Propellerhead's Rebirth (808, 909 en 303 emulatie)

Mochten er nog mensen behoefte hebben aan de iso moet je het laten weten.
Moeten we alleen even kijken hoe we de iso versturen want het bestand is te groot om via de mail te doen.
Als het om een enkel geval gaat wil ik wel een cd'tje branden en versturen voor niets.
Kreeg 'm vanochtend aan de praat nadat ik een windows help bestand voor x64 pc's had geinstalleerd.
Deze heb je nodig als je op W8.1 zit anders moet je even zoeken welke voor jou geschikt is.
https://www.microsoft.com/nl-nl/download/details.aspx?id=47671
De interface wel erg klein maar wel geinig om mee te pielen maar als je 'm op 150 % zet dan gaat het prima
Is trouwens de enige manier om er iets mee te doen het als audiofile te importeren in je daw om op die manier het in een track te integreren?
Want je kan 'm jammer genoeg niet als vst laden.
Bij mij werkte het Help executable van WinXP.

En inderdaad: hij werkt niet als VST. Misschien dat Propellerhead deze software nog eens aan gaat bieden als VST, want ze kunnen er maar moeilijk afscheid van nemen. Het was gratis bij ze te downloaden, toen werkte het nauwelijks meer onder 8.1, toen verdween het v/d site en nu moet je er weer ouderwets voor betalen want ze hebben een kundige IT-er ingehuurd om het om te catten naar iets dat weer werkt.... Maar dan wel alleen op een iPad. Pfffff. Ik voel een VST en een nieuwe Windows versie aankomen. Voor 120 Euro...
 
Is trouwens de enige manier om er iets mee te doen het als audiofile te importeren in je daw om op die manier het in een track te integreren?

Kan je rewire niet gebruiken om hem live in je DAW te importeren?
 
Even getest met Reaper:

1. ReWire.reg uitvoeren, zonder deze file toont hij geen Rebirth rewire in je DAW
2. Rewire midi en audiosporen activeren in je DAW
3. start Rebirth en de audio wordt doorgelust naar je DAW en tempo en transportknoppen zijn gesynced.
4. Als iemand mij kan uitleggen waarvoor de midi instellingen zijn? Kan je Rebirth triggeren met je DAW? Wat moet je daarvoor in Rebirth instellen?

Edit>>> punt 4 kan dus niet:

Rebirth uses ReWire 1.0 which doesn't support midi data transfers, just audio syncing and transfer. Rebirth does support midi in, just not through rewire, hence Nick's midi out and midi yoke workaround.

http://forum.cakewalk.com/Send-MIDI-to-Rebirth-m638977.aspx
 
Laatst gewijzigd:
Kan je rewire niet gebruiken om hem live in je DAW te importeren?

Wellicht een domme vraag; ik heb nog nooit gewerkt met Rewire.
Rewire is een protocol heb ik begrepen van Propellorheads maar hoe krijg ik het in Ableton?
Ik heb op de site van propellerheads gekeken en ik zie wel Reason, Recycle ed maar ik zie helemaal geen download voor Rewire.
Waar vind ik dat?
Of betekent dit dat je zowiezo Reason moet hebben om het te kunnen slaven in Ableton?
 
Helemaal geen domme vraag. Denk niet dat het zo vaak gebruikt wordt hoor.
Het heeft niets met propellorhead, Reason of Recycle te maken.
Het is inderdaad een protocol waarmee je de audio (en soms ook midi) van het ene programma kan doorlussen naar het andere. Het eerste programma, Rebirth in ons geval, wordt dan de slave en synced dan tov. het andere programma. De start en stopbevelen uit je DAW werken dan ook voor Rebirth en tempoveranderingen in je DAW veranderen ook het tempo in Rebirth. Normaal gezien is dat protocol ingebouwd in je DAW. Wanneer je dan vervolgens een andere DAW of een muziekprogramma installeert, herkent je DAW dit en geeft je rewire opties om het door te lussen.
Die moet je zien te vinden in je DAW. In Reaper kan je een VSTi op je spoor laden en in hetzelfde venster kan je in de plaats van een vsti ook een rewire van een ander programma kiezen. Meestal kan je daar dus je programma al terugvinden en het aantal sporen kiezen & instellen dat je wil doorlussen maar omdat Rebirth zo oud is en nog een oudere versie van dat protocol gebruikt verscheen het niet in de lijst. Op internet kon ik wel users met hetzelfde probleem terugvinden maar geen oplossing. Net toen ik wou opgeven even in de installatiemap van Rebirth gekeken en daar zit een Rewire.reg file. Als je die uitvoert komt Rebirth mee in de lijst:

rewire_zpseoiisht4.png


rewire2_zps73xvaphx.png


Ableton Live gebruik ik niet maar hier vind je meer over rewire in Ableton:

https://help.ableton.com/hc/en-us/articles/209774305-Using-Live-and-ReWire
 
Wellicht een domme vraag; ik heb nog nooit gewerkt met Rewire.
Rewire is een protocol heb ik begrepen van Propellorheads maar hoe krijg ik het in Ableton?
Ik heb op de site van propellerheads gekeken en ik zie wel Reason, Recycle ed maar ik zie helemaal geen download voor Rewire.
Waar vind ik dat?
Of betekent dit dat je zowiezo Reason moet hebben om het te kunnen slaven in Ableton?
Ik hoop niet dat ik bijdraag aan de verwarring.

Maar in het orig. installatie bestand voor 64 bit systemen - die de meesten hier inmiddels wel hebben gevonden in de donkere spelonken v/h internet - staat Rewire.reg en Rewire.dl_ (die laatste moet je hernoemen naar Rewire.dll). Als ik het goed begrepen heb dan had/heeft Propellerhead een DAW. Die DAW is Cubase. De Rewire software (dan wel dll) zorgde er voor dat je alleen in de Cubase DAW de Rebirth software kon gebruiken. Zie hoofdstuk 11 v/d officiele Rebirth manual (kan ik niet bijsluiten, ik kan geen bestanden uploaden hier). De manual zat ook in het exe dat Rebirth installeert op 64 bit systemen (let op: dan heb je de orig. CD-ROM ook nog steeds nodig).

Of die Rewire.dll nog werkt in Windows 10 weet ik niet. En of Propellerhead het heeft geüpdatet of überhaupt nog gebruikt weet ik ook niet.
 
Ik hoop niet dat ik bijdraag aan de verwarring.

Maar in het orig. installatie bestand voor 64 bit systemen - die de meesten hier inmiddels wel hebben gevonden in de donkere spelonken v/h internet - staat Rewire.reg en Rewire.dl_ (die laatste moet je hernoemen naar Rewire.dll). Als ik het goed begrepen heb dan had/heeft Propellerhead een DAW. Die DAW is Cubase. De Rewire software (dan wel dll) zorgde er voor dat je alleen in de Cubase DAW de Rebirth software kon gebruiken. Zie hoofdstuk 11 v/d officiele Rebirth manual (kan ik niet bijsluiten, ik kan geen bestanden uploaden hier). De manual zat ook in het exe dat Rebirth installeert op 64 bit systemen (let op: dan heb je de orig. CD-ROM ook nog steeds nodig).

Of die Rewire.dll nog werkt in Windows 10 weet ik niet. En of Propellerhead het heeft geüpdatet of überhaupt nog gebruikt weet ik ook niet.

Die dll zit inderdaad ook in de installatiemap en noemt hier nog steeds Rewire.dl_ in mijn windows7. Die heb je helemaal niet nodig. Volgens mij was er gewoon een andere procedure voor rewiring Rebirth in Cubase en werkte het (zelfs makkelijker) met andere DAW's. Zie hoofdstuk 12 in de officiële manual :engel:
Using ReBirth RB-338 with Other Equipment and Programs
 
Die dll zit inderdaad ook in de installatiemap en noemt hier nog steeds Rewire.dl_ in mijn windows7. Die heb je helemaal niet nodig. Volgens mij was er gewoon een andere procedure voor rewiring Rebirth in Cubase en werkte het (zelfs makkelijker) met andere DAW's. Zie hoofdstuk 12 in de officiële manual :engel:
Using ReBirth RB-338 with Other Equipment and Programs
Klopt. Dat hoofdstuk gaat over de standaard synchronisatie van Rebirth via Midi. Rebirth kan als slave worden ingesteld voor de Midi clock van bijv. je Korg Monologue en dan reageert Rebirth netjes op de stop- en play-knoppen van je synth (en op veranderingen in tempo).

Als je in een DAW Rebirth wilt gebruiken dan zal het als externe analoge audiobron moeten. Het is geen VST waarvan alle knoppen aangestuurd kunnen worden door je DAW (dan wel sequencer). De Midi mogelijkheden van Rebirth zijn beperkt. Je kunt de belangrijkste zaken (start, stop en tempo in BPM) via Midi regelen. Maar meer niet.

Ik had de ijdele hoop dat in Cubase m.b.v. Rewire de Rebirth emulator ongeveer werkte als een VST in andere DAWs. Dat wil zeggen: veel knoppen die door een externe sequencer aan te sturen zijn. Zoals de pitch v/d 303.
 
Via Cubase ? Als je die midi sync opzet, zoals in de manual beschreven staat zou dat toch moeten kunnen? ALs je noten kan triggeren zal je toch ook wel cc kunnen sturen?
Wat veel makkelijker is, is een midi controller gebruiken in Rebirth terwijl die gerewired is in je DAW.
Bedoel je zoiets?

 
Via Cubase ? Als je die midi sync opzet, zoals in de manual beschreven staat zou dat toch moeten kunnen? ALs je noten kan triggeren zal je toch ook wel cc kunnen sturen?
Wat veel makkelijker is, is een midi controller gebruiken in Rebirth terwijl die gerewired is in je DAW.
Bedoel je zoiets?

http://youtu.be/JAYTUP2CyUs
Verdraaid! Ik zie het. Je kunt onwijs veel doen via midi channels in Rebirth. Ik denk dat ik in de war was met mijn zoektocht naar een mogelijkheid om de knoppen v/d Rebirth sequencer(s) te bedienen. Maar misschien kan dat zelfs.

Is de "Rewire methode" de enige manier om de audio output van Rebirth in een DAW te krijgen?

Bedankt voor de verhelderende video. :)
 
Zover ik weet is dat de enige manier ja. Misschien werkt een virtuele audiokabel maar of Rebirth dat ondersteunt is maar de vraag. Dat gaat ook nooit stabieler werken.
Je kan met een virtuele midikabel ook geen midi van je DAW naar Rebirth sturen omdat Rebirth maar op 1 kanaal kan ontvangen (is me toch niet gelukt) en Rebirth stuurt ook geen midi uit.
Ik heb wel even geprobeerd wat jij zei, parameters van Rebirth besturen vanuit je DAW. Dit werkt vlekkeloos maar je moet dan via een virtuele midikabel werken. Vervolgens maak je een spoor dat midi-out stuurt naar die virtuele kabel en die kabel kies je in Rebirth als midi device. Dan kan je vanuit je pianoroll de cc's kiezen en intekenen. De knoppen van de sequencer kan je niet besturen;)

 
Bedankt voor alle reakties zover.
Ik heb er even een uurtje aangezeten en de link over rewire in Ableton slaven doorgelezen maar wat ik ook probeer: zowel in de preferences in Ableton als in Rebirth geen resultaat.
Ik heb voor de zekerheid wel de Rebirth.dll gekopieerd naar m'n vst map maar die wordt idd niet gezien als plug in.
Ik heb gekeken in de Rebirth map in program files maar nergens een Rewire reg bestand?
Dus dat kon ik ook niet kopiëeren.
Ik lees daar meer problemen over op het net.
Wat ik wel zag in m'n audio en midi track als mogelijkheid is propellorhead of propellorhead mixer maar wat ik ook selecteerde: geen enkele response in m'n tracks.
Het enigste wat ik tot nu toe wel kan doen is de audio als file importeren in Ableton en dan daar verder mee aan de gang en dat als track gebruiken of in slices op de APC zetten en dan er mee pielen.
Het gekke is dat ik het signaal wel in m'n windows mixer zie zowel op de line out (Ultranova) en als Rebirth ook en in de preferences in Rebirth zie ik ook de Ultranova maar ik kan dit signaal op geen enkele manier in Ableton tevoorschijn toveren.?
Als iemand daar toch nog een oplossing voor weet graag dus.
 
Je hebt die regfile nodig. Heb je de 32bit of 64bit installatie gebruikt?
Ik kan ze je wel doorsturen via mail.
 
Geweldig draadje dit, heerlijk om te lezen hoe mensen hier de grootste moeite nemen om antieke -maar gave- muzieksoftware nog aan de praat te krijgen anno 2017 en elkaar daarbij de helpende hand bieden. Synthforum ten top dit!
 
willem1958, heb je ook al op die CD gekeken? Staat die daar niet op?

Het bestand stond niet op de cd, wel de installatiebestanden van Rebirth en Modpacks en 2 .Dat bestanden en een tekstbestand en nog wat Dirext X enz.
Het versturen ging niet omdat ik gmal ipv gmail had neergezet, niet goed opgelet.
Bedankt in ieder geval maar toen ik het downloadde kwam het regwire.reg als mp3 bestand binnen?
Ik had van alles verwacht maar hoe plaats ik dat in ableton?
In plugins gaan toch dll bestanden normaal gesproken?
Je had het over uitvoeren maar dit kan ik niet uitvoeren zoals bijv een exe bestand.
Waarschijnlijk heb ik je niet goed begrepen maar wat moet ik hier precies mee doen?
 
Back
Top