Avond cursus / opleiding geluidstechnicus

Lid sinds
6 juni 2003
Berichten
2.560
Locatie
Oosterhout
Hoi,

Heeft iemand hier ervaring met een avond cursus / opleiding geluidstechnicus?
Ik werk zelf al jaren part-time in de sales en part-time in mijn eigen studio (begonnen als hobby). Ben nu op zoek naar een vaste job als audio technicus o.i.d maar krijg veelal te horen dat ik geen relevante werk ervaring of papieren heb.

Deze heb ik gevonden:
http://www.iabopleidingen.nl/live-audio-1/
http://soundeducationnederland.com/waarom-soundeducation/

Heeft iemand hier ervaring mee of andere tips?
Het liefst zou ik naar de SAE gaan maar ik moet elke dag werken..
 
Last edited by a moderator:
Papieren zijn de meeste potentiele werkgevers eigenlijk ook niet veel waard, vergeleken met echte werkervaring. Heb je in je eigen studio nog geen dingen gemixt of geregistreerd?
 
Papieren zijn de meeste potentiele werkgevers eigenlijk ook niet veel waard, vergeleken met echte werkervaring. Heb je in je eigen studio nog geen dingen gemixt of geregistreerd?

Ja zeker wel maar voor functies als "audio technicus" is dit niet voldoende omdat het produceren en mixen van muziek niet "technisch" genoeg is (qua aansluiten en bedienen van hardware e.d.). Ik ben het hier overigens niet mee eens maar goed.
 
For what it's worth, van sound education krijg ik een betere vibe dan van IAB. Het is allebei rond de 2000 euro (op zich best een smak geld), maar IAB zijn vijf mannen in een portacabin.
 
Je zou bij de potentiële werkgevers zelf kunnen vragen welke opleidingen zij erkennen, als dat al niet uit hun vacatures blijkt.

Succes.
 
je bedoelt werk al studio technicus?

Daar is sws moeilijk aan te komen,veelal een mans bedrijfjes..

OF echt als live audio technicus? Dat gaat echt puur om ervaring, mijn werk agenda zat al vol voordat ik uberhaupt mn opleiding afgemaakt had :) Het is ook een kwestie van de juiste mensen tegen het lijf lopen, en in het begin veeel voor niks werken ej. En gewoon je werk echt heeeeeeel goed doen.

Ik ben ook begonnen als vrijwilliger bij Doornroosje en 2 jaar later zzper met 4 klussen per week :)
 
Ik lees gezellig mee... Aangezien ik ook een beetje in die richting zit te koekeloeren..

Maakt het ook nog uit wat voor (prof) opleiding je hebt, buiten de muziek hobby/interesse? Ik heb bv tech natuurkunde in de pocket etc. Maakt dat veel verschil?
 
Hangt ook een beetje af van wat je wil leren, Arv. Snappen hoe fysiek geluid en elektronica werken kan een pré zijn, maar het gros van de dingen die je moet kunnen als geluidstechnicus zijn toch meer praktisch van aard. Waar prik ik wat in, wat zet ik waar neer, en waarom, en aan welke knop draai ik.
 
Toevallig ken ik sound education zelf en kan zeggen dat je veel waar voor je geld krijgt.
Heel veel materiaal voor relatief weinig geld, persoonlijke aandacht en voor (oud-)studenten af en toe gratis workshops naderhand.

Check hun facebook voor alle activiteiten welke ze hebben gehad:
https://www.facebook.com/SoundEducationNederland?fref=ts
 
Hangt ook een beetje af van wat je wil leren, Arv. Snappen hoe fysiek geluid en elektronica werken kan een pré zijn, maar het gros van de dingen die je moet kunnen als geluidstechnicus zijn toch meer praktisch van aard. Waar prik ik wat in, wat zet ik waar neer, en waarom, en aan welke knop draai ik.

Evident. Maar ik noemde het om te weten of het een voorzetje geeft, want ik kan me ook
voorstellen dat bv een vuilnisman minder affectie heeft met sound engineering.
Natuurlijk draait het allemaal om ervaring en credit opbouwen. In elk vak..

Die cursussen, dat is interessant. Alleen ik ben inderdaad ook benieuwd ja, welke willen de studio's
graag als papier zien (bovenop de ervaring: hoe meer hoe beter).
 
Er zijn misschien uitzonderingen, maar als je op gearslutz threads leest over audio-opleidingen, dan hebben de meeste studio-eigenaren daar geen echt hoge dunk van. Bijkomend probleem is dat zeker de studiomarkt compleet is uitgedroogd, dus er al heel weinig banen te vergeven zijn. Ergo, de overgebleven spelers die mensen zoeken kunnen zich veroorloven om te wachten op die ene eenhoorn met 15 jaar ervaring en gouden oren die voor een dubbeltje per dag wil werken en ook nog de koffie zet.
 
Back
Top