Ableton - Delaytijden lineair aan bmp verschalen

nOm4d

modulaire sex! In&outs
Lid sinds
17 september 2014
Berichten
80
Locatie
Sliedrecht
Momenteel ben ik bezig met een maken van een nieuwe template voor in Ableton. Doordat ieder project in tempo zwaar verschillend is en regelmatig met dezelfde structuur aan delaytijden werk, was ik benieuwd of er iemand weet of dat er een manier is waardoor ik de Delaytijden lineair aan de bmp verschalen kan? Bv. door een slimme manier van mapping o.id.
 
Sommige delays in ableton hebben toch al een BPM sync en devider? Anders kun je evt een muziek calculator zoeken die Hz naar BPM kan omrekenen.
 
Ik ben bekend met music calculator ..... Echter om de workflow te verhogen zou ik deze instellingen (lees: ms) liniear aan de master bpm willen koppelen, zonder een sync button.

M.a.w. ook als je delattijden heb instelt buiten het gebruikelijke zoals 1/4, 1/6, etc ..... dat deze verschalen met het tempo van de track.
 
is te doen met Max4live en [plugsync~] object. Ik heb deze net getest en hij leest o.a. de BPM uit. Deze zal je dan moeten terugkoppelen aan de delay tijd van je delay.
 
Cult,

Kan je dit wellicht iets verder toelichten? Ik ben tot op heden vrij blanco als het om de M4L edit omgeving aangaat....

bvd
 
Waarom zou je je delay niet gewoon syncen met de bpm?



Zat ik ook eerst te denken maar het gaat hierom:
"als je delaytijden hebt ingesteld buiten het gebruikelijke zoals 1/4, 1/6, etc ..... dat deze verschalen met het tempo van de track."

Daar zit em de kneep. :)
 
Volgens mij heeft Live ook een multi delay waarbij de de delays op een 3e of 5e maat kunt plaatsen. En volgens mij heb je dan ook nog een shuffle functie maar daar ben ik niet zeker van.

Ik heb een Waves plugin die ik gebruik voor onconventionele delays, de Supertap8 heet die. Het lukt ook met de Soundtoys Echoboy, die heeft ook zeker een soort shuffle functie.

En wil je dan toch snel kunnen uitrekenen op hoeveel milliseconden je de delay moet instellen bij een bepaald bpm, maak je toch een Excel file die dat voor je doet.
 
Ik heb een Waves plugin die ik gebruik voor onconventionele delays, de Supertap8 heet die. Het lukt ook met de Soundtoys Echoboy, die heeft ook zeker een soort shuffle functie.
Thanks voor de info! Ik denk Supertap8 nog niet! Ik zal eens gaan zoeken!


En wil je dan toch snel kunnen uitrekenen op hoeveel milliseconden je de delay moet instellen bij een bepaald bpm, maak je toch een Excel file die dat voor je doet.

Ik heb reeds meerdere lijstjes met delaytijden, modulatie freq etc....
Wat ik zie is dat ik toch veelal teruggrijp op bekende recepten. Daarom leek verschalen a.d.h.v. BPM heel handig voor de handelingssnelheid.

Iemand dit in M4L kan maken of mij hierin wegwijs kan maken?
 
supertap.jpg


Hij heet gewoon SuperTap trouwens. Ik zou alleen ff wachten tot hij in de aanbieding is. Ik had hem voor $15 dacht ik (ipv $125).
 

Bedankt voor tip! Toffe plugin!

Nog iemand die mij verder kan helpen met het bovenstaande verhaal t.a.v. het gebruik van Plugsync~ in Max 4 life?
 
Niemand?
 
Super bedankt! Ik ga er vanavond mee aan de slag!
 
Als ik het zo terug zie dan is het simpelweg een gevisualiseerde excel-sheet. Ik begrijp dit ik dit enkel voor een delay hoef te hangen? Of dien ik nog meer "links" onderhuids aan te brengen?
 
Misschien is dit wat je zoekt, geen idee hoe dit precies werkt.

http://coulsounds.com/downloads/#sync

Blijkbaar kan je je max4live device aan bijvoorbeeld een simple delay hangen.

Maar misschien is het leuk als je zelf een simple delay kan maken, kijk dan dit even!
https://www.ableton.com/en/blog/make-dub-delay-max-live/

(ik denk) dat het voorbeeld van SynnyS je delay tijd die je programeerd berekend aan de hand van de bpm, nu moet die nog een delay besturen!
 
Dit is een dirty fix.

Het is wel van belang dat je een base bpm hebt, zonder uitgangspunt kun je namelijk niet schalen.


wat voor object is de base bpm?
 
Back
Top