Advies bij aanschaf eerste synth

Maar de topicstarter has left the building?

Neehoor, zeker niet!

Iedereen bedankt voor deze (vele) reacties, ik kan nu in ieder geval een gegrondere keuze maken.

Ik twijfel nu nog tussen een tweedehands Virus TI (die ik dan gewoon via de knoppen wil bedienen) of Moog Little Phatty of een nieuwe Korg Minilogue. Voor de Virus en Moog geldt dat ik voor beide contacten heb lopen om er een voor €750,- over te nemen. De Minilogue kost (nieuw) €150,- minder.

Dus mijn finale vraag: Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
 
Neehoor, zeker niet!

Iedereen bedankt voor deze (vele) reacties, ik kan nu in ieder geval een gegrondere keuze maken.

Ik twijfel nu nog tussen een tweedehands Virus TI (die ik dan gewoon via de knoppen wil bedienen) of Moog Little Phatty of een nieuwe Korg Minilogue. Voor de Virus en Moog geldt dat ik voor beide contacten heb lopen om er een voor €750,- over te nemen. De Minilogue kost (nieuw) €150,- minder.

Dus mijn finale vraag: Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

ik zou voor de virus ti gaan, veel meer mogelijkheden en groei mogelijkheden kwa sound design voor de langere termijn. Ook is de moog little phatty meer een lead synth en dus monofoon, de virus ti heeft veeeeeeeeel meer voices en kun je pads of akkoorden mee spelen.

Daar komt dan ook nog bij, voor de virus ti zijn er heel veel tutorials op YouTube om de dingen te leren. Voor de little phatty slechts een paar.
 
Virus TI nemen idd. De tutorials op de Access website zijn ook heel goed. De Phatty heb ik ook gehad, maar behalve dat hij qua sound inderdaad een stuk beperkter is dan de Virus, vond ik hem niet lekker werken met die 4 draaiknoppen.
 
ik heb nog een jupiter 50 te koop....zitten echt veel bruikbare sound in !
 
Ja die Jupiter 50 heeft lekker veel knoppen om aan te draaien but not. Nee dan heb ik ook nog wel een Tetra te koop.
 
Als je voor Moog gaat, kan je dan niet beter sub phatty kopen ?
= meer knoppen = meer fun.

Zoek een winkel waar je eea kan proberen is makkelijker kiezen.

De MS20 mini lijkt me leuk om te beginnen omdat je ook kan patchen. Enige nadeel is dat semi-modukar een gatewaydrug voor modular is ; )
 
Ik zou zeker voor de Virus TI gaan. Fantastische sounds en eindeloze mogelijkheden en een goeie interface. Daar kun je jaren mee vooruit.

De tip voor een MS-20 blijft maar terugkomen, maar met alle respect, als TS aangeeft dat hij Armin van Buuren sounds wil, wat moet hij dan in hemelsnaam met een MS-20? Ding klinkt schril en vies, heeft maar 1 stem, is niet multitimbraal inzetbaar, heeft geen FX, geen patchgeheugen, etc. Dan heeft de mini-uitvoering ook nog eens van die luizige minikeys, knoppen die ieder moment los lijken te kunnen laten en een bak ruis waar je akelig van wordt. Ik zou er met een grote boog omheen lopen.
 
De tip voor een MS-20 blijft maar terugkomen, maar met alle respect, als TS aangeeft dat hij Armin van Buuren sounds wil, wat moet hij dan in hemelsnaam met een MS-20?

Omdat TS tevens aangeeft Deadmau5 dingen te willen maken:

https://twitter.com/deadmau5/status/132680760476958722

Ding klinkt schril en vies, heeft maar 1 stem, is niet multitimbraal inzetbaar, heeft geen FX, geen patchgeheugen, etc. Dan heeft de mini-uitvoering ook nog eens van die luizige minikeys, knoppen die ieder moment los lijken te kunnen laten en een bak ruis waar je akelig van wordt. Ik zou er met een grote boog omheen lopen.

Het is nou eenmaal qua geluid een exacte kopie van de oude Korg MS-20, inclusief de ruis van het eerste (en meest gewilde filter). Maar goed persoonlijk zou ik de MS-20 kit module aanraden, die heeft beide filters dus ook de tweede stillere en een berg uitbreidingen die hem helemaal compleet maakt.

Daar bovenop als je zelf aan de gang wil met het ontdekken van synthese is een 100% hands-on bak die ook nog eens vrij te patchen veel prettiger. Met als extra bonus dat hij super muzikaal klinkt voor het maken van percussie, in tegenstelling tot veel latere analoge en digitale polysynths.

Maar misschien heb ik gewoon hele negatieve vooroordelen over digitale ringmodulators, de snappyness van de envelopes, het doordringende van de filters, het gedrag van de resonantie enzovoort van de Virus. Naar mijn idee is de Virus een prachtige bak voor leads en polyfone sounds, een mooi contrast met de MS-20 en een perfecte aanvulling. Maar gewoon niet bedoeld als vervanging voor analoog.
 
Omdat TS tevens aangeeft Deadmau5 dingen te willen maken:

https://twitter.com/deadmau5/status/132680760476958722

Het is nou eenmaal qua geluid een exacte kopie van de oude Korg MS-20, inclusief de ruis van het eerste (en meest gewilde filter). Maar goed persoonlijk zou ik de MS-20 kit module aanraden, die heeft beide filters dus ook de tweede stillere en een berg uitbreidingen die hem helemaal compleet maakt.
.

De MS-20 Kit keys versie heeft óók beide filters.
 
True maar die heeft weer geen sync, FM, PWM en multiples.

Dat klopt. En de module heeft geen toetsen :)
 
Dat klopt. En de module heeft geen toetsen :)

Probleem met te kleine toetsen dus opgelost :dokdan:

Maar geen enkele MS-20 heeft echt een geweldig keyboard....de keyboard kit is nog het beste.
 
Laatst gewijzigd:
Feit blijft dat de TI een geweldige synthesizer is waarbij de mogelijkheden oneindig zijn. Analoog is leuk en klinkt leuk, maar vaak heb je ook heel veel beperkingen. Zoals voices, mono gezeur, etc. De virus ligt heerlijk in de mix.

Ben benieuwd waar de topicstarter voor kiest :D.
 
Laatst gewijzigd:
Ik snap niet dat mensen een ms20 of een moog aanraden aan iemand die een eerste synth wil aanschaffen??...Bij een eerste synth denk ik vooral aan veelzijdigheid en dat zijn de ms20 en de moog niet echt(als je het vergelijkt met de mogelijkheden van een een virus ti).

Wil je later uitbreiden dan kan je altijd nog investeren in een moog of een korg, .dat is naar mijn mening de enige juiste volgorde zonder teleurgesteld te raken over beperkte mogelijkheden
 
Ik snap niet dat mensen een ms20 of een moog aanraden aan iemand die een eerste synth wil aanschaffen??...Bij een eerste synth denk ik vooral aan veelzijdigheid en dat zijn de ms20 en de moog niet echt(als je het vergelijkt met de mogelijkheden van een een virus ti).

Wil je later uitbreiden dan kan je altijd nog investeren in een moog of een korg, .dat is naar mijn mening de enige juiste volgorde zonder teleurgesteld te raken over beperkte mogelijkheden


Ik vond het een fijne eerste synth! En dat was nog wel een MS-10.. Goed, ik moet zo'n virus dan ook helemaal niet.
Oftewel, je zal het merendeel niet snappen op deze wereld, doe ik ook niet. :)
 
Ik snap niet dat mensen een ms20 of een moog aanraden aan iemand die een eerste synth wil aanschaffen??

Beetje het zelfde idee als eerst leren vliegen in een klein sportvliegtuigje voordat je aan een Boeing begint. Wel spectaculaire polyfonie van de passagiers tijdens die steile duikvlucht naar beneden terwijl jij koortsachtig door de handleiding bladert tijdens je eerste vlucht als je voor de Boeing kiest, zo veel moet ik wel toegeven.

...Bij een eerste synth denk ik vooral aan veelzijdigheid en dat zijn de ms20 en de moog niet echt(als je het vergelijkt met de mogelijkheden van een een virus ti).

Het hangt er van af wat je belangrijker vindt. Bakken met opties en routings die nauwelijks nog te volgen zijn voor een beginner om te achterhalen wat wat doet in een patch kan contraproductief zijn voor een beginner. Een Korg MS-20 heeft een simpele basis architectuur en alle speciale routings zijn altijd zeer makkelijk te volgen (gele kabeltjes). Maar je kunt er hele complexe dingen mee doen. En ieder geluid moet je zelf patchen, wat een uitstekende manier is om te voorkomen dat je alleen wat tweakt aan standaard geluiden. Je integreert ook makkelijk andere analoge bakken, ik varieer bijvoorbeeld met een MC-202 of een MonoTribe.

De Moog is mijn optiek inderdaad een wat beperktere machine, dat is een machine die je koopt voor het karakter.
 
Ik vond het een fijne eerste synth! En dat was nog wel een MS-10.. Goed, ik moet zo'n virus dan ook helemaal niet.
Oftewel, je zal het merendeel niet snappen op deze wereld, doe ik ook niet. :)

Dat is waar en gelukkig maakt iedereen zijn eigen keuzes en heeft iedereen een eigen smaak :okdan:

Maar goed de topic starter wil ook graag wat trancey dingen maken en dan zou mijn keuze een virus ti zijn.
 
Back
Top