alles zit aan elkaar gebreid hier) werkt dus ook niet want dan komt het niet meer over als 1 geheel omdat je het niet als 1 geheel mixt wat je dus duidelijk hoord (want zo had ik het eerst aangepakt maar werkt voor geen meter...)
 
Dus als ik het goed begrijp heb je al je tracks in 1 'project' staan en de reden daarvoor is dat anders de mix geen geheel meer vormt? :confused:
 
Origineel geplaatst door Flesje
Dus als ik het goed begrijp heb je al je tracks in 1 'project' staan en de reden daarvoor is dat anders de mix geen geheel meer vormt? :confused:

kijk ik heb altijd veel kleine stukken gehad. loopje daar, geluidje hier, paar akkoordjes daar etc. dus nu kan ik eindelijk alles ana elkaar linken alleen het word 1 lange brei dus tja wat doe je dan, juist alles in 1 project want dat is en makkelijker en het werkt beter. als ik nu alles los maakt kan ik het moeilijk in elkaar laten overlopen en dan word alles apart afgemixt wat het totaal niet ten goede komt (mijn stukje perfectie laten we maar zeggen ;) ) dus vandaar dat het zo gebeurt...

ik zit nu ook nog es met wat minder cpu dus ik ga eens kijken hoe dat over LAN werkt...
 
Back
Top