Samplers. Welke heb je nog en waarom?

Voor liefhebbers van subjectief euforische kleuring via digitale artefacten (waar we het hier dan in feite over hebben)
zijn er naast Roland z'n RDAC ook nog Philips z'n PASC (zoals gebruikt voor het DCC-format) te noemen, en Sony z'n ATRAC (MiniDisc).

Wie weet is er via een oude DCC- of MiniDisc-recorder zo nog wat verder te stoeien met het geluid. Ook daar instelbare kwaliteits-grades.


Qua ATRAC nog, sta me toe:

Ooit in een goedkope studio opgenomen waar de eigenaar voor de eindmix een MiniDisc-recorder had staan.
We hadden een eigen geluidsman bij ons, dus de legendarische quote* van de even binnenvallende studio-eigenaar deed niet zoveel kwaad,
en bevestigde ons in onze keuze om een eigen geluidsman bij te hebben.

*: "klinkt goed jongens, lekker zeg met die data-reductie"

We hebben het dan over een opname van een opgefokte noiserockband met opgewarmde buizeninstrumentversterkers naar smalspoor reel-to-reel analoge tape, via eigen meegebrachte compressors etc.
Briljant ... of opmerkelijk om dan de eer van de ronkende sound aan ATRAC te gunnen ;-)
 
Oh, dan toch maar weer m'n Sony MiniDisc deck tevoorschijn halen. Ik zat er van de week nog aan te denken om hem te verkopen, maar wie weet bedenk ik me wel. :P
 
Ik zag begin 00s een interview met Atari Teenage Riot die live op het podium de mix door een DAT recorder gooide voor het 44.1k 16bit geluid. Niks geen tape warmte :D
 
Oh, dan toch maar weer m'n Sony MiniDisc deck tevoorschijn halen. Ik zat er van de week nog aan te denken om hem te verkopen, maar wie weet bedenk ik me wel. :P
Haha, ik heb er deze week juist 1 gekocht en gister binnen gekregen, een Tascam MD-350. Voornamelijk om mijn verzameling Minidisc opnames over te gaan zetten. Maar er zit ook een pitch knop op en longplay, dus wellicht kan ik ook eens kijken of ik daar wat leuk er lofi truukjes mee kan uithalen...
 
Haha, ik heb er deze week juist 1 gekocht en gister binnen gekregen, een Tascam MD-350. Voornamelijk om mijn verzameling Minidisc opnames over te gaan zetten. Maar er zit ook een pitch knop op en longplay, dus wellicht kan ik ook eens kijken of ik daar wat leuk er lofi truukjes mee kan uithalen...

Dat kan mijn Sony volgens mij niet. Maar dan zou je kunnen proberen of het omlaag pitchen je opname crunchy maakt net als bij een sampler. Of "lossy"?
 
Interessante lijstjes mensen :okdan:
Over MD gesproken.. ik heb ook nog een Sony MDS E10 of E12. Volgens mij is het bij Sony maar 10% max voor pitchen en sowieso geen mogelijkheid om te vertragen bij opnemen zoals tape.
LP klinkt een beetje als een 128kbs mp3. Daarover gesproken.. sommige eerdere MP3 encoders hadden op lagere bitrate ook van die ring-achtige bijgeluiden.. WMA op 64kbs klonk ook een beetje op die manier maar het miste dan wel een flink stuk informatie in het hoog.
Ow.. en sommige oudere YT uploads hadden daar ook last van.. Ik weet niet wat ze voor een data reductie gebruiken bij YT.. dacht 256kbs AAC maar er zijn tegenwoordig encoders die bij 64kbs al prima geluid leveren (niet lo-fi dus)

Heb toevallig laatst ook een testje gedaan met RDAC op een VS1680. Klonk in de hoogste data reductie setting gewoon goed.. zonder aliasing oid.. Misschien zal het wel informatie in het hoog missen ook, net zoals YT.. dat heb ik weleens gemeten en gaat niet verder dan 15khz op een spectrum analyzer
 
Op marktplaats staat een Roland EG-101. Had er nog nooit van gehoord. Is een paars eind jaren ‘90 keyboardgrooveboxravemachine met ingebouwde speakers. En dus lo-fi sampling!

Als ik niet net een Reflex Liveloop had gekocht, zou ik in de verleiding komen. Dat ding is zo gaaf. Live stereo samplen en layeren op variabele bitrate. Ingebouwde eq, diverse manieren van granulair bewerken van je samples door ministukjes van de sample binnen de sample te loopen. Maar er zijn geen filters die de boel mooier proberen te maken. Pure naakte digitale clicky anarchie.
 
Een half jaartje later toch weer een oude sampler gevonden die ik nog niet had uitgeprobeerd. Het is deze keer een Casio SK-200. Vier sample pads met in totaal slechts 1,6 sec sampletijd @ 10.113 Hz / 8 bit. Binnenkort zal ik weer wat geluidsfragmenten uploaden, al vermoed ik dat de meesten hier wel al de lofi sound van de SK keyboards kennen.

Ben trouwens ook benieuwd hoe het klinkt als ik de geluiden van de SK-200 (die niets eens zo slecht zijn voor jaren '80 keyboardje trouwens) door de AudioThing Wires plugin laat lopen. 8)
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb ook nog een Yamaha A3000... Ooit eens gekocht toen ik net met gear begon. Bijzonder weinig mee gedaan want paste eigenlijk niet in mijn workflow. Nooit weggedaan want het weinige geld wat ik er voor kon krijgen had ik niet echt nodig. Wel in de tussentijd een keer de encoders vervangen, want die waren behoorlijk wonky (bekend probleem). Na jaren op zolder gestaan te hebben laatst toch maar weer tevoorschijn gehaald en aangesloten. Wellicht ga ik hem eindelijk eens beginnen te gebruiken, nu ik de switch van volledig ITB naar een hybride setup met toch flink wat hardware aan het maken ben.
 
Jazeker de SK1 was mijn eerste sampler.

Ik had een heel rauw geluid van de Casio SK verwacht, maar het is juist heel smooth. Enerzijds door het filter, anderzijds door een licht chorus-achtig effect. Is dit herkenbaar voor de SK gebruikers hier?
 
Ik heb ook nog een Yamaha A3000... Ooit eens gekocht toen ik net met gear begon. Bijzonder weinig mee gedaan want paste eigenlijk niet in mijn workflow. Nooit weggedaan want het weinige geld wat ik er voor kon krijgen had ik niet echt nodig. Wel in de tussentijd een keer de encoders vervangen, want die waren behoorlijk wonky (bekend probleem). Na jaren op zolder gestaan te hebben laatst toch maar weer tevoorschijn gehaald en aangesloten. Wellicht ga ik hem eindelijk eens beginnen te gebruiken, nu ik de switch van volledig ITB naar een hybride setup met toch flink wat hardware aan het maken ben.

Ik zou hem eerder als FX processor gebruiken.
 
Ben trouwens ook benieuwd hoe het klinkt als ik de geluiden van de SK-200 (die niets eens zo slecht zijn voor jaren '80 keyboardje trouwens) door de AudioThing Wires plugin laat lopen. 8)

Ja, als je van lofi houdt, zijn Wires en ook Reels erg leuk met zo'n keyboardje. :okdan:
 
Ik zou hem eerder als FX processor gebruiken.

Dat is zeker een optie, maar ik heb Tom Holkenborg ook op youtube gezien dat hij een dikke analoge synth met de A3000 samplede om er een extra randje "grit" aan te geven. Dat zie ik mezelf nog wel doen. Ik ga er geen hele sample bibliotheken mee aanleggen, dat gaat ITB veel makkelijker. Hij mag in ieder geval blijven tot ik de 2U rackspace voor iets anders nodig heb (verwacht niet dat hij ooit nog weggaat :))
 
Ik heb ook nog een Yamaha A3000... Ooit eens gekocht toen ik net met gear begon. Bijzonder weinig mee gedaan want paste eigenlijk niet in mijn workflow. Nooit weggedaan want het weinige geld wat ik er voor kon krijgen had ik niet echt nodig. Wel in de tussentijd een keer de encoders vervangen, want die waren behoorlijk wonky (bekend probleem). Na jaren op zolder gestaan te hebben laatst toch maar weer tevoorschijn gehaald en aangesloten. Wellicht ga ik hem eindelijk eens beginnen te gebruiken, nu ik de switch van volledig ITB naar een hybride setup met toch flink wat hardware aan het maken ben.

De A3000 was mijn eerste sampler. En kan me herinneren dat samplen daarmee echt goed klonk. ander geluid, mooi maar niet lofi.
 
Ik had een heel rauw geluid van de Casio SK verwacht, maar het is juist heel smooth. Enerzijds door het filter, anderzijds door een licht chorus-achtig effect. Is dit herkenbaar voor de SK gebruikers hier?

Smooth? De SK1 is heel erg lofi. 8bits at 9khz

 
Back
Top