Strak in een live-set

T.I.E.G.

Herrieschopper
Lid sinds
29 september 2009
Berichten
215
Locatie
Leeuwarden
Volk van het goede leven,

Mijn synth-interesse is in korte tijd uitgegroeid tot een live-elektro-act.
Momenteel werk ik op een setje Volca's met een monotribe en een MS-20 mini.
De volca's en monotribe lopen gewoon sync via een hun sync en de ms-20 gebruik ik als solo-synth.

Maar wat moet ik doen als ik nu bijvoorbeeld een MFB-522 wil toevoegen in deze set-up.
De MFB heeft alleen een midi-in, dus moet de clock ergens anders vandaan komen.
Ik gebruik geen laptop op het podium, dat is een no-go.
De enige midi-data die ik verstuur zal het tempo zijn.

Nu heb ik wat google-fu gebruikt en kwam ik bij Thomann uit op clockgenerators en sync-apparatuur.
Maar dat spul is bijna duurder dan mijn volledige set-up.

Wie kan mij wat advies geven hierover?
 
Oude Roland SBX-80 scoren, rond de 100 euro. Superstrakke klok op 2 keer midi uit en 2 keer din sync.
 
Dat is dan meteen het grootste apparaat wat die op het podium heeft staan haha :D

Dus is er niks kleiners voor hem? die volca's hebben trig in/uit + midi in ? die MFb alleen midi-in
Het probleem is dus dat niks midi-clock uitstuurt.

In dit geval zou ik eerder nog iets erbij verzinnen wat geluid maakt en midi-clock uitstuurt.
Dan kijken voor een midi-splitter van een paar tientjes en gaan met die banaan

Die SBX is overigens echt wel aan te raden, super goed ding en je bent voor de rest van je leven klaar ;)
 
JE kan ook een akai mpd24 kopen, en dan een midi splitter.....maar hoe strak dat is?
 
Laptop voor liveset zal ik zelf ook niet doen....voor mij is dat technisch.
 
Pep snuiven hehehe dan sta je strak in je live set :p

Neee zou gewoon een iets van n korg electribe er bij zetten, die syncen super strak ook.niet zo gek duur!
 
Komt dit dan in aanmerking, de jongste telg uit Airafamilie van Roland?
http://www.roland.com/products/en/SBX-1/ (Roland SBX-1).
Je kan hem kopen voor zo'n 400 EUR, wat natuurlijk niet meteen goedkoop is.

Deze, Innerclock Systems, maken ook heel wat syncproducten, maar niets dat meteen voor jouw doeleinden geschikt is: http://www.roland.com/products/en/SBX-1/

In de modulaire systemen, vnl. eurorack, heb je ook heel wat opties, hoewel je misschien niet meteen deze tour op wil gaan.

Of valt dit alles onder de "clockgenerators en sync-apparatuur", zoals je vermeldt in je openingspost?
 
Bedankt voor de vele reacties!

@ Chinetti
Ik gebruik geen laptop voor het syncen omdat ik al vj-software op mijn laptop dat zorgt er voor dat mijn beeldscherm als previews scherm functioneert waardoor het mij in een live situatie 15 tot 25 seconde zou kosten om alleen het bpm aan te passen.

@ Connected
Beatstep zou de ideale oplossing zijn, helaas weergeeft de beatstep geen BPM (als in niets visueels) anders was ik zeker voor deze optie gegaan.

Tot nu toe klinkt die midiclock+ of gewoon een leuke drumcomputer als de beste oplossingen.
Als ik er een clock-genererende unit bij neem bijvoorbeeld een MFB Tanzbar of een electribe en ik gooi daar een midi-spliter op krijg ik dan alles mooi straks of verlies ik 'signaal' als ik een splitter gebruik.

Stel ik neem de midi-out van mijn Tr-8 en deze stuur ik naar een midi-thru doosje zoals deze (http://www.thomann.de/nl/kenton_midi_thru_5.htm)
Kan ik dan 5 units sync laten lopen aan de Tr-8?
 
Laatst gewijzigd:
Werkt kei goed! Heb zo'n midi solutions quadra thru :)

Maar als je toch graag zo'n mfb 522 zou willen , kan je de volca's syncen met de rimshot van de mfb . Niet praktisch maar het kan :)
 
Ik ben al jaren een tevreden TR-626 gebruiker. Heeft alleen geen DIN sync en dat soort dingen. Er was ook een nieuw doosje van Roland, die zou je ook eens kunnen checken, de SBX-1. Die is niet goedkoop maar wel goed, integreert met MIDI, extra CV sources.

Nog een mogelijkheid is het hotrodden van je MonoTribe. Als ik met niet vergis kun je met een MIDI OUT modificatie ook meteen klok uitsturen.
 
Die TR626 heeft ook een trigger out, goedkope oplossing ook nog wat kost dat 75 eurootjes ofzo

En je kan MIDI noten assignen op de pads dus je kan je MS20 ermee aansturen ook nog
 
Back
Top