Samplers. Welke heb je nog en waarom?

Drie voorbeelden van de Boss SP202 en de Zoom ST224.

1. Origineel @ 44.1 kHz 16 bit
2. SP-202 @ 15,63 kHz 16 bit
3. ST-224 @ 32 kHz 16 bit pitched +-12 semitones
4. SP-202 @ 7,81 kHz 16 bit
5. ST-224 @ 16 kHz 16 bit pitched +-12 semitones
6. SP-202 @ 3,91 kHz 16 bit
7. ST-224 @ 8 kHz 16 bit pitched +-12 semitones
 

Attachments

  • Lotuz James Brown SP202 ST224.wav
    6 MB · Bekeken: 110
  • Lotuz The Meters SP202 ST224.wav
    6,7 MB · Bekeken: 123
  • Lotuz Bob James SP202 ST224.mp3
    3,5 MB · Bekeken: 119
Samplers. Welke heb je nog en waarom?
Nou,
Drie voorbeelden van de Boss SP202 en de Zoom ST224.
Hierom dus. :D :luv:


De 202 blijft iets meer crunchy klinken (aliasen) bij lagere samplerates.. maar er zit nog zoveel moois tussen al deze stappen ;)
Het zijn beiden echt leuke bakkies om van elkaar te sampelen ook of gewoon intern resampelen op de ST224.. Ook compacte bakkies.. krijg bijna zit om ze weer uit te pakken ;)

Maar congrats met de ST224!! :okdan: Hopelijk heb je er niet te veel voor hoeven te betalen :engel:
 
Pak ze maar weer uit, zou ik zeggen. :P

Het zijn zeker leuke bakkies. Eenvoudig en snel te bedienen, dus zelfs goed dmv resamplen in een ITB setup te gebruiken ipv een bitcrusher plugin. Nu nog betaalbaar, al worden ook deze prijzen net als die van jaren '80 samplers steeds hoger. In de afgelopen 20 jaar heb ik totaal geen aandacht gehad voor deze "instapsamplers", maar leuk dat ik toch nog de kans heb gekregen om ze uit te proberen. 8)
 
Nog een paar voorbeelden van de Zoom ST224 voordat er weer een andere sampler voor in de plaats komt. Eerst hoor je weer het origineel. In het resp. tweede (Standard grade) en vierde deel (Lofi grade) hoor je dat de ST224 zonder omlaag/omhoog te pitchen de sample filtert en er nauwelijks aliasing te horen is. Wanneer je de bron echter eerst 12 semitones omhoog pitcht, dan samplet, en deze sample weer 12 omlaag pitcht, krijg je overduidelijk aliasing te horen (resp. derde en vijfde deel).
 

Attachments

  • Lotuz ST224 AWB.wav
    9,3 MB · Bekeken: 131
  • Lotuz ST224 Deodato.wav
    8,2 MB · Bekeken: 137
  • Lotuz ST224 Ayers.wav
    8,7 MB · Bekeken: 102
Ook heel leuk is de Yamaha A3000, in mijn ogen vooral omdat je niet eens hoeft te samplen, want de sample rate instelling wordt al direct toegepast op de inkomende audio. En je kan hem op dezelfde manier ook nog eens gebruiken als effects processor. De A3000 heeft als opties een gefilterde en een ongefilterde sample rate.

1. Origineel @ 44.1 kHz 16 bit
2. A3000 @ 22 kHz 16 bit
3. A3000 @ 22 kHz Lofi 16 bit
4. A3000 @ 11 kHz 16 bit
5. A3000 @ 11 kHz Lofi 16 bit
6. A3000 @ 5 kHz 16 bit
7. A3000 @ 5 kHz Lofi 16 bit
 

Attachments

  • Lotuz A3000 AWB.mp3
    1,8 MB · Bekeken: 115
  • Lotuz A3000 Deodato.mp3
    1,6 MB · Bekeken: 112
Je moet toch wat te doen hebben in deze bizarre tijd en het speeltje van komende week is de Boss SP-202. 8)

De Roland samplers zijn goed in het eruit filteren van aliasing, familielid Boss is echter baas in het laten horen ervan. Dit filmpje laat het goed horen:



Heel veel meer dan de lofi klank heeft de SP-202 volgens mij niet te bieden, maar ik hoor het graag als ik me daarin vergis. :P


Wauw die drums pompen wel lekker uit de 303 (zonder extreme lofi). Ik heb altijd begrepen dat de sp-606 dezelfde engine heeft. Ik heb de sp-606 (gesigneerd door niemand anders dan Madlib haha) zelf, maar de drums uit de sp-606 hebben volgens mij toch echt een andere sound dan wat ik zo uit de 303 hoor komen. Iemand hier ervaring mee?
 
Wat ik heb kunnen vinden over de SP606 is dat deze alleen samplet @ 44,1 kHz, zowel in Standard als in Long grade. En in Long grade zou de bit depth gehalveerd worden van 16 naar 8 bit. Kan dit kloppen?
 
Ik ga binnenkort nieuwe voorbeelden van de A3000 uploaden, want de klank van de huidige voorbeelden blijkt niet neutraal te zijn. In eerste instantie dacht ik dat de klank zo hoorde, omdat ik hier op het forum gelezen had over hevige kleuring, maar daar had ik toch zo m'n bedenkingen over en ben ik dus maar de handleiding en daarna de instellingen ingedoken. De Total EQ bleek de boosdoener. :stupidWordt vervolgd...
 
Wat ik heb kunnen vinden over de SP606 is dat deze alleen samplet @ 44,1 kHz, zowel in Standard als in Long grade. En in Long grade zou de bit depth gehalveerd worden van 16 naar 8 bit. Kan dit kloppen?

Klopt. Weet niet hoe dit op de 303 is, maar heb het idee dat het zelfs in de hoogste kwaliteit zo is.
 
Je moet toch wat te doen hebben in deze bizarre tijd en het speeltje van komende week is de Boss SP-202. 8)

De Roland samplers zijn goed in het eruit filteren van aliasing, familielid Boss is echter baas in het laten horen ervan. Dit filmpje laat het goed horen: ik



Heel veel meer dan de lofi klank heeft de SP-202 volgens mij niet te bieden, maar ik hoor het graag als ik me daarin vergis. :P

Ik vind het filter van de sp-202 erg leuk
 
Poging twee. :P

1. Origineel @ 44.1 kHz 16 bit
2. A3000 @ 22 kHz 16 bit
3. A3000 @ 22 kHz Lofi 16 bit
4. A3000 @ 11 kHz 16 bit
5. A3000 @ 11 kHz Lofi 16 bit
6. A3000 @ 5 kHz 16 bit
7. A3000 @ 5 kHz Lofi 16 bit

Vraag aan de kenners van de A-serie samplers:
Kunnen de filters alleen op de samples toegepast worden of ook direct op de inkomende audio net als de effecten?
 

Attachments

  • Lotuz A3000 AWB New.mp3
    1,8 MB · Bekeken: 113
  • Lotuz A3000 Deodato New.mp3
    1,6 MB · Bekeken: 114
Vraag aan de kenners van de A-serie samplers:
Kunnen de filters alleen op de samples toegepast worden of ook direct op de inkomende audio net als de effecten?

Ja dat zou moeten kunnen. Je kan iig de A4000 en A5000 als effectenbak gebruiken , dus ik verwacht de A3000 ook.
 
Ja zo uit mijn hoofd moet je ergens in de map/out pagina de inputs direct naar de outputs schakelen.
Heb zelf een a4k dus werkt wellicht iets anders.
En of dit alleen voor de fx of ook voor de filters werkt weet ik niet meer.. :koffie:​​​​​
 
Ik vind het filter van de sp-202 erg leuk

Het filter heeft op mij geen blijvende indruk achtergelaten, maar als anti aliasing filter vond ik het wel bruikbaar. De SP202 @ Standard grade met lichte filtering klinkt erg lekker, vind ik.:okdan:
 
De volgende lofi sampler is de Yamaha SU200. Helaas geen ongefilterde sample grades net als de A3000, dus ik heb weer omhoog en omhoog gepitcht. De SU200 heeft weer een heel andere klank dan de A3000.

1. Origineel @ 44.1 kHz 16 bit
2. SU200 @ 22 kHz 16 bit
3. SU200 @ 22 kHz 16 bit pitched +-12 semitones
4. SU200 @ 11 kHz 16 bit
5. SU200 @ 11 kHz 16 bit pitched +-12 semitones
6. SU200 @ 5 kHz 16 bit
7. SU200 @ 5 kHz 16 bit pitched +-12 semitones

Je kan net als bij de A3000 de audio ook zonder te samplen door de SU200 laten lopen, maar dan klinkt hij op de diverse sample grades wat cleaner dan wanneer je daadwerkelijk samplet. Wellicht wordt alleen het anti-aliasing filter op de inkomende audio toegepast?
 

Attachments

  • Lotuz SU200 AWB.mp3
    1,8 MB · Bekeken: 117
  • Lotuz SU200 Deodato.mp3
    1,6 MB · Bekeken: 113
Laatst gewijzigd:
En nog een keer de eerder gebruikte drum break door de A3000 en de SU200 gehaald.

Er staan nu niet veel samplers meer op m'n lijstje om uit te proberen. Ensoniq spreekt me wel aan, maar de Mirage en de EPS Classic liggen buiten mijn budget. Wellicht dat iemand op het forum die samplers heeft en een paar voorbeelden zoals de mijne wilt uploaden? Ik weet dat Ensoniq meer sample rates biedt dan de andere merken. Dit zijn drie sample rates die goed te vergelijken zijn met veel andere samplers:

22050 Hz
16537,5 Hz
11025 Hz
 

Attachments

  • Lotuz A3000 Music Radar Drum Break.mp3
    476,2 KB · Bekeken: 117
  • Lotuz SU200 Music Radar Drum Break.mp3
    476,2 KB · Bekeken: 106
Ze worden inderdaad vrijwel meteen weer te koop gezet, want a) het is niet de bedoeling dat ze blijven en b) het kost op het moment (door Corona?) meer moeite en tijd om je spullen voor een goed bedrag te verkopen.

Ik weet inmiddels dat ik samplers met een sample rate tussen 15 en 17 kHz het lekkerst vind klinken. Hoger is vaak net een beetje te weinig aliasing en lager net een beetje teveel. Maar er zijn volgens mij niet zoveel samplers met die sample rate. De Boss SP202 is wellicht de meest simpele van de samplers die ik in de afgelopen weken heb kunnen uitproberen, maar heeft qua klank wel een sterke indruk op me gemaakt. Als de SP303 dezelfde sample rates zou hebben als de SP202, dan zou ik daarnaar op zoek gaan. Dat zou me namelijk een leuke sampler lijken om naast Maschine te hebben voor de afwisseling. Maar de looks en specs van de EPS Classic prikkelen me ook en als de klank me bevalt, is dat wellicht toch de sampler waar ik uiteindelijk naar op zoek ga.
 
Als de SP303 dezelfde sample rates zou hebben als de SP202, dan zou ik daarnaar op zoek gaan. Dat zou me namelijk een leuke sampler lijken om naast Maschine te hebben voor de afwisseling.

Ik kon m'n nieuwsgierigheid niet bedwingen en nu staat er dus een SP303 naast m'n Maschine controllers. 8) Leuke desktop sampler met beperkingen en toch ook mogelijkheden. Ik zou er 25 jaar geleden maar al te blij mee geweest zijn als m'n MS-1 zoveel had gekund als de SP303. Maar de vraag is wat hij mij in 2020 te bieden heeft als toevoeging op mijn Maschine setup. Op basis van de handleiding en YouTube filmpjes denk ik het antwoord eigenlijk al te weten, maar het is leuker om het zelf te ondervinden. En wellicht heeft de SP303 nog geheimen die alleen bekend zijn bij jarenlange gebruikers. Zijn er hier fans van de SP303 toevallig? Natuurlijk is de Vinyl Sim mij bekend, maar als het alleen daarom gaat, dan kan ik net zo goed de Vulf Compressor van Goodhertz kopen, toch?
 
Back
Top