gebalaceerd naar ongebalanceerd

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.922
Locatie
Utrecht, NL
Ik heb een lange gebalanceerde kabel liggen (XLR) die ik wil aansluiten op een mixer met een ongebalanceerde ingang (tulp).
ik wil hiervoor een tulp naar xlr converter gebruiken:
attachment.php


mijn vraag is:
is de kabel die er ligt dan niet meer gebalanceerd en dus gevoelig voor storing?

zo ja.. is er een manier dat ik die kabel op de mixer kan aansluiten zodat de kabel wel gebalanceerd blijft tot het moment van aansluiting?

..en zo ja hoe?
 

Attachments

  • xlr-tulp-verloop-connector-2-tulp-male.jpg
    xlr-tulp-verloop-connector-2-tulp-male.jpg
    6,6 KB · Bekeken: 65
mijn vraag is:
is de kabel die er ligt dan niet meer gebalanceerd en dus gevoelig voor storing?

zo ja.. is er een manier dat ik die kabel op de mixer kan aansluiten zodat de kabel wel gebalanceerd blijft tot het moment van aansluiting?

..en zo ja hoe?

Vraag 1: ja
Hij is niet meer gebalanceerd en gevoeliger voor storing. Of dit in de praktijk een probleem is betwijfel ik overigens.

Vraag 2: ja

Vraag 3:
Dat is nogal omslachtig. Het mooiste is dat te doen met een lijntransformator. Een goede kost snel bijna 100,- dus ik denk dat je daar niet blij van word. Verder kan het ook electronisch, maar dan moet je of handig zijn met electra (wat je waarschijnlijk niet bent want ander had je deze vraag niet gesteld gok ik zo;) ) of je moet een kant en klaar kastje kopen.
Lang verhaal kort: ik denk dat je gewoon zonder problemen je kabel ongebalanceerd aan kan sluiten.


[edit]
P.S.: als je je wil verdiepen in deze materie is dit een erg goed artikel:
http://www.rane.com/note110.html
 
Daar zijn DI-kastjes voor, al gaan die meestal over andersom (ongebalanceerd signaal gebalanceerd maken voor transport), maar deze Art kan het in ieder geval.

Ik weet niet echt of je dit hard gaat willen, overigens. Tenzij je met erg lange en erg veel kabels werkt is ongebalanceerd geen showstopper.
 
van XLR gebalanceerd naar ongebalanceerd tulp is ook te doen door het zo te solderen dat
bij de XLR de soldeerpunten 1 en 3 aan elkaar worden gekoppeld met een klein brugje. draadje.

dan kan je verder met een kabel met een binnendraad en de afscherming (dus eenaderig plus afscherming) de tulp of jackplug solderen.

ik hoop dat ik het begrijpelijk uitleg..tis wat laat.
 
Back
Top