Midi en audio lopen niet gelijk.

emkedouwe

Doorgewinterd lid
Lid sinds
27 februari 2002
Berichten
142
Locatie
Hoorn
Hoi,

Ik heb de volgende setup: een Access Virus en een PC met cubase en reason. Met cubase maak ik alles zoals arragementen enzo. Reason gebruik ik voor de drums. Deze stuur ik net zo aan als een vst instrument.

Maar mijn probleem is dat de midi (Access Virus) helemaal niet gelijk loopt met de drumcomputer van Reason.

Hoe kan ik dit oplossen ? en hoe zit het als ik nou de midi opneem in cubase, dan heb ik ook vertraging, wat is de beste setup, instellingen om dit te voorkomen ?

Thanx
 
Zo ziet de midi er uit:

PC----------Rewire--------Reason Redrum
|
|----PC midi in---<---masterkeyboard
|
------PC midi uit-->---Access Virus
 
Ik weet weinig of zelfs niets van Reason.
maar het is verstandig on je virus dubbel aan te sluiten.

PC midi uit en in > in en uit van de Virus.
 
Ik zit met eenzelfde probleem. Ik heb sinds kort een Focusrite 6 USB en andere computer, Fusionsynth midi out > Focusrite midi in... vertraging vanaf moment van toets indrukken en afspelen VSTi...
Hele Computer (XP) door zitten zoeken, maar nergens iets kunnen veranderen aan de instellingen. Die kaart en ander computer had ik nu juist om hiervan af te zijn :s
 
jullie hebben gewoon latency maw buffers juist instellen

een midi signaal naar buiten sturen gaat net iets sneller dan audio

midi signal naar VST die dan audio moet produceren kost ook tijd

verder geef je wel de midi setup, maar je hebt eigenlijk audio problemen...
gaat de audio van Virus naar een mixer, of gaat die in de pc ? etc
anyway..latency googlen
 
Ik weet even niet zo snel hoe het knopje heet..... maar je kan in Cubase op ieder kanaal waar je ook je panning kan instellen een delay toevoegen op je kanaal. Je kan deze ook negatief maken dus bijv op je Virus Midi channel een waarde van -12 of iets dergelijks zetten. Dan speelt Cubase dat kanaal net iets eerder af dan de rest van je kanalen. Zo kan je heel makkelijk op je gehoor syncen, en je zal zien als je de virus daarna opneemt op een audio track de track gewoon super strak is.
 
Ik weet even niet zo snel hoe het knopje heet..... maar je kan in Cubase op ieder kanaal waar je ook je panning kan instellen een delay toevoegen op je kanaal. Je kan deze ook negatief maken dus bijv op je Virus Midi channel een waarde van -12 of iets dergelijks zetten. Dan speelt Cubase dat kanaal net iets eerder af dan de rest van je kanalen. Zo kan je heel makkelijk op je gehoor syncen, en je zal zien als je de virus daarna opneemt op een audio track de track gewoon super strak is.

zo kan je't inderdaad ook...handigst is om effe in je DAW een 4x4 beat in audio af te spelen en een midikanaal naar je virus met ook kicks, da's handiger om af te stellen dan

maar daar los je niet mee op dat 'als je een toets aanslaat op je keyboard je het geluid zelf pas iets later hoort' daarvoor zal je toch echt aan je latency iets moeten doen

mocht je enkel nootjes 'tekenen' dan maakt het ook weer niet uit
 
Wat loopt er voor: je Virus of Reason?

Merk namelijk dat het ReWire-Protocol ook voor wat vertraging kan zorgen. ReWire zelf Reason wel eens in Live, met losse noten heb ik er weinig erg in maar als ik de Arpeggiator van Reason aan wil sturen met Live dan wordt het een zootje. Het heeft me nooit dwars gezeten, dus ik heb ook nooit gekeken naar een oplossing, maar wellicht valt er bij je ReWire-instellingen wat winst te behalen?
 
Ik weet even niet zo snel hoe het knopje heet..... maar je kan in Cubase op ieder kanaal waar je ook je panning kan instellen een delay toevoegen op je kanaal. Je kan deze ook negatief maken dus bijv op je Virus Midi channel een waarde van -12 of iets dergelijks zetten. Dan speelt Cubase dat kanaal net iets eerder af dan de rest van je kanalen. Zo kan je heel makkelijk op je gehoor syncen, en je zal zien als je de virus daarna opneemt op een audio track de track gewoon super strak is.


Je hoeft dit niet eens op gehoor te syncen, je moet de In/Output latency in "Device Setup-> VST Audio System" bij elkaar optellen en dat is PRECIES de waarde die je in de MIDI delay moet inkloppen om alles strak te syncen. ;)

Wat betreft de latency, dat zal idd wel een ASIO/ buffer dingetje zijn.
 
Back
Top