Gebalanceerde patchbay, ongebalanceerde outputs -> Welke kabels?

Manic

Ouwe rot
Lid sinds
5 januari 2009
Berichten
1.324
Locatie
Achterhoek
Welke kabels kun je nu het beste gebruiken wanneer je enkel gebalanceerde patchbay's hebt, maar ook een aantal synths met ongebalanceerde uitgangen?

Want het kan nog wel eens voor ruis/interferentie zorgen heb ik gemerkt...

Klopt mijn redenatie dat wanneer je maar ongebalanceerde kabels gebruikt van je synth naar de patchbay en van de patchbay naar je audio interface dat het niet uit maakt wat voor patchkabels (gabalanceer/ongebalanceerd) je er tussen hebt?

Of kun je beter ook dan ongebalanceerde patchkabels gebruiken? Of kun je juist beter alles toch gebalanceerd houden (dus van synth naar patchbay, patchkabels en van patchbay naar audio interface) om ruis te voorkomen?

Het zit bij mij nogal weggewerkt, dus ik kan het helaas niet zo makkelijk testen, dus hoop hier op wat wijsheid :)
 
Ongebalanceerde gear kan je beste met ongebalanceerde kabels aansluiten op je patchbay en gebalanceerde gear met gebalanceerde kabels.
Op deze manier kan het (in een normale kleine/middelgrote studio inrichting) niet fout gaan en kan je gewoon gebalanceerde (TRS) kabels gebruiken voor de patchbay.
In een kleine of middelmatige studio zal alles ongebalanceerd aansluiten ook geen probleem zijn . Pas bij 15m of langere kabels wordt gebalanceerd (Di-box) geadviseerd.
Gebalanceerde kabels (TRS) rechtstreeks gebruiken voor ongebalanceerd gear (TS) kan storing veroorzaken bij langere lengtes omdat daar de Ring(cold) kan 'zweven' in sommige gevallen.
O.a. (Boss) stompboxes gebruiken de Ring vaak als kabeldetetie voor de batterij. Daar werken TRS kabels niet.
 
Klopt mijn redenatie dat wanneer je maar ongebalanceerde kabels gebruikt van je synth naar de patchbay en van de patchbay naar je audio interface dat het niet uit maakt wat voor patchkabels (gabalanceer/ongebalanceerd) je er tussen hebt?

Dat klopt inderdaad.
 
Volgens de handleiding van mijn mackie detecteren de line inputs of het een balanced of unbalanced signaal is die er op aan gesloten zit.

Heb een balanced (A)en een unbalanced patchbay(B)
Dus je kan het al raden, al mijn balanced audio gaat naar Patchbay A en met trs multi cable naar de mixer,
En ts jacks en ts multikabel vr het unbalanced gedeelte.

Je moet hiervoor wel wijd kunnen haan met je uiteindes van je muktikabel

Alles werkt goed zo,heb waar mogelijk ook met de afstand van de unbalanced signalen rekening gehouden.

Sommige fx pedalen hebben een balanced uit dus is ook soms handig als je het gebalanceerd wil krijgen.
 
Hier al lang last van ongewenste bijgeluiden gehad in studio van alles gedaan al, uiteindelijk:
Enige tijd geleden alles van ongebalanceerd naar gebalanceerd gezet met een Samson S-Patch, en degelijke Snakes. voor mono synths maakt het denk ik niet uit of het TS of TRS is.
heb sinds alles verandert is, minder ruis, interferenties, en sommige toestellen spelen zelfs iets luider. (heb ik toch het gevoel)
 
In plaats van een eigen draadje aanmaken plaats ik het even hier, ik zit met een gerelateerde vraag.

De afgelopen weken heb ik mijn studio opnieuw ingericht, omdat ik nogal complexe routings kan hebben met taperecorders e.d. heb ik nu bijna alles op gebalanceerde patchbays aangesloten, TRS waar mogelijk, TS voor het meeste spul. In ieder geval mijn recording chain richting geluidsinterface is volledige gebalanceerd (en +4 maar dat is niet zo relevant). Waar er problemen ontstaan pak ik DI boxes (met groundlift) om spullen alsnog gebalanceerd op de patchbays aan te sluiten.

Nu zit ik nog met een 2e rack (vintage FX rack) die wat verder weg is, ik denk dat kabels zo rond de 5 meter moeten worden naar mijn centrale patchbay en gezien de chernobyl die mijn compacte studio is gaat dat zeker problemen opleveren. Misschien een domme vraag, maar als ik nu in het vintage rack ook een gebalanceerde patchbay zet, en dus in ieder geval de connecties tussen beide patchbays met TRS doe, is dan de verbinding tussen de patchbays in ieder geval gebalanceerd? Ik dacht dat er iets van actieve componenten moeten zijn om het signaal te 'balanceren', dus ik vind het nog wat lastig te begrijpen dat een patchbay dat zelf kan doen.

Optie 2 is dat ik zo'n actieve DI converter gebruik, in principe heb ik maar 2in 2out nodig in de connectie tussen de patchbays, de kabel wordt dan XLR en in het rack zelf wordt het dan naar gebalanceerd/ongebalanceerd omgezet.

Optie 3 is een simpele stereo DI box met groundlift, dus dan enkel het returnsignaal met XLR.
 
Optie 4 is gewoon aansluiten en pas zorgen maken als het terecht is. Ik heb hier een een kerncentrale en heb zero balanced kabels. En ik heb patchbays die 15 m snake krijgen.
ik heb ooit dj geweest en moeten spelen voor 2 zalen. Ik begon balanced. Ellende. Oplossing werd 20 m rca kabel en klaar. If it ain t broken don t fix it
 
If it ain t broken don t fix it

Helemaal waar. Maar in sommige opzichten is het wel wat 'broke' bij mij. Met name de USB aansluitingen zijn heel storingsgevoelig, niet allemaal maar genoeg dat ik overweeg om usb(-midi) helemaal te verbannen uit de studio.

De kern van mijn probleem is dat ik geen geaard stopcontact heb waardoor in de basis er al grondproblemen zijn.
 
Back
Top