Je kunt best een aantal dingen over FM helder krijgen zonder gebruik te maken van wiskunde, maar FM-synthese is en blijft nu eenmaal een exact, technisch onderwerp, of de alfa's die jij in je blog wilt bereiken dat nou leuk vinden of niet.
Het enige wat je kunt doen om een exact onderwerp te bespreken zonder er wiskunde bij te halen, dat zijn plaatjes. (Trouwens ook in de wiskunde zelf maak je graag en veel gebruik van plaatjes (grafieken) om bijv. het gedrag van functie beter te snappen)
sonogram
De meest gebruikte afbeeldingen die je in synth-literatuur tegenkomt zijn het u(t)-diagram (tijdplaatje) en het (amplitude)spectrum (frequentieplaatje). Minder vaak, nog steeds, zie je het sonogram, dat die twee verenigt: tijd horizontaal en spectrum verticaal. De amplitude van de boventonen wordt in het sonogram weergegeven door de helderheid: hoe harder een boventoon klinkt, des te helderder wordt die weergegeven; een toon die geleidelijk zachter wordt, zie je langzaam donkerder worden.
Het grote voordeel van een sonogram is dat je veel meer details kunt zien die zich tegelijkertijd over een veel groter tijdsgebied uitstrekken dan het u(t) dat je ook de spectrale info hebt die veel beter aansluit bij wat je oor waarneemt.
check
Hier heb je een paar vragen n.a.v. FM-sonogram met toenemende freq-ratio (post 54). Daardoor krijg je voor jezelf een idee van wat je inmiddels van FM snapt en wat niet.
(1) Hoe ziet het sonogram eruit van een sinustoon die vibreert in het frequentiegebied waarin een violist of gitarist een vibrato toepast (dus ergens tussen 2 en 10 Hz)? (in
post 9 vind je daar een beschrijving van)
(2) wat verandert er in dat sonogram als de violist geleidelijk steeds "heftiger" vibreert ("effect level")
(3) Hoe komt het dat het sonogram van
post 54 er heel anders uitziet dan sonogram dat je krijgt bij (1) of (2) ?
(4) Je ziet dat de boventonen elkaar snijden bij ratio 1:1 en 1:2. Maar er zijn nog meer punten waar dat gebeurt. Ook in de ligging van die punten valt een regelmaat in ontdekken (d.w.z. zien EN horen!). Welke?
(5) Wat betekent het dat niet alle lijnen in het sonogram even helder zijn?
(6) Waaruit blijkt dat het "effect level" in het FM-sonogram van post 54 groter moet zijn geweest dan nul? (Wat zou je te zien gekregen hebben als het wel nul zou zijn geweest?)
(7) Ik schreef in post 54: "Dat betekent dat kennelijk alle harmonischen met een even rangummer afwezig zijn! Dit klopt met wat MarsMusica zegt in post 14 : "Ratio 1:2 harmonic series with just the odd harmonics. a square wave!"
Waarom is dat maar gedeeltelijk waar?
(8 ) Alle boventonen die vanuit het beginpunt dalen (i.p.v. stijgen) weerkaatsen tegen de dunne witte lijn onderin het sonogram precies zoals biljartballen dat doen (d.w.z. hoek van inval = hoek van weerkaatsing). Hoe moet je dat interpreteren?
(9) Stel dat je een FM-toon maakt met freq-ratio 1:1 en je laat het effect-level langzaam toenemen, wat zie je dan in het sonogram? (zie post 9 en 54)