TR-909 in de praktijk

OnAcid

Slager van Schiedam
Lid sinds
6 september 2001
Berichten
4.723
Locatie
Schiedam
Ik vroeg me af hoe jullie de 909 in de praktijk gebruiken.
Ik gebruik de interne sequencer en via dinsync loopt ie mee met de rest.
Midiclock sync heb ik ook geprobeerd, maar dat liep voor geen meter.

Ik gebruik liever de interne sequencer omdat dat vaak andere resultaten geeft dan via midi en je anders de shuffle moet missen. Maar midicontrole lijkt me ook wel eens handig. Velocity boven de 100 is toch accent? En hoe zit het met de accent knop, die heeft dan zeker geen functie meer?

Iemand anders nog leuke tips? Ik las dat vroeger vaak de interne sequencer werd gebruikt voor het triggeren van externe apparatuur...
 
ja die midiclock werkt bij mij ook voor geen meter
zelfs niet met de mpc als master .. al weet ik dat niet 100 % zeker

daarnaast gebruik ik nu de mpc als master voor sync naar din sync
dat is het strakst voor mij ..

Met midi kan je redelijk ver in de buurt komen van de shuffles van interne seq.
maar het kost een hoop tijd .. intern heb ik veel sneller een mooier resultaat
vooral hihats btw

daarnaast sample ik ook vaak die interne sequences met me sp1200
dat klinkt ook erg goed .. vooral die hihats weer, maar ook de toms zijn erg lekker

Soms gebruik ik logic als sequencer maar dat is alleen als ik andere shuffles wil dan de interne
 
Ik gebruik de sequencer niet.Maar stuur hem aan via midi.Heel heel heel soms gebruik ik de sequencer voor de lol vooral dubbel accent ;)
 
ik dacht dat craz een prima midisync had
mij is het nog niet gelukt
maar ik heb alleen pc met logic geprobeerd ... en dat was =(
 
yep...ook met midi....
lekker hoor....
oversturen op m'n mixer,via de direct outs naar 'n compressor en 'm daar ook weer extreem doorhalen ( lekker pompen...)...en tegelijk de gate van de compressor gebruiken om de ergste ruis weg te halen...
leuke van dat alles is dat als je een andere velocity waarde geeft,je geluid weer heel anders klinkt...
 
Heb hem net een dikke week , weet dus de uiteindelijke opstelling nog niet ( zal wel gewoon via midi per noot aansturen worden ) .

Momenteel stuur ik via het EXT INS - knoppie de obmx aan voor een loeiend bass geluid en daarmee stuur ik via de maq de arp aan , voor nog meer herrie . Dikke live combi iig . de speakers doen de rest !
 
Nog een leuke vraag:

Hoe kun je de sequences via midi recorden?
Het lukt mij wel om de "external instrument" sequence op te nemen, maar natuurlijk niet m'n interne drumpattern.
Ik dacht dat de 909 de sequences met shuffle uitstuurde via midi??? Of gaat dat weer niet... met die oude takkezooi. ;) :D

http://www.vintagesynth.org/roland/roltr909/909.38.gif
 
Aha, met een omweg moet het wel kunnen... :p

As far as I know - the 909 doesn't transmit the drum programming over
midi - but does have 'ext instrument mode' which is a whole seperate
sequencer/drum prog section for transmitting note data over midi. The
thing is that when you clear a normal 909 internal pattern and
program your drum pattern into it, it doesn't clear the ext instument
section - which is usually full of random crap. My guess is that you
need to go into ext inst mode - clear the crap and then replace it
with a simple 16th note pattern.

to do this (forgive me if this is obvious)
1. go into pattern write mode (shift + pattern write 1,2 or 3)
2. press shift 'ext inst'
3. clear the ext inst section by holding clear and pressing a pattern
main key (1-16). This will not affect your drum pattern.
4. hit start
5. colour in the red dots by pressing the main keys.
6. turn on the shuffle (shuffle + main 1-7)
7. now set cubase to clock off the 909 and record in your pattern.
 
ik gebruik mijn 909's vooral live, via midiclock en interne sequencer. geen probleem

zorg er wel voor dat je alleen midiclock stuurt geen MTC (of iets dat er op lijkt) daar gaat ie van hoppellen
 
dinsync aan midiclock (via een kastje) werkt idd het beste.
Alleen is het in de "studio" een beetje lastig met het muten van de instrumenten.
Ik blijf het voorlopig toch maar op deze manier doen. :)
Via cubase noten intekenen vind ik niks...
 
Ik gebruik de interne sequencer van de 909 niet. Die vind ik veel te ingewikkeld. Ik heb een Roland MC-50 aan de 909 geknoopt. Hiermee maak ik de patronen. Werkt hartstikke mooi. Altijd strak. Met de MC-50 kun je ook veel doen met de volumes van de 909 geluiden. Als je de 909 zacht aanstuurt klinkt ie heel anders dan wanneer je hem hard aanstuurt. Vergelijkbaar met de accent-functie.

Moet wel zeggen dat ik sinds Reason 2.5 weinig patronen meer maak met mijn oude vertrouwde Sequencer. Reason werkt namelijk mooier. En ook net zo strak. De 909 sample ik dan naar Reason toe.

tip : www.tr909.org
 
Via midiclock, met Logic als master, loopt als een tiet.

Ik vind m het best klinken als hij gesynct wordt vanuit
zijn eigen sequencer, kan je gebruik blijven maken van
shuffle/flam, en sounds die anders gaan klinken in
combinatie met elkaar en in combinatie met accent.
En de manier van programeren bevalt mij beter
dan dat je in Logic elk klankje apart zit op te tekenen.
 
Origineel geplaatst door Luftmeister
Ik gebruik de interne sequencer van de 909 niet. Die vind ik veel te ingewikkeld. Ik heb een Roland MC-50 aan de 909 geknoopt. Hiermee maak ik de patronen. Werkt hartstikke mooi. Altijd strak. Met de MC-50 kun je ook veel doen met de volumes van de 909 geluiden. Als je de 909 zacht aanstuurt klinkt ie heel anders dan wanneer je hem hard aanstuurt. Vergelijkbaar met de accent-functie.

Moet wel zeggen dat ik sinds Reason 2.5 weinig patronen meer maak met mijn oude vertrouwde Sequencer. Reason werkt namelijk mooier. En ook net zo strak. De 909 sample ik dan naar Reason toe.

tip : www.tr909.org

veel te ingewikkeld ????

shit man .. het is de makelijkste interface die er is
zelfs zo makelijk dat ie vaak is nagemaakt

en nog iets
de interne seq. heeft iets wat midi niet heeft
echt luister maar goed
 
Geen Midi Uit!

Geen Midi Uit!

De 909 stuurt geen midi uit, behalve de external instrument midi-noten. Gesequenste drumpatters krijg je er niet uit via Midi.

En even voor de duidelijkheid... alle 3 de 909's die ik onder mijn hoede heb gehad doen het perfect op inkomende MidiClock. WEL even Midi-Machine-Control (MMC) aanzetten in je sequencer! (anders start en stopt ie niet).
 
Back
Top