Prijzen Roland modules

Groene ridder

Ouwe rot
Lid sinds
13 juli 2006
Berichten
1.099
Locatie
België
Hallo,
Op internet zie ik bij synthesizer zoekertjes erg uiteenlopende prijzen.
Ik vroeg me af wat zoal de prijzen zijn van volgende modules:
- Roland JV 1080
- Roland JV 2080
- Roland JD 990

En hoeveel moet je daar ongeveer bijtellen per uitbreidingskaart in het geval ze uitgebreid zijn?
 
1080: tussen de 150 en 200, kaal
2080: tussen de 200 en 300, kaal
990: tussen de 300 en 400, kaal

Sommige uitbreidingskaarten zijn erg gewild - Keys of the 60's and 70's (SR-JV-08 ) en Vintage Synth (SR-JV-04). Die doen in de losse verkoop al tussen de 125-150. Anderen zijn wat minder populair (World, Session).

Je kunt ook een trapje hoger mikken en kijken voor het (niet zo vaak aangeboden) SRX-07 bord in combinatie met een XV5050. Dan heb je die meest gewilde kaartjes in 1 machine, met hogere kwaliteit.

De JV-serie heeft niet zo'n hoge samplerate als de JD-serie; zie

http://web.archive.org/web/20040415023556/www.lilchips.com/roland/info/jd-family.asp
http://web.archive.org/web/20040415025018/www.lilchips.com/roland/info/sjv-family.asp

Ik heb zelf een XP-30 (JV1080 in keyboardvorm met alleen stereo-output) en ik heb de 04 en 08 expansions gehad.

De Vintage Synth expansion heeft dat typische Roland-sausje - alle patches hebben wat slimme layers en effectjes er over om het wat zoeter te laten klinken, maar de meeste VAs en plugins zijn authentieker. Het gaat uiteindelijk bij een sample-based bak allemaal door 1 en hetzelfde soort filter.

De Keys of the 60s/70s heeft Rhodes-geluiden die een hoop beter zijn dan de ingebouwde meuk of wat er in de late 90s doorging voor een Rhodes in de gemiddelde rompler, maar het niet halen bij moderne bakken - een goedkope Motif ES rack of Nord Electro van 10 jaar oud doet het beter, om over Scarbee of Keyscape maar te zwijgen.

De JD990 is eigenlijk de meest interessante machine qua kwaliteit en synthese, maar is beperkt door de lagere polyfonie. Het meest gewilde item voor die unit is de "String Ensemble" ROM Card (niet hetzelfde als een JV expansion!)
 
Voor een groot deel ben ik het met Yoozer eens.
Alleen zijn prijsindicatie van de JD990 vind ik wat te optimistisch.
Afgelopen tijd heb ik gezocht naar een JD990 en die zoektocht heeft veel te lang geduurd omdat ik ook aan een bedrag van 300,- a 400,- zat te denken.
Het is me uiteindelijk niet gelukt er eentje te vinden voor dat bedrag en heb ik 685,- neergelegd voor een exemplaar met de Vintage Synth uitbreidingskaart erin.
Laat die kaart inderdaad 150,- euro vertegenwoordigen, dan komt de JD990 uit op iets meer dan 500,-.

Of dit verhaal nou per se representatief moet zijn voor de gemiddelde marktwaarde kan je over twisten. Maar ach, ik dacht...deel het toch voor de volledigheid.
 
Voor een groot deel ben ik het met Yoozer eens.
Alleen zijn prijsindicatie van de JD990 vind ik wat te optimistisch.

Ik wist niet dat ze al zo ver omhoog waren gegaan :D

(naja, het is niet de eerste keer dat ik ouwe digitale meuk te laag in heb geschat ;) )
 
Dankjewel voor de info.
Dan is zo'n extra kaart expantion toch wel iets waard begrijp ik.
En zijn dit dan gewoon nieuwe patches gemaakt met de interne voices van de synth of bevatten ze kompleet nieuwe golfvormen en samples?

En is een volledig uitgebreide JV-1080 een goede aanvulling wanneer je een niet uitgebreide Fantom XR hebt?
 
Laatst gewijzigd:
volgens mij zijn die kaarten helemaal niet zo veel waard. het zijn eerder dagprijzen en het is maar net wie m aanbiedt of vraagt.

door de jaren heen heb ik echt regelmatig jv's en xp's gekocht en weer weggedaan (1080, een enkele 2080 en xp30's), net als veel expansiebordjes.
in sommige hoeken leeft nog het idee dat 60/70s of vintage het helemaal is, zoals ook vaak dat 'clandestiene' dance bord veel te hoog werd aangeprezen, maar zeer regelmatig zie je langere periodes ook de 'gewilde' bordjes rond 50 te koop, of voor minder in een combi-verkoop met module en/of andere bordjes.
waarmee ik niet wil beweren dat je ook dik 100 kan betalen voor die kaartjes, want ze staan er zeker ook voor aangeboden, dat klopt helemaal.
maar het kan echt goedkoper, wat ook eigenlijk aansluit bij het verhaal, dat het allemaal links en rechts gepasseerd is door andere apparatuur, als het om de klank gaat. ik zou goed zoeken en oppassen dat je niet te veel betaalt, als je het graag wil hebben.
 
Dankjewel voor de info.
Dan is zo'n extra kaart expantion toch wel iets waard begrijp ik.
En zijn dit dan gewoon nieuwe patches gemaakt met de interne voices van de synth of bevatten ze kompleet nieuwe golfvormen en samples?

En is een volledig uitgebreide JV-1080 een goede aanvulling wanneer je een niet uitgebreide Fantom XR hebt?

Op de kaarten staan nieuwe samples en patches die hiervan gebruik maken, hoewel er af en toe ook een patch voorkomt die alleen de interne samples gebruikt. Op Synthmania.com kan je veel van die kaarten beluisteren om er een indruk van te krijgen.

Of het een goede aanvulling is voor jou ligt helemaal aan wat voor sound je zoekt. Het is een jaren 90 rompler sound, sommigen houden hier nog steeds van, anderen niet.
 
Als je al een Fantom XR hebt zou ik eigenlijk geen JV meer halen. Een JD wellicht, maar als je voornamelijk bread&butter wil hebben ook de JD niet. Of je kunt de XR verkopen en gebruiken als start voor een Integra, dan heb je alle expansions die er ooit gemaakt zijn ;)

Welke geluiden mis je nog? Wat is de rest van je gearlist?
 
@Yoozer Ik gebruik vooral synth geluiden. Ik heb heel wat met analoge synthesizers gewerkt en ben momenteel meer geïnteresseerd in de digitale. Ik had een paar goede demo's gehoord. En dit sprak me wel aan.
Vroeger had ik een XP-10. Beperkt te editen, maar zeer goed geluid en ik heb daarmee heb ik ook het onderste uit de kan gehaald - zelfs een supersaw door te layeren. De hit sounds van de 90's synths en pads vond ik ook wel goed. Aangezien de JV-1080 nog veel meer te editen is dan een XP-10 leek dit me wel interessant. Ik moet er nog eens goed over nadenken.

Huidige synths: Fantom XR, V-synth XT, Future Retro Revolution, Future Retro XS, Vermona Perfourmer (ga ik verkopen), Vermona DRM (ga ik ook verkopen), MFB 522 (misschien verkopen), Thingamagoop 1 en 2 en een zelfgebouwde dual WSG. Verder soft synths van Logic, maar ik ga overstappen op Reaper.

Vroeger had ik ook heel wat grooveboxen en drumcomputers met heel wat goede patches en sounds, maar die heb ik verkocht. Ik moest mijn studio wat inkrimpen wegens plaatsgebrek.
 
Als je het leuk vindt om te editen, zou ik de 2080 ipv de 1080 aanraden. Werkt een stuk prettiger met het grotere scherm.
 
Hallo,
Op internet zie ik bij synthesizer zoekertjes erg uiteenlopende prijzen.
Ik vroeg me af wat zoal de prijzen zijn van volgende modules:
- Roland JV 1080
- Roland JV 2080
- Roland JD 990

En hoeveel moet je daar ongeveer bijtellen per uitbreidingskaart in het geval ze uitgebreid zijn?
De JD-990 is daarvan de beste keuze. Die is echter ook steeds meer en meer een klassieker aan het worden met als gevolg dat de prijs van een JD-990 stijgende is. Reken voor een JD-990 zonder Exp. Board maar op 600 euro. En een JD-990 incl. "Vintage Synth" Exp. board - waar 'iedereen' voor kiest - 750 euro. De prijs van 685 euro die MatthewLeBlom betaalt heeft is een prima prijs, maar het zou ook zo maar kunnen dat het je onder de 800 euro niet gaat lukken. En als je heel veel geluk hebt 600 euro incl. Exp. Board.

Als er een tweede Exp. Board in de JD-990 zou kunnen, dan zou ik kiezen voor "Keyboards of the '60s & '70s". Dat Exp. Board kost ca. 100 euro. De overige Exp. Boards vind ik een stuk minder interessant.

Mocht je het "Vintage Synth" Exp. Board los willen / moeten kopen, normaal koop je die niet onder de 150 euro.

Maar ik heb ook wel gezien dat een JD-990 zonder Exp. Board verkocht werd voor 800 euro, dus je moet goed oppassen dat je niet te veel betaalt.

Een JD-990 ga je nooit meer weg doen, van een JV-1080/2080 zou ik dat niet willen zeggen.

Gebruikt de Fantom XR eigenlijk dezelfde expansion cards dan de JV synth-modules?
Nee, de Fantom XR heeft alleen slots voor SRX Boards. De SR-JV80 Boards (van o.a. de JV synth's) kun je dus niet gebruiken voor een Fantom XR.
 
Ik heb 800,- betaald voor een JD990 + vintage expansie kaart een maand geleden. Dat was excl verzendkosten.
Moet wel zeggen dat mijn JD990 zich in nieuwstaat bevind.
 
Ik denk dat ik het toch maar voorlopig zo ga laten. Ik vind het allemaal prachtige modules, maar op dit moment kan ik niet zoveel tijd besteden aan mijn synth hobby.
Ik kan altijd wat softsynths gebruiken en de rest met de Fantom doen. De supercoole ‘Double hit’ patch van de XP-10 heb ik nog… ergens… En voor pads zijn er ook heel wat mooie soft synths.
Ik weet het, natuurlijk niet helemaal hetzelfde als een module, maar het is afwegen. Is het echt nodig een extra module te kopen die je maximaal 1 keer per week gebruikt?

Een dilemma. Ik had 2 grote racks vol met synths. Daarna ging ik afbouwen en nu heb ik er nog 1 rack die ik normaal gezien weg zou doen om helemaal over te schakelen op soft synths, Daarna begon ik weer te twijfelen omdat ik toch wel aan bepaalde hardware gehecht ben.

Ik ben ook aan het twijfelen of ik dat rack, dat nog plaats heeft voor een paar modules ga wegdoen of houden.

Met een JV module kan je heel wat andere synths vervangen. Daarom vond ik het ook zo interessant.
 
Digitale machines die wellicht interessant zijn: SY99, Trinity of Kurzweil K2000 of zo. Mooi toetsenbord maar allemaal ook in rackvorm te krijgen en weer iets anders qua karakter dan je Roland.
 
Gebruikt de Fantom XR eigenlijk dezelfde expansion cards dan de JV synth-modules?

Nope, de XR heeft 6 slots voor SRX kaarten. Deze beslaan wel zo'n beetje alle SR-JV kaarten.

Van hier: https://www.sweetwater.com/sweetcare/articles/roland-fantom-xr-sr-jv80-srx-series-expansion-board/

Here is a list of Roland products that use the SR-JV80 Series and SRX Series Expansion Boards and the number of cards that can be simultaneously installed.

Here is a list of Roland products that use only the SR-JV80 Series Expansion Boards.

Keyboards SR-JV80 Series Slots

JV-80 1
JV-90 1
JV-1000 1
XP-30 2
XP-50 4
XP-60 4
XP-80 4

Synth Modules

JV-880 1
JD-990 1
JV-1010 1
JV-1080 4
JV-2080 8

Here is a list of Roland products that use both the SR-JV80 Series Expansion Boards and the SRX-Series Expansion Boards.

Keyboards SR-JV Slots and SRX Slots

Fantom FA76 1 2
XV-88 2 2

Synth Modules

XV-3080 4 2
XV-5080 4 4

Here is a list of Roland products that use only the SRX-Series Expansion Boards.

Keyboards SRX Slots

RD-700 2
RD-700SX 2
RD-700GX 2
Fantom S/S88 4
Fantom X/6/7/8/Xa 4
Juno G 1
Juno Stage 2
G-70 1
E-80 2
VR-760 2

Synth Modules

XV-5050 2
XV-2020 2
Fantom XR 6
Sonic Cell 2
V-Studio 700 1

Groove Box

MC-909 1
 
Mijn ervaringen met modules die ik de afgelopen jaren verkocht heb:

JD-990 incl vintage synth expansion + dance drum kaartset + originele handleidingen compleet in nieuwstaat verkocht begin 2015: 425 euro. En dat was echt na lang leuren.. kan me niet voorstellen dat ze 2,5 jaar later het dubbele waard zijn.

JV-1080: 100 euro max

JV-2080: 200 euro max

De SR-JV80 kaartjes:

Vintage Synth levert wel 100-125 euro op. Keyboards of the 60's & 70's rond de 100 euro. Session 75 euro en de rest hooguit 5 tientjes.

Prijzen fluctueren blijkbaar nogal :P 10 jaar geleden waren de Juno's een paar honderd euro. Nu moet je voor een 106 met oude voices al 1000 euro ophoesten. Heb een keer een topic op dit forum gevonden van iemand die zich afvroeg of een Jupiter 8 voor 1500-2000 euro een goede investering was :dubbel: (begin 2000 ergens volgens mij)

Ik zie de D-50 ook al gestaag omhoog gaan. Paar jaar geleden hooguit 200 euro waard. Nu zitten ze tussen de 300-500 blijkbaar.

Nog ff 10 jaar wachten en ik kan mijn JD-800 en D-50 verkopen en met pensioen 8o)
 
ik heb ze kennelijk ook te laag ingeschat een stuk of 4 modules voor nog geen 150 euro per stuk verkocht hier.. maar ik had ze dan weer bij de kringloop voor 10 euro per stuk.. de proteus 1 zelfs voor 6 euro...
 
Back
Top