FM synthese voor niet-wiskundigen onder ons

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
FM feedback

FM feedback

En nu we er toch over bezig zijn: wat is de rol van feedback? Als je bijv een 2:1 configuratie hebt zal je een square golf enkel benaderen, maar hem niet "zuiver" hebben. Als je wat feedback op de modulator hebt, dan weer wel. Waarom?

Je vraagt "waarom". Het antwoord is zeer ingewikkeld en onmogelijk zonder wiskunde te formuleren. En dat laatste ziet TS liever niet.
Als je had gevraagd: "hoe", ook dan hadden we wiskunde nodig gehad, maar was het antwoord wel veel korter geweest...:)
 
Je vraagt "waarom". Het antwoord is zeer ingewikkeld en onmogelijk zonder wiskunde te formuleren. En dat laatste ziet TS liever niet.

dank je waveguide! er zijn genoeg 'standaard' draden en cursussen en manuals en dergelijke te vinden over FM-synthese, zie ook #53 #60 #62 etc. etc.

nogmaals: mijn projectje met mijn schrijfsels is om te proberen het begrijpelijk te maken voor - zeg maar - alfa's. dwz mensen die al afhaken bij het woord cosinus. op dit forum zitten natuurlijk relatief veel beta's, ik weet niet of er uberhaupt mensen op dit forum zitten die onder mijn 'doelgroep' vallen, hoewel, er was al 1 positieve reactie herinner ik me opeens :okdan:

ik zal in toekomstige afleveringen ook vaak ingaan op algemenere vragen, bv. over het hele idee van "het maken van een sound of een patch" en dan altijd met als insteek dat muziek het doel (of eindproduct) is, niet de sound of de patch die je maakt.

Ik wil het dus hebben over FM als onderdeel van muziek maken. niet FM als doel op zich om je technisch in vast te bijten. waarom? omdat ik persoonlijk dol ben op FM en omdat ik het jammer vind dat er zo'n aura van ondoorgrondelijkheid omheen hangt

ik ga bv. wel wat meer schrijven over ratios, maar puur om de eventuele geinteresseerde lezer een beetje houvast te geven in de zin van voorspelbare resultaten tijdens het tweaken, maar niet bv over "welke ratio levert een zaagtand of een blokgolf op" want dat is in mijn visie alweer te technisch gedacht (en bovendien: subtractief gedacht).
 
maar niet bv over "welke ratio levert een zaagtand of een blokgolf op" want dat is in mijn visie alweer te technisch gedacht (en bovendien: subtractief gedacht).

Wel, het is jouw schrijfsel natuurlijk, maar hier ga ik niet mee akkoord :). Mijns inziens is het juist door deze "vasthouders" dat de motivatie het sterkst is om FM te leren. FM golven lijken allemaal op elkaar en als je al weet hoe je de speciale gevallen kunt maken...Hoe meer van deze truukjes je kent, hoe meer je er vat op (denkt te hebben) hebt.
 
Wel, het is jouw schrijfsel natuurlijk, maar hier ga ik niet mee akkoord :)

ok, maar uit je genuanceerde antwoord valt in ieder geval af te lezen dat we mekaar begrijpen, en trouwens jij had jezelf al laten kennen als een wiskundige met je opmerking over imaginaire getallen :geslaagd:

m.a.w. ook jij bent zo'n beta, en die denken nou eenmaal anders dan alfa's, en da's maar goed ook :)
 
Het doel dat jij stelt, nl voor iedereen volkomen begrijpelijk, zonder wiskunde uitleggen hoe je FM muzikaal kunt gebruiken, dat doel snapt iedereen op dit forum. Maar hoe verder jij komt met FM, en hoe langer je je ermee bezig houdt en hoe meer je erover leest en hoe meer je ermee experimenteert, deste meer "moeilijke woorden" jijzelf gaat begrijpen en ook hanteren! Woorden waarover beginnelingen je al vlug verwijten maken, omdat ze het niet snappen.

Het zou mooi zijn om in te zien dat dit doel een innerlijke tegenstrijdigheid bevat, zoals jouw voorlaatste post al duidelijk maakt. Jij zegt bijvoorbeeld: "ik ga bv. wel wat meer schrijven over ratios...,". Dat woord "ratio's " is voor de meeste mensen op deze aardbol al zo specialistisch dat ze niks meer over FM willen horen. Die zullen jou uithonen en zeggen dat die malle ratio's van jou niks met muziek te maken hebben. Je bent inmiddels dus zelf al op dat hellende vlak beland! Nou, welkom! JugJug heeft gelijk: je wordt zelf al gauw een doordouwer-specialist die in ogen van anderen "rare taal uitslaat"!

Je kunt met FM enorm leuk modderen en pielen en maffe klankjes maken. Maar als je gaat onderzoeken hoe het allemaal zit, kom je in een heel ander vaarwater terecht. In dat vaarwater bevindt zich dit Synthforum. Je kunt niet langer meer zeggen: "ik wil alleen maar een beetje leuk dit of dat" op het moment dat je besloten hebt om erover te gaan nadenken en discussieren. Dat laatste is een heel ander verhaal dan louter aan knopjes draaien.

Kortom: als je over de technische aspekten van FM begint te praten, dan moet je verwachten dat je een boel FM-techniek over je heen krijgt. Vandaar mijn advies: stel geen eisen VOORAF, (zoals bijv. dat het "zonder wiskunde" moet), maar stel kritische vragen ACHTERAF over dingen die je niet snapt. Dring aan op helderheid! Dram door, net zolang tot je het snapt!:walker:
Bijvoorbeeld, moet ik aannemen dat je helemaal niets te vragen zou hebben over bijv. post 54? Is alles je volkomen helder? Geen enkele kritische vraag over? (Zo nee, dan heb ik er nog wel een paar...:))
 
Dram door, net zolang tot je het snapt!:walker:
Bijvoorbeeld, moet ik aannemen dat je helemaal niets te vragen zou hebben over bijv. post 54? Is alles je volkomen helder? Geen enkele kritische vraag over? (Zo nee, dan heb ik er nog wel een paar...:))

zelden iemand zo als een 'beta' horen redeneren ;)

ff geen tijd voor dieper uitgraven van je theoretische uitleg vriend, ik heb 2 remixes voor de boeg die nog voor het weekend de deur uit moeten.

wat innerlijke tegenstrijdigheden betreft: da's voor sommige mensen niet zo'n ramp, praktisch resultaat en simpele handvaten is soms even bruikbaar als perfectie, diep inzicht etc. etc
 
Ja maar ik snap het niet waarom mensen zo lui worden haha (:


Kijk vroeger kon men echt heeeeeel goed spelen. En toen klonk muziek ook heeeeeeel goed. Simpelweg omdat mensen wisten wat ze deden en daaromheen hun gevoel legden.

Gevoel is 80 procent maar met de theorie breng je de orginaliteit naar voren.
Ik lees echt heel vaak op het vorm over wiskundige vijanden. *niet dat ik heel wiskundig ben* Maar het is toch super interessant als frequentie freak om dat te weten!

Neem aan Pythagoras! De grondlegger van intervallen! Hoe heeft hij dat berekent? met wiskunde. als wiskunde er niet was zou je nooit zulke mooie muziek kunnen spelen.

Kortom mensen worden gewoon lui om hun hersencellen te gebruiken.

(:
Jammer!
 
Neem aan Pythagoras! De grondlegger van intervallen! Hoe heeft hij dat berekent? met wiskunde. als wiskunde er niet was zou je nooit zulke mooie muziek kunnen spelen.

Kortom mensen worden gewoon lui om hun hersencellen te gebruiken.

(:
Jammer!

oh maar van mij geen kwaad woord over pythagoras hoor, sterker nog, ik heb een artikel over hem op m'n blog staan :P

is wel heeeeeel weirde shit 8D8D8D

http://www.dubbhism.com/2009/05/harry-mulisch-joseph-campbell-bucky-and.html

maar waar je die wijsheid vandaan haalt dat mensen vroeger heeeeeeeeel goed konden spelen... maar ok, om on topic te blijven: ik heb NIX tegen wiskunde maar ik heb ook NIX tegen praktische tips met een minimum aan theoretische diepgang... maar sommige mensen worden daar dus een beetje emotioneel van als je zoiets zegt, zie 80% van deze draad
 
Pythagoras :)
leuk
de Grote Moordenaar
zelfs hij zat uiteindelijk te vast in zn overtuigingen. een leerling van hem moest t met zn leven bekopen
zo zie je maar, logica is ook niet zaligmakend :engel:
 
Pythagoras :)
leuk
de Grote Moordenaar
zelfs hij zat uiteindelijk te vast in zn overtuigingen. een leerling van hem moest t met zn leven bekopen
zo zie je maar, logica is ook niet zaligmakend :engel:


Grote Moordenaar? Leerling leven bekopen? Dat verhaal ken ik niet.
 
volgens mij bewees een leerling het bestaan van de irrationele getallen met Piet zn stelling oid
alleen Piet trok dat niet want hij had altijd gezegd dat dat niet bestond
zoiets iig

[edit]grote moordenaar noem ik m alleen denk ik :D[/edit]
 
volgens mij bewees een leerling het bestaan van de irrationele getallen met Piet zn stelling oid
alleen Piet trok dat niet want hij had altijd gezegd dat dat niet bestond
zoiets iig

[edit]grote moordenaar noem ik m alleen denk ik :D[/edit]


Dat uit de stelling van Piet volgt dat er irrationale getallen (zoals wortel 2) bestaan, was op zich voor Piet wel raadselachtig maar niet het directe probleem. Zijn grote punt was aan te tonen dat die herleidbaar zijn tot een breuk van gehele getallen (die in Piet's ogen goddelijke wezens waren). Bij mijn weten werd voor het eerst door Archytas, tijdgenoot van Plato, een eeuw na Piet, aangetoond dat dit NIET kan en dat wortel 2 dus irrationaal is. (wat idd een behoorlijke knauw aan Piet's wereldbeeld gaf, maar die was toen al niet meer... (Ik denk wel eens een shock minstens even groot als voor ons de Relativiteitstheorie.)
 
er gaan ook verhalen dat hij een leerling verdronk die het aantoonde hehe
maar waddeva
 
Dat uit de stelling van Piet volgt dat er irrationale getallen (zoals wortel 2) bestaan, was op zich voor Piet wel raadselachtig maar niet het directe probleem. Zijn grote punt was aan te tonen dat die herleidbaar zijn tot een breuk van gehele getallen

hardstikke interessant allemaal maar ik probeer hier toch echt een topic aan de praat te krijgen zonder wiskunde erin :stupid:stupid:stupid

"FM synthese voor niet-wiskundigen onder ons"
 
Je kunt best een aantal dingen over FM helder krijgen zonder gebruik te maken van wiskunde, maar FM-synthese is en blijft nu eenmaal een exact, technisch onderwerp, of de alfa's die jij in je blog wilt bereiken dat nou leuk vinden of niet.
Het enige wat je kunt doen om een exact onderwerp te bespreken zonder er wiskunde bij te halen, dat zijn plaatjes. (Trouwens ook in de wiskunde zelf maak je graag en veel gebruik van plaatjes (grafieken) om bijv. het gedrag van functie beter te snappen)

sonogram
De meest gebruikte afbeeldingen die je in synth-literatuur tegenkomt zijn het u(t)-diagram (tijdplaatje) en het (amplitude)spectrum (frequentieplaatje). Minder vaak, nog steeds, zie je het sonogram, dat die twee verenigt: tijd horizontaal en spectrum verticaal. De amplitude van de boventonen wordt in het sonogram weergegeven door de helderheid: hoe harder een boventoon klinkt, des te helderder wordt die weergegeven; een toon die geleidelijk zachter wordt, zie je langzaam donkerder worden.
Het grote voordeel van een sonogram is dat je veel meer details kunt zien die zich tegelijkertijd over een veel groter tijdsgebied uitstrekken dan het u(t) dat je ook de spectrale info hebt die veel beter aansluit bij wat je oor waarneemt.

check
Hier heb je een paar vragen n.a.v. FM-sonogram met toenemende freq-ratio (post 54). Daardoor krijg je voor jezelf een idee van wat je inmiddels van FM snapt en wat niet.

(1) Hoe ziet het sonogram eruit van een sinustoon die vibreert in het frequentiegebied waarin een violist of gitarist een vibrato toepast (dus ergens tussen 2 en 10 Hz)? (in post 9 vind je daar een beschrijving van)

(2) wat verandert er in dat sonogram als de violist geleidelijk steeds "heftiger" vibreert ("effect level")

(3) Hoe komt het dat het sonogram van post 54 er heel anders uitziet dan sonogram dat je krijgt bij (1) of (2) ?

(4) Je ziet dat de boventonen elkaar snijden bij ratio 1:1 en 1:2. Maar er zijn nog meer punten waar dat gebeurt. Ook in de ligging van die punten valt een regelmaat in ontdekken (d.w.z. zien EN horen!). Welke?

(5) Wat betekent het dat niet alle lijnen in het sonogram even helder zijn?

(6) Waaruit blijkt dat het "effect level" in het FM-sonogram van post 54 groter moet zijn geweest dan nul? (Wat zou je te zien gekregen hebben als het wel nul zou zijn geweest?)

(7) Ik schreef in post 54: "Dat betekent dat kennelijk alle harmonischen met een even rangummer afwezig zijn! Dit klopt met wat MarsMusica zegt in post 14 : "Ratio 1:2 harmonic series with just the odd harmonics. a square wave!"
Waarom is dat maar gedeeltelijk waar?

(8 ) Alle boventonen die vanuit het beginpunt dalen (i.p.v. stijgen) weerkaatsen tegen de dunne witte lijn onderin het sonogram precies zoals biljartballen dat doen (d.w.z. hoek van inval = hoek van weerkaatsing). Hoe moet je dat interpreteren?

(9) Stel dat je een FM-toon maakt met freq-ratio 1:1 en je laat het effect-level langzaam toenemen, wat zie je dan in het sonogram? (zie post 9 en 54)
 
Je kunt best een aantal dingen over FM helder krijgen zonder gebruik te maken van wiskunde, maar FM-synthese is en blijft nu eenmaal een exact, technisch onderwerp, of de alfa's die jij in je blog wilt bereiken dat nou leuk vinden of niet.
Het enige wat je kunt doen om een exact onderwerp te bespreken zonder er wiskunde bij te halen, dat zijn plaatjes. (Trouwens ook in de wiskunde zelf maak je graag en veel gebruik van plaatjes (grafieken) om bijv. het gedrag van functie beter te snappen)

die dwingende toon van jou heeft iets intens treurigs... bovendien creëer je zoveel ruis dat je deze topic verzuipt

ironisch: noem het "FM synthese voor niet-wiskundigen onder ons" en je trekt er alleen maar de mensen mee aan waar het nou precies NIET voor bedoeld is :frons:
 
mijns inziens probeert hij het uit te leggen... alleen is het zo dat, gezien het hier synthese van FM betreft, het toch om de wis-/natuurkunde gaat. ironisch genoeg in tegenstelling tot mijn post over geluidtheorie, waarbij het om de ervaring gaat en het dus om de beleving - die, zo komt uit die post naarvoren, voor een groot deel biologisch te verklaren is.
 
ironisch: noem het "FM synthese voor niet-wiskundigen onder ons" en je trekt er alleen maar de mensen mee aan waar het nou precies NIET voor bedoeld is
Ja maar waartoe dient deze thread dan eigenlijk ?

Aandacht vestigen op je blog heb je in de openingspost al gedaan. Vragen en reacties kunnen ook gebeuren op jouw blog.
Lijkt me dat deze thread dan overblijft om te discussiëren over de al dan niet relevantie van wiskunde in FM (jammer dat deze al in caps staan want ik zou het anders nog extra willen benadrukken)-synthese.
De naam an sich is al wetenschap/wiskunde !

Verdraag je geen discussie, dan vraag je beter gelijk een slotje aan. Of dan blijf je misschien beter weg van een forum.

Maar los van dat, ik heb jouw blogposts met plezier gelezen. Goed werk.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top