Mono vs Stereo in mekaars vaarwater?

Klik bij de channel settings de panner met rechts, selecteer 'stereo dual panner' zodat je links en rechts afzonderlijk kunt pannen. Beiden op 0 zetten en klaar, je sound is mono :)

Heb dit even toegepast en toch hoor ik maar weinig tot geen verschil?
 
een goede manier om visueel te bepalen of geluid stereo of mono is, is naar lissajous figuur te kijken, ook wel een fase scope of correlatie meter of goniometer genoemd.

digi9phasescope_s.jpg



volgens mij heeft elke daw wel een plugin aan boord die je dit laat zien. een mono signaal is altijd een rechte lijn, alles wat stereo is wijkt daarvan af en laat vage figuurtjes zien :)
 
maakt wel verschil hoor digital

volgens mij heeft elke daw wel een plugin aan boord die je dit laat zien. een mono signaal is altijd een rechte lijn, alles wat stereo is wijkt daarvan af en laat vage figuurtjes zien :)

indien je cubase gebruikt moet je eens kijken bij plugins>tools>analyzer
 
Ik heb een analyzer in mijn RME steken... Die werkt hier prima zo te zien :D
 
Heb dit even toegepast en toch hoor ik maar weinig tot geen verschil?

misschien had je gewoon een monsignaal op 2 sporen tegenlijk opgenomen, dus geen faseverschillen, dus geen "monocompatibiliteits"problemen, want ze klinken gewoon hetzelfde ?
 
Ik zie het nu echt duidelijk op mijn analyzer wat het verschil is!


Dan nog een vraagje ivm mixen...

Als je aan de mix van een track begint, plaatsen jullie dan eerst limiters en compressors op je main channel of ga je dat pas op het eind doen?
 
limitten en compressen op de master , valt onder "masteren", dus pas helemaal op het einde. ( als de mix klaar is zo gezegd en geschikt moet worden gemaakt voor uitbrengen )

limitters en compressors bij het begin/ bij het opnemen, alleen als er gevaar van oversturing bestaat bv bij erg dynamische signalen ( accordeon, zang ).

digitale compressors tijdens het mixen bv op bassdrum, etc kan in het mixproces als onderdeel van de klankbewerking. hoeft niet echt eerder.
alles wat je te vroeg / bij opnames aan het geluid veranderd dmv dynamiekprocessors , kan je er niet meer uit halen als je tijdens het mix-proces wat anders wilt
 
Ik zie het nu echt duidelijk op mijn analyzer wat het verschil is!


Dan nog een vraagje ivm mixen...

Als je aan de mix van een track begint, plaatsen jullie dan eerst limiters en compressors op je main channel of ga je dat pas op het eind doen?



Wederom iets wat ik dus fout deed... :D


Ik plaatste altijd eerst mijn limiters en compressors op mijn main channel alvorens te starten met mixen...
 
Ik plaatste altijd eerst mijn limiters en compressors op mijn main channel alvorens te starten met mixen...
tja dan hoor je natuurlijk niet echt wat je in je individuele kanalen aan het uitspoken bent he :)
 
Wederom iets wat ik dus fout deed... :D


Ik plaatste altijd eerst mijn limiters en compressors op mijn main channel alvorens te starten met mixen...

dat is niet fout hoor...er zijn een hoop mensen die het zo doen,andere doen het niet...is gewoon een keuze die je maakt,wat jij lekkerder vind werken...ligt er ook helemaal aan wat voor muziek je maakt...
 
ja maar ik vind dat je dan wel minder goed hoort wat je op individuele channels aan het uitvreten bent, ik ben er persoonlijk geen voorstander van
 
Ik zet ook altijd de plugins op mijn master bus vrij in t begin van een project aan. ik houd bij de eindmix wel goed in de gaten of de compressors en limiters niet TE veel moeten werken, en stel ze dan nog een keer precies bij. Maar je hoort dat gedurende je hele afmix proces al wel het "eindresultaat", wat ik persoonlijk wel prettig werken vind.
 
Ik zet ook altijd de plugins op mijn master bus vrij in t begin van een project aan. ik houd bij de eindmix wel goed in de gaten of de compressors en limiters niet TE veel moeten werken, en stel ze dan nog een keer precies bij. Maar je hoort dat gedurende je hele afmix proces al wel het "eindresultaat", wat ik persoonlijk wel prettig werken vind.

precies...idem hier...en zo deed ik het vroeger ook met hardware eigenlijk...
 
Back
Top