ZZP

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.921
Locatie
Utrecht, NL
Ik overweeg als ZZPer aan de slag te gaan.
Het is allemaal zeer kleinschalig momenteel met maar 2 of 3 opdrachtgevers en kleine omzet.
Wie kan mij goed advies geven?

Bijvoorbeeld de boekhouding?
Kan ik dat makkelijk zelf doen?
Wat heb ik daar voor nodig (als Mac gebruiker) en wat moet ik weten?
..of is het aan te raden dit uit te besteden.

Andere tips, do's en dont's zijn ook welkom.
 
Er zijn best wat regeltjes die voor kunstenaars (muzikanten) anders zijn dan voor de 'normale zzp-e'r'. Er is een ZZP website waarin je al heel wat regels vindt zodat je kunt checken of het voor jou interessant is om als ZZP-er aan de slag te gaan. Je kunt natuurlijk ook (vrijblijvend) een afspraak maken bij een boekhouder die hierin thuis is en advies vragen. Houd er rekening mee dat je een x aantal uren moet maken als freelancer om in aanmerking te komen voor bepaalde teruggaven en dat je je zakelijke kilometers en een urenadministratie bij moet gaan houden. Dit kost allemaal behoorlijk wat tijd maar wie weet dat het wel voor je loont.
 
Allereerst zou ik advies inwinnen bij de Kamer van Koophandel en ZZP Nederland om een globaal beeld te krijgen van het ondernemerschap. Vraag dan onder andere naar regels die gelden voor kleine ondernemers, want die wijken af van 'gewone' zzp'ers, o.a. wat betreft de 1225 uur die brz al noemt, maar ook de kleineondernemersaftrek.

Boekhouding kun je op zich zelf doen als je een beetje handig bent met Excel of soortgelijke software. De inkomstenbelasting vind ik echter altijd een drama, dus dat laat ik doen, maar dat is dan wel weer fokking duur. :(
 
Ik heb een paar jaar als freelance programmeur gewerkt. Een paar tips

Boekhouding kan je zelf doen maar is erg saai werk. Facturen schrijven en omzetbelasting (BTW afdracht en teruggave) is prima te doen maar zoals Scrape al zei 1 keer per jaar de inkomstenbelasting is erg vervelend. Het is handig om te weten hoe het moet, dus ik zou zeker aanraden om het een jaartje zelf te doen maar hierna zou ik het uitbesteden.

Win vooral zo veel mogelijk info in bij KvK, belastingdienst etc. Er is veel informatie dus gebruik die.

Wees voorzichtig bij het openen van een bankrekening. De meeste banken willen je meteen een pakket a 50 tot 100 euro per maand aansmeren als je een rekening voor je bedrijf opent met verzekeringen en alles er aan vast. Het meeste hiervan heb je helemaal niet nodig en een gewone betaalrekening is voldoende.

Denk goed na over de vorm waarin je je opdrachten wil doen en zoek even wat voorbeeldcontracten en algemene voorwaarden uit. Het is handig dit te hebben liggen ook al zullen veel opdrachtgevers hun eigen contract hebben liggen.

Zonder contract werken is ook helemaal niet erg maar zorg dan voor goede afspraken, zorg dat je regelmatig betaald wordt en stop ermee zodra je opdrachtgever moeilijk gaat doen en zich niet aan afspraken houdt.
 
Dank voor de tips.
Ik denk dat het op dit moment voor mij nog niet veel zin heeft om te gaan ZZP-en.
Het heeft voordelen maar weegt momenteel nog niet op tegen de rompslomp en kopzorgen die je er bij krijgt geserveerd. Temen als 'Omzet' 'Rendement' en 'Winst' worden ineens heel belangrijk terwijl ik mij daar op dit moment gelukkig helemaal niet mee bezig hoef te houden. Toch interessant om er eens naar gekeken te hebben.
 
Je kan ook freelancen naast je baan, dat ZZP gebeuren heeft geen juridische status verder, het is alleen een lekker bekkende term voor freelancer, dat wil niet zeggen dat je er naast geen baan kan hebben.

Je inkomsten uit freelance werk kan je gewoon opgeven bij je inkomstenbelasting aangifte.
Tot een bepaald bedrag ben je vrijgesteld van de BTW afdracht, als je denkt heel weinig werk als zelfstandige te hebben kan je nog steeds opdrachten aannemen. Het is niet alles of niets ofzo.
Ik ben ook als freelancer begonnen naast een baan, je moet ergens beginnen toch? :)
 
Dank voor de tips.
Ik denk dat het op dit moment voor mij nog niet veel zin heeft om te gaan ZZP-en.
Het heeft voordelen maar weegt momenteel nog niet op tegen de rompslomp en kopzorgen die je er bij krijgt geserveerd. Temen als 'Omzet' 'Rendement' en 'Winst' worden ineens heel belangrijk terwijl ik mij daar op dit moment gelukkig helemaal niet mee bezig hoef te houden. Toch interessant om er eens naar gekeken te hebben.

Je kunt het inderdaad ook heel gemakkelijk combineren. Wat ik destijds gedaan heb - niet in de muziekbranche overigens - is naast mijn vaste baan als zzp'er aan de slag gaan. Ik heb in die periode wel veel nachten tot 02:00 door moeten werken, maar op een gegeven moment liep dat laatste zo goed dat ik het - qua tijd - niet meer met mijn vaste baan kon combineren. Toen ben ik helemaal voor mezelf begonnen en daar heb ik nooit spijt van gehad!

Ik hou mijn adminstratie zelf bij en alle belastingzaken besteed ik uit aan iemand die daar handiger in is.
 
Back
Top