Nieuwe Yamaha synths: Reface

Het lijkt er op dat Yamaha binnenkort met wat nieuwe synths komt. De hype molen draait al op volle toeren, niet ten miste omdat het gaat om een aantal apparaten die geinspireerd of gebaseerd zijn op een aantal Yamaha klassiekers. Verder lijkt het er op dat het geen full size replica's zullen zijn, maar kleinere versies van de originelen.

RefaceTeaser.png


Je ziet het goed: dit zijn een YC-10 orgel, een CP-70 stage piano, CS80 en een DX 7

De apparaten in kwestie:

imgext.php


Verder zijn er nog wat youtube videos waar je niet heel veel wijzer van wordt (en met wat gepingel dat verdacht als een CS80 klinkt), en ook een teller die aftelt tot het moment van de reveal: https://yamahasynth.com/
 
Prima bijdrage Champ. Een discussie die al 20x gevoerd is (o.a. ook door jezelf) nogmaals oprakelen terwijl anderen gewoon discussie voeren over het gebruik van het apparaat in kwestie.

Wat is precies het nut van je reactie? Voor de 21e keer dezelfde discussie starten?
 
Vond dit een mooie demo v/d reface cs:
(gevonden via matrixsynth.com)

 
Inderdaad mooie demo.... ben geen Yamaha fan (behalve de CS 80 dan ;) ) maar heb onlangs de reface DX gekocht die ook prachtig via midi aan te sturen is... Veel synth voor relatief weinig geld, aanrader dus !
 
Ik vind zelf de Yamaha SK serie erg mooi, en vind het jammer dat daar TNT geen re-issue cq. 'reface' versie van is gemaakt,
Zeg maar iets digitaals 'a la Streichfett' maar dan dus van Yamaha.
 
Ja nu noem je wat op, die klinkt ook prachtig... er is dus meer Yamaha ;)
Doet mij meteen denken aan de Mellotron alleen die remake uit Berlijn (witte synth) is wel mooi maar veel te duur voor louter samples.
 
Als je dan toch voor Mellotron samples gaat: Nord heeft een excellente samplebank van Mellotron, Orchestron en nog wat optische spelers voor oa hun Electro's. Mellotron met soft attack en aanslaggevoeligheid is heel leuk. Opmerkelijk ook hoe die violin sample voor bepaalde toepassingen nog steeds overtuigender klinkt dan deze of genen gigabyte orchestral samplebank.
 
Ook iPhone / iPad is een prima manier om een "Mellotron module" te verkrijgen. Zijn verschillende apps voor.
 
Gaaf om te zien hoe er mensen zijn die heel veel plezier beleven aan de Reface YC:



Kerel brengt het zo goed dat het mij niet zou verbazen dat hij mensen over de lijn heeft weten te trekken om een dergelijke Reface aan te schaffen.
 
Gaaf dat enthousiasme inderdaad en hij weet ook wel met toetsen om te gaan...
 
Geweldige clip, hijj heeft de skills om te spelen maar ook om keyboards/synths aan de man te brengen.
Ik weet niet of jullie 'm kennen maar tot een paar jaar terug had je Torley op youtube. met z'n pianoskills en vst demo's die had ook zo'n aanstekelijk enthousiasme en speelde ook erg goed.
 
JA ! deze bedoel je toch ? Torley (Thorranit Chongsiriwatana) GAAF !

 
JA ! deze bedoel je toch ? Torley (Thorranit Chongsiriwatana) GAAF !

Jazeker, that's the man!
Van sommige clips heb ik ontzettend genoten indertijd.
sorry voor het eventjes ietwat off topic gaan.
 
Jazeker, that's the man!
Van sommige clips heb ik ontzettend genoten indertijd.
sorry voor het eventjes ietwat off topic gaan.

De laatste dan, van een boerenzoon uit Australië die zichzelf heeft leren spelen naar aanleiding van wat hij op de radio hoorde omdat waar hij met zijn ouders woont geen televisie laat staan internet is.

 
Prachtig verhaal ook, beter met toetsen dan z'n vocabulaire ha ha Mooi !
 
Een kleine review van de Reface DX die ik hier heb staan sinds een tijdje, er zijn toch een paar dingen die echt wel een beetje shabby zijn:

geen polyfone portamento :( een van DE karakteristieke old school FM DX sounds (zeker bij 4 operator) is portamento in polyfone mode...die twaaaang beiwiwiwp old school detroit techno of Autechre Nine geluiden kan je dus niet maken

touch pads sliders (of hoe die dingen ook heten) - dit werkt OK om de envelopes te editten (heel overzichtelijk overigens om die op het schermpje te hebben) maar een boerekool slider erbij zou toch handiger zijn dan kan je heel snel in 1x van 0 naar 99 ofzo of overal er tussen, in de frequencie mode op de oude DX's kreeg je daar die psychedelische computerbliepjes mee (als je dat ding heel snel random ragde)

geen modulatie wheel is toch wel eigenlijk heel shabby...zou niet zo erg geweest zijn als er aftertouch was

Ik vind hem verder heeel goed klinken, en het speelt ook lekker leuk klein keyboardje, de FX en looper zijn een leuke extra maar vooral geen mod wheel en polyfone portamento maakt de hele toestand een beetje zuur, net niet af ofzo...halfslachtig gedesigned

wel leuk is dat je nu per operator feedback kan doen en er meer algoritmes zijn. En ik vind dat die er ook heel mooi uitziet :koffie:
 
Zou ze graag nog eens in zelfde grote zien maar dat zonder keys en dan met meer en/of grotere knoppen/sliders, zonder teveel beperkingen, rare verloopstekkertjes etc.
 
Bent wel eens met jullie beiden.
Heb hem een tijdje gehad maar om die redenen ook weer verkocht.
Het is een gaaf ding en veel potentie maar het is het nét niet zeg maar.

DX dus
 
Back
Top