Behringer Deepmind 12 - analog polysynth

Behringer analoge polysynth

Het is bevestigd door Uli Behringer: Behringer gaat synthesizers maken!
Men gaat eerst beginnen met waar de grootste behoeften ligt in de markt,
een analoge polysynth.
Men heeft de laatste jaren veel onderzoek gedaan met de bekende polysynths
uit de jaren 80 en ontwikkeld nu ook zelf chips ervoor.
Het is de bedoeling dat er niet slechts één maar een hele familie aan synthesizers
op de markt komt.


http://www.amazona.de/top-news-inter...t-synthesizer/
 
@ Von Naphoven: De ventilator zat in het originele design. Naar mate de hardware efficiënter werd, bleken deze eigenlijk niet meer nodig. Ze hebben ze er in laten zitten voor extreme omstandigheden. Een studio waar het 30-35 graden is in de zomer bijvoorbeeld. Midas schijnt het hoe dan ook erg goed getest te hebben. Dat de ventilator dus op max zou moeten om 'm langer mee te laten gaan is gewoon onzin.

@ Digiloog "investeren" in nieuwe synths? Hilarisch :). Volgens mij is het een instrument om muziek mee te maken.
 
Ik weet niet in hoeverre de hardware er op gebouwd is. Mijn iMac wordt echt loei en loei heet (stukken warmer dan de Deepmind 12), maar die draait al ruim 7 jaar probleemloos op volle toeren en blijft qua temperatuur ook binnen de gestelde spec.

Wat ik niet snap bij de Deepmind 12 is dat er een ventilator in zit, maar dat je deze uit kunt zetten. Schijnbaar zitten hier geen risico's aan verbonden, want er wordt geen waarschuwing getoond (en ik heb begrepen dat er ook niets over in de handleiding staat, maar dit heb ik niet zelf kunnen checken). Waarbij ik dan denk: als je de ventilator zonder risico uit kunt zetten, waarom zit hij er dan in?

Nog een opvallend ding: schuiven aan de HPF fader zorgt voor een bult geluid in de sub range. Dit wordt niet veroorzaakt door het filter zelf, maar door het schuiven van de fader. Hier lijkt dus iets van crosstalk of interferentie te zijn? Zodra je stopt met de fader te bewegen, verdwijnt die bult ook meteen weer, ongeacht de positie van de fader. Ook de lekkende envelopes/gate vind ik raar, al was dat uiteindelijk wel weg na een factory reset. Maar of het ooit weer terugkomt of waar het door veroorzaakt werd? Joost mag het weten. Hierbij hoorde je dus de oscillatoren zachtjes op de achtergrond terwijl alle VCA/envelope faders op 0 stonden, fx op bypass. En je kon dan zelfs nog filteren/benden etc.
Waarschijnlijk werkt het net als een gewone pc: als hij te heet wordt, schakelt hij automatisch uit om schade te voorkómen. Zolang dit nooit gebeurt bij de DeepMind12, kun je de ventilator uit laten staan, maar het zou maarzo kunnen dat hij midden in de zomer toch te heet wordt en dán is de ventilator een uitkomst ;)
 
Nog een opvallend ding: schuiven aan de HPF fader zorgt voor een bult geluid in de sub range. Dit wordt niet veroorzaakt door het filter zelf, maar door het schuiven van de fader. Hier lijkt dus iets van crosstalk of interferentie te zijn? Zodra je stopt met de fader te bewegen, verdwijnt die bult ook meteen weer, ongeacht de positie van de fader. Ook de lekkende envelopes/gate vind ik raar, al was dat uiteindelijk wel weg na een factory reset. Maar of het ooit weer terugkomt of waar het door veroorzaakt werd? Joost mag het weten. Hierbij hoorde je dus de oscillatoren zachtjes op de achtergrond terwijl alle VCA/envelope faders op 0 stonden, fx op bypass. En je kon dan zelfs nog filteren/benden etc.

Voorlopig nog even lekker de kat uit de boom kijken dus, als dit niet met firmware updates op te lossen valt zal er misschien wel een 2de revisie komen, bedankt voor je kritische review!
 
Nog een opvallend ding: schuiven aan de HPF fader zorgt voor een bult geluid in de sub range. Dit wordt niet veroorzaakt door het filter zelf, maar door het schuiven van de fader. Hier lijkt dus iets van crosstalk of interferentie te zijn?

Dit is heel slecht nieuws,mogelijk wijst het op een design-fout,hangt af of die HPF geschakeld is of traploos.
 
Die HPF gebruik je toch bijna altijd statisch? En wat als je hem aan een LFO of modwheel hangt?
 
De ventilator zat in het originele design. Naar mate de hardware efficiënter werd, bleken deze eigenlijk niet meer nodig. Ze hebben ze er in laten zitten voor extreme omstandigheden. Een studio waar het 30-35 graden is in de zomer bijvoorbeeld. Midas schijnt het hoe dan ook erg goed getest te hebben. Dat de ventilator dus op max zou moeten om 'm langer mee te laten gaan is gewoon onzin.

Even hierop inpikken;

Ten eerste jouw stelling is hierbij eerder onzin.

Berhinger gaat geen nutteloze kosten maken en er een ventilator in stoppen als dit niet nodig zou zijn.

Ten tweede,niet nodig zeg je maar toch wel voor iedereen die niet aan de noord of zuidpool woont van deze planeet..

Echter door de ventilator in te zetten,en die ook kan uitzetten of trager ingestelt kan worden vooral kan als argument gebruikt worden door hun als later hun toestellen stuk gaan.
 
Die HPF gebruik je toch bijna altijd statisch? En wat als je hem aan een LFO of modwheel hangt?

Ik zeg ook niet dat dit in de praktijk tot problemen zal leiden, maar het is wel iets dat ons opviel. We hebben de hele synth heel kritisch van onder tot boven en van links tot rechts bekeken en dit zijn de dingen die er uit kwamen.

Voor mijn gevoel is de electronica die er in zit misschien wel niet heel goed ontworpen, of misschien zijn er (te) goedkope componenten gebruikt of heeft de QA zitten slapen en hadden we een minder model (het was wel een productieversie overigens, geen proto).

Je merkt gewoon dat er de nodige compromissen zijn gesloten om een synth voor dit geld op de markt te kunnen zetten. In veel gevallen hoeft dit ook niet erg te zijn omdat het in 'real world' situaties misschien wel helemaal niet opvalt of stoort. Maar het zijn wel dingen die mij persoonlijk doen twijfelen of ik tot aankoop over zou gaan, en ik vind het ook merkwaardig dat er niets over terug te vinden is in de reviews van de gerenommeerde publicaties.
 
Laatst gewijzigd:
Echter door de ventilator in te zetten,en die ook kan uitzetten of trager ingestelt kan worden vooral kan als argument gebruikt worden door hun als later hun toestellen stuk gaan.

Dus als ik een auto koop waarvan ik de radiator kan bypassen en vervolgens het blok niet meer goed koelt en in de soep loopt is dat mijn schuld omdat ik het misschien beter niet had kunnen bypassen?

Ja ik weet het een domme analogie, maar een bedrijf zo groot als behringer met een flinke R&D afdeling en inmiddels meerdere opgekochte dochters laat zoiets toch niet over aan de klanten? Lijkt mij dat er toch wel iets van een thermisch circuit inzit wat ingrijpt.
 

De fan zit bij de voedingscomponenten:
631464d1486246308-deepmind-12-inside-photos-powersupply.jpg


Men zou dus kunnen concluderen dat dit de bron van de warmte is (wat mij ook wel de meest logische oorzaak lijkt) en dat zou betekenen dat Behringer helaas weinig heeft geleerd van eerdere problemen. Zou zonde zijn en vooral ook niet nodig!
 
Even hierop inpikken;

Ten eerste jouw stelling is hierbij eerder onzin.

Berhinger gaat geen nutteloze kosten maken en er een ventilator in stoppen als dit niet nodig zou zijn.

Ten tweede,niet nodig zeg je maar toch wel voor iedereen die niet aan de noord of zuidpool woont van deze planeet..

Echter door de ventilator in te zetten,en die ook kan uitzetten of trager ingestelt kan worden vooral kan als argument gebruikt worden door hun als later hun toestellen stuk gaan.

Buiten het feit dat je tot nu elke kans aangrijpt de DM12 onderuit te hakken, en dus zeker geen interesse hebt in het apparaat, is wat ik zei letterlijk wat Midas heeft gezegd.

Je weet wel, die high end mixing table ontwerpers. Dus je kunt zeggen dat het onzin is, maar ik geloof hen wel, ten opzichte van een forumlid. Denk nou eens na. Waarom zouden ze er een optie inzetten om de fan uit te zetten als het ook maar enige negatieve gevolgen zou kunnen hebben (voor hun naam alleen al). Als dat zo was, dan hadden ze die optie er niet ingebouwd.
 
Bericht door een moderator:
Even Deepmind 12 aan de thread titel toegevoegd, handig bij zoeken enzo
 
En hoe hilarisch is het, net of vintage synths geen onderhoudt nodig hebben. Net of je bij een pc, of welk stuk hardware dan ook niet zo hoeven nadenken over hoe je het gebruikt. Als je in de studio zit, op een zolder enhet is hartje zomer, dan kun je zelf hopelijk bedenken dat je voor de zekerheid de fan niet uitzet?

Of laat je gewoon je synths vol in het zonlicht staan bij 32+ graden ? :)

Man man man... :P
 
Dit is ongeveer het gebied dat het warmst wordt, evenals de achterkant:
 

Attachments

  • deepmind_heat.jpg
    deepmind_heat.jpg
    110,5 KB · Bekeken: 53
Waarom zouden ze er een optie inzetten om de fan uit te zetten als het ook maar enige negatieve gevolgen zou kunnen hebben (voor hun naam alleen al). Als dat zo was, dan hadden ze die optie er niet ingebouwd.

Aan de andere kant als het uitzetten van de fan geen negatieve gevolgen kan en mag hebben, waarom zetten ze er dan überhaupt een fan in? Elke kostenbesparing in de marges waar behringer (of welk bedrijf dan ook) in zit zullen ze echt wel meepakken.
 
Misschien was er geen ruimte genoeg voor de voeding en hebben ze er een kleine ingezet. Met als zekerheid een ventilator. Als je eerder negatief over Behringer scheef kreeg je een bak stront overheen. Kijk het product of het uitgekomen prototype.. Waarom willen mensen alles voor zo weinig mogelijk. Allemaal nieuwe bakken met klote kwaliteit knoppen. Behringer heeft zn reputatie en dan een synth voor het eerst uit brengen.. :doei:
 
We dachten eerst het scherm (backlight), maar dat is het ook niet. Het scherm zelf geeft minder warmte af dan het metaal er omheen.
 
Ik weet niet hoor jongens maar door die foto's aan de binnenkant én de review van Nap.... Voor mij geen DM.
 
Back
Top