main bus eq

bobaphat

Ouwe rot
Lid sinds
19 Maart 2002
Berichten
3.266
Ik was laatst bij de mastering sessie van een vriend van mij en hoorde waanzinnige resultaten met louter EQ op de main bus. Nou was dat apparaat wel echt een eindbaas EQ-2NV, ver buiten mijn budget.

Is er misschien een betaalbaar alternatief voor een goeie eq, misschien een ssl/neve clone?
 
Ik vind EQ's die het Pultec ding op de masterbus doen altijd erg tof. Ik heb altijd de IGS Rubber bands Tube EQ op de masterbus staan. Is een setje Warm EQP1 of een Tegeler EQP1 niet iets? Of is dat ook nog way out of budget?
 
Mooi spul maar 4000 euro, pffff nee dat is economisch gewoon niet realistisch in deze tijd haha.
Laatste release leverde 76 euro op :)
Anders neem ik gewoon een 16 kanaals midas venice ofzo, heb ik er live ook nog wat aan.
 
Haha! Klopt, wat je wil en wat kan ligt altijd verder uit elkaar dan leuk is. �� Overigens waren de opties die ik gaf wel rond de 1500 dacht ik. Is geen 4000, maar nog steeds akelig duur. Ik denk wel dat er een heleboel diy alternatieven zullen zijn, een pultec is onwijs populair.
 
Bedenk wel dat er bij mastering de juiste middelen voor die ene muziek worden ingezet. Er is geen standaard mastering 'behandeling'. Dus, staar je niet blind op enkel één goede equalizer omdat het bij die ene mastering sessie zo goed klonk.
Het is natuurlijk altijd leuk om een goede EQ te hebben, daar niet van. Wellicht is het leuk om een paar leuke 500-series modules uit te zoeken, daar is anno 2016 erg veel keuze in. Van brede Pultec-achtige types tot meer precieze..
 
Haha! Klopt, wat je wil en wat kan ligt altijd verder uit elkaar dan leuk is. �� Overigens waren de opties die ik gaf wel rond de 1500 dacht ik. Is geen 4000, maar nog steeds akelig duur. Ik denk wel dat er een heleboel diy alternatieven zullen zijn, een pultec is onwijs populair.

Toch opvallend dat software eq's and hardware nog zo ver uit elkaar liggen. Ik dacht dat ik goed op weg was met mijn SSL Duende X-EQ, maar dat valt vies tegen.
Een Tegeler zou kunnen ja maar dat is ook nog steeds prijzig. Economisch gezien is het toch beter om af en toe tracks langs de masteraar te sturen dan om een eq van >1500 aan te schaffen.
Er schijnen diy SSL 4000 eq's in omloop te zijn het is dan natuurlijk altijd maar hopen dat het dan ook echt iets is. Ik vond bijvoorbeeld die Gyraf compressor ook niet echt geweldig.
 
Er is geen standaard mastering 'behandeling'. Dus, staar je niet blind op enkel één goede equalizer omdat het bij die ene mastering sessie zo goed klonk.
Het is natuurlijk altijd leuk om een goede EQ te hebben, daar niet van. Wellicht is het leuk om een paar leuke 500-series modules uit te zoeken, daar is anno 2016 erg veel keuze in. Van brede Pultec-achtige types tot meer precieze..

Daar heb je opzich gelijk in. Master compressie wordt bijvoorbeeld veel minder gebruikt dan de meesten zouden denken. Nou ik zie bij veel hi-end mastering studio's dat soort eq's (Pultech, API SSL) echt wel standaard in de signaal chain staan hoor. Natuurlijk is er nooit een "one trick fixes all" aanpak.
 
standaard in de signaalchain misschien wel, maar dan wel op een neutrale stand. Heel het idee van mastering gaat verloren als je alles door een vaste keten gooit. Het kan wel een mooie EQ zijn, maar als het de mix tegenwerkt bereik je nog niets. Maar dat is natuurlijk mijn opvatting daarover.

Ga gewoon eens kijken naar het aanbod in 500-modules, IGS-audio heeft vast ook wel iets leuks in die hoek.
 
Het is overigens vrij standaard om een eq en compressor op je masterbus te hebben. Los van de mastering dus. Je begint op je masterbus met een mooie eq die hoog en laag naar smaak toevoegd en dan kan je daarna eens naar onderlinge kanalen gaan kijken qua eq. Een heleboel topmixers hebben al grammys lang dezelfde eq en compressor standaard op hun masterbus staan.
 
Het is overigens vrij standaard om een eq en compressor op je masterbus te hebben. Los van de mastering dus. Je begint op je masterbus met een mooie eq die hoog en laag naar smaak toevoegd en dan kan je daarna eens naar onderlinge kanalen gaan kijken qua eq. Een heleboel topmixers hebben al grammys lang dezelfde eq en compressor standaard op hun masterbus staan.

Een heleboel topmixers weten ook gewoon waarom die daar staan en zullen ze ook bypassen indien nodig.

Als de masterbus EQ hoog en laag moet toevoegen naar smaak, heb je smakeloos gemixt.
Vergelijk het met op het einde van een gerecht zout en peper bijkappen.
Als je de juiste ingrediënten op smaak gebracht had, is dit overbodig en kan je, belangrijker nog, de individuele ingrediënten veel beter proeven.
 
Zolang je geen Grammy-winning mixer bent is DIY zéker een optie, voor krap budget.
Ik heb zelf ook een Sontec MEP-250EX laten bouwen met allerhande mods voor €1450, om dezelfde reden die je aangeeft:
ik kan een aankoop van €4000 niet verantwoorden omdat ik geen fulltime studio heb op dit moment.
Straffe is dat die mastering EQ niets toevoegt als je 'm op de masterbus zet ;).
 
Daar heb je opzich gelijk in. Master compressie wordt bijvoorbeeld veel minder gebruikt dan de meesten zouden denken. Nou ik zie bij veel hi-end mastering studio's dat soort eq's (Pultech, API SSL) echt wel standaard in de signaal chain staan hoor. Natuurlijk is er nooit een "one trick fixes all" aanpak.

Denk dat je dat anders moet zien: als je een chain vette hardware gebruikt, en dan als het ware deze hardware "in" mixt, is het een ander verhaal. Dat doen veel bekende mixers. Een standaard chain waarvan ze weten dat ie altijd goed klinkt, en dat vanaf het begin op je mainbus. Daarbij moet je wel in de gaten houden dat die gasten vaak gevraagd worden voor het mixen van 1 bepaalde stijl. Dan zijn je instellingen op je hardware al veel meer een saus dan een reparatietool

Zelf werk ik elke dag zo. Gewoon een hele chain hardware op de masterbus. Allemaal geen extreme settings, maar allemaal subtiel een randje toevoegend. Na 4 apparaten heb je dan echt wel een sound die kenmerkend is, en nooit je mix om zeep helpt, omdat je vanaf niets er al in gemixt hebt. Gaat het vervolgens naar de mastering studio? Geen probleem. Mix zo dat je nog genoeg headroom hebt (een -6 tot -4 db mix is zat, en die kunnen ook nog echt hun werk doen.

Wat voor soort eq is toch altijd afhankelijk van je budget. Wil je een echte "wow" factor, dan kom je al snel in de high end range terecht. Een 2e hands high end eq kost misschien veel geld, (2000 euro plus), maar vergeet niet dat die dingen bijna niet meer in waarde dalen. Daarnaast zijn ze vaak extreem goed gebouwd, dus gaan ze lang mee.

Mijn advies: zoek een eq die misschien wat boven je budget ligt. Spijt krijg je daar echt niet van. Het is een investering, maar je krijgt je geld altijd wel ongeveer terug als je verkoopt...
 
Een heleboel topmixers weten ook gewoon waarom die daar staan en zullen ze ook bypassen indien nodig.

Als de masterbus EQ hoog en laag moet toevoegen naar smaak, heb je smakeloos gemixt.
Vergelijk het met op het einde van een gerecht zout en peper bijkappen.
Als je de juiste ingrediënten op smaak gebracht had, is dit overbodig en kan je, belangrijker nog, de individuele ingrediënten veel beter proeven.

Slaat echt nergens op man, doe je zout op je frieten voor je ze frituurd of zo?
 
Je bedoelt: mixteren :). Ik wil mijn reactie wel even verduidelijken.

Iedereen kan hier nu wel dure merken lopen roepen, maar zoals elektrovolt aangeeft: sommige EQ's passen beter bij bepaalde genres, in bepaalde gevallen.
Sommige EQ's geven oomph in't laag, sommige punch in't mid, randje in't mid of rondje in't hoog, hoe je het ook wil noemen.
Wil je een EQ die los staat van een genre, dan wil je een transparante EQ (die je dus niet hoort als ie niks doet).
Wat JIJ nodig hebt qua EQ op jouw masterbus weet je pas als je beseft wat je mist in JOUW mixen. Waarom zou je dan niet je mixtechniek aanpassen.

Top down mixing is iets dat je enkel kan als je de valkuilen er van ziet, nl. rondjes blijven draaien. Het is net daarom ook dat mastering een apart beroep is.

Tenslotte, meer vanuit mijn ervaring: van een mix zonder EQ op de masterbus en een mix mét EQ op de masterbus die dezelfde klankkleur hebben (als dat al mogelijk is), heeft in 99% van de gevallen de éérste de meeste dynamiek en potentie voor luidheid.
 
Laatst gewijzigd:
Denk dat je dat anders moet zien: als je een chain vette hardware gebruikt, en dan als het ware deze hardware "in" mixt, is het een ander verhaal. Dat doen veel bekende mixers. Een standaard chain waarvan ze weten dat ie altijd goed klinkt, en dat vanaf het begin op je mainbus. Daarbij moet je wel in de gaten houden dat die gasten vaak gevraagd worden voor het mixen van 1 bepaalde stijl. Dan zijn je instellingen op je hardware al veel meer een saus dan een reparatietool

Zelf werk ik elke dag zo. Gewoon een hele chain hardware op de masterbus. Allemaal geen extreme settings, maar allemaal subtiel een randje toevoegend. Na 4 apparaten heb je dan echt wel een sound die kenmerkend is, en nooit je mix om zeep helpt, omdat je vanaf niets er al in gemixt hebt. Gaat het vervolgens naar de mastering studio? Geen probleem. Mix zo dat je nog genoeg headroom hebt (een -6 tot -4 db mix is zat, en die kunnen ook nog echt hun werk doen.

Wat voor soort eq is toch altijd afhankelijk van je budget. Wil je een echte "wow" factor, dan kom je al snel in de high end range terecht. Een 2e hands high end eq kost misschien veel geld, (2000 euro plus), maar vergeet niet dat die dingen bijna niet meer in waarde dalen. Daarnaast zijn ze vaak extreem goed gebouwd, dus gaan ze lang mee.

Mijn advies: zoek een eq die misschien wat boven je budget ligt. Spijt krijg je daar echt niet van. Het is een investering, maar je krijgt je geld altijd wel ongeveer terug als je verkoopt...

Als je zou moeten kiezen voor een extratje op de masterbus tussen een compressor en een EQ wat zou je aanraden? Laten we uitgaan van even goede kwaliteit.
 
Als je zou moeten kiezen voor een extratje op de masterbus tussen een compressor en een EQ wat zou je aanraden? Laten we uitgaan van even goede kwaliteit.

Dat ligt er een beetje aan wat je maakt en hoe je mixt. Een goede compressor kan NET dat stukje meer punch uit je premaster halen. Een eq kan net je klankbeeld wat lekkerder krijgen.

Aangezien ik een bloedhekel heb aan platgecompressed zou ik gaan voor een EQ. Alhoewel ik al een goede eq, en 3 goede compressors op mn mainbus heb.
 
Back
Top