Denk dat je dat anders moet zien: als je een chain vette hardware gebruikt, en dan als het ware deze hardware "in" mixt, is het een ander verhaal. Dat doen veel bekende mixers. Een standaard chain waarvan ze weten dat ie altijd goed klinkt, en dat vanaf het begin op je mainbus. Daarbij moet je wel in de gaten houden dat die gasten vaak gevraagd worden voor het mixen van 1 bepaalde stijl. Dan zijn je instellingen op je hardware al veel meer een saus dan een reparatietool
Zelf werk ik elke dag zo. Gewoon een hele chain hardware op de masterbus. Allemaal geen extreme settings, maar allemaal subtiel een randje toevoegend. Na 4 apparaten heb je dan echt wel een sound die kenmerkend is, en nooit je mix om zeep helpt, omdat je vanaf niets er al in gemixt hebt. Gaat het vervolgens naar de mastering studio? Geen probleem. Mix zo dat je nog genoeg headroom hebt (een -6 tot -4 db mix is zat, en die kunnen ook nog echt hun werk doen.
Wat voor soort eq is toch altijd afhankelijk van je budget. Wil je een echte "wow" factor, dan kom je al snel in de high end range terecht. Een 2e hands high end eq kost misschien veel geld, (2000 euro plus), maar vergeet niet dat die dingen bijna niet meer in waarde dalen. Daarnaast zijn ze vaak extreem goed gebouwd, dus gaan ze lang mee.
Mijn advies: zoek een eq die misschien wat boven je budget ligt. Spijt krijg je daar echt niet van. Het is een investering, maar je krijgt je geld altijd wel ongeveer terug als je verkoopt...