Roland RE-301 zeer laag volume echo

MonoTron

Initiating Sequence..
Lid sinds
13 januari 2004
Berichten
6.108
Locatie
de paddestoel op m'n teen
In navolging op deze thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=176968
Ja ik ben nog steeds (af en toe) bezig met het volledig terug werkend krijgen van mijn geliefde Roland RE-301

In principe werkt alles nu aan de tape delay, echter het volume van de echo is zeer laag. Er is dus wel echo en ook meerdere keren feedback, maar de dry-wet verhouding is zo'n 90-10 ofwel je hoort bijna geen echo.
Een aantal zaken heb ik al uitgesloten of althans dat denk ik, maar wellicht kunnen de techneuten me op fouten in mijn denken wijzen, of hebben wellicht andere mogelijkheden wat de oorzaak zou kunnen zijn.

- Tape (alhoewel oud) doet het prima op mijn andere delays, dat zou de oorzaak niet mogen zijn
- Koppen zijn gedemagnetiseerd en schoongemaakt, waarmee ik ook mijn andere tape delays weer frisser klinkend heb gekregen
- Echo volume pot werkt, ik hoor iig verschil in echo volume wanneer ik eraan draai (dus van geen echo tot bijna geen echo ;) )
- Echo on/off knop werkt
- input jacks zijn schoongemaakt dus zouden niet meer mogen storen
- Reverb en chorus werken wel prima
- De koppen heb ik tijdens afspelen versteld om een zo duidelijk en hard mogelijke echo te krijgen. Op het gehoor dus, ik weet het niet echt de beste manier om je koppen af te stellen, maar zonder specifieke gereedschap zijn mijn oren het beste wat ik in huis heb

Mijn vragen/onduidelijkheden:
1. Aangezien ik wel echo hoor lijkt het me dat de koppen nog goed zijn, of is volumeverlies ook een indicator dat de kop aan het overlijden is?
2. Zit er ergens in het signaalpad van de delay een amp/versterker die kaopt kan zijn?
3. Zou dit mogelijk veroorzaakt kunnen worden door Caps die dood zijn?
4. Iemand andere opties?

Alvast bedankt voor het meedenken allen. Ik denk dat de roland volledig laten recappen sowieso een goed idee is,.. maar hoop toch iets meer duidelijkheid over de oorzaak te kunnen krijgen voordat ik de roland wegbreng voor onderhoud!
 
Funny how things go!

Natuurlijk net de 301 ff getest en er komt vandaag al een stuk meer echo uit, zeg 40%. Komt nog lang niet in de buurt van zelf oscillatie.
Trimpots binnen in had ik trouwens ook al gecheckt en dat gaf ook geen betere echo :(
 
Je tape is niet strak genoeg aangespannen over de koppen. Normaliter kan je die bijna niet indrukken tuasen de twee koppen. Je kan strakheid aanpassen. Staat in de service manual.
 
Thanks voor de tip Bazzie, zou dat het zijn?

Bedoel je de mechanical adjustment procedure die in deze manual (op pagina 20 van de pdf, paginanr 13) staat beschreven?
Ik zie verder geen specifiek tape tension onderdeel staan...
http://www.interruptor.ch/Roland_RE-301_service_manual.pdf
 
Jep leaf spring pressure.. zorg ook.ff dat alle andere mechanical adjustments perfect afgesteld zijn.
 
Ben er mee bezig geweest, maar de juiste druk op de leafs krijgen zonder zo'n drukmeter is nagenoeg onmogelijk ;)
Moet eerst even een rol nieuwe tape kopen, zodat ik dat zeker weten kan uitsluiten. Krijg alleen geen contact met Sam Vreekamp.

Deze week kwamen er allerlei onderzoekjes met de SU700 tussendoor, dus de delay is even links blijven liggen :D
 
Moet je toch ook met je vingers kunnen voelen? Ik heb geen verstand van maar ik moest aan mijn fiets ketting denken :D
 
Volgens mij moet je toch nog is met die pots binnenin aan de slag. Ik moest die van mij ook tot max draaien voor optimale feedback.
 
Feedback is terug, intensity trimpot ingesteld volgens de service manual.
De leaf spring tension is idd een gedeelte van de zachtere echo. Ik heb nieuwe felts besteld, zodra die erop zitten de druk eens fatsoenlijk instellen op het gehoor.

Ook heb ik een nieuwe rol BASF besteld, dus kan ik er weer goede tape opleggen en dan weer verder goed instellen.

Nog ff en de 301 draait weer als nieuw ;)
Thanks Bazzie!
 
Back
Top