Denk dat dat 2 simpele redenen kan hebben:
1. misschien gaat niet alles wat je mixt naar een mastering engineer
2. waarom zou je met je mastering engineer gaan twisten over smaak zaken? Net zoals je een bepaald geluid ergens voor kiest, kies je ook voor een bepaald klankbeeld. Dat klankbeeld fine tune je met zaken op je mainbus.
Uit eigen ervaring weet ik dat het heel lastig is om een mastering engineer perfect uit te leggen wat je wil. De zin "het moet klinken als" hoort niet bij een mastering studio thuis. Dat moet in je mix gebeuren.
Voor mij persoonlijk moet een mastering engineer 3 dingen doen, die zelfs met software gewoon te doen zijn:
- Loudness radio waardig maken
- Scherpe randjes eraf eq'en en eventueel kleine correcties aanbrengen
- Stereobeeld checken en indien nodig iets breder maken
Beschik je niet over spullen (plugins of hardware) om je mix het beoogde klankbeeld te geven? Dan is het slim om met een mastering studio aan de gang te gaan die heeft wat jij zoekt. Dan nog zijn de kunstjes van de mastering engineer beperkt tot de kwaliteit van jou mix.
Ik snap niet dat men zich zorgen maakt over de laatste 5% van de sound die geprint wordt, terwijl de meerderheid van de mixen gebeurt in ruimtes met inferieure akoestiek, monitoring en DAC's.
Investeer toch DAAR in!
Vergeet niet, de ideale mix heeft amper ingrepen nodig in de mastering-stage, qua compressie en frequentiebalans.
Laten we eerlijk zijn: top-down mixing is uitgevonden door mensen die weten hoe het moet klinken, maar niet weten hoe je er geraakt.
Helemaal mee eens!
Vaak wordt mastering gebruikt als een excuus om een slechte mix mee goed te praten; "
.....nee, het moet nog gemastered worden.....", alsof mastering een amateuristische demo in een pro track kan omtoveren.
Er is zeker iets te zeggen voor een extra paar frisse oren, met specialistisch gear èn kennis om jouw productie te beluisteren, maar als mastering de productie goed moet laten klinken, dan heb jij een slechte mix gedaan.
Bedenk dat vóór het digitale tijdperk, het enige dat masteraars deden, was amplitude en frequentie beheersing, zodat de pickup naald niet uit de groeven zou springen of de plaat te snel zou verslijten.
Er werd, niet zoals nu, de sound, stijl, etc., gemanipuleerd.
Dus we kunnen zeggen dat al die goede oude vinyl platen niet waren gemastered, zoals wat mastering tegenwoordig heet.
Gaan de dan beweren dat de mixes op die oude platen niet goed klonken/klinken?
![DJ :dj: :dj:](https://www.synthforum.nl/core/images/smilies/dj.gif)