zwel-/sustain pedaal en VST's

edirol_pcr800

Ingeburgerd
Lid sinds
7 december 2010
Berichten
43
Hi,

Sinds enige tijd kan ik eindelijk (!) de knoppen, sliders en drukkers op mijn Edirol pcr800 midi klavier programeren om bepaalde functies te verrichten. Hiervoor moet je in cubece de handeling die een VST moet gaan verrichten via de "learn" functie aan een te kiezen functie van de VST (b.v. "drive") toewijzen.

De Edirol pcr heeft een ingang voor een zwelpedaal en eentje voor een sustainpedaal. Nu dacht ik dat, als ik een sustain pedaal en een zwelpedaal zou aanschaffen, ik aan deze pedalen ook een willekeurige functie kon toewijzen. Zeg maar een knop, maar dan eentje die je met je voet kan bedienen.

Op youtube zie ik een knul die in een piano-VST de functie sustain selecteert, zijn pedaal intrapt, en dan is het pedaal aan de sustain functie toegewezen. Mijn vst's (synthesizer- en gitaar VST's) hebben echter geen sustain functie.

Kan ik wel een willekeurige functie uit een VST softsynth aan dit pedaal toewijzen? Ik zou b.v. het pedaal willen intrappen en dat het geluid dan flink vervormd. En hoe zit dit bij het zwelpedaal?

Bij voorbaat erg veel dank voor uw reactie!
 
Ik heb zelf niet zo'n controller - mooi ding trouwens - maar heb de handleiding even opgezocht. http://www.roland.com/support/article/?q=manuals&p=PCR-800&id=1810983
\ Volgens mij staat er bij punt 29 op pagina 7 dat het kan:
"You can connect suitable pedals to these jacks and use them as controllers. ... You can assign the desired MIDI messages to these controllers. (->Assigning a MIDI message(p. 20))"
 
Bedankt voor het opzoeken! Die manual die heb ik al zeker drie keer helemaal door moeten lezen alvorens ik functies aan de vele knoppen kon toewijzen (ik heb het klavier al ruim twee jaar). Extreem ingewikkeld! Mensen die niet heel geïnteresseerd zijn in computers zullen nooit deze knoppen kunnen gebruiken. Ik wist dus dat het zou moeten kunnen.

Maar in de praktijk lijkt vooralsnog het sustain pedaal anders te werken dan de overige knoppen/sliders etc.. Ik ga het komende week weer proberen. Alle info is welkom! Wordt vervold!!
 
Back
Top