Samplers. Welke heb je nog en waarom?

Geluid in nulletjes en eentjes.. wat een uitvinding :mega:
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==

Heb er al een aantal weggedaan maar sommige voegen toch iets toe. Lijstje hieronder heb ik zelf momenteel. :okdan:
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==

Ben benieuwd wat er bij jullie zoal rondhangt. En waarom het blijft of hebt aangeschaft. :)
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==

Casio FZ1: Vooral door de vele goeie herinneringen (vroeger gehad) later dus module versie teruggekocht. Erg lekkere filters en destijds zijn tijd ver voorruit.
Akai S950: Jaren terug een gehad, max geheugen. (geruild met 909). Wilde em altijd weer es terug en sinds een paar jaar weer in mijn bezit. 1,5mb geheugen.. erg blij mee.
EMU EMAX I: Ooit de II gehad. Lekkere filters en toch wel leuke dingen mee kunnen doen (goeie klank en werkte lekker). Minder waren de bugs zoals vastlopen. Nu dus een I gekocht. Puur voor de klank, het karakter in het geluid en de nostalgie die het oproept qua EMAX herinneringen.
Korg DSS1: Ooit gehad in de ninetees.. probeerde destijds van alles en iedereen's synths samples te maken. Veelal singlewaves, of gemixte waves.
Doel was daar een 'groot' bestand van maken van heel veel golfvormen in het RAM (512kb :D
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==
​).. kon ik uren zoet mee zijn :)
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==
Paar jaar terug, toen ik weer bezig ging met muziek maken vrijwel als eerste gekocht. Het is een sampler maar qua structuur doet ie meer aan een monotimbrale, analoge hybrid synth denken. En geen gedoe tijdens het editen met sampels selecteren).. Heerlijke, analoge filter (24/12db schakelbaar) + functies als unison, osc sync en zelfs een bit reducer (alsof 12 bit te veel zou zijn) maken hem redelijk uniek. :mega:
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==

Korg DSM1: De folder was destijds soort van prikkellektuur aangezien ik een DSS1 had. :D
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==
​Als synth gebruiken valt ie tov de DSS1 een beetje tegen qua structuur.. maar heeft het 4 voudige aan geheugen en 16 outs.
Geen Reso op de filters (zoals bij de DSS1) maar ze klinken toch erg goed en 16x dus. Snelle envelopes ook. Met de basis synthfuncties en de onboard single waves kun je al erg leuke dingen te doen.
Roland MV 8000: Had eerst de 8000 gekocht en toen later een 8800 omdat ik op 2 plaatsen ging werken.. Gewoon een erg lekkere machine die standalone (zelfs zonder het tft scherm) goed te gebruiken is als sequencer.
Samplersectie kent alle truuks die een (nieuwere) sampler hoort te kunnen. Effecten zijn leuke dingen mee te doen. Er zijn mensen die em moeilijk vinden maar valt allemaal best mee volgens mij. :)
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==

Sampler is ook als soundmodule te gebruiken maar het is meer een productie machine natuurlijk.. via SMPTE of midi sync mee laten lopen enzo. . :mega:
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==

Roland MV 8800: Big bad motta fokka :mega:
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==

Yamaha RS7000. Als sampler wat beperkt. Is meer toegespitst op gebruik van losse (drum) samples in combi met de te gekke sequencer waar het bij dit apparaat natuurlijk een beetje om gaat.

Damn.. ik heb echt veel gekocht sinds ik bovenstaand bericht maakte.. :P
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==

Mijn meest recente lijstje van hardware sample apparaten:
Alesis Fusion (3x)
Akai S20, S950
Casio: FZ10m
Elektron Octatrack
Emu: 5000ultra (2x), 4XT, EMAX I
Ensoniq EPS16+, EPS16+ rack
Korg DSM1, DSS1, Electribe 2, Korg Microsampler
Roland DJ70MK2, SP202, 404sx, MV8000, MV8800 (laatste heb ik tevens voorzien van SSD en stillere fan..)
Yamaha SU700 (2x), RS7000 (3x)
Zoom Sampletrak ST224 (2x)
Ik gebruik ze afwisselend.. beetje shoppen in eigen magazijn ofzo.. :D
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==
​ alles is, en blijft leuk! En het is altijd weer feest om een apparaat aan te sluiten :)
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==
 
Haha prachtig MacGyvergear!
zo'n mv8800 mv8000 lijkt me tof.
Is dat ook?

Yep.. het is gewoon zoveel apparaat voor je geld. Niet alleen een sampler maar een strakke en krachtige sequencer, goeie workflow.. helaas geen grid sequencing (Roland TR style) maar als je een beetje van het zelf drums inrammelen bent kun je op de pads heel goed uit de voeten.. hoge kwaliteit!!

Ik heb Egres weleens horen klagen over de vertraging die er is als je op het scherm de nootjes volgt (het is eigenlijk gewoon een soort computer, doet heel erg aan de Atari ST en Cubase denken) maar zelf niet echt veel problemen mee bij het componeren daarbij.. genoeg mee gemaakt.

Het openen van een grote map samples of project kan wel wat lang duren.. Ik heb zelf het idee dat het sinds de SSD wel beter is, bv met een grote map openen om wat hatjes uit te delen op de pads.. dit duurt wel een aantal seconden voor je wat kunt previewen (monitoren) en het overzicht van samples er is, maar gewoon sampelen zoals op elke sampler gaat super.. Hij heeft allerlei handige functies.. ook bij het sequencen.
De MV8800 is n stukje sneller dan de 8000.. en er is nog een klein stukje winst te behalen met een SSD te plaatsten.. maar voor het geld wat dit ding kost en wat het kan hoor je mij helemaal niet klagen.. helemaal als je kijkt wat er tegenwoordig wordt uitgebracht en hoe beperkt het is in polyfonie en samplegeheugen. Sommige apparaten kunnen niet eens stereo sampelen..

Hij kleurt wel een beetje maar helaas geen aliasing bij downpitchen.. daar is deze jongen te nieuw voor.. maar wel heel veel effecten aanwezig bij resampling om randjes te creëren.. dat is ook wel de kracht van dit apparaat.. hij kan zo ontzettend veel. :)

Hier een impressie op wat laadtijden
https://www.youtube.com/watch?v=i-Cg5oTUZpw
Een videootje waar iemand met 1 van de vele effecten doet:
https://www.youtube.com/watch?v=wdttaHegGfE
En nog een videootje van iemand die de interne monofone synth een drone maakt..

Kortom erg veel apparaat voor wat het kost. Ik heb ooit een 8000 voor 250 te koop aangeboden zien worden.. ik dacht dat daar zelfs ook de VGA/muis kaart nog in zat. Dat is wel iets om te overwegen bij aankoop aangezien die niet standaard was.
De MV8800 heeft die standaard wel en daarbij een kleurenscherm.. maar voor de rest zijn ze allebei 64 stemmig en uitbreidbaar tot 512mb. Het sequence gedeelte van de 8800 werkt iets makkelijker als het aankomt op patterns uitzetten in songmode maar is op de 8000 ook prima te doen.. werkt echt leuk! Variatie patterns maken en daarna tijdens het afspelen kun je ze on-the-fly uit proberen..
Heb ooit het trackje hieronder op die manier bij elkaar gejammed :) Drums kwamen alleen uit de MV.. De synthpartijen waren wel gesequenced in de MV maar had ik toebedeeld aan een Alesis Fusion..
https://www.synthforum.nl/forum/alge...ssie-confusion
 
Damn.. ik heb echt veel gekocht sinds ik bovenstaand bericht maakte.. :P
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==

Mijn meest recente lijstje van hardware sample apparaten:
Alesis Fusion (3x)
Akai S20, S950
Casio: FZ10m
Elektron Octatrack
Emu: 5000ultra (2x), 4XT, EMAX I
Ensoniq EPS16+, EPS16+ rack
Korg DSM1, DSS1, Electribe 2, Korg Microsampler
Roland DJ70MK2, SP202, 404sx, MV8000, MV8800 (laatste heb ik tevens voorzien van SSD en stillere fan..)
Yamaha SU700 (2x), RS7000 (3x)
Zoom Sampletrak ST224 (2x)
Ik gebruik ze afwisselend.. beetje shoppen in eigen magazijn ofzo.. :D
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==
​ alles is, en blijft leuk! En het is altijd weer feest om een apparaat aan te sluiten :)
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==

Wow, dat is een flinke collectie! Mocht je honger nog niet gestild zijn, dan zou je nog eens een Ensoniq Mirage kunnen proberen, die heb ik zelf sinds kort en vind ik erg leuk (met floppy emulator erin).

Verder heb ik nog een Akai S612, S3200, Emu E6400 Ultra & Classic, Yamaha SU10, Roland MS-1.

Samplers met een beetje karakter vind ik denk ik nog wel leuker dan synths. Na een tijdje heb je alles wat uit een analoge synth kan komen wel een beetje gehoord, maar met een sampler kan je blijven resamplen met fx etc en layeren voor een eindeloos klankpalet. Als je dit creatief doet is het minder uitgekauwd dan met synths pielen. Verder is dat strakke geluid van samples ook een kenmerk van de jaren 90 rave scene (nostalgie voor mij).

Jouw Korg DSS1 lijkt me ook een hele toffe bak. Anyway, respect voor je sampler verzameling!
 
Wow, dat is een flinke collectie! Mocht je honger nog niet gestild zijn, dan zou je nog eens een Ensoniq Mirage kunnen proberen, die heb ik zelf sinds kort en vind ik erg leuk (met floppy emulator erin).

Verder heb ik nog een Akai S612, S3200, Emu E6400 Ultra & Classic, Yamaha SU10, Roland MS-1.

Samplers met een beetje karakter vind ik denk ik nog wel leuker dan synths. Na een tijdje heb je alles wat uit een analoge synth kan komen wel een beetje gehoord, maar met een sampler kan je blijven resamplen met fx etc en layeren voor een eindeloos klankpalet. Als je dit creatief doet is het minder uitgekauwd dan met synths pielen. Verder is dat strakke geluid van samples ook een kenmerk van de jaren 90 rave scene (nostalgie voor mij).

Jouw Korg DSS1 lijkt me ook een hele toffe bak. Anyway, respect voor je sampler verzameling!
Hey, thanx! :) Ja de Mirage had ik bijna hier een tijdje mogen gebruiken.. zou em ook graag wel willen.. maar je ziet em niet zo vaak meer te koop. Ik heb door de videos van Roshi Ai (hier op SF) echt een hele andere kijk op deze sampler gekregen.. dacht altijd dat het gewoon een 8 stemmige sampler was met beperkt geheugen.. maar je kunt er echt gave dingen mee doen als synth. :)
Zou er dus bijna een hebben gehad hier.. een maatje van me had er 2. Maar laatst, toen we ze wilden re-animeren bleek dat er te veel defecten waren. Hij hoopt er nu 1 werkende van te maken.. Maar hij lijkt me zeker nogeens leuk om te hebben/proberen.
De EMU ultra/classic vind ik ook uniek door bepaalde synthfuncties.. Als je er bv een sample van een synth met PWM in stopt kun je met de starttijd van de sample moduleren een beetje dat statische karakter (van een sample) manipuleren.. en komt het dichter bij dat random gevoel wat je met Pulse width modulation (door LFO) ook hebt.. Ik ben het met je eens dat dit niet voor elke genre gewenst is.. En idd het strakke karakter van een sampler is nu eenmaal bepalend geweest voor bepaalde muziekstijlen.. met een beetje creativiteit samen met fx en sampelen kom je al snel tot hele toffe dingen die alleen maar met veel automation in een DAW te bereiken zijn.. :)

De DSS1 lijkt eigenlijk ook een soort synth qua structuur.. beetje als de Mirage.. heeft ook dat prettige alaising randje bij het downpitchen trouwens.. wel een hele grote bak maar zeker gaaf..:)
 
Heb er ook nog enkele:

Roland: MC808
GEM: S2R
Akai: S3200 - S3000 - 4x CD3000XL
Ensoniq: Mirage - EPS - EPS+

Effecten met sampler:
Eventide: H3500B
Korg: KP2

Waarom heb ik ze nog? Waarom zou ik ze weg doen? Ze kunnen best nog een tijdje mee :).

Cheers,
Exo. :mega:

Ha.. ja een sampler is gewoon ook zo lekker veel apparaat voor je geld.. :D tenminste.. ik kocht laatst een EPS16+ voor 125 euro, naar aanleiding van een gevraagd advertentie op SF. Er zat zelfs nog een geheugenuitbreiding in. Heb later nog de output expander gevonden.. voor 75 dacht ik. Hij doet me in alles denken aan de ASR10 die ik ooit had, ook de FX. Maar volgens mij heeft de EPS een meer crunchy karakter bij het downpitchen.. De module heb ik iets meer voor moeten geven maar is vrijwel als nieuw.
Het lijkt er wel op dat de sampler de laatste jaren iets meer waardering krijgt in prijs.. :)

De MC808 had ik bijna gekocht.. leek me ook altijd nogeens leuk. Maar kwam er bij het afhalen al snel achter dat diverse faders hun positie niet meer haalde bij het selecteren van de diverse edit functies. Eigenaar zei dat t em nooit was opgevallen.. Ik weet niet of dit een probleem is met MC808's? Maar ik was daarna wel een beetje genezen zeg maar..
Maar idd.. leuke apparaatjes.. helemaal als je wat ruimte beschikbaar hebt. :)
 
Je hebt gewoon een drum grid editor op de mv 8800 hoor .

Ok.. :) Maar heb je er weleens mee gewerkt? Ik heb het toen ik mijn MV8000 net had (ergens 2009 dacht ik) weleens geprobeerd.. maar vond het niet echt lekker werken.. De velocity werd ook meegenomen bij het selecteren van de Pad.. en ik kan me ook herinneren dat het niet echt makkelijk was een geselecteerde step te erasen..
Wat ik nog het meest miste was de visuele respons van leds die je wel met steptoetsen hebt op een TR (oid). Opzich is die 4x4 grid nog wel te doen, werkt ook prima op een NI Machine controller maar als je eerst op je schermpje moet kijken welke track je zit en welke steps zijn geselecteerd, werkt niet echt lekker. Dan liever gewoon indrummen en via "Pad+erase" dingen weghalen.. zoals op heel veel drumcomputers.. maar ik ga het nogeens bekijken binnenkort.
 
Ok.. :) Maar heb je er weleens mee gewerkt? Ik heb het toen ik mijn MV8000 net had (ergens 2009 dacht ik) weleens geprobeerd.. maar vond het niet echt lekker werken.. De velocity werd ook meegenomen bij het selecteren van de Pad.. en ik kan me ook herinneren dat het niet echt makkelijk was een geselecteerde step te erasen..
Wat ik nog het meest miste was de visuele respons van leds die je wel met steptoetsen hebt op een TR (oid). Opzich is die 4x4 grid nog wel te doen, werkt ook prima op een NI Machine controller maar als je eerst op je schermpje moet kijken welke track je zit en welke steps zijn geselecteerd, werkt niet echt lekker. Dan liever gewoon indrummen en via "Pad+erase" dingen weghalen.. zoals op heel veel drumcomputers.. maar ik ga het nogeens bekijken binnenkort.

Heb de 8800 ff aangezet.. manual erbij.. :) Het wissen van steps kan via de 'pad erase' is ff aanwennen maar wel te doen.. Velocity is ook vanaf 1 knop op fixed in te stellen.. maar het missen van de visuele respons is toch net dat stukje info wat grid editing tot die intuïtieve manier van werken maakt. (voor mij tenminste)..
Verder vond ik het verschuiven van de te selecteren steps redelijk verwarrend. Juist doordat je die info al mist welke pads er geselecteerd zijn, en je de grid verschuift per step ipv per maat, gaat het echt zo mis als je er ff een tel naast zit bij het vlug naar de volgende maat willen.. De shortcut "shift+ cursor" Is al toebedeeld aan zoom functie.. wat is opzich wel weer leuk is.. maar een sneltoets voor naar de volgende, of vorige bar is er volgens mij niet..
 
Dat laatste klopt. Je kan wel de view aanpassen maar dan ga je weer steps missen. Ik werk meestal in songmode en ga uit de drumgrid, naar de bar waar ik moet zijn en druk weer op de juiste f toets. Ik werk al zolang met dat ding dat ik zowel met als zonder muis er moeiteloos doorheen ga maar kan mij wel voorstellen dat je het wat spartaans vindt.
 
He, ik vind het ook eigenlijk best heel leuk om over samplers te praten, hoewel ik er bij geen enkele xtreem zwaar het onderste uit de kan heb gehaald.
Ik heb er momenteel 3:
- Akai Z8 full opt, die mijn 'actief' rack hangt en die ik onmisbaar vind
- Akai s1100 full opt, die heel dicht bij mijn actief rack staat, maar niet is aangesloten. Ik kan hem dus wel zien :)
- Ensoniq EPS16+ rack full opt, staat aangesloten, heb een volledige library van cdroms en hopen floppies, maar nog geen passende scsi cdrom.

Akai Z8: mja voor mij is dat momenteel de beste sampler van Akai, waarbij ik de afweging maak qua sound en workflowsnelheid. Het aantal features dat een apparaat heeft, boeit me minder de laatste tijd, omdat ik toch keer op keer slechts de features gebruik die ik het liefst heb. Een apparaat moet iets kunnen op een bepaalde manier die bij mij past en ook qua sound complementair zijn aan het geheel en dan is de rest voor mij minder van belang. Ik vind de 'sound' van de Z8 heel goed, omdat ik ook vd sound vd MPC4000 hield, die ik daarvoor steeds had. Ik vind de flexibiliteit echt enorm goed: editten op mac, en USB drag en drop in Aksys. Ik heb speciaal 2 OS'n op mijn oude macbook pro staan: 10.6.8 (de laatste versie die aksys draait) en Capitan voor de moderne stuff. De grote harddisk, de grote hoeveelheid ram (512mB), multi-outs en de interne effecten maken het af voor mij. Mbt tot die effecten: ik heb jarenlang met de MPC4000 gewerkt op 48khz, om stemmen te sparen, maar was toen altijd teleurgesteld in de kwaliteit vd effecten en gebruikte die amper tot niet. Maar nu met de Z8 dacht ik eens te beginnen op 96khz en dat maakte plots de effecten wel meer bruikbaar. Ik meen ook dat dat ook met alle filters zo is, dus dat opent weer terrein om daar mee te gaan experimenteren. Ik vind het altijd erg waardevol dat een apparaat dat je eigenlijk al heel lang kent en gebruikt, je toch steeds kan blijven verrassen met de mogelijkheden die zich blijven openbaren.

Akai s1100: ik heb die initieel gekocht uit nostalgie en omdat ik op die moment echt helemaal terug naar de begin jaren '90 wilde gaan qua 'techno' sound en daarvoor dus de apparatuur wilde hebben die destijds veel werd gebruikt. Gezien iedereen maar bleef terugkomen op de magie van die sound vd Akai samplers, bleef dat jaren hangen. Ik werd eigenlijk steeds tegengehouden omdat de workflow van hardware samplers uit de tijd zo omslachtig was/leek. Uiteindelijk heb ik me dan toch geforceerd om het apparaat te kopen en te leren kennen en wat blijkt? Het samplen is eigenlijk een heel eenvoudig protocol dat je in je vingers moet hebben, maar zeer logisch is opgebouwd. Het eerste waar ik echt van onder de indruk was, waren de paar effecten die erop zitten, reverb, delay en een chorus ofzo (weet niet meer precies), maar die klonken me wel een partij vet! Over de sound was ik biased. Het klonk zeker niet slecht, maar vergeleken met de samplezuiverheid van mijn Z8, was dit toch heel wat minder. Je kan dan zeggen: het gaat net om die kleuring, maar ik haal die kleuring liever bij de bron en sample dan clean, omdat ik dan beter weet wat ik ga krijgen (en het dus ook beter mixt voor mij). Als je de s1100 als startpunt zou kiezen voor een compositie en pas later mixt, dan kan die kleuring net leuk zijn. Ik zou die kleuring als volgt omschrijven: gecompressed voor wat extra punch met een focus op mid/midhoog. Mocht je een nummer maken met alleen de sampler en bv een alpha juno en een 303 bv, en ok voor de drums dan een 909 of een R8, en voor de effecten een boss SE70, dan zit je in 90s mayhem. Ik gebruik hem momenteel niet, maar wil hem zeker ook niet wegdoen, al is het maar om naar te kijken als inspiratie. Misschien, als het er ooit van komt terug een keer live te spelen, dat ik hem dan meeneem onstage als solide werkpaard, maar dat is meer een illusie denk ik, want de Z8 kan dat ook.

Maar om de Akai 90's vibe toch in mijn actief rack te hebben, hangt daar een VX90 analoge Akai synth in, die ook die compressed upfront mid/hoog focus sound heeft, alleen dan met het meest extreme filter dat ik in een analoge synth ooit heb weten zitten. Dit in combo met de unison mode, hm hm.

Ensoniq EPS16+ rack: het is pas zeer laat dat ik Ensoniq heb leren kennen, vond het jarenlang brakke synths, die oninspirerend en dun klonken. Was me dat een vooroordeel... Nu vind ik een aantal van hun synths (ESQ, SQ80, VFX/SD, SD1) bij het beste klinken wat ik ooit uit een synth hoorde komen. De synths die later komen (TS, MR etc) zijn ook nog goed, maar klinken mijns inziens toch minder diep of upfront ofzo. De SD1 die ik heb is qua mogelijkheden zeeeer uitgebreid en klinkt no compromise: dik, dik dik en dan heb ik het nog niet over de effecten. Vergeet de presets die je overal vind en begin te programmeren, dan ben je snel in de hemel. Toen ik dan toch geobeseerd geraakte om ook een Ensoniq Sampler te hebben, heb ik na heel veel wikken en wegen, vooral tussen een ASR10 en een EPS16+ rack, voor de laatste gekozen omwille vd net wat dikkere sound nog (volgens wat ik hoorde en zag). Gezien de layout vd sampler sterk lijkt op de SD1, wist ik genoeg qua sound. Zoals ik aangaf, heb ik nog niet de kans gehad heel de library af te spelen, maar iig de eerste sound vd eerste floppy die ik erin stak, was meteen zo krachtig dat ik hem in een (nog steeds onafgewerkt) nummer gebruikte. Beloofd heel veel. De interface lijkt me ook heel erg te doen, zodra je de Ensoniq way of thinking doorhebt. Echt een heel dikke machine, omdat je ook op verschillende lofi samplerates kunt samplen en de effecten ook weer zoals een DP4 klinken: wild en ruig en 90s. Zo heb ik het graag.


Even terugdenken dan over welke samplers ik ooit gehad heb...
Ik denk dat de eerste die ik had een MPC60 was (die ooit van Speedy J was), was me dat weer een partij dik... Maar eigenlijk te dik voor mij, omdat alles daar wollig begon van te klinken en blijkt toch dat niet alles bij mij wollig moet zijn. Een mooie balans tussen de 2 verkies ik. Dus de MPC60 moest eruit toen de MPC4000 een jaar op de markt was. Ik ben toen speciaal met de boot naar London gegaan om er daar één 2dehands op te halen voor iets van 2200euro, wat toen een koopje was. Toen ik die had, en ik daarmee eindelijk weg vd computer kon gaan qua compositie, verhoogde mijn creatieve output sterk en heb er dan ook redelijk wat met opgetreden. Nooit een enkel probleem mee gehad... Ongelooflijke machine met ook een strakke timing (wat ik door de jaren heen ook steeds belangrijker ben beginnen vinden).

Ergens tussendoor heb ik ook nog een Emu Esynth keys gehad, dewelke eigenlijk ook een topapparaat is, maar jammer genoeg kon die de concurrrentie met de MPC4000 niet aan en ging ie eruit.

Aja, en overlaatst heb ik een tijdje een Korg Volca Sample gehad, omdat die makkelijk samples vd ipad kon lezen, en dan met die realtime sequencer en knoppen en een uitermate dikke sound (check het uit zou ik zeggen als je 909 wil!), vind ik het nog steeds een waanzinnig apparaat voor zijn geld en afmetingen, maar de beperkte opslagcapacitiet was uiteindelijk voor mij toch niet doenbaar.

Ik heb ooit nog een Kurzweil k2000 gehad, waarvan ik vermoed dat die een sample-optie had, maar die heb ik alleszins nooit gebruikt. Misschien ooit wel een keer terugkopen, want die sound interesseert me nu wel meer dan toen in de tijd.

O en ik vergeet nog een belangrijke: een Emu Emulator III ! Wat een apparaat, ik denk dat ik geluk (en wat geld had) toen ik hem full opt voor 1500 kon kopen. Een ongelooflijk goed filter zit daarin, volgens mij hetzelfde als dat in de Prophet VS, waar het in een ander draadje over gaat, maar niet zeker. Ongelooflijk groot apparaat ook met een klein display en in verhouding weinig knoppen. Jammer genoeg heb ik daar eigenlijk ook te weinig mee gedaan, omdat ik workflow vd MPC4000 toch weer verkoos en het samplen destijds echt omslachtig vond. Nu nog trouwens zonder USB, maar nu wil ik daar wel meer tijd voor uittrekken. Iets met de leeftijd en nostalgie denk ik ;)

Mijn broer heeft ooit een s2000 gehad, maar die heb ik nooit aangeraakt. Het is wel zijn mc303 geweest die me (het maken van) elektronische muziek heeft doen ontdekken. Dat moet rond 1997 zijn geweest.

:)
 
Ik heb een Sequential Circuits Prophet 2000 die sinds 1994 het eigendom was van mijn band destijds. Helemaal in Engeland opgehaald, ik geloof dat die nog van Sonic Violence geweest is. Maar destijds meer gedaan met een Akai S2000 die ik in '95 of '96 nieuw heb gekocht (de andere Akai modellen waren toen nog onbetaalbaar voor me). De S2000 is al een tijd weg, maar de Prophet staat hier nog steeds. Blijft toch een interessante bak, lekkere 12 bit-er met analoge filter. Ik gebruik eigenlijk nog het meest als master keyboard voor plugins, erg fijn toestenbord. Als er een aantal jaar terug niet een editor voor uitgekomen was had ik 'm misschien wel weggedaan, maar ben blij dat ik dat niet gedaan heb. Als je ze te koop ziet is het meestal (nog) voor weinig en is toch echt een serieus leuk instrument. Ik ben nog aan het twijfelen om er een floppy emulator in te zetten, maar blijven doet ie!

Daarnaast nog een MPC X en Live staan en een RS7000. De MPC's moeten de RS gaan vervangen, maar dat is nog wel een karweitje...
 
Heb ook een p 2000. Ik zoek nog sound disks. Als iemand wil ruilen hoor ik het graag.

Iemand van het forum heeft ook van de geheugen bordjes te koop op Mp en eBay. Maar volgens mij kan je die 512 zelf ook uirbreiden door zelfs chips te kopen. Iemand dat al geprobeerd? Volgens mij heeft mijn boardje nog extra lege slots.

Ik heb ook nog een Roland s760 dacht ik. Maar staat in mijn opslag. 19” 1 unit hoog” iig en 16 bit met monitor.
 
Laatst gewijzigd:
Ik zoek nog sound disks. Als iemand wil ruilen hoor ik het graag.
Helaas, geen sounddisks hier. Maar ik hou me ook aanbevolen!

Iemand van het forum heeft ook van de geheugen bordjes te koop op Mp en eBay.
Ik zie het inderdaad: https://www.ebay.nl/itm/223119814804
Op zich geen gekke prijs, maar ik weet niet of ik daar nog aan begin. Ben tot nu toe niet echt tegen geheugenlimieten aangelopen, dus het ligt ook een beetje aan hoe je 'm gebruikt. Voor mij staat de floppy emulator dan toch hoger op de wenslijst.
 
Mijn simpele hoofd zegt dat je gewoon die geheugenchips voor weinig moet kunnen scoren en dan zo hup op dat 512 bord prikken waar nog lege plekken zijn.

Ze hebben vermoedelijk gewoon 1 board gemaakt wat 1024 geheugen aankan en voor 512 de helft er opgeprikt.

Vroeger zullen die 512 een vermogen hebben gekost maar als er nog beetje vraag naar is moet je dat toch voor een habbekrats kunnen scoren.

En ik wil er wel stukloopt instoppen.

Ik heb meerdere van die floppy emulatoren klaar liggen maar eerst de rest maar regelen. Floppy drive doet het nog prima hier.
 
Prophet 2000/2002!
Die heb ik ook (2002 in mijn geval).
Ik heb best veel sounddisks, maar het overgrote gedeelte heb ik inmiddels in image formaat.
Mijn eigen samples zijn in .HFE formaat. Deze zijn gemaakt met een HXC software en kan ik gebruiken i.c.m. een Gotek/HXC floppy emulator.
Deze images kunnen met de HXC software volgens mij op diskette gezet worden maar dan heb je wel een Windows PC nodig met een diskdrive erin.
Een usb diskdrive werk niet.


Verder heb ik nog een zooi samples van anderen in .P2K formaat.
Dit formaat kan met EMXP naar een floppy geschreven worden: http://users.skynet.be/emxp/P2K.htm
Maar hiervoor moet je wel een PC hebben met een floppy drive (wss werkt een USB diskdrive hier ook niet).

Als er liefhebbers zijn voor deze image bestanden kan ik ze wel uploaden ter deling en vermaeck. :)

[EDIT]

Ik heb meteen actie ondernomen:
https://www.synthforum.nl/forum/synth-hardware/samplers/3667776-prophet-2000-2002-samples-delen
 
Laatst gewijzigd:
Drums:

Elektron Analog Rytm mk2
Elektron Machinedrum mk2 UW
E-mu SP1200

Drums sampleplayer(kan niet samplen, wel eigen samples inladen):

Yamaha RM50

Sounddesign:

Elektron Octatrack mk1
Eventide Orville

Verkocht met veel spijt achteraf:

Roland S330
Akai S612 m. Zadok upgrade
 
... ook weer wat oude bakken opstarten hier.

Realizeerde me dat dan vanuit laptop een USB floppy drive 3.5" wel handig is, om zowel 720k als 1.44M aan te kunnen.
Dat kost al helemaal niks meer zag ik, maar welke kunnen ook beetje buiten de gebaande paden ?

Iemand ervaring met USB-drives die zowat alle floppy-types & formats wel gelezen & geschreven krijgen ?

Dank!
 
... ook weer wat oude bakken opstarten hier.

Realizeerde me dat dan vanuit laptop een USB floppy drive 3.5" wel handig is, om zowel 720k als 1.44M aan te kunnen.
Dat kost al helemaal niks meer zag ik, maar welke kunnen ook beetje buiten de gebaande paden ?

Iemand ervaring met USB-drives die zowat alle floppy-types & formats wel gelezen & geschreven krijgen ?

Dank!

Zover ik weet is deze route vrijwel onmogelijk, ik neem aan dat het de bedoeling is om images te maken van floppen van oude samplers? Als dat de bedoeling is werkt dat alleen met een oude pc met floppydrive en bv omniflop of HxC software.
 
Back
Top