JX-10 sustain pedaal, hoe?

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
Mijn Roland JX-10 heeft een van de prettigst spelende klavieren die ik ken.
Daarom wil ik hem gebruiken als masterklavier om piano te spelen via een Kontakt Sample library.
Bij het piano spelen is een sustain pedaal echter behoorlijk belangrijk.
Daarom heb ik een sustain pedaal aangesloten op de JX-10.
Maar wat ik doe, intrappen van het pedaal doet helemaal niks. Het lijkt erop dat er geen midi signaal naar kontakt gestuurd wordt als ik het pedaal intrap. Noten werken wel overigens. Het is puur dat pedaal.
Uiteraard heb ik gespeeld met de polariteit van het pedaal, maar het doet gewoon niks.
Moet ik wellicht in de instellingen van de JX-10 nog wat doen? En zo ja, hoe en wat dan?
Ik gebruik overigens de Vecoven rom in mijn JX-10, dus wat midi functies betreft is hij tegenwoordig zo compleet als het maar zijn kan.
 
Hij stuurt gewoon niks uit als ik dat pedaal intrap. Lijkt wel of de JX-10 dat gewoon niet kan.
 
The HOLD is een logisch niveau: 0 of +5V. Een voetschakelaar dus en geen pedaal.
Probeer maar uit door een open jack plug erin te steken en dat de Tip van de plug kort te sluiten met the Sleeve (massa).
 
in de handleiding achterin bij midiimplementation chart kijken:

transmit midi controller 64

als ie dat niet doet zend ie dus geen sustain uit
 
Ik zal er wel overheen lezen, maar ik kan het niet vinden in de handleiding. Op welke pagina vond je dat?
 
Overigens zit het pedaal in de hold ingang. Dat lijkt mij correct.
 
Ik zal er wel overheen lezen, maar ik kan het niet vinden in de handleiding. Op welke pagina vond je dat?

op pagina 64 van die link die ik hier neerzette

daar staat de midi implementation chart

dat is de eerste plek waar je moet kijken als ej snel iets wilt weten over midi en mogelijkheden van een apparaat

hoe en waar je dan uiteindelijk de sustain midi output kan veranderen dat weet ik niet en ik ga ook niet die hele manual bekijken, dat moet je toch echt even zelf doen! :mexico:
 
Overigens zit het pedaal in de hold ingang. Dat lijkt mij correct.


ja, en dat is inderdaad gewoon een schakelaar maar intern kan dat dus weer naar midi worden omgezet en naar buiten uitgespuugd worden zodat je sustain ook op andere apparaten en software kan besturen
 
Ik ben bang dat die manual niet helemaal meer up-to-date is wegens het vervangen van de OS.
Manual zal er ook nog wel niet zijn aangezien het nog steeds in ontwikkeling is..

Misschien de vraag ook even voorleggen op Gearslutz aangezien het daar allemaal een beetje tot stand is gekomen :)
https://www.gearslutz.com/board/ele...upgrade-modification-beta-testers-wanted.html


is het niet slimmer gewoon eerst even te proberen? wie weet is dat gedeelte helemaal niet ge updated en werkt het nog net zo als in de oude manual,,, daarna kan je altijd weer zien!:biertje:
 
Zo te zien kan hij het inderdaad uitspugen.
Ik vind (na lang zoeken) ook in de handleiding iets van midi optie 27 en 37, waarmee ik de hold midi functie mee aan en uit kan zetten. Dat zal het wel zijn dan. Ga ik vanavond eens proberen.
 
Bedankt allemaal. Het is inmiddels gelukt.
Het verzenden van midi als dat pedaal ingetrapt wordt, bleek inderdaad standaard niet aan te staan.
En de optie om dat te veranderen is in het Vecoven rom anders. Namelijk niet optie 27 en 37, maar 33 en 43.
 
Back
Top