Hoe je jam opnemen: beeld en geluid

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.734
Locatie
Streek rond Herentals - België
Heeft er iemand een tip welke camera betaalbaar aan te raden is om je eigen studio jam mee vast te leggen?
Ik wil een audio input op de camera, in de hoop dat de beeld en geluid sync dan op punt is bij het importeren naar de computer.
Ook tips hoe je de camera plaatst zijn welkom: statiefje of ...?
Heb via search geen topic gevonden.
Thx
 
Je camera heeft geen audio input nodig. Neem je geluid apart op en gebruik dan iMovie of zo om wat je opneemt te syncen. Makkelijker en een hele hoop beter. Plus, zo kun je je commentaar mixen met het geluid zelf.

Een statief heb je al voor 35 euro.

Er zijn een hoop goede compactcamera's die in HD opnemen maar de beeldkwaliteit is een hoop beter met een systeemcamera of DSLR.

Wat wil je uitgeven?

Edit: http://tweakers.net/pricewatch/3091...kkor-18-55mm-f-35-56g-vr-zwart/specificaties/ is goedkoper dan de meeste duurdere point and shoots en doet keurig 1080p opnemen. Alle nieuwere Synthmania demo's op Youtube zijn met een Canon en een 50mm prime gedaan, daar krijg je dat mooie effect van dat de voorgrond in focus is en de rest lekker wazig. Plus met een DSLR kun je mooie gearfoto's schieten ;)
 
Voor mijn videos gebruik ik een iphone5 om te filmen en een zoom h4 op de stereo-out voor de audio. Die gooi ik samen in adobe premiere of imovie. Iphone staat idd op een statief ( soms zelfs meerdere iphones om het beeld dynamischer te maken.
 
Er komt nog wel een iphone 5s... Ik had al even de pana lx7 gezien, lekker compact.
Zo 'n groot ding als die nikon is niks voor mij. Pa heeft zo iets, je doet me er geen plezier mee als ik zijn verjaardag ermee moet vastleggen.
Ik las onlangs dat beeld en geluid syncen lang niet zo vanzelfsprekend is en de schrijver was niet zo n praatjesmaker. Daarom dacht ik om t samen in een toestel op te nemen via kabels en dus zeker geen micro.

Als dat toestel ook voor het gewone leven kan dienen is t budget hoger dan als het enkel voor wat te filmen dient. Brede hoek en goed beeld in half duister zou extra interessant zijn.
 
Er komt nog wel een iphone 5s... Ik had al even de pana lx7 gezien, lekker compact.
Zo 'n groot ding als die nikon is niks voor mij. Pa heeft zo iets, je doet me er geen plezier mee als ik zijn verjaardag ermee moet vastleggen.
Ik las onlangs dat beeld en geluid syncen lang niet zo vanzelfsprekend is en de schrijver was niet zo n praatjesmaker. Daarom dacht ik om t samen in een toestel op te nemen via kabels en dus zeker geen micro.

Als dat toestel ook voor het gewone leven kan dienen is t budget hoger dan als het enkel voor wat te filmen dient. Brede hoek en goed beeld in half duister zou extra interessant zijn.



Gewoon los van elkaar opnemen heeft bij mij de beste ervaring. Even goed duidelijk in de video
aangeven waar je sync moment is (start op de sequencer ofzo).
Audio neem ik dan gewoon op via de normale DAW en plak het dan in imovie erbij.

Grote beeldhoek is zeker fijner. Vooral als je veel gear gebruikt. Of je moet een camera-persoon
hebben die alles filmt..
 
Als je in het halfduister wil jammen wil je juist niet een piepklein sensortje zoals in een mobieltje, consumer point & shoot of GoPro. Als je dat ding op je hoofd zet tijdens spelen wordt de kijker er ook niet vrolijk van.
 
Ja door al dat head-bobben wordt je als kijker dan nogal misselijk. :D

Halfduister jammen kan ook leuk zijn toch, beetje mysterie wat je psies aan het k*tten bent..
 
Ik heb nog de allereerste go pro en dat is echt een afknapper. Geluid is een scheet en erg vervormd beeld. De nieuwe zijn bovendien peperduur.
Zo n pov camera is ook garantie op hoofdpijn, denk ik, voor de kijker.
Iemand ervaring met de zoom q3 of q4?

Misschien heeft iemand een goed resultaat online dat ie even wil delen, incl gebruikt materiaal? mag via pm. Als je niet wil dat iedereen de video kan zien, dat kan ik best begrijpen ;)

Edit

Even gegoogled, de q4 is beter dan de q3 qua yt video resultaat, en ik begrijp nu ook het verschil tussen dit en zo'n grotere bak.


http://youtu.be/J67OZx1qQxc
 
Laatst gewijzigd:
Weet niet of je ableton live gebruikt. Dan kun je een video op een spoor zetten en dan recht trekken met de audio track die je hebt opgenomen.
 
Er komt nog wel een iphone 5s... Ik had al even de pana lx7 gezien, lekker compact.
Zo 'n groot ding als die nikon is niks voor mij. Pa heeft zo iets, je doet me er geen plezier mee als ik zijn verjaardag ermee moet vastleggen.
Ik las onlangs dat beeld en geluid syncen lang niet zo vanzelfsprekend is en de schrijver was niet zo n praatjesmaker. Daarom dacht ik om t samen in een toestel op te nemen via kabels en dus zeker geen micro.

Als dat toestel ook voor het gewone leven kan dienen is t budget hoger dan als het enkel voor wat te filmen dient. Brede hoek en goed beeld in half duister zou extra interessant zijn.

ik gebruik zelf meerdere oplossingen, ze werken eigenlijk allemaal wel dus het is meer een kwestie van budget, wat je nu al hebt en waar je voorkeuren liggen. Ik zou beginnen met wat je al hebt, dus een telefoon of tablet. Doe dan het volgende:

- neem de video op de telefoon of tablet op
- neem de audio op in je DAW of opname recorder (dus apart).
- om het syncen makkelijker te maken later start je de video met vier korte sounds, bijvoorbeeld 4 drum hits die je zelf aanslaat op je drum computer. Dit doe je vrij hard zodat op je telefoon de mechanische kliks opgenomen worden en de drum sounds zelf komen in je aparte audio spoor.
- voer terwijl je opname gewoon doorloopt nu de Jam uit.
- na afloop zet je de opname van de telefoon of tablet over naar je computer in een folder en de wav file die je apart opgenomen hebt in dezelfde folder
- Open nu een video editor (die kun je gratis downloaden, bijvoorbeeld imovie of moviemaker).
- sleep nu de video track in de editor
- sleep daarna de wav file in de editor
- in de audio van je video track zie je de vier audiospikes van je mechanische drumhits
- in de audio van je wav opname (dus die je apart opgenomen hebt) zie je ook in het begin vier drum hits.
- sleep de audio van je wav opname zo dat de vier drumhits precies uitlijnen met de vier mechanische hits van je video track.
- zet nu de audio uit van je video track en klaar. Perfect in sync, de video en audio lopen nu exact gelijk. Als je dit een paar keer gedaan hebt doe je dat in enkele seconden, het is echt doodsimpel.
- daarna het begin van de video en audio even wegknippen zodat de video direct met de jam begint
- daarna de video en audio spoor verplaatsen naar het begin van de video en de mp4 of avi renderen voor youtube, vimeo, of welke andere host je maar wilt gebruiken

Vrij eenvoudig dus en zijn maar een paar basis stappen die je uit je hoofd moet kunnen. Dus samenvattend:
- video en audio apart opnemen
- vier drumhits aan het begin
- na afloop sync je de video en audio met behulp van de vier drumhits
- video bijknippen en renderen en uploaden.
 
De meest recente youtube dingetjes zijn hier opgenomen met een zoom Q3HD..
En ik vind het echt vele malen makkelijker dan dingen apart van elkaar opnemen en syncen..
Gewoon rechtsstreeks de octatrack in me recordertje pluggen.. op recordknopje drukken en gaan.
Eventuele nabewerking doe ik in reaper.
Je kan er zelfs opzet lensjes voor vinden op het internet voor wide-angle gedoe.. gewoon desktop statiefje erin gepropt. klaar

En ik zeg niet dat handmatig syncen zo moeilijk en gedoe is.. maar als ik meerdere filmpjes achter elkaar wil opnemen. dan raak ik snel in de war welke video bij elke audio hoort.. terwijl ik nu gewoon de 10 leukste opnames pik, en gelijk kan beginnen met nabewerking.. ipv bij elkaar zoeken/syncen en al die andere meuk.
 
ja nabewerking is zeker niet mijn hobby: ik ben meer van de snel opnemen en go… idem met muziek.
 
Heeft er iemand een tip welke camera betaalbaar aan te raden is om je eigen studio jam mee vast te leggen?
Ik wil een audio input op de camera, in de hoop dat de beeld en geluid sync dan op punt is bij het importeren naar de computer.
Ook tips hoe je de camera plaatst zijn welkom: statiefje of ...?
Heb via search geen topic gevonden.
Thx

Wat is je budget? Wanneer het écht goedkoop moet koop je 2 of 3 cheapo HD camera's van 100€ uit de aldi en een paar ruime sdhc kaartjes...

Audio sync doe je tijdens de opnames met één visuele/auditieve clap (geen 4.. :frons: ) zodat je alles in postproductie kan gelijk zetten. Goedkope camera's hebben een auto gain functie die je niet kan uitzetten, dwz: dat je geluid en ruis gaat pompen in de opname. Gebruik een externe audio rec.

cam posities:
- een ruim shot (frontaal is best) met groothoek waar jij en je omgeving in staat
- een medium shot op ooghoogte (semi lateraal) van je kop tot je middel
- een close shot van je handen of gelaatsuitdrukkingen

Een onbemande camera zet je best op statief, gorilla pod, magic arm of een kersenpit kussentje/beanbag zodat je je kader & tilt kan fixeren. Let op je hoofdruimte, witballans, elimineer tegenlicht bij auto exposure en stel je focus manueel in ...

Plaats jezelf niet in het midden van het beeld maar liever op 1/3 rekening houdend met je kijkruimte, of je kan me boeken voor een halve draaidag & een dagje post productie... But I'm not cheap :)
 
ja nabewerking is zeker niet mijn hobby: ik ben meer van de snel opnemen en go… idem met muziek.

'k had deze niet gelezen...
Dan maak je gewoon een POV met een gopro op je kop of aan het plafond en ga je nog steeds moeten syncen indien je deftige audio wil...
"Snel opnemen en go" vind ik voor video erg ondankbaar, zeker wanneer je het wil publiceren.
Als je niet wil nabewerken kan je je tijd beter in andere zaken dan video investeren IMHO
 
Laatst gewijzigd:
"Snel opnemen en go" vind ik voor video erg ondankbaar, zeker wanneer je het wil publiceren.
Als je niet wil nabewerken kan je je tijd beter in andere zaken dan video investeren IMHO


Hier kan ik het wel mee eens zijn ja. Op youtube is de tijd ook niet stil komen te staan en
de kwaliteit van de video's is vaak erg hoog geworden. Zeker als je een wat meer profi
channel wil beginnen/hebt.
Als je in youtube een beetje rondklikt kom je links tegen met tips en andere zaken, en dan
natuurlijk vooral om meer clicks en abonnees te vangen.

Een goeie camera is een investering en het wordt er allemaal niet compacter op.. En meer werk.
Maar ja, je kunt niet alles tegelijk hebben he? :D
 
Hier kan ik het wel mee eens zijn ja. Op youtube is de tijd ook niet stil komen te staan en
de kwaliteit van de video's is vaak erg hoog geworden. Zeker als je een wat meer profi
channel wil ...

Ach, ik wil gewoon iets dat ik later kan terug zien of tonen aan iemand. Ik heb hoegenaamd geen ambities 'kijk mij eens wat een held ik ben' 8o)
 
Back
Top