Roland Boutique D-05 Linear Synthesizer

Volgens mij is een D50 nou ook niet echt een pretje om te repareren, als je het mij vraagt...
 
In het geval van de D-05 is het waarschijnlijk makkelijker om gewoon een nieuwe te kopen of een bord te swappen.

Maar behalve dat, als je je zorgen maak over een hypothetische reparatie van een apparaat van 400eu over 10 jaar moet je misschien eens kritisch kijken of je prioriteiten op de juiste volgorde staan.
 
lood om oud ijzer

Nee, dat zeker niet. Heb best wel wat d-50's kunnen repareren. Als het allemaal wat compacter en wat goedkoper in kwaliteit wordt, zijn reparaties echt wel wat moeizamer.
 
In het geval van de D-05 is het waarschijnlijk makkelijker om gewoon een nieuwe te kopen of een bord te swappen.

Maar behalve dat, als je je zorgen maak over een hypothetische reparatie van een apparaat van 400eu over 10 jaar moet je misschien eens kritisch kijken of je prioriteiten op de juiste volgorde staan.

Juist. Wellicht is het geluid van een D-50 of D-05 dan wel weer niet meer relevant. We hebben de D-50 in leven weten te houden omdat er geen vervangingsalternatief was. Die is er nu dus blijkbaar wel in een goedkoop plastic jasje :)
 
Voor zover ik kan oordelen wellicht de meest geslaagde van de boutiques. Misschien ook omdat het geen recreatie van een analoog is...
 
wat dat laatste betreft vind ik het wel opvallend dat deze 400 kost terwijl die eerder (o.a. ju06) 350 kostte als ik het me goed herinner? dit terwijl de d50 tweedehands voor een acceptabele prijs wordt verkocht (heb ze voor 300 zien gaan). de juno zelf was ten tijde van de release van die ju06 nog mega duur, misschien denken ze bij roland dat de analoge hype een beetje voorbij is en qua populariteit plaats maakt voor de meer digitale sounds, wat ik ook niet onmogelijk acht.

die verkoopprijs duidt in ieder geval wel op vertrouwen bij roland. ondanks de kritiek op het boutique op dit forum zullen ze dan wel succes hebben met de boutiques.

misshien dat er weldra ook wat meer d50 samples opduiken op het internet, nadat die eric persing daar zo moeilijk over deed in het verleden. op het moment staan er naar mijn weten maar weinig online.
 
In het geval van de D-05 is het waarschijnlijk makkelijker om gewoon een nieuwe te kopen of een bord te swappen.

Maar behalve dat, als je je zorgen maak over een hypothetische reparatie van een apparaat van 400eu over 10 jaar moet je misschien eens kritisch kijken of je prioriteiten op de juiste volgorde staan.


Over 10 jaar heeft niemand dat ding meer.
Btw, hoe programmeer je deze trouwens ? Eerst de d50 v/d cloud downloaden, dan een patch maken en importeren in de d05 ???
Of gaat iedereen gewoon weer de presets gebruiken ?
 
Je kan gewoon op de D05 zelf programmeren met de joystick en de inc/dec en nummer toetsen.
Die software Cloud D50 doet geen MIDI sysex of hoe dat heet toch dus die kan je niet gebruiken om te editten, zowiezo is die Cloud D50 software vrij kansloos klinkt wel goed maar enfin ;)

Er zijn een paar hele goede gratis D50 editors die gewoon werken denk ik, de hardware PG1000 werkt 1000% als een trein dus die virtual PG1000 zal ook gewoon werken, heb dat nog niet geprobeerd met de software editors zal vanmiddag even testen

Voor de PC heb je deze http://www.d50librarian.co.uk/
voor mac kan je deze gebruiken http://ctrlr.org/roland-d50-editor/

zou zowiezo niet dat skere boutique Roland minikeyboardje erop zetten, de D50 en dus ook de D05 is een super expressieve synth die je echt met een keyboard met velocity en aftertouch moet spelen, de D05 ontvangt gewoon uiteraard ook aftertouch n.a.v de vraag daarover.

Ook leuk is dat je de (polyfone!)sequencer en arpeggiator samen kan gebruiken...en natuurlijk kan je keyboard split doen en rare dingen als de ene helft het keyboard achterstevoren zetten of in een rare buitenaardse noot tracking doen ofzo.
 
Laatst gewijzigd:
nooit echt begrepen waarom een touchscreen beter zou zijn dan een muis voor dit soort dingen, maar dat kan aan mn leeftijd liggen...
 
Ooit wordt de muis net zo hip als vinyl, en is in iedere moderne koffietent een groepje mannen met knotje licht vloekend het balletje van zn muis aan het schoonmaken tijdens de geitenmelk latte. En weet je wat, ze hebben gelijk. De muis is prachtig!
 
@smackos

Dank voor de info. Deze (inside) info is een stuk beter als wat Roland verteld (lees: nix). Is zelfs nog geen handleiding te downloaden.

@154

Bal v/d muis schoonmaken ? Je wordt erg oud, de mijne heeft een rood lampje aan de onderkant ;)
 
Back
Top