Linux

[TV]

Nieuwkomer
Lid sinds
8 februari 2004
Berichten
14
Locatie
Den Haag
Hallo allemaal,

Een vraag:
Linux staat bekend als een krachtige veelzijdige operating systeem. Nu heb ik gezien dat er tegenwoordig converters zijn die windows programma's omcompilen (:D ) naar linux, dus dat windows programma's bruikbaar zijn voor een linux omgeving.
Wie heeft hier ervaring mee met bijvoorbeeld cubase en vsti's? Is dat mogelijk?

grtz
 
idd.


zelfs al zou het lukken, zou je toch nog je kernel moeten patchen voor latency drivers.

en de lijst van ondersteunde devices is echt niet groot
 
Ik heb nog niet ontzettend veel verstand van linux, maar hoe zit het bijvoorbeeld dan met apps zoals Wine of WineX?
 
Kan ik je vragen dit te vergeten, praktisch gezien is dit niet te doen....
Alleen al b.v. omwille van een goede latency.
Net zoets als een mac op pc emuleren en dan logic 6....., was ook al eens zon post hier op het forum...

Groetjes
 
die emuleren het windows platform onder linux.

dit heeft niks met hercompilatie te maken
 
Om idd windows programma's te draaien moetje een virual machine draaien. Het is dus niet zo dat er een soort van poort programma is die het mogelijk maakt om het echt op de linux kernel te draaien. Zo'n virtual machine kan je vergelijken met een emulator. Zo'n soort van windows emulator is gewoon heel erg zwaar. Als je dan bijvoorbeeld directX gaat emuleren gebeurt dit allemaal softwarematig en daar wordt je dus echt niet blij van. Het zou gewoon heel erg fijn zijn, als bijvoorbeeld Steinberg z'n software zelf ging poorten voor linux en Hardware fabrikanten ook gewoon goede drivers voor linux zou maken. Klinkt mij allemaal wel als muziek in de oren.
 
Zoek anders maar even hoeveel hierover al gekeuveld is op het forum.

Wie weet dat door het gedoe met Microsoft en die code enzo het allemaal wat sneller gaat met emulaties enzo.

Maar ik zou zeggen, verwacht er nog even niet teveel van en blijf lekker met Linux spelen als je dat leuk vind. Maar met synths pielen is natuurlijk veel leuker. ;)
 
Wine = Wine Is Not a Emulator, en is dus geen VM zoals win4lin of vmware. Het is, zoals je op de website kan lezen, een open source implementatie van de windows API die op UNIX draait.

Vanuit de FAQ ...

2.2. Does Wine emulate a full computer?

No, as the name says, Wine Is Not a (CPU) Emulator. Wine just provides the Windows API. This means that you will need an x86-compatible processor to run an x86 Windows application, for instance from Intel or AMD. The advantage is that, unlike solutions that rely on CPU emulation, Wine runs applications at full speed. Sometimes a program run under Wine will be slower than when run on a copy of Microsoft Windows, but this is more due to the fact that Microsoft have heavily optimized parts of their code, whereas mostly Wine is not well optimized (yet). Occasionally, an app may run faster under Wine than on Windows. Most apps run at roughly the same speed.

Ik heb in het verleden Wine gebruikt om toch wel redelijk tijdkritische applicaties aan de gang te krijgen. Het is een jaar of wat geleden dat ik het voor het laatst gebruikt heb, maar ik heb begrepen dat ze tegenwoordig windows games sneller kunnen laten draaien dan op het platform waar ze oorspronkelijk voor bedoeld waren :)

Het zal in voorgaande draadjes vast al wel aan bod zijn gekomen, maar het zou niet correct om wine te vergelijken met een cpu-leegzuigende VM. Wine heeft potentie.
 
Back
Top