Access Virus - Please Tell Me More!

Nap

GAS-arbeider
Lid sinds
17 januari 2007
Berichten
15.009
Locatie
Den Bosch
In een heleboel posts en gearlists zie ik de Access Virus terugkomen, hij is blijkbaar zeer populair! Ik zit serieus te overwegen er een aan te schaffen aangezien mijn enige huidige VA synth, de AN1x, mij een beetje te iel en te dun is. De AN1x is niet alleen al behoorlijk oud, maar ook uit een lagere prijsklasse dan de Virus. Deze zou dat dan ookveel beter moeten kunnen lijkt mij.

Ik heb wat gezocht op het forum over de Virus maar er blijven een aantal vragen over.

1) Ik zou graag wat demo's willen horen van wat het ding kan. Nu heb ik lokaal alleen een hele chagrijnige muziekboer die alleen maar keyboardjes verkoopt met carnavalsbegeleidingspatronen, dus even luisteren zit er niet zomaar in. Heeft iemand toevallig wat voorbeelden bij hand of een complete track waarin de Virus een dominante rol speelt?
2) De prijzen tussen de A en de B liggen tweedehands online redelijk dicht bij elkaar (meestal tussen de 400 en 600 euro). De C is een stuk prijziger (rond de 800) en de TI is echt behoorlijk aan de prijs. Nu ben ik zelf erg van hands-on dus ik denk dat de desktop de prettigste uitvoering van mij zou zijn (zo krijg ik mijn rack natuurlijk nooit vol!). Is het verschil tussen de B en de C in realtime bediening en geluidskwaliteit die 200 euro extra waard? Ik ben niet zo geinteresseerd in EQ of extra effecten, want daar heb ik al apparaten voor, maar ik wil wel het beste geluid natuurlijk.
3) Eigenlijk dezelfde vraag als 2, is de Virus B 200 euro extra waard tov de Virus A?

Wat ik dus wil is een breed inzetbare synth met een intuitieve interface die ik kan laten gillen, boeren, pompen en zagen. En ik wil die geluiden zelf kunnen bouwen (dus geen rompler). Qua stijl zit ik een beetje in de techno/ambient/industrial/trance hoek; mooie dromerige geluidjes afgewisseld met heftige accenten en rauwe geluiden. Mocht iemand hier een goed alternatief in dezelfde prijsklasse (rond de 500 euro voor tweedehands) voor weten hoor ik het ook graag! Zo heb ik ook al een likkebaardend naar die Nord Racks gekeken maar daar mis ik de realtime controls.

Mijn AN1x hou ik, dus ik heb geen behoefte aan een apparaat met toetsen. Tenzij die apparaat zowel als synth als masterkeyboard zoveel beter is dat ik mijn AN1x gewoon kan dumpen. Zie mijn sig voor waar de nieuwe telg tussen zou komen te staan.
 
1. Demo's:
http://www.vengeance-sound.de/eng/indexes/indexSounds.html
Uiteraard alleen de demo's waar Access bij staat. Voornamelijk Trance gericht.
Voor ander spul moet je gewoon eens rondzoeken op het net. Op de Access site kan je ook eea beluisten.

2. Verschillen:
http://www.access-music.de/comparisonchart.php4
TI staat er niet op, die is door de nieuwe osc's etc echt een andere synth geworden.
C heeft het 'Moog' filter, de rest niet. Klinkt prettig. Verder idd EQ wat erg handig is. Qua bediening heeft ie dedicated knoppen voor fx, wat wel fijn is.

3. Virus A:
Geen ervaring mee. Volgens die comparison chart heeft ie geen phaser. Dat vind ik nou net een van de sterkste effecten. Ik zou er niet voor gaan.

Verder volg ik je niet vwb Nordlead. Die heeft namelijk ook realtime controls. Ik denk dat een Virus B prima voor je is om mee te beginnen.
 
Als je zelf al aangeeft dat je de EQ en extra effecten niet zo belangrijk vindt moet je mooi voor de B gaan. Heb ik zelf ook gedaan omdat ik vind dat je daarmee het meeste waar voor je geld krijgt. Ik kan er alles mee maken wat ik wil.
Hij kan op een Moog filter na eigenlijk alles wat de C ook kan.

De A vind ik persoonlijk een beetje te beperkt: 12 stemmen (B heeft er 24), geen phaser, geen distortion, geen ringmod en 'maar' 2 oscillators.
 
Origineel geplaatst door MikeJarod
Verder volg ik je niet vwb Nordlead. Die heeft namelijk ook realtime controls. Ik denk dat een Virus B prima voor je is om mee te beginnen. [/B]

Je hebt gelijk, ik haal hem door de war met de Virus Rack versie die vrij beperkte controls op de unit zelf heeft. Zal het rode kleurtje wel zijn.

Bedankt voor de antwoorden tot dusver, de Virus B lijkt inderdaad de beste keus qua prijs/prestatie op dit moment. Aangezien ik op dit moment toch blut ben heb ik ook nog even de tijd om verder te orienteren en erin te duiken :)

Hmm, die demo's klinken erg lekker. Dat pers ik inderdaad niet uit het spul dat ik nu heb. Volgens mij ben ik toe aan een lening. En een verschoning.
 
er stond toch een rack xl te koop hiero?

heb je een virus c... divice panel en gaan!
 
De rackversie is niet echt een optie, ik wil goede en intuitieve realtime controls op het apparaat zelf, ik werk niet graag met PC editors en plugins. Ik heb wel zo'n E-Mu controller keyboardje met draaiknoppen om o.a. softsynths mee aan te sturen, maar ook daar word ik niet echt heel vrolijk van (al werkt het op zich best goed).
 
Vergist oe-eige nie in de interface van de desktops. Je zult nog steeds behoorlijk in de menu's moeten duiken!
Ik heb zelf de Virus Rack (dus de B in rack uitvoering), en heb de desktop B gehad. De bediening van de Rack is heel goed te doen hoor.

Kijk anders ook eens naar de oudere Novations: Nova en Supernova... hele mooie synths met hele mooie interface...
 
Die (Super)Nova's vind ik ook erg mooi ja, alleen in de demo's die ik daarvan heb gehoord lijken ze minder vol te klinken dan wat ik van de Virus gehoord heb. Dit kan natuurlijk ook aan de gebruikte presets gelegen hebben?

Hmm, zit even rond te kijken op marktplaats, maar die Supernova 2 Rack Pro ziet er wel beestachtig uit, rackmounted maar wel heel veel knoppen. Best of both worlds?
 
super(nova) klinkt idd dunner.. je kan natuurlijk gaan layeren maar jah dat kan op de virus ook...
 
Re: Access Virus - Please Tell Me More!

Origineel geplaatst door Napole0n

Nu heb ik lokaal alleen een hele chagrijnige muziekboer die alleen maar keyboardjes verkoopt met carnavalsbegeleidingspatronen...

so true :)

Voor 'echt' spul en geinteresseerd advies moet je gewoon naar utrecht of amsterdam. Heb ooit bijna slaande ruzie gehad met die vetklep met zn schuiftrompetten. Stampvoetend de winkel weer verlaten :o:
 
Origineel geplaatst door Napole0n
Die (Super)Nova's vind ik ook erg mooi ja, alleen in de demo's die ik daarvan heb gehoord lijken ze minder vol te klinken dan wat ik van de Virus gehoord heb. Dit kan natuurlijk ook aan de gebruikte presets gelegen hebben?


Mwa, wat heet "vol"... De Virus klinkt "donker", de Nova wat meer "helder". Houd ook in je achterhoofd dat bij de B en de C er behoorlijk wat geluiden graag de Unison erin schudden. De distortion op de Virus vind ik zelf ook beter, dat kan ook invloed hebben.
 
Re: Re: Access Virus - Please Tell Me More!

Re: Re: Access Virus - Please Tell Me More!

Origineel geplaatst door loveyourjunos
Voor 'echt' spul en geinteresseerd advies moet je gewoon naar utrecht of amsterdam.

Of Eindhoven...
 
Virus B is idd duidelijk beter dan de B, ook kwa klank, de C vrijwel niet. Ben zelf een gelukkige eigenaar van een virus B Desktop. Supernova vind ik persoonlijk ook wat minder sterk, maar zeker niet slecht.
 
[pats-mode:on] ik heb ze allebei (virus C & Supernova2) [pats-mode:off], maar het zijn echt 2 aparte bakken.

Geluid van de Virus vind ik iets lekkerder (warmer/voller/meer bass), maar de bediening van de Supernova is echt heerlijk: bergen met knoppen en edit mogelijkheden en een goeie, makkelijke vocoder.
Dat vind ik weer een gemis op de virus: het is allemaal wat meer zoeken.

Maar ze vullen elkaar lekker aan.

Welke ik als eerste zou aanraden? Moeilijk.. je zou ze moeten beluisteren/bedienen voordat je een keus maakt..


Succe iig! :biertje:
 
en de virus classic? Daar hoor ik nooit iemand over, wat is dat voor beesje eigelijk?
 
Bedankt voor alle antwoorden. Afgaande op de antwoorden en demo's denk ik dat de Virus B Desktop voor mij de beste keuze is. Hopelijk heb ik over een maandje de centjes bij elkaar om er een te kopen.
 
Heb nu een jaartje of 4 een VIRUS KC.. en zit er steeds vaker aan te denken om hem weg te doen.
Vind het beestje toch vrij plasic klinken op een of andere manier.

Je kan er veel meer maar je moet wel van de sound houden.
 
Back
Top