Advies bij aanschaf eerste synth

Yureka

Nieuwkomer
Lid sinds
27 februari 2016
Berichten
4
Hallo allemaal,

Ik ben al een hele tijd aan het overwegen om een synth aan te schaffen. Tot nu toe heb ik alleen met software gewerkt, maar dit helpt me niet helemaal in het creatieve proces en ik zou graag fysiek aan knoppen willen draaien om de basics van geluidssynthese te leren begrijpen en geluiden naar m'n hand kan zetten.

Ik ben op zoek naar een synthesizer in de prijsklasse van €800,- en heb de volgende op het oog:
- Moog Little Phatty (tweedehands)
- Nord Lead A1 (tweedehands)
- Access Virus TI(2) (tweedehands)
- Access Virus TI Snow (tweedehands, eventueel nieuw)

Ik heb ook gekeken naar goedkopere alternatieven als de Roland Gaia en de Novation Bass Station II,, alleen heb ik heel het internet afgestruind en hebben ze me beide niet overtuigd (wel qua interface, maar niet qua geluid).

Mijn vraag aan jullie is: Welke synth is toegankelijk voor beginners, maar ook nog uitdagend voor als ik meer gevorderd raak? (Mocht je nog verdere suggesties hebben, die zijn ook meer dan welkom!)

Alvast bedankt! :)

edit: De muziek die ik ermee wil maken is dance (deadmau5, Armin van Buuren & Above&Beyond omvatten het sprectrum waarmee ik me bezig hou)
 
Laatst gewijzigd:
Nord rack2. Koop je voor pakweg 400. Midi keys erbij en go.
 
Zonder twijfel de Access Virus 1/2 of Snow! Je zegt zelf geïnteresseerd te zijn in de basis van geluidssynthese. Dat kan hiermee dus uitstekend (ook met software btw). Door presets te pakken en te kijken hoe ze zijn opgebouwd leer je erg veel.
 
Snow zou ik niet doen, heeft erg weinig knoppen voor als je juist graag hands on wilt gaan.
Andere synths is weinig mis mee.

Verder even goed kijken of je een monofone of polyfone synth wilt, ofwel of je akkoorden wilt kunnen spelen.
Ja, dan valt de moog af en ook andere monofone synths zoals de bass station .
 
De Virus TI1/2 kan alles :D Dus waarom nog nadenken?

Eens!

En verschrikkelijk veel sounds voor te vinden en wat wel fijn is voor synhtese leren; een vst editor waarin je exact kan zien wat de instellingen van een sound zijn, dus daar kan je goed van leren :okdan:
 
Kies er één met een zo helder mogelijk (hands-on) interface waarbij je niet hoeft te 'menu-duiken'. Juno 106 of iets dergelijks, er zijn er genoeg. Ik zou er ook op letten dat men de standaard bewoordingen voor de verschillende funkties gebruikt. Als je eenmaal kan lezen en schrijven met een dergelijke synth, dan heb je een solide basis en synthese-begrip om het eventueel wat complexer te gaan zoeken (al dan niet met diepere interfaces).
 
Als je voor een mono synth gaat en (basis) synthese wil leren is een Korg MS-20(mini) volgens mij een goed begin.

Een Korg MS-20 kan vrijwel alles wat er in de SoS synthese serie behandeld wordt. Dus je gaat achter de MS-20 zitten terwijl je die artikels leest en je patch alles precies zoals het uitgelegd wordt. Je moet soms wel een beetje vertalen aangezien een SH-101 iets anders werkt maar dat is nooit zo heel moeilijk.

Maar het is wel een synth die zo zijn nukken heeft, geen fatsoenlijke keytracking op de filters en je moet vaak op onconventionele manieren gaan patchen om bepaalde dingen te kunnen bereiken.

Als je niet patcht is het nog steeds een lekker klinkende synth maar geen keytracking blijft wel een nadeel. Als je echt wat geld te besteden hebt kun je voor de MS-20 MODULE kit gaan, deze heeft een aantal extra's die hem helemaal af maakt en er zit een gratis stepsequencertje bij.
 
Kingkorg , ob12 , mini korg ms20, nordlead , alles van moog etc
 
De virus TI is zeker een goede keuze. Je kunt ook nog denken aan B.v. Een JP8000 en dan nog een andere er bij. B.v. een mono synt, een echt analoge. B.v. Een pulse 2 o.i.d....eigenlijk is er zoveel keus. Een blodeld is ook nog interessant, al is het editen weer iets omslachtiger.
 
Ik vind de Virus voor een beginner misschien nog iets te lastig, je ontkomt er niet aan door menu's te scrollen. Ik heb het zelf geleerd op een Nord Lead 2, voor alles een knopje, geen menu's. De Virus TI heeft dan wel de software editor die alles wel duidelijk maakt, maar goed dan is de topic starter weer met de muis bezig i.p.v. knopjes draaien. Aan de andere kant, de Virus kan wel nagenoeg alles, je bent alleen beperkt door je eigen fantasie.

Als je een moderne synth wilt hebben die lekker hands-on is en ook nog interessant blijft voor gevorderden, kijk dan ook eens naar de Nord Lead 4. Qua sound ga je met een VA de diepe bassen misschien missen, daarvoor kun je inderdaad op een gegeven moment een analoge monosynth aanschaffen.

Koop in ieder geval gewoon 2e hands.
 
Eens!

En verschrikkelijk veel sounds voor te vinden en wat wel fijn is voor synhtese leren; een vst editor waarin je exact kan zien wat de instellingen van een sound zijn, dus daar kan je goed van leren :okdan:

Ja lekker software. Dat ken die dus nu ook al, op zijn beeldscherm de instellingen bekijken.

Maar ik zou nog geen uitgebreide synth kopen. Een ms10 mini of 101 achtig zijn hands on. Als je het wil leren werkt dat het beste. Ik ben begonnen met een poly800 en ik snapte er niks van.
 
Wellicht is een nieuwe Korg Minilogue ook interessant ? Analoog, toch wat polyfoon, lekker veel knopjes, educatieve display met het geluidsgolfje er op. Er zitten ook nog wat effecten op geloof ik. Valt ook dik binnen je budget.

Heb zelf al 4 synths, anders zou ik de aanschaf moeilijk kunnen weerstaan.

Heb zelf eens een Novation Ultranova weggedaan en vervangen door een Minibrute. Die laatste had veel minder features, maar had er toch meer plezier van; geen menu's, lekker veel knopjes.
 
Ms20 mini , om te leren
Of een legacy ms20 met de controler als je software wilt gaan
 
Ik ben begonnen met een korg mono/poly. Snapte er ook niks van maar dat was juist erg leuk! Knoppen draaien en luisteren ongeacht de kennis was toen veel interessanter dan nu, nu ken ik het allemaal wel en is de magie wel een beetje weg..

Herkenbaar dat laatste zinnetje, wat een goede remedie is is om af en toe een synth-leek uit te nodigen die het geluid wel tof vind maar geen idee heeft wat een VCO of VCF is. Dan komen er opeens allemaal nieuwe sounds tevoorschijn die je nog nooit heb gehoord ;)
 
Wellicht is een nieuwe Korg Minilogue ook interessant ? Analoog, toch wat polyfoon, lekker veel knopjes, educatieve display met het geluidsgolfje er op. Er zitten ook nog wat effecten op geloof ik. Valt ook dik binnen je budget.

Heb zelf al 4 synths, anders zou ik de aanschaf moeilijk kunnen weerstaan.

Heb zelf eens een Novation Ultranova weggedaan en vervangen door een Minibrute. Die laatste had veel minder features, maar had er toch meer plezier van; geen menu's, lekker veel knopjes.

Vind dit wel een goede. Heb er nog niet mee gespeeld. Geluid kwam ielig over bij mij bij de demo's. Maar ik ben een zeiksnor. Verder is dat met golfvormen een goede. Denk dat dat prima is om te leren.

En het is dat ik niks meer mag kopen van mijzelf maar een Yamaha cs reface staat nog op mijn lijstje. Vond het geluid bij demo's voller dan de miniloque. Maar dat zal ook voor een deel perceptie zijn. Echter de mogelijkheden en hands on functionaliteit spraken mij erg aan. Stond er pas nog 1 te koop op Sf marktplaats.
 
Back
Top