FM synthese voor niet-wiskundigen onder ons

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
waar jij ten allen tijde zegt waar je te allen tijde bedoelt is t toch ook niet zo dat de ander je niet meer begrijpt?
 
tis heel simpel allemaal:

FM-synthese is specifiek

FM algemeen

:doei:
 
gisteren waanzinnig hard ge FM d op de fiets

kijk, daar lopen twee oude FMers

wil je de FMer even leeg gooien?

nooit een stofzuiger op een FM aansluiten

enzovoort....kan allemaal!
 
Als deze of gene synth fabrikant in z'n manual spreekt over Filter FM dan is dat gewoon fout. (Ik heb dat overigens zelf nog nooit zo zien staan. Voorbeeld?)

Als iedereen zegt dat 2 + 3 gelijk is aan 17, dan blijft 't toch gewoon fout. Dan zeg je niet: da's jargon. Dan zeg je: da's fout.

gaarne verwijs ik naar deel 1 van mijn serietje

http://www.dubbhism.com/2010/06/tao-of-fm-synthesis-1-musical.html

het probleem is bij FM vaak de TERMINOLOGIE

de kwestie is hierbij niet: wat is goed of fout, want daarover kun je van mening verschillen bij zo'n breed onderwerp als FM, maar de echt interessante vraag is: welke terminologie is GEPAST.

mijn insteek: het moet muzikaal bruikbare/relevante terminologie zijn, technisch correct is van secundair belang voor muzikanten (hoewel het voor ingenieurs of fysici heel belangrijk kan zijn) en levert inderdaad zeer lange discussies op :Z
 
daarom moet je ook eigenlijhk zeggen en schrijven: FM-synthese

dan is het duidelijk!

FM kan van alles betekenen..modulatie van de cutoff freq van een filter, tot en met naar de radio luisteren op stereo FM!!
 
Als deze of gene synth fabrikant in z'n manual spreekt over Filter FM dan is dat gewoon fout. (Ik heb dat overigens zelf nog nooit zo zien staan. Voorbeeld?)

Als iedereen zegt dat 2 + 3 gelijk is aan 17, dan blijft 't toch gewoon fout. Dan zeg je niet: da's jargon. Dan zeg je: da's fout.

Zie bijvoorbeeld de Waldorf Micro Q (en ik gok ook de meeste voorgangs en opvolgers (Blofeld) ervan). Manual is helaas nu ff offline, anders had ik hem al wel gelinkt.

En het lijkt me bovendien helemaal niet fout; je moduleert de frequentie van het filter. Filter Frequentie Modulatie dus, oftewel Filter FM. Ik zie de fout niet. Het ziet er misschien totaal anders uit omdat de (fictieve) carrier zich niet direct manifesteert als een gemoduleerde golfvorm aan de buitenkant van het filter en je nergens de karakteristieken van FM synthese terugziet, maar het is wel degelijk FM.
 
Zie bijvoorbeeld de Waldorf Micro Q (en ik gok ook de meeste voorgangs en opvolgers (Blofeld) ervan). Manual is helaas nu ff offline, anders had ik hem al wel gelinkt.

En het lijkt me bovendien helemaal niet fout; je moduleert de frequentie van het filter. Filter Frequentie Modulatie dus, oftewel Filter FM. Ik zie de fout niet. Het ziet er misschien totaal anders uit omdat de (fictieve) carrier zich niet direct manifesteert als een gemoduleerde golfvorm aan de buitenkant van het filter en je nergens de karakteristieken van FM synthese terugziet, maar het is wel degelijk FM.


Herhaling van zetten. Zie post 29.
 
ik doe niet meer mee..

oeverloos wordt het hier, terwijl het heel erg duidelijk en simpel is!


voor mij: :slotje:
 
FM (frequency modulation) staat inderdaad ook voor modulatie van de cutoff frequentie van een filter. Dit is nu eenmaal zo.... Dit kan laag of hoog-frequent zijn.

Als iedereen zegt dat 2 + 3 gelijk is aan 17, dan blijft 't toch gewoon fout. Dan zeg je niet: da's jargon. Dan zeg je: da's fout.
wiskundigen en ingenieurs gebruiken i en j om imaginaire getallen aan te duiden. Nochtans bedoelen ze hetzelfde. Logisch? Nee. Conventie? ja.
 

Attachments

  • FM.bmp
    553,7 KB · Bekeken: 45
Herhaling van zetten. Zie post 29.

Tsjah. Whatever. Lijkt me geen herhaling van zetten, je vroeg immers zelf om een voorbeeld. Ander voorbeeld is Logic, waar een "Filter FM" knop op de filters zit, waarmee je de Filter Frequentie kunt moduleren met de output van Oscillator 1. Ook de Nord Lead 3 heeft een Filter FM optie, daar zit ie bij de Oscillator sectie.

Filter FM is gewoon een gangbare term in synthesizerland. Ik snap ook wel dat het heel wat anders is dan FM synthese. Niemand claimt dan ook dat het FM synthese is, dat denk jij alleen, klaarblijkelijk, aangezien je over zijbanden begint. Zijbanden horen bij FM synthese, dat is dus wat anders dan Filter FM. Het is dan ook niet fout, het heet gewoon zo, al jaren, het past alleen niet in jouw in gewapend beton gegoten wereldbeeld.

Als het je echt zo dwars zit stel ik voor dat je Logic, Clavia en Waldorf een brief op poten stuurt dat ze ophouden met het gebruik van de afkorting FM in deze situatie, maar laten we ophouden zeer gewaardeerde synthforumleden die wel thuis zijn in het synthesizerjargon bij herhaling van het maken van fouten te beschuldigen terwijl je gewoon de terminologie niet kent, ook al conflicteert die met jouw starre en in deze situatie zinloos correcte definitie van FM.

:slotje:
 
Jammer dat er weer zo fel gereageerd wordt door m.n Waveguide7, met inmiddels bekende stokpaardjes.

Aan de andere kant ook wel weer mooi dat mensen zo gepassioneerd kunnen zijn door synthesevormen dat het keer op keer tot hevige discussie leidt (en dat is niet cynisch bedoeld!) :)
 
Een filter filtert, zoals je koffie zet met een koffiefilter !
Wie ooit met wat analoge synthesizers heeft gewerkt weet dat veel (goede) filters
ook een extra resonantie-regeling bezitten. Nog betere filters zijn dan ook in
staat om die resonantie zo sterk te maken dat het filter zelf gaat resoneren,
oscilleren, een toon opwekken. Die resonantiegolfvorm is (in zuivere vorm) een sinusgolf.
De sinusgolf is de staandaardgolfvorm die in veel FM-synths gebruikt wordt (DX'en).
Filters met een FM ingang hebben die 'verwarrende betekenis' dat ze deze
resonantiegolfvorm dan ook kunnen manipuleren : in frequentie kunnen veranderen.
Als ze dit kunnen is het nog van groot belang of dit lineair of exponentieel
gebeurt. Meestal exponentieel zoals de toonhoogte verdeling op een klavier.
Filters die deze resonantiegolfvorm niet kunnen opwekken zouden ook geen FM-
modulatie ingang mogen vernoemd krijgen, want deze kunnen weerom niets anders
dan filteren en dus geen extra toon opwekken, wat noodzakelijk is om
een frequentie te moduleren ! Het enige wat deze wel doen is frequenties
meer of minder te verzwakken. Een frequentie verzwakken is niet hetzelfde als
deze verhogen of verlagen.


Verder heb ik werkelijk weinig zin in een zooitje FM-ongeregeld ...
Aan de ene kant vaklui met oogkleppen van jewelste, aan de andere kant leken
die iets hebben gelezen 'en het dan werkelijk denken te weten' !
Ja, dat blijkt inherent aan deze goedkope informatie bronnen.

Van een vakman die toch ook zijn beperkingen kent.

Salu.
 
dit is 1 van de onderwerpen in het derde stukje wat ik ga schrijven want ratios zijn in theorie de sleutel tot een beter begrip van FM maar in de praktijk zijn 3 van de 4 zogenaamde FM synths die je tegenkomt NIET voorzien van een RATIO control. Ik tel dan ook de synths mee die eigenlijk alleen een soort 'cross modulatie' functie hebben, maar ook veel gratis downloadbare vsti synths met FM hebben geen ratio control, alleen pitch, wat voor beginners enorm verwarrend en lastig kan zijn. :?:?:?

je ziet: het is puur gericht op praktische info voor niet-specialisten onder ons en ik zal nauwelijks ingaan op dingen voor gevorderden als het verschil tussen lineaire en exponentiele FM

zodra dat nieuwe stukje af is laat ik het hier weten en ik zou willen zeggen in de tussentijd keep it simple :doei:




@ marsmuziek, zmooc, JugJug, lovejourjunos, audiocollage:
Ik ben hierboven wellicht een beetje doorgeschoten... die klote warmte....


Ratio's zijn inderdaad een van de meest kenmerkende dingen van FM. In Post 9 heb ik ratio 1:1 al besproken.
Maar wat gebeurt er als je de vibrato-frequentie steeds verder lineair laat toenemen, bijv. van 1:1 tot 1:2? Ook dan, net zoals in het gebied 1:0 tot 1:1, hoor je een afwisselend patroon van zwevingen die overgaan in bromtonen die op hun beurt overgaan in tonen met onharmonische spectra totdat je plotseling weer zwevingen hoort die eindigen in harmonische tonen. (een toon is harmonisch als alle boventonen frequenties hebben die veelvouden zijn van die van de grondtoon. Als een toon harmonisch is hoor je de grondtoon heel duidelijk. Is een toon onharmonisch, dan hoor je gong- en klok-achtige geluiden, waarin je vaak geen duidelijke grondtoon kunt onderscheiden, maar meerdere "false" tonen (die niettemin vaak heel prima kunnen klinken!); de frequenties van de boventonen zijn dan geen veelvouden van de grondtoon.
Dit klankverloop is misschien wel het meest opvallend en karakteristiek voor FM. Want je kunt op oneindig veel manieren tonen laten overvloeien van onharmonisch naar harmonisch. De manier waarop FM dat doet is heel herkenbaar in klank, maar het is lastig om te beschrijven WAT je precies hoort. Je merkt dat er een of andere mysterieuze logica achter zit. Die kun je mooi zichtbaar maken in een sonogram, zoals hieronder.
Dit is een sinus waarvan de frequentie (of beter: de fase) in 30 sec wordt gemoduleerd zoals een DX dat doet. Links is de ratio 1:0. daar wordt nog niet gevibreerd. Vandaaruit waaieren de boventonen uit met het toenemen van het vibrato, dus het toenemen van de frequentie van de modulator. Waar de boventonen elkaar snijden (1:1) en (1:2) is de toon harmonisch. Waar de boventonen horizontaal lopen vindt geen verdere toename van de modulator-vibrato meer plaats en blijft de ratio 1:2.
Merk op dat daar (bij 1:2) de afstanden tussen de boventonen onderling gelijk zijn: de toon is harmonisch. Maar de afstand van de onderste harmonische (= de grondtoon) tot de witte 0 Hz lijn is daar precies de helft van. Dat betekent dat kennelijk alle harmonischen met een even rangummer afwezig zijn! Dit klopt met wat MarsMusica zegt in post 14 : "Ratio 1:2
harmonic series with just the odd harmonics. a square wave!"

attachment.php
 

Attachments

  • FM_ratio.jpg
    FM_ratio.jpg
    59,8 KB · Bekeken: 47
Laatst gewijzigd:
Op de Korg MonoPoly heet filter cutoff modulatie FcM en VCO pitch modulatie FM (voor vibrato etc). Gna gna gna
 
Als iedereen zegt dat 2 + 3 gelijk is aan 17, dan blijft 't toch gewoon fout. Dan zeg je niet: da's jargon. Dan zeg je: da's fout.
dat zegt ook niemand... een juiste vergelijking is overigens als volgt:

2 + 3 = 5

OSC1 FM OSC2 frq-in = "BROOOAAAAAUUWWW"

of dit:

OSC1 FM FILTER frq-in = "FLUBBERBLUBBERFLABFLUB"



FM is dus geen klank maar alles wat te maken heeft met het moduleren van een frequency...
 
Laatst gewijzigd:
FM is dus geen klank maar alles wat te maken heeft met het moduleren van een frequency...

Gefeliciteerd. Met die definitie valt ook de Oudste Beweging Ter Wereld onder FM.

Een ding mag duidelijk zijn: Topic starter heeft het toch echt UITSLUITEND over FM zoals je die tegenkomt in bijv. DX synths (om precies te zijn over A sin(wt + B sin vt)) en over niks anders! Daarop had mijn vibrato-verhaal betrekking. En op niks anders.

Met je FM-filter en je verwaande koeieletters... Had tenminste die tweede FM-operatie een andere kleur gegeven om aan te geven dat dat tocht echt over heel iets anders gaat.:r
 
Wel, 6Track houdt inderdaad wel van aandacht en weet het niet altijd te vertalen....

Ondertussen zijn we er wel aan uit dat de term "FM" verschillende betekenissen kan hebben. Nu kunnen we ons weer toespitsen op handige tips om FM-synthese op een niet-wiskundige manier uit te leggen.

En nu we er toch over bezig zijn: wat is de rol van feedback? Als je bijv een 2:1 configuratie hebt zal je een square golf enkel benaderen, maar hem niet "zuiver" hebben. Als je wat feedback op de modulator hebt, dan weer wel. Waarom?
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top