Juno-DS

juno-ds88_rev1_main.jpg
 
:gaap:
 
Met de mogelijkheid om eigen samples in te laden en samples/songs te triggeren lijkt deze me wel mooi te voldoen als budget podiumbak. Daar lijkt hij met de selectie geluiden en licht gewicht ook helemaal voor gemaakt.
 
En op batterijen...
 
Is dit het oneliner topic ofzo?

Leuk, meningen, maar onderbouw het anders even ofzo. Het is een middenklasse stage synth. Tot zover het objectieve gedeelte. Wat/waarom vind je er (niet) goed aan?
 
Op papier is het een heel capabele bak. Het staat of valt dus met de klankkwaliteit. Daar kan ik niks zinnigs over zeggen zonder hem te proberen.
 
En wat heeft dit met een Juno te maken? Konden ze geen andere naam meer vinden? Tegenwoordig is het allemaal Juno-DIt en Juno-DAt...
 
Alsublieft zeg, toch niet wéér diezelfde discussie?
Voor eens en voor altijd, "Juno" is een typisch dialectisch woord van oorsprong uit de Japanse Alpen en het betekent "We gaan er voor weinig geld toch proberen een lap op te geven".
 
Roland noemt hun middenklase stage synths "juno" of een afgeleide ervan en hun totl stage synths "jupiter" of een afgeleide ervan.

Mercedes noemt hun sportkarretjes "S", hun sedans "E" en hun terreinwagens "G".

Get-over-it. Altijd weer datzelfde gezever over de naam, maar wat is er hier nu eerlijk al inhoudelijk over de synth gezegd? Nada!
 
Lijkt me een prima ding. Niet zwaar voor hamermechaniek en de Roland keybeds zijn altijd erg goed.
 
Juno is voor Roland de instap-synth, ongeacht de gebruikte technieken. Ik vrees echter dat de DS net zo dun klinkt als de Di. Dus heb je er op het podium vast weinig aan.
 
Hoi Mark-T, ik weet dat je vaak zegt dat budget synths dun klinken op het podium en dat je niet hoorbaar bent, maar ik kan zeggen dat dit mijn ervaring absoluut niet is. Ik heb van alles gebruikt (incl. Korg PS-60 enzo) maar nooit enige klacht ervaren of gehad van anderen.
 
Dan zijn onze ervaringen tegenstrijdig. Ik zie me met een Juno (ik heb de voorloper gehad in de vorm van een RS-50) en een Korg PS-60 niet hoorbaar zijn op het podium. Ik heb opnames teruggehoord waarbij de RS-50 compleet onhoorbaar was en de Alesis Nanopiano (ook niet het meest dynamische instrument) wel boven alle gitaar- en drumlawaai uit kwam.

Mijn Yamaha S30 klinkt twee keer zo dynamisch als een Roland RS-50 en zelfs de S30 heeft soms moeite om in de mix overeind te blijven.
 
Heeft denk ik meer met basisklank, EQ-settings en volumeknop te maken dan met onderliggende technologie.
 
Back
Top