Vink - Anschauung/Erinnerung

vink

atropos-krans-os
Lid sinds
7 juni 2013
Berichten
4.471
Locatie
de meest diepteloze stad van dit kale land
sadà\exposadà

een track die hier al eerder stond (bij tracks niet bij een contest...), de mix is meer gebalanceerd; meer laag, nog pompender.. kleine schoonheidsfoutjes eruit gehaald, andere minder ingrijpende mastering.

verder: good luck!

ANSCHAUUNG/ERINNERUNG

a step too late on the stairs
the blood unmoved
in the mirror of the knife
four wet sails
your face unmoved
your face unmoved

 
Last edited by a moderator:
Gezellig sfeertje.. leuk voor op feestjes ;)

Zit goed in elkaar.
 
Mooi hoor, klinkt als wat Zazen eigenlijk hoort te zijn in plaats van naar de muur te kijken...
 
Doet me op een manier denken aan een soort kruising van Front 242 en Marilyn Manson en daar een vleugje David Lynch overheen. :okdan:
 
Dit blijft boeien netjes man! Gaaf, net zoals sbsix, mooi met rauw combineren. Niet echt mijn stijl, maar toch weet je mijn aandacht vast te houden!
 
Kunst.. in muzikale vorm. Die Japanse drums sfeer mag er zijn.

nooit zo naar de drums geluisterd, inderdaad een japanse sfeer. dank voor je kompliment!

Sta je komende Pinksteren in Leipzig? Moet eigenlijk wel! Plus eins! :)

sja, zou moeten hè... eins, zwei, drie! dank!

Gezellig sfeertje.. leuk voor op feestjes ;)

Zit goed in elkaar.

party music is my game, maar heb een vreemde opvatting over feestjes, haha. dank!

Mooi hoor, klinkt als wat Zazen eigenlijk hoort te zijn in plaats van naar de muur te kijken...

lijkt me ook, zazen voor gevorderden... en dank!

Knap gedaan; duister sfeertje ook.
Die drums zijn ook echt imponerend.

dank, robi. het duistere is wat ik altijd grijpen wil... over de drums later...

Ja ! Erg kunstig. Apart. Out of the box. Top 10 !!

wow! dank voor je komplimenten!

Doet me op een manier denken aan een soort kruising van Front 242 en Marilyn Manson en daar een vleugje David Lynch overheen. :okdan:

haha, je hebt het mengsel begrepen. (al ben ik geen marylin manson liefhebber, snap ik wat je bedoelt, front 242 en lynch maken het geheel anders..) dank!

Sick :) Psychotische vocals met ambient toontjes, ik vind het wel koel! Weet niet of ik nog wel kan slapen nu :)

psychotic! yeah! dank! en dat is wat ik bereiken wil, dat je niet meer kunt slapen... haha...

de basis van dit nummer is een loop, die in het laag ligt, de drums, de kick gaat net met het begin van de loop mee. ze werken op elkaar in en mee.
overigens alle samples zijn hand-made...

de drums (in kombi met de loop) zijn dus de basis. en ja, ik wil vaak ook een soort van ambient sfeer erbij, zoals je dat zegt. ik denk dat dat de invloed van "coil" is. en voor mijn gevoel, wil ik dat ook vaak, waarom? het sferische is ook belangrijk voor mij? en niet alleen het "knalwerk"...

de drums, de andere drumgeluiden zijn met een field-recorder opgenomen (simpel op deksels, etc. slaan...), en bewerkt...

de ambient sfeer wordt o.a. door 2 cs-80 soft-synths bereikt (wederom zelf-geprogrammeerde presets, from scratch), ook de loop draagt bij, het is eerdere een soundscape, weliswaar een ritmische. in wezen zijn het bijna 2 drums...

de zang is door "gitaareffekten" heen gehaald, guitar rig; skreamer en wah wah. de wah wah met automation.

veel automation in dit nummer, het is de eerste keer dat niemand het te repetitief vind. ik groei, gelukkig, en dat zonder kompromissen te maken, maar de dynamiek in andere vormen te vinden, die het nummer versterken. ik moet nog veel leren, maar dat is alleen maar heerlik.

dankt allen voor de mooie en grappige reakties!

[en ben nog bezig iedereen in deze contest te beluisteren, ik neem daar de tijd voor, want wil het met aandacht doen. hoog nivo, wederom, wat ik tot nu toe heb gehoord. dat terzijde.]
 
dit soort zang komt op meer van je nummers terug en ik kan daar maar niet aan wennen binnen een muziekstuk. van dit nummer vind ik de sfeer die je oproept met name met de drums, maar ook met de andere geluiden, heel geslaagd. ik ontkom maar niet aan het beeld van een schip met slaven die op het ritme moeten roeien terwijl ze met de zweep krijgen...
 
Dit zou het goed doen als soundtrack van een Matrix-achtige film.

ja kan ik me wel voorstellen, overigens; anschauung, in het nederlands aanschouwing, gaat over het verwerken van zintuiglijke prikkels... door middel van een voorstelling (het is iets komplekser, maar we houden het er ff bij) en er bestaat een zgn. zuivere aanschouwing waarbij zintuiglijke prikkels geen rol spelen, waar er dus louter een voorstelling is zonder materie, i.e. de zintuiglijke prikkeling. de matrix?

dank!

dit soort zang komt op meer van je nummers terug en ik kan daar maar niet aan wennen binnen een muziekstuk. van dit nummer vind ik de sfeer die je oproept met name met de drums, maar ook met de andere geluiden, heel geslaagd. ik ontkom maar niet aan het beeld van een schip met slaven die op het ritme moeten roeien terwijl ze met de zweep krijgen...

een slavenschip, ja! slaven van de anschauung en de erinnerung, de zwepen...
zang lijkt me binnen de muziek het meest gevoelig voor smaak (maar ik denk dat zeker andere zaken even zeer daar gevoelig voor zijn, binnen de muziek, wellicht, het is natuurlik beide, de muziek kan het breken voor je als luisteraar, of de zang...). ik ben er ook gevoelig voor, zoals iedereen, denk ik. dit is het bereik en de techniek die ik beheers met mijn stem (dit nummer is niet het beste voorbeeld, want door effekten gejaagd, terwijl bij andere nummers, ik meestal zelf mijn stem vervorm...), en waarin ik me het beste kan uiten, om het zo uit te drukken.
dus ik begrijp je volledig dat je dat dwars kan zitten in de beleving.

maar blij dat de rest je bevalt! en een erg mooi beeld! ik houd daar wel van, kastijding...
 
Laatst gewijzigd:
Dit doet me denken aan Björk op Pukkelpop. De grote weide, vallen gaten in 't publiek maar de mensen rondom me weten waarom ze blijven staan.
Neem van me aan dat dit een dik compliment is. Dit kom ik Live checken als ik 't op een festival zou zien passeren.
 
anschauung
Als het begrip doet het denken aan Kant, maar wat verder terug in de Duitse geschiedenis en traditie ook aan de mystieke leer van Meister Eckhart. Die gebruikte nog meer mooie termen, zoals het begrip Seelengrund.
 
Dit doet me denken aan Björk op Pukkelpop. De grote weide, vallen gaten in 't publiek maar de mensen rondom me weten waarom ze blijven staan.
Neem van me aan dat dit een dik compliment is. Dit kom ik Live checken als ik 't op een festival zou zien passeren.

wow, dank wat een kompliment klinske. doet me wat. (ook vanwege dat live optreden voor mij niet mogelijk is (gezondheid), terwijl ik vroeger wel op het podium stond, als zanger, van een band die in een bepaalde kleine scene, wereldwijd wat groter, wel een naampje had. al streef ik nu wel naar een live set-up, voor een tijdstip wanneer ik het misschien weer zou kunnen.)
dit komt er spontaan uit, het laatste, forget it. Jetzt komme, Feuer! (hölderlin.) dank! dank!

Als het begrip doet het denken aan Kant, maar wat verder terug in de Duitse geschiedenis en traditie ook aan de mystieke leer van Meister Eckhart. Die gebruikte nog meer mooie termen, zoals het begrip Seelengrund.

je herkent kant! inderdaad, de anschauung, zoals in de kritik der reinen vernunft. meister eckhart is nog een blinde vlek voor mij, heb al een redelijke bibliotheek, maar zal zeker een tijd komen, dat die binnentreedt in mijn boeken/leesdomein. ik zit nu even in de eerste eeuwen na onze jaartelling, plotinus, boëthius, apuleius en de hermetische geschriften (corpus hermeticum, asclepius)...
wanneer je een mooi werk kan aanbevelen van meister eckhart.

dit geheel terzijde. seelengrund, heerlik. schrecklich! (jeder engel ist schrecklich, r.m. rilke, duineser eligien. schrecklich is hier, dat schoonheid van een engel te groot is...)

als ik dit nalees, is dit niet zo'n terzijde, al die schrijvers/denkers/dichters hebben veel invloed gehad op -wederom- invloedrijke kunstenaars.

[en ik blijf het herhalen, ik heb nog niet de rust en tijd gevonden, om de nummers te luisteren hier, een aantal wel. het doel is ze allen te beluisteren, maar drukke tijden.]
 
We hebben het er wel vaker over gehad, muziek moet je raken. Deze track doet dat, zoals ik destijds ook schreef toen je hem bij Tracks postte. Nu, een half jaar later, kan ik nog steeds niet duiden wat dat dan is dat me raakt. Het gevoel dat ik erbij krijg: ik word gedragen door een wolk. maar het is een donkergrijze wolk die langzaam van vorm verandert. De wolk krijgt de vorm van twee grote handen die me eerst dragen maar langzaam maar voorzichtig hun grip versterken en me uiteindelijk klemvast hebben om me te vermorzelen. En hoewel ik het weet, probeer ik er niet aan te ontsnappen omdat ik me realiseer dat het daarvoor te laat is.

Het is geen gezellig zondagochtend beeld, en toch voelt het vertrouwd, alsof het zo moest zijn.

Also, mooi dat je deze hebt gekozen. En aan de comments te zien, ben ik niet de enige die daar zo over denkt :okdan:.
 
Back
Top