sadà\exposadà - Anschauung/Erinnerung

vink

atropos-krans-os
Lid sinds
7 juni 2013
Berichten
4.465
Locatie
de meest diepteloze stad van dit kale land
de laatste track die ik hier geplaatst had, heette "anschauung", ik heb m flink aangepakt, zonder de basis te veranderen, maar is eigenlik in een totaal ander nummer veranderd. meer dynamisch, meer gevoel. het gevoel ontbrak, bij de "eerste" versie, vanwege de technische problemen, of fouten die ik had gemaakt, het herstellen, greep elk gevoel eruit.

daarom is tevens de titel veranderd, deze versie levert een geheel andere ervaring op. voor mijn gevoel een nieuw nummer.

ANSCHAUUNG/ERINNERUNG

a step too late on the stairs
the blood unmoved
in the mirror of the knife
four wet sails
your face unmoved
your face unmoved

 
Zo die komt wel aan hoor. Gevoel zat er zeker wel in ja, toffe geluiden. Geen muziek terwijl u werkt maar Ik zie vuur, kraakpanden, pijn, terror, illegale parties, horror, opgefokte terriërs, een halfnaakt mens vastgebonden op een ronddraaiende rad van avontuur. dikke muziek voor kraak/illegale feestjes, film oid.
 
cool Arjan man, I liked it a lot.. Die bliepjes zijn erg speciaal.. De percussie ook. Vette smerige vocal, moet kunnen.. Geen dansmuziek,maar wel de dingen die mcdjan007 opnoemt.. Veel bloed en horror.. Doe zo verder :)
 
Zo die komt wel aan hoor. Gevoel zat er zeker wel in ja, toffe geluiden. Geen muziek terwijl u werkt maar Ik zie vuur, kraakpanden, pijn, terror, illegale parties, horror, opgefokte terriërs, een halfnaakt mens vastgebonden op een ronddraaiende rad van avontuur. dikke muziek voor kraak/illegale feestjes, film oid.

dank mcdjan007! goeie omschrijving!

cool Arjan man, I liked it a lot.. Die bliepjes zijn erg speciaal.. De percussie ook. Vette smerige vocal, moet kunnen.. Geen dansmuziek,maar wel de dingen die mcdjan007 opnoemt.. Veel bloed en horror.. Doe zo verder :)

dank, jan! zeker geen dansmuziek... en eindelik een met effekten gestuurde stem... bloed en horror; steady as she goes!
 
ik wilde nog een introduktie schrijven bij dit nummer, was ik vergeten.
de termen anschauung en erinnering zijn normale duitse woorden, en waarschijnlijk door vele duitse filosofen toegeëigend.
de term anschauung is vooral verbonden met immanual kant, de gewaarwording, de eerst stap tot bewustzijn (ik gebruik niet de precieze termen die kant gebruikt, en de termen van de kritische verwerking van 2 eeuwen... die ik hierop toepas.)
de gewaarwording is een vertaalslag (van zintuiglijke prikkeling, tot de meest rudimentaire vorm van gewaarwording).

altijd te laat, a step too late.

de term erinnerung is zeer belangrijk bij g.w.f. hegel. trek de term uit er-innering, ver-innerlijking. ik zie het als een vorm van kannibalisme.

in het voorwoord van zijn hoofdwerk, phänomenologie des geistes, schrijft hegel over das furchbarste, i.e. de dood. de dood is een groot thema in dit werk, soms wel deskundig weggewerkt, en het werk is komplekeser dan het alleen als een "strijd" tot of met de dood te lezen. ik neem deze beperkte lezing wel mee in de tekst.

de erinnerung (die altijd na de anschauung komt, uiteraard, de registratie van de gewaarwording, als herinnering) slaat op de dode, die je verinnerlijkt, kannibaliseert, m.a.w. (sigmund freud heeft een soortgelijke gedachtengang, de term kannibalisme gebruikt freud ekspliciet).

daarom is deze korte, kompakte tekst een soort van moordscene (of is het wel een moordscene, is het de moord van het nu, door de erinnerung?).

en in de erinnerung, lijkt de dode werkelijk tot een zuiver bewustzijn te komen; your face unmoved. weliswaar in the mirror; de toeschouwer...
 
Wel leuk gemaakt die 2 steps beat
Heeft wel wat van de muziek wat de indianen altijd maakten haha
Ook vind ik er een mooie mars in zitten net of er een groot leger aan komt
Ik zou die beat wat meer uitbreiden bijvoorbeeld af en toe 4 een tel maat er door zo dat je meer afwisseling in je nummer krijgt
Of een extra drum er bij gooien halverwege wat je uit een drumstel hoord met een harde punch er in + met een delay dat hij lekker na knalt
 

Attachments

  • sample1.wav
    483,5 KB · Bekeken: 110
Laatst gewijzigd:
Zoals (bijna) altijd, weet je me weer in het midden te raken. Veel meer kan ik er niet over zeggen, ben niet in een analytische bui vandaag :). Maar een heel dikke :okdan:.
 
Wel leuk gemaakt die 2 steps beat
Heeft wel wat van de muziek wat de indianen altijd maakten haha
Ook vind ik er een mooie mars in zitten net of er een groot leger aan komt
Ik zou die beat wat meer uitbreiden bijvoorbeeld af en toe 4 een tel maat er door zo dat je meer afwisseling in je nummer krijgt
Of een extra drum er bij gooien halverwege wat je uit een drumstel hoord met een harde punch er in + met een delay dat hij lekker na knalt

ik heb nog nagedacht om de beat uit te breiden, met af en toe, iets er bij, maar heb het zo gelaten, als je goed luistert hoor je dat er een ping-pong delay opzit, send effect, op alle drumgeluiden, behalve de sampleloop (die ook bijdraagt aan het drum geluid, het is de basis van het nummer), die ik via automation, soms vrijwel wegtrek en weer laat opkomen. en als je hele goede oren hebt, hoor de wind, bij sommige drumgeluiden (want zelf opgenomen op een winderige plek...).

dank voor je reaktie, en ik neem je opmerkingen mee. het repetitieve is wel mijn stijl, maar er mag meer dynamiek komen, al probeerde ik dat al via talloze wijzen.

Zoals (bijna) altijd, weet je me weer in het midden te raken. Veel meer kan ik er niet over zeggen, ben niet in een analytische bui vandaag :). Maar een heel dikke :okdan:.

dank dokter! ik ben ook niet vaak een analytische bui, wanneer ik nummers, hier, luister. laat ik me simpel weg meeslepen. heerlik kompliment, nogmaals mijn dank!

mooie diepe sounds romdom die ijzige vocalen:)

vocalen trekken de meeste aandacht omdat ze zo.. bijzonder zijn :D passen wel goed.
van mij zouden die iets meer terug mogen in de mix zodat de rest wat meer naar voren komt, maar dat is gewoon smaak denk ik

ja of de stem net te hard of niet te hard staat, dat was mijn laatste twijfel. ik heb m zo gelaten. hij werkt wel met de mix, volgens mij. op meerdere installatie geluisterd, en gaat mee in de mix.

maar dank voor de omschrijving, ja! diepe sounds rondom ijzige vokalen!

Goede sounds, goede lading :okdan:
Eerlijk gezegd mis ik nog wat opbouw

dank! ja de opbouw, dat is iets wat veel mensen vaak opmerken, het is de stijl die ik hanteer, maar ik streef nu wel meer naar een opbouw, zonder het repetitieve aan te tasten. dat ik ga ik komende nummers proberen.
het opbouw-loze vind ik zelf wel wat hebben, maar soms is het, of smaak of inderdaad net te weinig. ik vind zelf dat ik door veel automation toe te passen, dit nummer dynamisch genoeg heb kunnen krijgen.

het repetitieve blijft de stijl die ik wil, en die ik ook in andere gebieden hanteer (wellicht op een veel hoger nivo, nee; niet wellicht, zeker op een hoger nivo, in de muziek moet ik nog veeel leren).
 
Zo.. Eindelijk tijd om hem eens te luisteren. So hé, heftig hoor... Lekker industrieel. Zo zou het worden als Marilyn Manson een ballad zou uitbrengen (bedoel ik als compliment). Die vocals doen het hem wel ja. Toch mis ik wat spannends, iets plotselings, 'breakje' of hoe je dat bij deze muziek moet noemen. Hij gaat nu in 1 ruk door tot het einde. Verder mooie bijpassende sounds, heb er met plezier naar geluisterd, topwerkje!
 
Trouwens de zang vind ik wel een kunst en ook lef hoe je dat zo doet hoor?
Sorry het is totaal niet mijn smaak maar het heeft wel iets unieks wat je niet vaak hoort

meestal vervorm ik de zang zelf, met mijn eigen stem..., en voeg meestal een lichte tot hoorbare reverb toe (in verschillende vorm). de zang is hier door een skreamer distortion en een wah wah gehaald (in die volgorde..), de wah wah simpelweg met een schuifregelaar op een novation geregeld (...) [kan ook met de pedalen die ik heb, maar dit werkte ook).
de stem is al vervomd (eigen vervorming...), hoor je bij de andere versie, en er zit een reversed reverb op. die effekten staan er ook nog op... en een simpele kompressor, louter om zachte passages naar voren te halen.

dank voor je opmerkingen, en je aandacht! en dat door je smaak heen, het kan waarderen.

Zo.. Eindelijk tijd om hem eens te luisteren. So hé, heftig hoor... Lekker industrieel. Zo zou het worden als Marilyn Manson een ballad zou uitbrengen (bedoel ik als compliment). Die vocals doen het hem wel ja. Toch mis ik wat spannends, iets plotselings, 'breakje' of hoe je dat bij deze muziek moet noemen. Hij gaat nu in 1 ruk door tot het einde. Verder mooie bijpassende sounds, heb er met plezier naar geluisterd, topwerkje!

dank voor je lovende woorden. ja, ik moet toch dat repetitieve "uitbreiden", ik kan dat in een ander gebied zeer goed, ik moet dat met muziek toch eens gaan leren. is louter een beperking van mijzelf, een beperking die ik graag doorbreken wil, zonder dat het repetitieve verloren gaat. simpelweg variaties in het repetitieve... (soms is er meer opbouw in een nummer, niet alles is zo repetitief...
 
Mooi gedaan zeg :)
Dat pompende trage ritme werk heel goed in combinatie met de tonen en de schelle stem.

Persoonlijk vind ik de stem er iets té hard doorheen snijden waardoor ik het niet heel hard zet.
 
ik mis in de uitleg een duidelijke climax, intro,,,,strakker ritme

de muziek er om heen is verder perfect! 8D
 
Mooi gedaan zeg :)
Dat pompende trage ritme werk heel goed in combinatie met de tonen en de schelle stem.

Persoonlijk vind ik de stem er iets té hard doorheen snijden waardoor ik het niet heel hard zet.

dank! ik zal nog op meerdere installaties goed luisteren, of de stem net te niet te veel is, te hard staat, op de meeste (4 verschillende) is het in verhouding. op een laptop idd iets te overheersend, is een teken. of het is een smaakwestie, ik zal op onderzoek gaan...
je eerste zin is precies wat ik met dit nummer wilde bereiken. goed omschreven, het komt aan.

ik mis in de uitleg een duidelijke climax, intro,,,,strakker ritme

de muziek er om heen is verder perfect! 8D

haha, dank! lovende term; perfekt. ik zal de uitleg remixen....
 
Interessante track, kleine, constructief bedoelde opmerking: ik vind je highmids nogal schel klinken, misschien daar eventjes hier en daar beetje cutten om je mix nog wat beter te maken.

Voor de rest: well done!

gezien de meerdere opmerkingen hierover, maar dan vooral over de stem, ga ik dat eens goed beluisteren.

dank voor je kompliment, overigens.

mijn referentiekader is veranderd, andere (veel betere) versterker, ja ik gebruik hifi speakes om te mixen. wat goed lukt. ze geven het nu beter weer, maar moet wennen, dat ik minder moet kompenseren.
ook in woonkamer is de referentie veranderd, i.e. hoogwaardiger. dus ik moet nog wennen aan hoe t moet klinken... dat highmid is een masteringding, ook, waarover ik twijfelde, maar uiteindelijk besliste ik dat t goed klonk en niet te schel. beter luisteren, voor mij dus en wennen... na drie jaar anders te hebben ge
uisterd...
 
Back
Top