Over de studioboeren van Coldplay

De Voorman

Ouwe rot
Lid sinds
7 december 2001
Berichten
1.034
Locatie
Mokum
Re: Over de studioboeren van Coldplay

Origineel geplaatst door De Voorman
Eeen heerlijke band al zeg ik het zelf met een even- heerlijk gemasterd album...hier een klein stukje over de studioboeren achter coldplay en ik ben een beetje jaloers...

http://www.apple.com/hotnews/articles/2002/11/coldplay/

Ik kan je met heel veel zekerheid zeggen dat er niet is gemixed in "alleen" protools.
Kan ook niet want mixen in "aleen"protools is niet zo goed als menige "engineer" durft te beweren.

Ik werk er zelf ook mee maar ben tenslotte overgegaan naar een analoge tafel.

Coldplay is met heeeeel veeeel outboard gear gemixed en waarschijnlijk door een analoge tafel gegaan.

Overigens vind ik het album qua mix nogal tegenvallen vanwege bijv. de koortjes die niet lekker in balans zitten.
Nog niet gesproken over de vervorming die een beetje teveel voorkomt.
 
Het is maar wat je loik noemt.

Gewoon 'wij zijn cool en gegruiken dit en dat', en als je dat ook niet hebt ben je niet cool. Pfffffffff........
Dan maar niet cool hoor.

Maar wel interessant over dat Protools te weten ja. Want volgens mij gebruiken wel meer studio's dat progje als veredelde tapemachine en mixen alles af op een fatsoenlijke analoge mixer.
Wat ik me dan nog afvraag of ze met Protools HD wel meer hun ding kunnen doen omdat dit een verbetering zou moeten zijn.
 
Origineel geplaatst door fuse
Het is maar wat je loik noemt.

Gewoon 'wij zijn cool en gegruiken dit en dat', en als je dat ook niet hebt ben je niet cool. Pfffffffff........
Dan maar niet cool hoor.

proef ik hier een onbehandeld minderwaardigheids-complex???
 
Hehe, dat kan niet want ik ben god. ;) (dat je het maar ff weet)

Maar het ligt er zoooo dik bovenop. Vreselijk amerikaans ook nog eens.
Als je niet meegaat met het geblaat van de marketingmachines dan ben je een outcast.

Terwijl errol zo mooi er doorheen prikt met z'n 'het zal wel, het is toch iets anders wat hier wordt verteld' verhaal. Maar trouwens is het ook weer niet zo dat elke plaat met PT opgenomen automatisch zuigt. Toch?

En nog vreselijk irritant ook. Nu denken er bakken jongere mensen dat ze perse die gear moeten hebben terwijl ze met hun eigen stuff ook nog lekker mooie dingen kunnen maken. Met uitwassen als, fruity zuigt want pro's gebruiken Logic. Met Protools op de mac.
Big Mac in m'n broek zul je bedoelen. :)
 
Origineel geplaatst door fuse
Hehe, dat kan niet want ik ben god. ;) (dat je het maar ff weet)

Maar het ligt er zoooo dik bovenop. Vreselijk amerikaans ook nog eens.
Als je niet meegaat met het geblaat van de marketingmachines dan ben je een outcast.

Terwijl errol zo mooi er doorheen prikt met z'n 'het zal wel, het is toch iets anders wat hier wordt verteld' verhaal. Maar trouwens is het ook weer niet zo dat elke plaat met PT opgenomen automatisch zuigt. Toch?

En nog vreselijk irritant ook. Nu denken er bakken jongere mensen dat ze perse die gear moeten hebben terwijl ze met hun eigen stuff ook nog lekker mooie dingen kunnen maken. Met uitwassen als, fruity zuigt want pro's gebruiken Logic. Met Protools op de mac.
Big Mac in m'n broek zul je bedoelen. :)

Coldplay is engels, Apple niet idd ;)

maarre..tis een grote testimonial..zo werkt dat tegenwoordig
 
Origineel geplaatst door fuse
Hehe, dat kan niet want ik ben god. ;) (dat je het maar ff weet)

Maar het ligt er zoooo dik bovenop. Vreselijk amerikaans ook nog eens.
Als je niet meegaat met het geblaat van de marketingmachines dan ben je een outcast.

Terwijl errol zo mooi er doorheen prikt met z'n 'het zal wel, het is toch iets anders wat hier wordt verteld' verhaal. Maar trouwens is het ook weer niet zo dat elke plaat met PT opgenomen automatisch zuigt. Toch?

En nog vreselijk irritant ook. Nu denken er bakken jongere mensen dat ze perse die gear moeten hebben terwijl ze met hun eigen stuff ook nog lekker mooie dingen kunnen maken. Met uitwassen als, fruity zuigt want pro's gebruiken Logic. Met Protools op de mac.
Big Mac in m'n broek zul je bedoelen. :)

Dat bedoel ik inderdaad.
Je hebt echt geen protools nodig om goed te kunnen optenemen en te mixen.
Wat ik wel iedereen zou aanraden is om in ieder geval altijd proberen op een analoge tafel (al is het maar een kleintje) af temixen.
Daar komt je blending vandaan en niet van het digitale domain, desnoods naast je ditgitale tafel.
Ook de plugins die 3 tot 4 x duurder zijn dan de vst plugs zijn echt niet beter.
Het is gewoon bullshit.

En protools HD is echt niet stukken beter dan het voorgaande. Dat zeggen ze al 10 jaar zolang ik het gebruik.
Ik heb al zo'n beetje voor E. 50.000,- geupdat/geupgrade en nu kom ik eindelijk (stom he) tot de conclusie dat een Mac G5 of een PC pentium4 met een goede geluidskaart en ADA convertors vaak beter klinken. (RME)
Ik ben geen steinberg fan maar nuendo klinkt al beter dan protools.
Over de bediening van protools wil ik het niet eens hebben.

Ik zou nooit in een studio gaan opnemen waar ze alleen maar protools hebben.
Veels te beperkt in klankkleur.

Maar nogmaals een goed analoog mengpaneel maakt het af.

succes allemaal
 
Eigenlijk best wel lullig dan he.

Maar denk ook dat je niet moet vergeten dat PT al 10 jaar meedraait en Steinbug het dus dik heeft lopen afkijken. Tot en met VST's an toe. Wel dat ze die VST zooi openbaar hebben gemaakt zodat iedere malloot er zelf iets voor kon bouwen. Tot an hardware toe.
Digidesign heeft gewoon het nadeel hadden dat ze de eerste waren en in aanraking kwamen met de wet van de remmende voorsprong. En net zoals Mac zit er een gedeelte van 'kijk mij nou met m'n dure dit en dat' bij (waar muziekanten toch al sneller voor vallen dan gemiddeld) en daar leven ze ook een beetje van.
Maar ik heb toch wel het idee dat ze naar kun klanten luisteren. Kan ook deel zijn van hun marketingpraatjes want alleen daar heb ik mee te maken gehad. Misschien dat mixen met een Procontrol 24 beter gaat of zo?

Maar we hebben hier wel vaker zitten muggenziften over kwaliteit zus en zo en de gemiddelde luisteraar zal hier toch niet zo over vallen lijkt me. Kijk maar naar onze vliegende roeispaan De Voorman. Die vind het tof. En da's OK toch?

Lijkt me altijd nog de essentie van muziek.
 
Origineel geplaatst door fuse
Eigenlijk best wel lullig dan he.

Maar denk ook dat je niet moet vergeten dat PT al 10 jaar meedraait en Steinbug het dus dik heeft lopen afkijken. Tot en met VST's an toe. Wel dat ze die VST zooi openbaar hebben gemaakt zodat iedere malloot er zelf iets voor kon bouwen. Tot an hardware toe.
Digidesign heeft gewoon het nadeel hadden dat ze de eerste waren en in aanraking kwamen met de wet van de remmende voorsprong. En net zoals Mac zit er een gedeelte van 'kijk mij nou met m'n dure dit en dat' bij (waar muziekanten toch al sneller voor vallen dan gemiddeld) en daar leven ze ook een beetje van.
Maar ik heb toch wel het idee dat ze naar kun klanten luisteren. Kan ook deel zijn van hun marketingpraatjes want alleen daar heb ik mee te maken gehad. Misschien dat mixen met een Procontrol 24 beter gaat of zo?

Maar we hebben hier wel vaker zitten muggenziften over kwaliteit zus en zo en de gemiddelde luisteraar zal hier toch niet zo over vallen lijkt me. Kijk maar naar onze vliegende roeispaan De Voorman. Die vind het tof. En da's OK toch?

Lijkt me altijd nog de essentie van muziek.

Digidesign leeft van de upgrades van hun na 1 tot 1,5 jaar nieuw geluidkaarten.

Voorbeeldje:

Ik heb een protools mix++++ 4 kaarten totaal + 2 x 1622 + 2 x 882/20 + 1 adat interface met extension chasssis.

Als ik dit wil gaan upgraden naar hetzelfde niveau in de HD system dan kost me dat een slordige E. 9000,-

Leuk he voor een systeem wat, als je dat hebt geupgrade binnen 1 jaar alweer sterk verouderd is.

het meest cynische is dat zelfs hun nieuwste kaart die alweer 2x zo snel is als hun vorige kaart eigenlijk alweer verouderd is in vergelijking met Mac G5 dual 2gig.

Hun software is echt absurd slecht als ik het vergelijk met mn sadie premastering systeem.

Maar goed zolang mensen nog denken dat je het met protools hd en procontrol a E.15000,- alleen maar kunt doen overleven ze het wel.

Overigens was digidesign niet de eerste.
Misschien wel de eerste betaalbare (4 sporen kaart met 4/4 in/outputs voor E. 18000,-)
Ik heb hem hier nog liggen.
Iemand geintereseerd in de allereerste protools met mac 8100 en scherm?Biedt maar.
 
Origineel geplaatst door Errol
Leuk he voor een systeem wat, als je dat hebt geupgrade binnen 1 jaar alweer sterk verouderd is.

Hoe komt het dat digitale apparatuur zo snel verouderd? Wordt de klank minder?
 
Origineel geplaatst door Pim
Hoe komt het dat digitale apparatuur zo snel verouderd? Wordt de klank minder?

he pim, alles goed?

het verouderd gelukkig sneller dan wij.

Maar investeren in dure digitale apparatuur is tegenwoordig heel tricky.
De laatste jaren investeer ik zoveel mogelijk in analoge spullen.

Niet alleen omdat het veel waardevaster blijft maar ook omdat het geluid ook waardevast blijft.

Zometeen zit ik met een pcm systeem, een dvd-a systeem en een sacd systeem en iedereen maar mp3en.
What's next???
 
wil binnenkort ook es ff experimenten met "analogue summing" zoals het zo mooi heet....schijnbaar klinkt het zelfs door een el cheapo mixertje ineens nog beter "gellend" dan een digitale mix..... lang leve de multi I/O soundcards ;)
 
Origineel geplaatst door olafmol
wil binnenkort ook es ff experimenten met "analogue summing" zoals het zo mooi heet....schijnbaar klinkt het zelfs door een el cheapo mixertje ineens nog beter "gellend" dan een digitale mix..... lang leve de multi I/O soundcards ;)

dat denk ik niet.

er zijn heel wat slechte analoge mixers gemaakt.

oppassen dus.
 
Back
Top