Mijn modulaire kick-off! (Zit ik in de goede hoek..?)

Hoezo?
Eindelijk een beetje humor en wijsheid na ellelange, droge en oninteressante stof

Haha en 'm ook niet vatten :)

Jou perceptie van modular is misschien voor jou waarheid, maar dan vergeet je dat talloze artiesten modular spul gebruiken in hun platen, in films als sfx of muziek. Neem bijvoorbeeld junkie XL, dead maus, moby, depeche mode en nog heel veel anderen die regelmatig bits en pieces modular gebruiken voor hun werk. Als je van muziek maken houdt, waarom zou je dan niet geinteresseerd zijn in nieuwe mogelijkheden om geluiden te produceren? Anders kan je net zo goed magix music maker nemen en een paar standaard loopjes pakken
 
Wellicht een soort van opto achtig dingen onder je modeltreintje plakken die de plastic bielsjes waar hij overheen zet omzet naar een trigger, en dan een paar treintjes tegelijk laten rijden.
 
Terug naar de vraag. Volgens mij heb je in korte tijd een aardige setup bij elkaar, daar ga je nog veel fun mee beleven. Eigenlijk wel leuk zo'n boost in eurorack gebruikers. Tijd voor een grootse online Jamulus synthforum jam.
 
Terug naar de vraag. Volgens mij heb je in korte tijd een aardige setup bij elkaar, daar ga je nog veel fun mee beleven. Eigenlijk wel leuk zo'n boost in eurorack gebruikers. Tijd voor een grootse online Jamulus synthforum jam.

Ja een een investering maar in iedergeval meteen speelbaar spul :). Ook wat kabeltjes, al had ik om 1 of andere reden een stapel mono mini-jack kabels liggen...

Nu dit :)!
attachment.php
 
Nou na een kleine 2 maanden moest ie er toch alvast maar komen, de Doepfer A-100LC9 case is 'on it's way'....

attachment.php


Meteen even een extra multiple mee besteld, handig ding dia van MN en dat voor 35 euro:P (die past overigens nog wel in m'n huidige case, maar ach dan zit er vast iets in :P).

Kan ik nu aan de slag om eens te zien wat m'n volgende wens wordt, vanuit m'n rack vol met deze wensen :)
attachment.php

https://www.modulargrid.net/e/racks/view/403775

D'r staan alweer dingen bij die er wel afkunnen, maar meer LFO's, VCO's en iets van een Maths staat wel hoop op m'n lijstje :halleluja
 

Attachments

  • Screen Shot 2017-03-29 at 12.39.48.jpg
    Screen Shot 2017-03-29 at 12.39.48.jpg
    42,9 KB · Bekeken: 142
  • Screen Shot 2017-03-29 at 12.39.56.jpg
    Screen Shot 2017-03-29 at 12.39.56.jpg
    112,3 KB · Bekeken: 128
Die nieuwe kast was hard nodig, weer ruimte om te groeien:)! En nieuwe goodies zijn onderweg :halleluja.

2017_04_10_12_07_26_2.jpg
 
Zo tijd om los te gaan! Nieuwe vco/lfo/ander spul binnen. Alleen de delay is een miskoop geloof ik. Geen idee hoe due goed te gebruiken, had wat anders verwacht..

2017_04_12_17_18_44.jpg
 
De trigger delay is super handig. Je kan daar verschrikkelijk veel mee, maar het is geen audio delay effect. Hij spuugt een inkomende trigger uit na een bepaalde tijd en met instelbare lengte.
Voorbeelden wat je ermee kan doen:
Een envelope triggeren na een bepaalde tijd (dus geluid A trigger je gelijk, en geluid B na de instelbare delay bv)
Converteren van triggers naar gates
Gates naar triggers converteren
Als clock divider gebruiken
Als sub-osc gebruiken door er een audio signaal in te stoppen
 
De trigger delay is super handig. Je kan daar verschrikkelijk veel mee, maar het is geen audio delay effect. Hij spuugt een inkomende trigger uit na een bepaalde tijd en met instelbare lengte.
Voorbeelden wat je ermee kan doen:
Een envelope triggeren na een bepaalde tijd (dus geluid A trigger je gelijk, en geluid B na de instelbare delay bv)
Converteren van triggers naar gates
Gates naar triggers converteren
Als clock divider gebruiken
Als sub-osc gebruiken door er een audio signaal in te stoppen

Thanks! Ik heb de manual ook even opnieuw gelezen en de voorbeeld patches bekeken. Ik zat echt in de verkeerde hoek met de gedachte dat het een audio delay was. Maar jouw voorbeelden en die in de manual zijn wel prima oplossingen! Ook al stereo delay gebruiken was ook een optie (zoals jouw eerste suggestie eigenlijk)
 
Mooi topic. Heb erin de aanloop naar mijn Eurorack avontuur wel inspiratie uit weten te halen. Ook grappig om te zien hoe snel je systeem in een relatief korte tijd is gegroeid. Ook hier zie ik overlappingen met mijn eigen ervaringen. Ik voorspel dat je niet rust totdat al je rijen gevuld zijn :P. Hierbij een stukje van mijn ervaringen van de afgelopen paar maanden.

Ik zelf heb er destijds voor gekozen om een ES-8 als 1 van m'n eerste modules te nemen. Dit om zo utilities, envelopes etc. uit te sparen (Reaktor 6 had ik al). Wel merk ik dat deze manier van patchen (deels digitaal, deels analoog/fysiek) nog een beetje counter intuïtief aanvoelt. Blijkbaar zit voor mij een groot deel van de magie toch in het fysieke aspect. Om een voorbeeld te noemen. Met Reaktor is het prima mogelijk kun je een soort pseudo Maths in elkaar te klikken. Maar na nu 2 avonden met de echte Maths te hebben gespeeld merk ik dat ik dit veel leuker vind en het is in sommige opzichten zelfs sneller dan de Reaktor methode.

Maar goed de ES-8 geeft me wel enorm veel flexibiliteit welke ik nu in mijn ontdekkingsfase niet zou willen missen.

Nog even stukje ongevraagd advies :eureka:. Als ik je rack zo zie heb je voorlopig wel genoeg filters, envelopes en lfo's. Ik denk dat een Mutable Intruments Rings goeie nieuwe aanvulling kan zijn. Niet alleen haal je hiermee een grote hoeveelheid nieuwe klanken je systeem binnen. Ook sluit dit perfect aan bij de lfo's en envelopes die je al hebt.
 
Mooi topic. Heb erin de aanloop naar mijn Eurorack avontuur wel inspiratie uit weten te halen. Ook grappig om te zien hoe snel je systeem in een relatief korte tijd is gegroeid. Ook hier zie ik overlappingen met mijn eigen ervaringen. Ik voorspel dat je niet rust totdat al je rijen gevuld zijn :P. Hierbij een stukje van mijn ervaringen van de afgelopen paar maanden.

Ik zelf heb er destijds voor gekozen om een ES-8 als 1 van m'n eerste modules te nemen. Dit om zo utilities, envelopes etc. uit te sparen (Reaktor 6 had ik al). Wel merk ik dat deze manier van patchen (deels digitaal, deels analoog/fysiek) nog een beetje counter intuïtief aanvoelt. Blijkbaar zit voor mij een groot deel van de magie toch in het fysieke aspect. Om een voorbeeld te noemen. Met Reaktor is het prima mogelijk kun je een soort pseudo Maths in elkaar te klikken. Maar na nu 2 avonden met de echte Maths te hebben gespeeld merk ik dat ik dit veel leuker vind en het is in sommige opzichten zelfs sneller dan de Reaktor methode.

Maar goed de ES-8 geeft me wel enorm veel flexibiliteit welke ik nu in mijn ontdekkingsfase niet zou willen missen.

Nog even stukje ongevraagd advies :eureka:. Als ik je rack zo zie heb je voorlopig wel genoeg filters, envelopes en lfo's. Ik denk dat een Mutable Intruments Rings goeie nieuwe aanvulling kan zijn. Niet alleen haal je hiermee een grote hoeveelheid nieuwe klanken je systeem binnen. Ook sluit dit perfect aan bij de lfo's en envelopes die je al hebt.

Leuke reactie! Ik heb inderdaad iets teveel uitgegeven in korte tijd (niet omdat het moet, maar omdat... iets met tele2). Maar wordt wel steeds vetter. Ik vind zelf die 100% controle met kabeltjes prikken, minime wijzigen met enome impact, krankzinnige patches echt top. Wat wel bijzonder is, is dat nu met dit modulaire gebeuren ik mn bass station II (die ik ook echt top vind) veel beter begrijp. Die is natuurlijk voorgepatched, maar snap nu veel beter wat elke knop doet en hoe het technisch/muzikaal werkt. Verre van expert natuurlijk, maar van noob naar amateur is een mooie stap :)

En hoezo teveel lfo's en filters!v8):halleluja:halleluja haha. Ik heb mn rack er goed mee volgegooid ja. Komt eigenlijk door 2 redenen; ik wil veel klooien met filteren van externe sounds (een bassdrum van mn drumbrute, een clap of een synth van mn circuit etc), werkt erg gaaf icm het doorsturen van audio via mn aux1/aux2 op mn mengpaneel, daarmee het originele geluid via het kanaal zelf en via de modulaire uitgangen ook de gefilterde sounds. 2e punt is dat ik eigenlijk wel een zelf werkend / sturend / spelend systeem wil. Lfo's met resetten via gate signalen is al een leuk begin.

Op mn instagram een leuk filmpje met wat stevige tech house (/techno) muziek, dat is mn huidige rack, alleen de Xaoc Moskwa is nog onderweg (naast mn beatstep pro sequencer meer naar een zelfstandig rack voor het sequencer), Hier staat het filmpje van een minuut.

Heb er inmiddels een Befaco Rampage bij, wat een vet ding! Stiekem een Maths lookalike, maar ben er erg blij mee. En je ongevraagde advies is meer dan welkom hoor, ben nu juist erg aan het twijfelen of ik juist niet nog een filter wil (haha jaja.., echophon of zo'n erica), of meer een quantizer (al kan mn beatstep en mn circuit dat al, beetje zonder), zowieso een mixer nodig (met al die bronnen en de vca's voldoen niet meer), maar ik wil eigenlijk meer freakt geluiden. Wel muzikaal, maar underground/tech geluiden oid. Die morphagene lijkt al die kant op te gaan, maar die is nogal duur en misschien iets te freaky. Maar tips zijn altijd welkom hoor!

Als je zelf een linkje hebt of foto'tjes van wat je hebt kieper het hier maar neer, ben wel benieuwd!
 
Wederom veel dezelfde ervaringen. Totaal andere blik op synthesizers gekregen. Er is een wereld voor me open gegaan. Een synth als Massive is nu veel logischer en ik begrijp dat een dergelijk iets in Eurorack format een vrij kostbare operatie zal zijn. Tevens tijdens mijn patch avonturen ook vaak genoeg tegen soortgelijke techno aangelopen als in je filmpje. 8)

Rampage ken ik nog niet. Grootste verschil is dat Maths meer attenuverters heeft? Ziet er wel vet uit. Meer VCA's lijkt me inderdaad ook geen overbodige luxe. Ben om die reden ook zelfs meteen met een quad VCA begonnen. Dat gezegd te hebben. Is het niet mogelijk je mixer als tijdelijke oplossing te gebruiken bij een tekort aan VCA's? In feite heeft het dezelfde functie. Of loop je dan tegen een AC vs DC coupled probleem aan? (heb het AC DC coupled verhaal nog niet helemaal onder de knie)

Hoe ik tegen je gefreakte geluiden doel aankijk. Filters hebben natuurlijk allemaal hun eigen karakter, maar in klank is het wel allemaal een beetje dezelfde familie. Met een bijv. een resonator, ringmodulator of wavefolder voeg je allemaal andere timbre/klankkleur families aan je systeem toe.
Ditzelfde geld in een zekere zin ook voor de complexere oscilators.

Om deze reden ben bij het uitkiezen van m'n modules (tegen advies in) meteen voor wat complexer gegaan. Daar waar ik zoveel mogelijk opties wil hebben in een relatief klein systeem. Leercurve is hierdoor wel wat stijl. Maar omdat ik het zo inspirerend vind is het voor mij geen issue. :)

Huidige verzameling: Clouds, Black Stereo mixer, Rainmaker, Maths, ES-8, Veils, MLT, Polaris, Elements, Braids.
In bruikleen: LxD, Dixie II+
Onderweg: Wasp, FM Aid en Strakal Brulu
In het vizier: Batumi
 

Attachments

  • modular setup.jpg
    modular setup.jpg
    48 KB · Bekeken: 132
tenzij je een voltage controlled mixer hebt is een VCA toch wel iets anders.

en een mixer heeft meestal meerdere ingangen, een vca is voor 1 signaal bedoelt
 
Aahh ja daar heb je wel een punt. Ik kwam erop omdat ik moest denken aan het scenario waarbij je een vca gebruikt als attenuator.
 
Er zijn ook een hoop quad vca's waarmee je ook signalen kan mixen. Veils, blinds, erica black quad, alm tangle quartet, intellijel quad vca... Erg fijne tools.

Ik heb veils (gebruik ik meer voor audio) en blinds (meer voor combineren van cv of ringmod). Met blinds kan je hele leuke complexe cv signalen maken. Bijv: stop er een lfo in, moduleer die met een andere lfo, mix dit met een envelope, welke ook weer gemoduleerd wordt met een andere lfo. Hier gebruik je maar 2 van de 4 vca's van blinds, en elk signaal heeft z'n eigen attenuator op deze manier
 
Leuk spul komt er weer voorbij :)! Sterker nog, er is een Rings onderweg 8) (thanks to een forumlid :))!

Binnenkort mn rack opnieuw indelen nog, dan weer ff fototje posten. Ook dat is het leuke aan het modulaire gebeuren, is net lego voor volwassenen (lega :p))
 
Back
Top