perfecte combi tussen piano en synth

speedo

Stamgast
Lid sinds
17 oktober 2005
Berichten
200
Landgenoten!

Wat zit ik met een kùtgevoel in m'n maag. Ik slaap niet meer, krijg geen hap door m'n keel meer, ben verliefd, kerst, en dat zorgt gewoon voor een kùtgevoel :D

Oorzaak: na 100 uur lezen, rondgebengeld te hebben op fora, een aantal uurtjes in de muziekzaak door te hebben gebracht (inclusief slaapzak voor de ingang), weet ik nog steeds niet wat te kopen !

Om jullie een kleine indruk te geven van mijn situatie:


Ik heb vanaf mijn 8e tot aan mijn 12e op keyboardles gezeten, maar ik vond het nogal cheap en nep worden. De begeleidingsautomaten vond ik maar dom, en dus stopte ik me keyboard spelen en lessen. Totdat ik toen ik 14 werd muziekspelen weer leuk begon te vinden en mijn ouders voor mij opnieuw een keyboard kochten, ditmaal een wat professioneler model, een PSR 2000. Heel leuk, en zo ging ik toch maar door met het vernöken van m'n linkerhand.

En nu, bijna 18 jaar, ben ik het ding zat. Ik speel (lees: probeer) eenvoudige stukken van Beethoven (zoals für elise, mondschein sonate) en Mozart (turkish march), maar het voelt gewoon nep aan, en het klinkt gewoon niet zoals het hoort te klinken.

Bleh, weg met dat ding 8~

Goed, ik zit dus niet meer op les, maar speel wel veel en speel nu sinds kort in een bandje. Zo speel ik bijvoorbeeld orgel (denk aan Deep Purple - child in time, smoke on the water enz.), maar dit nog steeds op mijn PSR-2000.
En dus vond ik het tijd worden voor iets anders. Gewogen klavier, hoewel ik me af vraag hoe dat speelt met snelle orgel en synthesizer stukken.

doel: Net zo goed worden als Wibi :D Dus ik wil ook weer op les
Middelen: in m'n gedachten een Bösendorfer, in de praktijk maximaal 3000 euro, liefst minder :D Een gewone piano komt er voorlopig niet.
Gebruiken voor: ik wil dus (zware) pianostukken in de toekomst (kunnen) spelen, maar ook wil ik hem gebruiken voor optreden met de band (dus hammond-geluiden, rhodes, strings). Verder wil ik zelf gaan produceren, pop, rock, maar ook r&b en dance-muziek in de toekomst zou leuk zijn. Dit alles met cubase en een hoop VSTi's. Jaja, mijn muzieksmaak is veelzijdig :D

Tot dus verder heb ik aan deze gedacht:

- Roland Fantom X8
- Yamaha Motif ES8
- Korg Triton extreme 88

Toch twijfel ik, omdat ik een zo'n goed mogelijk klavier wil. Omdat deze klavieren alle 3 balanced-action zijn en niet graded-action, twijfel ik :)

De roland Fantom X6 heb ik inmiddels bespeeld. Hoewel ik voor een gewogen piano klavier wil gaan, gaf dit toch wel een redelijke indruk van hoe de X8 is. Mijn beleving:

+ super pianogeluid
+ goede synthesizer, elektronische geluiden
+ goede distortion gitaar geluiden, echt van die solo gitaren
+ makkelijk in bediening, leuk schermpje
+ ook wel aardige orgel sounds

- matige blaasinstrumenten
- komt sowieso tekort bij acoustische geluiden


Van de Motif heb ik alleen de rack-versie uit mogen proberen. De korg heb ik nog niet kunnen vinden in de buurt, maar deze lijkt me minder geschikt voor het zware pianowerk.

Het moet dus een goede combi worden van synth en piano.

Tipss :)
 
why not de Yamaha s90 (al dan niet ES)

ik heb zelf de s80 en vond het klavier al top
maar een paar weken geleden speelde ik heel even
op de s90 en dat klavier is echt weer een stuk beter dan de s80
wat mij betreft volkomen vergelijkbaar met een piano klavier
 
waarom niet de s90:

dat hij geen sequencer heeft vind ik niet erg, dat hij geen sampler heeft wel. Zo kan ik nooit eigen samples spelen.
 
Als ik uit die drie zou moeten kiezen, zou ik - denk ik - voor de Motif gaan, als het klavier me aan zou staan. Ben zelf geen fan van de gewogen klavieren van Yamaha en dus de tevreden bezitter van een Roland RD700.

De Fantom-X heeft wellicht een beter pianogeluid (whatever that may be - is natuurlijk nogal persoonlijk), maar voor vintage keys (Rhodes e.d.) vind ik de Motif beter, evenals voor strijkers. En ik heb een gewone Motif (de classic dus), maar ik vind daarvan het pianogeluid helemaal niet gek, hoewel wel degelijk te onderscheiden van de echte toppers.

Ook een alternatief: koop een goede stagepiano (bijvoorbeeld RD700SX, is zelfs uit te breiden met SRX-kaarten en heeft VK-orgelengine aan boord) en koop er een Motif (ES) Rack bij. Moet je wel even kijken of de ES Rack kan samplen, dat weet ik niet (de classic Motif Rack kan het niet, geloof ik). Of andersom: koop een S90 (al dan niet ES) en koop er een Roland Fantom-XR bij (die kan zeker samplen).

Dan heb je én je goede pianogeluid (Fantom X-piano) met je gewenste progressive action (of hoe je het wil noemen) én op sommige punten de betere geluiden van Yamaha. Andersom (F-XR + S90) idem dito, alleen dan balanced action in de S90. Ik denk dat je in beide gevallen rond de 3000 Eur uitkomt. En veel goedkoper is een 88-toetsenversie van een workstation ook niet.

Maar probeer 't gewoon uit in een winkel en bedenk dat het ideale instrument niet bestaat, hoewel voor mij de Motif-serie wel redelijk dichtbij komt qua klank. Als Yamaha een duidelijker interface zou bieden (zoals Roland weer heeft), dan...

Succes enneh, het blijft een persoonlijke keuze, zeker wat betreft piano's. :)
 
Back
Top