TR-909 in de praktijk

Het lijkt my best wel onhandig om die interne sequencer mee te laten lopen eigenlijk... Ik werk meestal namelijk aan meerdere tracks tegelijk, elke keer gebruik ik andere drumpatronen en volgens mij is dat geheugen van de 909 niet zo groot en als ik de handleiding moet geloven zou die battery jaren geleden al overleden moeten zijn....

De analoge geluiden(tom, clap, kick & snare) haal ik door een gate omdat ze erg ruizen, vooral als je ze overstuurt. De kick haal door 2 compressors waardoor hij langer en harder word, klinkt erg lekker....(tip)

Met je mixer kun je die kick trouwens ook heel anders laten klinken als je een beetje goeie eq hebt..
 
Origineel geplaatst door MadR
en nog iets
de interne seq. heeft iets wat midi niet heeft
echt luister maar goed

Inderdaad, zoals Mike al zei "het klinkt anders, vooral door de accent". Dat had ik al gemerkt...via midi aansturen klinkt op een of andere manier "statischer".

Voor degenen die de 909 laten meelopen via sync/midiclock. Hoe muten jullie de instrumenten als je een eindmix maakt? Gewoon via de mixer of op de 909 zelf?

Enne, ik heb een multikabel op alle individuele outputs zitten! :)
 
Origineel geplaatst door mikemix
3 maal 16 patterns......och vin nie slecht, voor een apparaat uit 84.

Volgens mij zelfs 3 x 16 x 2 = 96 (zonder memory cartridge).
Ga maar in songmode naar "Bank II". :geslaagd:
 
Ff een leuk citaat uit een interview met Plastikman (Richie Hawtin):

What are the most important tools in your studio? With 10 years of Plastikman behind you, what would you say are some of the most interesting, evolutions and/or ruptures in your production process during that time?
Well, I think the most important thing on the album and all the material I’ve done before was the 909 drum machine. I not only used it as a sound sources, and I don’t know if everyone was doing this, but a lot of the Detroit guys were using the 909 in a mode called external instrument mode, where it basically just becomes a sequencer. I was always using that to not only produce drum sounds or trigger drum sounds from the sampler, I was always using it to trigger samples, loops, everything. So it was really the centerpiece of the studio.

Meer lezen? check: http://www.native-instruments.com/index.php?hawtin_us
 
Origineel geplaatst door OnAcid
Volgens mij zelfs 3 x 16 x 2 = 96 (zonder memory cartridge).
Ga maar in songmode naar "Bank II". :geslaagd:

Yeps, helemaal gelijk!
 
Origineel geplaatst door OnAcid

Voor degenen die de 909 laten meelopen via sync/midiclock. Hoe muten jullie de instrumenten als je een eindmix maakt? Gewoon via de mixer of op de 909 zelf?

Alles in patterns vooraf programmeren (dus ook een pattern met niets bv), of instrumenten in meerdere tracks
tegelijk opnemen, en erna knippen in de tracks.
 
Origineel geplaatst door mikemix
Alles in patterns vooraf programmeren (dus ook een pattern met niets bv), of instrumenten in meerdere tracks
tegelijk opnemen, en erna knippen in de tracks.

ah .. en hoe sla je die sequences op ? zeker naar tape ?
vind het zo zonde als ik dat altijd kwijtraak ..
 
Origineel geplaatst door MadR
ah .. en hoe sla je die sequences op ? zeker naar tape ?
vind het zo zonde als ik dat altijd kwijtraak ..

Op mijn akai DR4d harddiskrecorder, of tape of opnemen
met de computer, idd ik bewaar alles.
 
Origineel geplaatst door SanderSchuurman
Het lijkt my best wel onhandig om die interne sequencer mee te laten lopen eigenlijk... Ik werk meestal namelijk aan meerdere tracks tegelijk, elke keer gebruik ik andere drumpatronen en volgens mij is dat geheugen van de 909 niet zo groot en als ik de handleiding moet geloven zou die battery jaren geleden al overleden moeten zijn....

De analoge geluiden(tom, clap, kick & snare) haal ik door een gate omdat ze erg ruizen, vooral als je ze overstuurt. De kick haal door 2 compressors waardoor hij langer en harder word, klinkt erg lekker....(tip)

Met je mixer kun je die kick trouwens ook heel anders laten klinken als je een beetje goeie eq hebt..

Aan de onderkant zit een klepje met eronder 2 stuks AA batterijen die moet je om het jaar vervangen.Ik doe het voor de zekerheid elkjaar.
 
Die van mij zijn geloof ik nog nooit vervangen maar toch doen ze het nog.... Ieder jaar = misschien een beetje overdreven
 
Volgens de handleiding moeten de batterijen jaarlijks worden vervangen. Misschien houden ze het wel vele malen langer vol, maar om het zekere voor 't onzekere te nemen zou ik ze toch maar elk jaar vervangen.
Stel dat alles wat je hebt opgeslagen ineens weg is. :stupid
De ouwe batterijen gooi je dan gewoon in een afstandsbediening tot ze echt leeg zijn.

En vooral niet vergeten het apparaat aan te laten staan tijdens het wisselen van de batterijen, anders gaat als nog alle data verloren. ;)
 
Origineel geplaatst door CauDeX
Volgens de handleiding moeten de batterijen jaarlijks worden vervangen. Misschien houden ze het wel vele malen langer vol, maar om het zekere voor 't onzekere te nemen zou ik ze toch maar elk jaar vervangen.
Stel dat alles wat je hebt opgeslagen ineens weg is. :stupid
De ouwe batterijen gooi je dan gewoon in een afstandsbediening tot ze echt leeg zijn.

En vooral niet vergeten het apparaat aan te laten staan tijdens het wisselen van de batterijen, anders gaat als nog alle data verloren. ;)
verbazend hoeveel ouwe en lang vergeten threads tegenwoordig omhoog geschopt worden...
 
Origineel geplaatst door CauDeX
Volgens de handleiding moeten de batterijen jaarlijks worden vervangen. Misschien houden ze het wel vele malen langer vol, maar om het zekere voor 't onzekere te nemen zou ik ze toch maar elk jaar vervangen.
Stel dat alles wat je hebt opgeslagen ineens weg is. :stupid
De ouwe batterijen gooi je dan gewoon in een afstandsbediening tot ze echt leeg zijn.

En vooral niet vergeten het apparaat aan te laten staan tijdens het wisselen van de batterijen, anders gaat als nog alle data verloren. ;)

Hehehe die Caudex toch ;)
 
Back
Top