In welke toonsoort maak je muziek en waarom?

Al mijn werken zijn in een verschillende toonsoort, maar toch zijn er 2 die primeren c mineur en a mineur. Kvind het machtige toonsoorten, toevallig dezelfde die JM Jarre het meeste gebruikt. Ik vind die toonsoorten het volst klinken, ze hebben een warm karakter.
 
Het liefst is bij mij de grondtoon G# , ladders verzin ik erzelf wel bij. Igg doe ik maar 1x per 5 jaar iets in C majeur, omdat bijna alle ***melodien daarin geschreven zijn.
 
Ik maak muziek niet zomaar in elke toonsoort en weet wel waarom. Stom hè :stupid

sorry hoor, maar ik vind het nog steeds een hele moeilijke vraag. Kijk, een droevig stuk blijft een droevig stuk... in welke toonsoort dan ook. (een vrolijk stuk/serieus/onheilspellend/spannend/snel/ zelfde verhaal)

Wat nuanceer je nu werkelijk met het veranderen van de toonsoort, of met het kiezen van een toonsoort...wat je wil.

Stel nu, je hebt e.o.a. stuk muziek met een heel orkest erbij wat in Es staat. Dan kan je wel hele theoriën erbij gaan pakken om te verifiëren waarom dat stuk in Es staat, maar dan zal je toch echt de componist moeten spreken want het kan van alles zijn. Misschien is de componist door al die instrumentalisten/vocalisten wel gedwongen het in Es te schrijven omdat de zanger het simpelweg niet haalt zo hoog of ivm de blazers... misschien heeft de componist de instrumentalisten/vocalisten wel gedwongen om het in Es te spelen omdat hij e.o.a. theorie in z'n hoofd heeft en vind dat dat zo moet ?? pfff

Ik persoonlijk kies de toonsoort n.a.v. de bezetting. Ik weet wat de zanger kan halen en wat niet, ik weet waar de gitarist het beste in speelt, ik weet hoe de conga's en djembees gestemd staan. that's it. En omdat ik in staat ben in alle toonsoorten te kunnen spelen+genieten maak ik me onderschikt aan die wetenschap en speel dus in ...
 
Een veel interessanter concept vind ik om te zoeken naar de 'toonsoort' die bij mij past, die mij bevalt. Dit levert persoonsgebonden 'unieke' muziek op, in plaats van al dat dertien in een dozijn geneuzel.

Ik stap af van alle toonladders en akkoordenschema's en ga mijn eigen weg. Idem met ritmepatronen en maatsoorten.
Idem met het gebruik van klanken. Ik creeer mijn eigen klanken en muziekstructuren.

Ik ben uitgeluisterd inzake muziek dat volgens vaste regeltjes tot stand komt. En muziek dat etaleert hoe goed je hebt opgelet tijdens de muziektheorielesjes op conservatoria en muziekscholen. Er zit weinig tot geen avontuur in en ik hoor de persoon niet die het maakt/speelt.

En de huidige technologie maakt het ook mogelijk om op verkenning uit te gaan. En de huidige technologie stelt ons ook in staat om inventieve persoonsgebonden muziek te maken zonder dat we virtuoos hoeven te zijn op 1 instrument.

Mik de theorie in de hoek en maak muziek die je bevalt.
En wees je eigen scherprechter. Je hebt geen vrienden, familie, kennissen, muziekleraren, recensenten en/of publiek nodig om te beoordelen of het eindresultaat o.k. is.

Nu nog een goede verstandhouding met Sociale Dienst en UWV.:D
 
Origineel geplaatst door trcalis

Nu nog een goede verstandhouding met Sociale Dienst en UWV.:D

een psycholoog kan ook geen kwaad ..
Trouwens, zeggen is een ding.. het verwezenlijken is geen .. NatonRozengeur.....
Want de Aarde wrodt er niet opener en vrolijker op. Helaas.
 
Laatst gewijzigd:
OK- ik weet niet hoeveel ervaring je hebt- maar in de 1ste fases idd heb je die nog niet nodig. Later, hoewel..
Lef, idd. Geld.. tsja , een appel groeit ook zonder geld aan een boom- nietwaar.


edit: Want als het puntje bij paaltje komt, kiest ieder mens voor veiligheid en bezittingen, niet voor de nek uitsteken. Maar ik moet zeggen dat je post de interessantste was in .. jaren.
 
Laatst gewijzigd:
Ervaring is niet nodig.

(Ik koester een gezond wantrouwen inzake mensen met ervaring. Ze lopen er te vaak mee te koop en er wordt te vaak misplaatste autoriteit aan vast geknoopt).

Kijk, de opzet is heel eenvoudig.
Breng een toon/klank ten gehore. Zoek hier een toon/klank bij waarvan jij vind dat 't je bevalt. En schrik niet als je vrienden, etc. een vies gezicht trekken. Kwestie van doen en niet ophouden als 't de eerste keer niet helemaal wordt wat je had gehoopt.

Op deze manier muziek 'componeren' is nog best lastig. Maar dat is de traditionele manier ook.

Ik begrijp dat jij appels bij de buren jat om jezelf in leven te houden? 't Leven is hard! }:|
 
Origineel geplaatst door trcalis
Ervaring is niet nodig.Ik begrijp dat jij appels bij de buren jat om jezelf in leven te houden? 't Leven is hard! }:|

Ik eet sprinkhanen. En ervaring is wel nodig.
En ik heb de behoefte om af en toe te scoren (in muzikaal opzicht). Want zoals Da Goose het eens heeft uitgedrukt : De lol gaat er snel af als je geen publiek hebt dat wil luisteren.
 
Ervaring dat niet omgezet wordt naar bruikbare hanteerbare kennis en dienovereenkomstig handelen, verzuurd.
Louter ervaring, daar zeg ik nee tegen. Kennis uit ervaring, daar zeg ik ja tegen.

Er zal altijd een publiek zijn. Maar wellicht te weinig om in je onderhoud te kunnen voorzien.
Vandaar dat een goede relatie met Sociale Dienst en UWV een must is. Of een krantenwijk.
Maar geld verdienen en scoren is niet het uitgangspunt van deze thread.

Waarom kies ik voor een bepaalde toonsoort? Ik kies geen bestaande toonsoort. Ik ontwikkel. Omdat het mij bevalt en mij in staat stelt persoonsgebonden muziek te componeren.
En ik verschaf mij daarbij de vrijheid om te doen en te laten zoals 't mij goed dunkt.
 
Ik doe gewoon wat. Als het in mijn ogen goed klinkt dan is het goed. Ik ken wel redelijk noten en akkoorden lezen maar ik heb nog nooit een akkoord opgezocht,ik speel gewoon op gevoel.
 
Origineel geplaatst door justin
Ik doe gewoon wat. Als het in mijn ogen goed klinkt dan is het goed. Ik ken wel redelijk noten en akkoorden lezen maar ik heb nog nooit een akkoord opgezocht,ik speel gewoon op gevoel.

Justin, je bent een aardige jongen, ik vind het leuk dat jij hier ook rondhangt, maar ...

In je ogen klinkt niets goed.. en in je oren ziet niets er goed uit dude..

En je ken geen noten lezen maar je kan ze niet lezen :D (geintje)

cheers!
 
Ik zelf werk gewoon met 5-6 basisakkoorden en vertrek daar dan ... ik denk trouwens dat de meeste popmuziek kan teruggebracht worden op die akkoorden.
 
Origineel geplaatst door demian
Justin, je bent een aardige jongen, ik vind het leuk dat jij hier ook rondhangt, maar ...

In je ogen klinkt niets goed.. en in je oren ziet niets er goed uit dude..

En je ken geen noten lezen maar je kan ze niet lezen :D (geintje)

cheers!

Hahhha... Demian ik denk dat wij eens op stap moeten,dat wordt lolZ!:biertje: Ik streef naar perfectie Demian! Neem maar van mij aan,alle tracks die ik hier op het synthforum gereviewed heb!!!!!!....als men naar mijn advies geluisterd heeft zal men des ter meer bij dat komen wat even dat percentage extra geeft.

Ikzelf maak al een tijdje muziek. In mijn ogen weet ik precies wat ik wil neerzetten maar alleen is het voor mij het werken gewoon om dat gene neer te zetten wat ik in gedachten heb. Als ik dat gene op een moment kan neerzetten wat ik wil,dan ben ik tevreden en dan zul je mij nooit meer horen klagen. Dan hoor je mensen zeggen dat is ook de kunst...Bullshit!!!!!

Waarom zou ik iets goed vinden als ik het zelf niet goed vind. Ik hoor hier best vaak zeer goede tracks op het forum!,prbleem is dat ik iemand advies wil geven in wat hijzelf blijkbaar niet hoord! Ik zal op mijn tracks ook wel kritiek krijgen over dingen die ikzelf niet hoor of details waar ik me op dat moment gewoon niet mee bezig hou.

Neem maar van mij aan dat ik niet uit me nek zit te lullen!

:biertje: :biertje: :biertje: :biertje: :biertje: :biertje: 8)

Zal wel deels aan me opvoeding gelegen hebben:maffia: Je hoeft nogmaals niet naar me te luisteren,maar wat ik zeg meen ik diep uit me hart. Dussssssssssssssssssss.... volg mijn raad maar op!
 
Origineel geplaatst door demian
Justin, je bent een aardige jongen, ik vind het leuk dat jij hier ook rondhangt, maar ...

In je ogen klinkt niets goed.. en in je oren ziet niets er goed uit dude..

En je ken geen noten lezen maar je kan ze niet lezen :D (geintje)

cheers!

Volgens mij zou het geen reet uitmaken of ik in dit donkere forum toevallig zou rondhangen of nooit een fake naam aangemaakt zou hebben.:eureka:

Maar goed..... Ik zeg altijd beter een appel in de hand dan tien in de op de grond.:confused: bedoel eigelijk dan 2 in de boom. Nee!!!! bedoel eigelijk liever 2 appels in de boom dan 1 in me hand.

Tjezus.. Demian waar zijn je tracks gebleven mate. :)
 
Origineel geplaatst door justin
Hahhha... Demian ik denk dat wij eens op stap moeten,dat wordt lolZ!:biertje: Ik streef naar perfectie Demian! Neem maar van mij aan,alle tracks die ik hier op het synthforum gereviewed heb!!!!!!....als men naar mijn advies geluisterd heeft zal men des ter meer bij dat komen wat even dat percentage extra geeft.

Dát lijkt me harstikke gezellig, volgens mij liggen we de hele avond in een deuk!
Ikzelf maak al een tijdje muziek. In mijn ogen weet ik precies wat ik wil neerzetten maar alleen is het voor mij het werken gewoon om dat gene neer te zetten wat ik in gedachten heb. Als ik dat gene op een moment kan neerzetten wat ik wil,dan ben ik tevreden en dan zul je mij nooit meer horen klagen. Dan hoor je mensen zeggen dat is ook de kunst...Bullshit!!!!!
Zo is het maar net.
Waarom zou ik iets goed vinden als ik het zelf niet goed vind. Ik hoor hier best vaak zeer goede tracks op het forum!,prbleem is dat ik iemand advies wil geven in wat hijzelf blijkbaar niet hoord! Ik zal op mijn tracks ook wel kritiek krijgen over dingen die ikzelf niet hoor of details waar ik me op dat moment gewoon niet mee bezig hou.
Je moet je niet laten afleiden dat vind ik ook.
Neem maar van mij aan dat ik niet uit me nek zit te lullen!
Daar heb ik nooit aan getwijfeld :engel:
Ik pak ff een baco :)
Zal wel deels aan me opvoeding gelegen hebben:maffia: Je hoeft nogmaals niet naar me te luisteren,maar wat ik zeg meen ik diep uit me hart. Dussssssssssssssssssss.... volg mijn raad maar op!

Ik geloof dat je meent wat je zegt, je bent een goeie gozer dude! :)
 
Origineel geplaatst door Synthesizer11
Ik zelf werk gewoon met 5-6 basisakkoorden en vertrek daar dan ... ik denk trouwens dat de meeste popmuziek kan teruggebracht worden op die akkoorden.

Dat heb ik ook weleens dat ik vertrek met 5 basisakkoorden. Wat ik ook weleens doe is eerst een seminar yoga en dan vertrek ik vaak met pakweg 8 akkoorden,is ook maar wat je gewend bent. Net wat je zegt vaak kom je terug op de akkoorden waar je mee vertrok. Heb ook weleens gehad dat ik eindigde met de akkoorden waarmee ik vertrok,mischien dat meer mensen dat hebben.
 
Origineel geplaatst door justin
Heb ook weleens gehad dat ik eindigde met de akkoorden waarmee ik vertrok,mischien dat meer mensen dat hebben.

whahahaaha ... ik lig nu al in een deuk! :halleluja :halleluja :halleluja
 
Back
Top