[Yamaha] Motif en de mogelijkheden zoal...

Origineel geplaatst door Hover
Mezelf ff aanvullen:

Als je Voices hebt gebruikt in een song/pattern en vervolgens nieuwe Voices inlaadt, dan kan het zijn dat je die Voices (die je in de song/pattern gebruikt) hebt overschreven.

En misschien bewaarde je wel de Mix settings maar staat bij jou de functie Loadmix op OFF?

attachment.php

Ik heb het even gecontroleerd en bij mij stond de Loadmix wel op On. Jammer dus van die pattern-sections die niet meer werkten.

Verder ook nog bedankt voor je andere antwoorden ;) .
 
Origineel geplaatst door Archaos
Ik heb even een vraag over Performance-mode. Hoe kan ik zelf een performance maken en deze opslaan?
Kies een Performance die je wil initialiseren.

In Performance Mode kies je JOB->INIT->selecteer ALL en kies ENTER/EXECUTE. Je hebt nu een nieuwe (lege) Performance aangemaakt. (Je kan ook een bestaande Performance wijzigen maar dat is niet exact hetzelfde)

Nu kan je aan deze Performance 1 of meerdere Voices toevoegen.

In Performance Mode kies je VOICE, nu kan je de Voices toevoegen m.b.v. ADD INT (voor Voices uit de Preset, Drum en User Banks) en/of ADD PLG (voor plug-in board voices afkomstig van geinstalleerde plug-in boards).

Je kan ook nog het bereik van elke Voice instellen m.b.v. LIMITL en LIMITH zodat de klanken gelayerd en/of gesplit worden over het ganse klavier.

Uiteraard moet je je Performance bewaren m.b.v. STORE.

Dit is zowat in een notedop hoe je een Performance maakt. Je kan natuurlijk nog meer 'dingen' in een Performance bewaren zoals de werking van de Arpeggiator, de effecten, de naam, de categorie en subcategorie, controllers toewijzen,...

Laat ff weten of het lukt of waar je vast komt te zitten.

Hier vind je een uitgebreidere uitleg om een Performance te maken. Dat is een onderdeel van deze website (Motif School) waar je heel wat informatie terugvindt om met je Motif aan de slag te gaan. Er zijn trouwens ook DVD's die je veel meer informatie verschaffen en die zijn veel beter dan de handleiding. Je kan ze hier bestellen.
 
Hover; Ik wil je nog even hartelijk bedanken voor jouw informatie over Performance.
Je kunt de Performance volgens mij uitstekend voor in een band gebruiken. Beter dan met de Pattern-mode (die wel weer handig is voor sequencing), want hierin lijken de voices vaak veel vlakker te klinken.
Ik heb je ook nog even een PB gestuurd, want ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jijzelf werkt op de Motif.
 
Ik ga binnenkort waarschijnlijk als aanvulling voor de Motif een PLG AN-kaart aanschaffen. Ik hoop dat het wat is. Ik hoop vooral meer bass-, string-, en choir-sounds te kunnen gebruiken. Ik heb nog wat lichte twijfels, want ik ben ook wel gecharmeerd van de Electribes; in dit geval een EM-1. Hier zitten zulke lekkere basjes en andere analoge-klanken en verder kun je hele freaky drumpatronen maken. Het is echter wel weer onhandig om zo'n los bakje erbij te hebben; in dat geval is het met zo'n PLG-kaart erbij een stuk compacter.
 
Ik heb echt een grote teleurstelling ondervonden nadat ik een PLG-AN-kaart heb geinstalleerd in mijn Motif. Inplaats van de beschikking te hebben over 256 voices blijk ik maar 64 voices te kunnen gebruiken. Is er wellicht iets met deze kaart aan de hand? Hoe kan het dat ik over zo weinig geluiden beschik? Is er misschien iets mis in mijn Motif?
 
Wat staat er over in de handleiding van die kaart? Als dat niet klopt met wat jij ervaart, zou ik er mee terug gaan.


(....ik heb trouwens Hover al een poosje niet gezien of gehoord....)
 
Origineel geplaatst door Archaos
Ik heb echt een grote teleurstelling ondervonden nadat ik een PLG-AN-kaart heb geinstalleerd in mijn Motif. Inplaats van de beschikking te hebben over 256 voices blijk ik maar 64 voices te kunnen gebruiken. Is er wellicht iets met deze kaart aan de hand? Hoe kan het dat ik over zo weinig geluiden beschik? Is er misschien iets mis in mijn Motif?

Je kunt wel degelijk alle voices gebruiken, heb je al eens het volgende geprobeerd: ????

In VOICE mode, kies PLG1 (of PLG2 of PLG3, al naar gelang in welk slot je de PLG-150AN geplant hebt) uit het rijtje BANK knopjes (rechts bovenaan) en kies een willekeurige preset met de A-H en 1-16 knopjes.

Druk vervolgens op F2 (onder het display) en je ziet BANK: op het display verschijnen (waarschijnlijk staat er 036/000 achter).

Je kunt die 036/000 in 036/001, 036/002, etc veranderen (INC en DEC knopjes), maar ook in PLGPRE1 en PLGUSR
Elk van die banken bevatten 128 sounds/voices (036/000 en PLGPRE1 zijn gelijk), dus je hebt 3x 128 sounds ....

heeee, dat zijn er nog eens 128 meer dan je dacht dat je zou hebben :)

En als dat niet zo is, is er OF iets mis met die kaart OF met je Motif :(
 
Origineel geplaatst door Hover
Standaard wordt een sample (in Voice Mode) aan 1 toets toegewezen (gemapped) maar je kan natuurlijk instellen dat die ene sample moet gebruikt worden voor bv. een halve oktaaf en uiteraard kan je ook meerdere samples gebruiken en die telkens een eigen gebied op het klavier toewijzen. Merk op dat ,indien je slechts 1 sample gebruikt voor het ganse klavier, het 'smurfeffect' zal optreden. Daarom worden er vaak meerdere samples gebruikt om een instrument realistisch te laten klinken over het ganse klavier.

Integrated Sampling->Edit->Range: Daar stel je het bereik (range) in.

Ik ben momenteel weer veel bezig met het gebruiken van samples. Het is mij opgevallen wanneer ik samples inlaad en over het hele klavier verdeel, dat wanneer ik de Motif uit en weer aan zet die samples weer helemaal verdwenen zijn. En dat terwijl ik toch alles heb weggeschreven met Store. Hoe kan ik dit oplossen?
 
Origineel geplaatst door Archaos
Ik ben momenteel weer veel bezig met het gebruiken van samples. Het is mij opgevallen wanneer ik samples inlaad en over het hele klavier verdeel, dat wanneer ik de Motif uit en weer aan zet die samples weer helemaal verdwenen zijn. En dat terwijl ik toch alles heb weggeschreven met Store. Hoe kan ik dit oplossen?

Ik vermoed dat je de samples wel registreerde (store) in het DRAM-geheugen maar niet bewaarde (save) op een extern medium (bv. smartmediakaart, scsi/usb schijf).

O.a. samples moet je op een extern medium plaatsen zodat je die later terug kan inladen. Samples worden niet in het SRAM maar in DRAM bewaard. Bij het uitschakelen van je Motif verdwijnt de inhoud van het DRAM geheugen.

Misschien kan je ff jouw werkwijze toelichten zodat we kunnen zien waar het precies fout gaat en/of welke handelingen je vergeet uit te voeren.
 
bij de motif moet je de samples inderdaad op een geheugenkaartje opslaan voordat je 'm uitschakelt.
Je kunt dacht ik wel een instelling veranderen dat de motif ze automatisch inlaadt zodra je hem
weer aanzet. Als je dat niet doet, dan zijn de sample plaatsen inderdaad helemaal leeg als
je je motif net aan hebt gezet.

In de handleiding staat daar wel het een en ander over....

veel succes ermee!
 
Hwt klopt inderdaad dat er onder File en dan onder AllVoice gesaved moet worden. Zodoende houd ik mij samples ook over het hele klavier.
 
Een blije vraag, maar das beter dan geen vraag:D

Kan ik de kleur van het display veranderen? Bijv; blauw:D
 
Back
Top